news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1368/10/28

دیدار مداحان با رهبر انقلاب

در خجسته سالروز ولادت صدیقه ی کبری حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) دخت گرامی و جلیل‌القدر پیامبر عظیم الشأن اسلام جمع زیادی از ذاکرین و مداحین اهل بیت اطهار علیهم السلام، صبح امروز با اجتماع در حسینیه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه مراسم ویژه‌ی شعرخوانی، مداحی و هم خوانی را در محضر حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی اجرا کردند.

در پایان این مراسم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی بیانات مبسوطی به تشریح اهمیت و نقش شاعری، قصیده سرائی و مداحی پرداختند و با تأکید بر لزوم آشنائی با شرایط سخنوری و شاعری پیرامون مقام و شخصیت حضرت فاطمه ی زهرا (س) و ائمه‌ی معصومین علیهم السلام فرمودند: مداحی ادامه راه ستایشگران برجسته ی اهل بیت در دوران اختناق اموی و عباسی است و این به معنای پراکندن مدایح و فضایل ائمه اطهار علیهم السلام در قالبی است که برای همه ی مستمعین قابل درک و تأثیر گذار د ردل آنها باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به اشعار نافذ و پرمغز چند تن از شعرای بزرگ و دوستداران اهل بیت اشاره کردند و افزودند: گاهی یک بیت شعر گویاتر از چند ساعت سخن گفتن یک سخنور تواناست و ارزش شاعری که قصیده ی او از محتوای خوب، الفاظی زیبا و مضمونی مناسب برخوردار باشد از یک دانشمند کمتر نیست و لازم است اشعار قوی فارسی که در تفهیم عقاید و اخلاق اسلامی، مسائل سیاسی و یا هر آنچه که در ارتباط با نیاز امروز جامعه ی اسلامی سروده شده را از کتب گوناگون استخراج و به احیاء آن اهتمام ورزند.

ایشان ضرورت توجه به مفاهیم بلند اسلامی به ویژه در باب توحید و نبوت و امامت در شعر پردازی را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: زندگی امیرالمؤمنین علی(ع) به معنای زهد او در عین حکومت است و کسانی که در مدح او شعر می سرایند باید در اشعار خود به تبیین مقام معنوی، عبادت، مظلومیت، حکومت، عدل، ضعیف نوازی، دشمن ستیزی و جهاد او بپردازند. یک شاعر توانا به خوبی می تواند مبارزه ی همیشگی علی(ع) با دشمنان خدا را به گونه ای تصویر کند که اثر آن را تا اعماق دل مردم نفوذ دهد. رهبر انقلاب اسلامی همچنین لزوم پرداختن به مسائل اخلاقی توسط شعراء و سختگیری و جدیت نسبت به اشعار سروده شده را یاد آور شدند و افزودند: منصب مداحی اهل بیت به لحاظ مقام بالا و تأثیر گذاری زیاد آن در جامعه باید حدود و ثغوری داشته باشد و کسانی که رسماً این منصب را به عهده می گیرند و لباس مقدس ستایشگری اهل بیت را بر تن می کنند باید ویژگی ها و شرایط خاصی داشته باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تمجید و تجلیل از مقام شامخ رهبر فقید و عظیم الشأن جهان اسلام حضرت امام خمینی به حساسیت و توجه آن حضرت نسبت به اهمیت مداحی و شعرخوانی پیرامون اهل بیت اطهار علیهم السلام اشاره کردند و در پایان سخنانشان مداحان را به حفظ و تقویت و پیراستن شعر و استحکام بخشیدن به پیوند عاطفی مردم با ائمه ی معصومین علیهم السلام از این طریق توصیه فرمودند.

در این مراسم فرخنده که با شور و حال خاصی برگزار شد چند تن از شعرا و مداحان اهل بیت علیهم السلام که اشعار و قصیده هائی را در وصف مقام و شخصیت صدیقه ی کبری حضرت فاطمه ی زهرا (س) قرائت کردند، از سوی مقام معظم رهبری مورد تفقد قرار گرفتند. در پایان این مراسم سرود هم خوانی به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) اجرا شد. در این مراسم جامعه مداحان و مجمع الذاکرین تهران و جامعه مداحان قم و مشهد و نیز گروهی از ذاکرین اهل بیت از نقاط مختلف کشور حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی