news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکس پوستریعکس پوستری
نسخه قابل چاپ
1370/10/04

دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و جمعی از زنان پزشک متخصص و دانشگاهی با ایشان که به مناسبت هفته ی زن و فرا رسیدن میلاد پر برکت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) انجام شد، طی سخنانی نگرش نادرست جهان امروز به هویت و شخصیت واقعی زن و مرد و چگونگی روابط و همزیستی میان آنان را عامل اصلی بوجود آمدن بحران خانواده توصیف کردند و تحقیر و اهانت به شخصیت حقیقی زن در فرهنگ اروپایی و آمریکایی را دلیلی بر ابتذال دنیای به اصطلاح متمدن غرب دانستند.

مقام معظم رهبری در این دیدار خجسته میلاد پربرکت دخت گرامی پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت زهرا(س) را به امت اسلام، بویژه زنان مسلمان جهان تبریک گفتند و در سخنانی که پیرامون موقیعت کنونی زن در جهان امروز ایراد داشتند فرمودند: وجود مسئله ای به نام مسئله‌ی زن درجوامع مختلف بشری نشاندهنده ی وجود نوعی کج روی، کوته نظری و بدفهمی نسبت به مسائل انسانی است. در دنیای امروز به رغم انجام اقدامات وسیع فرهنگی، بشریت هنوز نتوانسته است در مورد زن و به تبع آن در باره مرد به راه درست و روشنی دست یا بد.لذا تندرویها، کج فهمی ها، تعدی ها، ظلم ها و نارسائی های روانی و همچنین مشکلات مربوط به ارتباط زن و مرد، از جمله مسائلی هستند که بشریت همچنان به آنها مبتلاست.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان این مطلب که تمدن غرب بر ویرانه های تمدن امپراطوری روم بنا شده است فرمودند: طی سالیان متمادی بسیاری از حقوق مسلم زنان در فرهنگ اروپایی و آمریکایی نادیده گرفته شد و همزمان با آن ارتباط بی مهار جنسی با عنوان ارزش دادن به زن مورد تأکید قرار گرفت. اصول و ارزش های امپراطوری روم مبنا و معیار فرهنگ و تمدن امروز غرب است و ما آن را به دلیل تحقیر فراوان زن محکوم می کنیم. غرب با هدف اشباع یکی از پست ترین خصلتها و غرایز مادی بشری به زن مقام می دهد و به او احترام میکند و این بزرگترین توهین و تحقیر به زن محسوب می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه ی بیاناتشان با تأکید بر لزوم بهره گرفتن جوامع بشری از پیام وحی الهی در مورد زن فرمودند: مشکل اساسی خانواده در جهان امروز از نگرش نادرست نسبت به مسئله زن، ارتباط زن و مرد و کیفیت دو جنس ناشی میشود و برای حل آن، پیام وحی که حاوی مسائل مهمی درباره ی مسئله ی زن و مرد استراه صحیح را نشان میدهد. قرآن کریم تنها موعظه نمی کند بلکه برای معرفی زن نمونه هایی را ارائه می کندو تربیت معنوی و رشد و بالندگی زن را با نمونه سازی به او می آموزد.

مقام معظم رهبری در بیان شخصیت و مقام والای زهرای اطهر(س) فرمودند:پیامبر عظیم الشأن اسلام با این اعتقاد که فاطمه زهرا(س) نمونه ی یک انسان کامل است بر دست او بوسه زد و این امر نباید یک مسئله ی عاطفی در نظر گرفته شود. نگرش اسلام به زن از باب تکامل معنوی و انسانی اوست و در بررسی های مربوط به فرهنگ،مسائل اجتماعی و پرورش علمی زنان باید بر این اساس عمل شود.

حضرت آیت الله خامنه ای حجاب را یک ارزش اسلامی خواندند و با بیان ضرورت احیاء مسائل ارزشی در جامعه یاسلامی ایران فرمودند: پایبندی بانوان به حجاب، آنان را در رسیدن به مدارج عالی معنوی کمک میکند و از سقوط به پرتگاههایی که در سر راه آنان قرار دارد مانع می شود. هیچ بحثی در باره پوشش زن نباید متأثر از هجوم تبلیغاتی غرب باشد. البته حجاب زنان به چادر منحصر نمی شود اما چادر بهترین نوع حجاب و نشانه ی ملی ماست و هیچ منافاتی با فعالیتهای زنان مسلمان در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ندارد.

مقام معظم رهبری طرح پیشنهادی تشکیل دانشگاه ویژه زنان را متناسب با هدفهای کلی و ارزشی حرکت زن مسلمان در جامعه دانستند و با تأکید بر لزوم سرآمد شدن زنان مسلمان در رشته های مختلف علمی فرمودند: زنان جامعه ی ما با توجه به حیثیت و ارزشهای معنوی باید در همه ی رشته های علوم به استعدادهای عالی خود پاسخ دهند. آنها باید درس بخوانند و با تلاش بی وقفه به مدارج عالی علم و دانش دست یازند. به ابتذال کشیده شدن زنان یکی از آفات دور ماندن از علم و دانش است.

رهبر انقلاب اسلامی شورای فرهنگی - اجتماعی زنان را به تلاش و تحقیق در جهت گره گشایی از مشکلات ونابسامانی های زنان بویژه در ارتباط با «خانواده» و همچنین ارائه ی طرحهای بلندمدت برای حل آن توصیه کردند و فرمودند: خانواده یک نهاد طبیعی و اساسی انسان است و باید مبنای طرحهای مربوط به زنان قرار گیرد. کانون خانواده محل رشد وبالندگی عواطف و احساسات است و زنان با هر تخصص علمی باید به عنوان محور اصلی خانواده و کدبانوی خانه نقش مهم خود را بخوبی ایفا کنند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند: با سواد کردن زنان و تشویق آنان به کتابخوانی از جمله کارهای بسیار اساسی و مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. کتاب به عنوان منبعی که حاوی معارف بشری است اذهان زنان ما را برای خوب فهمیدن، بهتر اندیشیدن و درموضع صحیح تر قرار گرفتن آماده میکند. راهنمایی و آشنا کردن زنان با روشهای صحیح برخورد با همسر و فرزندان با استفاده از تجربیات پیشرفته ی بشری اهمیت بسیاری دارد و شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان باید در این باره برنامه ریزی کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای به ظرفیت بالای گذشت، فداکاری، صبر و ایثار زنان مسلمان ایران بویژه مادران معظم شهدا و همچنین نقش تعیین کننده زنان در انقلاب و جنگ تحمیلی اشاره کردند و در پایان سخنانشان ضمن هشدار به زنان در مورد خطرات ناشی از تجمل گرایی، لزوم پرهیز از افراط در تجمل و استفاده از زیور آلات و توجه بیش از پیش به درخشندگیها و زیبایی های واقعی و معنوی در زنان را گوشزد کردند.

بر پایه ی همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری خانم شجاعی دبیر شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان میلاد بانوی بزرگ اسلام صدیقه ی کبری(س) را به رهبر انقلاب اسلامی تبریک گفت و گزارشی ازفعالیتهای یکساله ی این شورا در بررسی و حل مشکلات زنان مسلمان ایران را ارائه کرد.

در این دیدار که مسئولین برگزاری اولین کنگره ی حجاب اسلامی نیزحضور داشتند همچنین خانم دکتر لبّاف آمادگی زنان متخصص برای ایفای نقش خود درفعالیتهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با درس گرفتن از دخت گرامی پیامبرعظیم الشأن اسلام را اعلام داشت.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی