news/content
پیوندهای مرتبطپیام‌ها و نامه‌هاپیام‌ها و نامه‌ها
نسخه قابل چاپ
1371/12/27

پیام نوروزی سال 1372

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت حلول سال نو خطاب به ملت ایران فرستادند، ضمن تبریک عید سعید نوروز اظهار امیدواری کردند در سال جدید تلاش برنامه ریزان و مسئولان دولتی درجهت سازندگی و رونق اقتصادی کشور به تأمین هرچه بیشتر عدالت اجتماعی و محرومیت زدایی از مناطق محروم کشوربیانجامد.

مقام معظم رهبری در آغاز این پیام یاد حماسه‌آفرینی‌های شهدای اسلام،جانبازان، آزادگان، مفقودان و اسرای جنگ تحمیلی را گرامی داشتند و برای روح مطهرامام بزرگوار رضوان‌الله‌تعالی‌علیه رحمت و برکات الهی را مسئلت کردند.

رهبرانقلاب اسلامی غفلت و قصور در انجام وظایف را در گذر زمان و عمر برای انسان موجب حسرت، خسران و تأسف دانستند و فرمودند: امیدوارم سال آینده برای آحاد مردم شریفایران سال عبودیت، پرهیزگاری و سال حسن عمل و برخورداری از برکات الهی باشد ومسئولان و دولتمردان با افزودن بر حرکت و تلاش خود بتوانند اهداف اعلام شده دولت را محقق سازند.

حضرت آیت الله خامنه ای سال گذشته را برای کشورها و ملتهای مختلف بویژه مسلمانان سالی پرحادثه و توأم با آزمایشهای دشوار توصیف کردند و فرمودند:اگرچه ملت ما نمی تواند از مشکلات عمومی دنیا و مسائل خاصی که قدرتهای بزرگ ومستکبرین به کشورهای درحال توسعه تحمیل می کنند؛ بر کنار بماند اما در عین حال مسئولین ما با کمک و همکاری ملت موفق شدند تا حد ممکن کشور را از مشکلات عظیم جهانی در امان بدارند و همزمان با توانایی و تلاش فراوان در داخل در جهت هدفهای ترسیم شده در برنامه پنج ساله حرکت کنند.

مقام معظم رهبری به وجود نشانه هایروشنی از تحرک و سازندگی و تلاش جدی در راه ساختن کشور اشاره کردند و فرمودند:کیفیت حرکت و عمل آحاد ملت ایران در سالی که گذشت رضایت بخش بوده است. شرکت گسترده مردم در آزمایش بزرگ انتخابات و تشکیل چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی و حضور قوی ملت در راهپیمایی عظیم و باشکوه 22بهمن و نیز کمک به ملتهای مسلمان ازجمله ملت مظلوم بوسنی و هرزگوین و حمایت از آسیب دیدگان از سیل ویرانگر نشانه های حضور رضایت بخش، دشمن شکن و گرهگشای مردم در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی محسوب میشوند.

رهبر انقلاب اسلامی از وقوع حادثه جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور و عواقب وخیم آن برای مردم ابراز تأسف و اندوه کردند و ضرورت افزایش کمکهای مردم را به دولت جهت یاری رساندن به سیلزدگان با توجه به ابعاد وسیع این فاجعه یادآورشدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال جدید را سال برنامه ریزی دولت و تدوین برنامه دوم خواندند و فرمودند: در کشور ما و نظام جمهوری اسلامی هدف اصلی از برنامه ریزی دولت باید کمک به طبقات محروم جامعه و نزدیک شدن هرچه بیشتر به عدالت اجتماع یباشد. رونق اقتصادی و تلاش برای سازندگی مقدمه تأمین عدالت اجتماعی است و هدف این نیست که در سایه سازندگی و پیشرفتهای مادی و اقتصادی عده ای از تمکن بیشتربرخوردار شوند و عده ای فقیرتر شوند زیرا چنین چیزی به هیچوجه مورد رضای الهی واسلام نیست. ما سازندگی و رونق اقتصادی را برای نزدیک شدن به عدالت اجتماعی،‌ رفع محرومیت و فقر، زدودن مناطق محروم از کشور و از بین رفتن فاصله فقیر و غنی میخواهیم و مسئولان و برنامه ریزان باید این جهت گیری انقلابی را در برنامه دوم رعایت کنند زیرا این امر برای حرکت دولت و ملت به سمت اهداف انقلاب ضروری است.

مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم رعایت اصول الهی، اسلامی و انقلابی بعنوان تضمین کننده موفقیتها فرمودند: پیشرفتهای ما به برکت منحرف نشدن از اصول انقلاب ممکن شده است و این درحالی است که دشمنان ما در تلاش هستند تا خلاف آن را وانمود کرده وپایبندی های انقلابی را مشکل آفرین معرفی کنند اما این دروغ و افترا است زیرا آنچه که برای ملت و دولت ایران اسلامی گرهگشا و رفع کننده مشکلات محسوب می شود،پایبندی انقلابی است و انحراف از اصول اسلام و انقلاب در عمل و فکر ما جز ناکامی و ایجاد مشکل ثمر دیگری ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی ملت ایران را به ادامه جهت گیریهای اسلامی و انقلابی و تقویت روح کمک و همکاری با دولت و مسئولین و تلاش در راه وحدت و یکپارچگی ملی توصیه کردند و افزودند: دشمنان ما تلاش خود را بر ازبین بردن یکپارچگی ملت ما متمرکز کرده اند و این مسئله در جای خود اهمیت و کارسازبودن وحدت ملی را در حل مشکلات کشور نشان می دهد. آنها می خواهند بین ملت و دولت و مسئولین و آحاد مردم جدایی ایجاد کنند و میان مردم با اسلام و هدفهای انقلاب فاصله بیاندازند لذا مردم باید هرچه بیشتر به تلاش خود در جهت اسلام و انقلاب بیافزایند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان پیام نوروزی خود از امر به معروف ونهی از منکر بعنوان دو فریضه ی الهی بسیار مفید و مؤثر در جهت گیریهای اسلامی وانقلابی مردم یاد کردند و فرمودند: آحاد مردم بویژه جوانان با ایمان باید امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ترویج کنند و دستگاههای مختلف کشور نیز خود راهرچه بیشتر به موازین و اصول انقلابی و اسلامی نزدیک سازند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی