news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1372/02/15

دیدار جمعی از معلمان و کارگران با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز در دیدار جمع‌ کثیری‌ از اساتید، معلمین‌، دانشجویان‌، دانش‌آموزان‌ و کارگران‌ با ایشان‌، از کسب‌ استقلال‌ فرهنگی‌ بعنوان‌ سخت‌ترین‌ مرحله‌ در راه‌ رسیدن‌ به‌ استقلال‌ کامل‌ نام‌ بردند و جهاد و مبارزه‌ی‌ طولانی‌ تمامی‌ دست‌اندرکاران‌ امور فرهنگی‌ را یک‌ وظیفه‌ اصلی‌ و اساسی‌ دانستند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار که‌ بمناسبت‌ ایام‌ گرامیداشت‌ هفته‌ معلم‌ و روز کارگر انجام‌ شد تهاجم‌ فرهنگی‌ دشمنان‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را یک‌ شبیخون‌ بزرگ‌ خواندند و فرمودند: دشمن‌ در حال‌ حاضر در جبهه‌های‌ گوناگون‌ با استفاده‌ از تمامی‌ امکانات‌ رسانه‌ای‌ و انواع‌ خباثتها و تحریک‌ غرایز سعی‌ می‌کند تا ملت‌ ایران‌ بویژه‌ جوانان‌ را از انقلاب‌ اسلامی‌ ناامید ساخته‌ و مقاومت‌ و ایستادگی‌ در برابر دشمن‌ را بی‌ثمر جلوه‌ دهد و از این‌ راه‌ آنان‌ را به‌ فساد بکشاند. از اینرو در مقابل‌ این‌ جنایت‌ بزرگ‌ امروز واجب‌ترین‌ کارها، مبارزه‌ فرهنگی‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تمجید از روحیه‌ ایثار و فداکاری‌ جوانان‌ در تمامی‌ صحنه‌های‌ انقلاب‌ و جنگ‌ فرمودند: دشمن‌ با تهاجم‌ فرهنگی‌ گسترده‌ و غیرآشکار خود تلاش‌ می‌کند تا در خانه‌ها، مدارس‌ و محافل‌ نفوذ کند و بدینوسیله‌ از جوانان‌ ما که‌ در میدانهای‌ مبارزه‌ از لذات‌ دنیوی‌ گذشته‌ و در برابر دشمنان‌ ایستادند، انتقام‌ بگیرد و آنان‌ را به‌ نابودی‌ بکشاند. لذا در چنین‌ شرایطی‌ دستگاه‌ قضایی‌ باید با افرادی‌ که‌ فساد را دامن‌ می‌زنند و جوانان‌ پاک‌ و معصوم‌ را به‌ تباهی‌ می‌کشانند با شدت‌ برخورد کند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ هدف‌ تهاجم‌ فرهنگی‌ دشمن‌ را منحرف‌ کردن‌ اذهان‌ مردم‌ از اسلام‌ و مبارزه‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: دشمنان‌ و عوامل‌ آنها تنها ملت‌ ایران‌ را هدف‌ حملات‌ خود قرار نداده‌اند بلکه‌ با تمامی‌ مسلمانان‌ در مناطق‌ مختلف‌ جهان‌ دشمنی‌ می‌کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ ایام‌ بزرگداشت‌ معلم‌ اشاره‌ کردند و اظهار داشتند: هیچ‌ بزرگداشتی‌ از این‌ بالاتر نیست‌ که‌ سنگین‌ترین‌ بخش‌ کار که‌ ساختن‌ انسانهای‌ سالم‌، اسلامی‌، مؤمن‌ و متدین‌ است‌ بعهده‌ی‌ معلمین‌ کشور می‌باشد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضمن‌ تجلیل‌ از استاد شهید مطهری‌، از این‌ شهید بزرگوار بعنوان‌ یک‌ مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌الله‌ در جبهه‌ی‌ فرهنگی‌ نام‌ بردند و از تمامی‌ صاحبنظران‌ خواستند تا با قلم‌ تحلیلی‌ مسائل‌ مختلف‌ ایام‌ مبارزه‌ی‌ قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را تشریح‌ و خدمات‌ ارزشمند شهید مطهری‌ و سایر شهدا را برای‌ نسل‌ جوان‌ کشور بازگو کنند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود از استقلال‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ بعنوان‌ دو بعد دیگر استقلال‌ نام‌ بردند و فرمودند: کسب‌ استقلال‌ سیاسی‌ امری‌ مشکل‌ است‌ ولی‌ ملت‌ ما به‌ آن‌ دست‌ یافته‌ است‌ و امروز تمامی‌ مقامات‌، مسئولین‌ و خدمتگزاران‌ کشور تنها به‌ تکلیف‌ الهی‌ خود عمل‌ می‌کنند و اگر تمام‌ دنیا هم‌ بخواهند ملت‌ و کشور ما را به‌ سمتی‌ که‌ به‌ نفع‌ دشمنان‌ است‌ بکشانند، مسئولین‌ و خدمتگزاران‌ کشور هرگز چنین‌ اجازه‌ای‌ را نخواهند داد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ نزدیکی‌ زمان‌ برگزاری‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ اشاره‌ فرمودند و اظهار داشتند: در این‌ انتخابات‌ مردم‌ به‌ چهره‌ی‌ که‌ علاقه‌ و اعتماد دارند و او را برای‌ اداره‌ امور کشور توانا می‌دانند رأی‌ می‌دهند و این‌ مردم‌ هستند که‌ با مشارکت‌ مستقیم‌ خود از استقلال‌ سیاسی‌ که‌ بدست‌ آورده‌اند، محافظت‌ می‌کنند و به‌ شایعه‌ پراکنی‌ها و اکاذیب‌ دشمنان‌ و ایادی‌ آنان‌ اعتنایی‌ نخواهند کرد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تأکید فرمودند که‌ ایران‌ اسلامی‌ امروز از لحاظ سیاسی‌، کشوری‌ مستقل‌ است‌ و همگان‌ به‌ این‌ امر اعتراف‌ دارند. امروز تمامی‌ قدرتهای‌ دنیا در صدد پایمال‌ کردن‌ حقوق‌ فلسطینی‌ها هستند اما ما در مقابل‌ آنان‌ ایستاده‌ایم‌ و مخالفت‌ می‌کنیم‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ با تهدیداتی‌ مواجه‌ می‌شویم‌. اما آنچه‌ را که‌ تکلیف‌ خود بدانیم‌ عمل‌ خواهیم‌ کرد و کسی‌ نمی‌تواند بر ملت‌، دولت‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ تأثیر بگذارد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ کسب‌ استقلال‌ اقتصادی‌ را مشکل‌تر از رسیدن‌ به‌ استقلال‌ سیاسی‌ دانستند و در تعریف‌ استقلال‌ اقتصادی‌ فرمودند: استقلال‌ اقتصادی‌ به‌ این‌ معناست‌ که‌ ملت‌ و کشور در تلاش‌ اقتصادی‌ روی‌ پای‌ خود بایستند و به‌ کسی‌ احتیاج‌ نداشته‌ باشند. و بگونه‌ای‌ باشند که‌ نیازهای‌ اصلی‌ خود را بتوانند فراهم‌ کنند و در معادلات‌ و مبادلات‌ اقتصادی‌ جهان‌ وزنه‌ای‌ باشند که‌ قدرتهای‌ بزرگ‌ نتوانند هر چه‌ را که‌ می‌خواهند دیکته‌ کنند. لذا در این‌ راه‌ کارگران‌ وظیفه‌ حساسی‌ را بعهده‌ دارند و باید با وجدان‌ کاری‌، خدمت‌ به‌ مردم‌ و پیشبرد اقتصاد کشور را یک‌ وظیفه‌ دینی‌ و انسانی‌ خود بدانند. و البته‌ هر کس‌ که‌ کار مفیدی‌ را در کشور انجام‌ دهد یک‌ کارگر است‌، حتی‌ اگر نویسنده‌، معلم‌، هنرمند، مبتکر و یا محقق‌ باشد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از انجام‌ کار درست‌ و کامل‌، رعایت‌ وجدان‌ سرمایه‌گذاری‌، توجه‌ به‌ نوآوری‌ و ابتکار و کمک‌ دستگاههای‌ علمی‌ به‌ اقتصاد کشور بعنوان‌ چهار شرط اصلی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ استقلال‌ اقتصادی‌ نام‌ بردند و فرمودند: برای‌ کسب‌ استقلال‌ اقتصادی‌ هر کس‌ هر کاری‌ را که‌ بر عهده‌ دارد باید به‌ نحو احسن‌ انجام‌ دهد و افرادی‌ که‌ از امکانات‌ مالی‌ برخوردارند باید در زمینه‌ تولیداتی‌ سرمایه‌گذاری‌ کنند که‌ به‌ نفع‌ عموم‌ مردم‌ باشد و در محیط کار و اقتصاد، ابتکار، نوآوری‌ و تحقیق‌ وجود داشته‌ باشد و دستگاههای‌ علمی‌ کشور و دولت‌ با یکدیگر همکاری‌ نزدیک‌ داشته‌ باشند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با ابراز امیدواری‌ نسبت‌ به‌ موفقیت‌ طرحهای‌ جاری‌ اقتصادی‌ دولت‌، لزوم‌ توجه‌ به‌ قشرهای‌ محروم‌ جامعه‌ را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: اقشار محروم‌، مستضعف‌ و کم‌ درآمد که‌ هرگونه‌ افزایش‌ قیمتی‌ در زندگی‌ شخصی‌ آنان‌ اثر می‌گذارد باید تحت‌ حمایت‌ و پوشش‌ قرار گیرند و مسئولین‌ بخشهای‌ مختلف‌ اقتصادی‌ و کار و تولید باید با برنامه‌ریزی‌ درست‌ خود به‌ نحوی‌ به‌ محرومین‌ و مستضعفین‌ کمک‌ کنند تا این‌ ملت‌ بتواند اقتصاد کشور را شکوفا کند.

براساس‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ آقای‌ کمالی‌ وزیر کار و امور اجتماعی‌ طی‌ سخنانی‌ ضمن‌ گرامیداشت‌ هفته‌ معلم‌ و روزکارگر بر عزم‌ راسخ‌ تمامی‌ کارگران‌ و معلمین‌ در پیروی‌ از راه‌ شهدا و آرمان‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و تبعیت‌ از مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تأکید کرد.

این‌ گزارش‌ همچنین‌ حاکیست‌ در این‌ دیدار دانشجویان‌ و اساتید دانشگاه‌ امام‌ صادق‌(ع‌)، مدرسه‌ عالی‌ شهید مطهری‌، دفتر تحکیم‌ وحدت‌، دانشگاه‌ آزاد، تربیت‌ معلم‌ تهران‌، تربیت‌ معلم‌ خواهران‌ اصفهان‌ و سمنان‌، امور تربیتی‌ همدان‌ و جمع‌ کثیری‌ از کارگران‌ حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی