1393/07/14
قمار و غش و نَجَش
آنچه در زیر میآید، دروس "بیستوسوم و بیستوچهارم و بیستوپنجم و بیستوششم" از جلد دوم «رسالهی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظلهالعالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.
قمار قمار به معنای بازیای است که در آن رهان(۱) هست. اعمّ از اینکه آن بازی با آلات قمار(۲) باشد، مثل نرد و ورق و... یا آنچه از جملۀ این آلات نیست، ولی با آن قمار میکنند، مثل گردو، منچ و... . پس معنای قمار متوقّف بر دو امر است: ۱. بازی باشد. ۲. بین مسابقهدهندگان برد و باخت پولی باشد. با توجه به اینکه وسیله بازی ممکن است از آلات مخصوص قمار باشد یا غیر آن، مسئله دو صورت پیدا میکند: ۱. بازی با آلات قمار الف) بازی با آلات قمار و با رهن است؛ یعنی ما به ازائی هم در میان است؛ مثل اینکه سر پول ورقبازی کنند و آن کسی که برنده میشود، پول را برمیدارد. خواه این پول را بازنده بدهد، یا دیگری این صورت، قمار و حرام است. ب) بازی با آلات قمار، ولی بدون رهن است؛ مثل ورقبازی بدون شرطبندی این صورت نیز با اینکه قمار نیست (چون بدون رهن است) حرام است؛ زیرا بازی با آلات قمار مطلقاً حرام است. ۲. بازی با غیر آلات قمار الف) گاهی این بازی با رهن و شرطبندی است: یک- قسمی که بر آن عنوان لعب و بازی صدق نمیکند، بلکه به آن مسابقه گفته میشود؛ مثلاً درباره کسانی که زورآزمایی میکنند، گفته نمیشود مشغولِ بازیاند. بلکه میگویند مسابقه میدهند. همچنین اگر مسابقه شنا، دو و... دهند، عرفاً به آن بازی اطلاق نمیشود، بلکه از آن به مسابقه تعبیر میشود. این صورت صدق قمار نمیکند؛ چون از مقومات قمار این است که بازی باشد. اما بنابر احتیاط واجب، حکم قمار را دارد و حرام است. مگر در اسبسواری و تیراندازی. دو- نوعی که از آن به بازی تعبیر میشود؛ مثل گردوبازی یا دوزبازی، که به غیر آلات قمار است و از طرفی هم در آن، مراهنه یعنی برد و باخت پولی وجود دارد. این قسم بازی قمار، و حرام است. (مکاسب محرمه، ج۳۹۲، ص۱۰) ب) لعب یا مسابقه بدون رهان است؛ یعنی بازیای است به غیر آلات قمار و بدون مراهنه. یا مسابقهای است که برای آن رهن و پولی قرار ندادهاند؛ مثل مسابقۀ اسبسواری یا دو یا بقیۀ مسابقات دیگری که وجود دارد؛ از قبیل خط، مغالبۀ در شعر و امثال اینها. این قسم هیچ اشکالی ندارد و حرام نیست. مسئله در مسابقاتی که از موارد الحاق حکمی به قمار است، مثل اینکه دو نفر با هم قرار میگذارند باری را بردارند و هرکس توانست، فلان مبلغ از دیگری بگیرد، اگرچه به این موارد موضوعاً قمار صدق نمیکند، امّا بنابر احتیاط محکوم به حرمت است. این حکم در صورتی است که آن پولی که در میان گذاشته میشود، بین خود مسابقهدهندگان باشد. لذا اگر شخص ثالثی این مال را میدهد، قمار صدق نمیکند و حرام نیست. مثال: کسی میگوید: هر کدام از شما دو نفر یا چند نفر بیشتر توانستید بدوید یا زیر آب بمانید، این مبلغ را به او خواهم داد. بنابراین از جیب مسابقهدهندگان مالی خارج نمیشود تا به جیب دیگری داخل شود، بلکه مال را فرد ثالث میدهد. مثل مسابقاتی که در دنیا متداول است؛ مثلاً به تیم برنده جایزهای داده میشود. این موارد صدق قمار نمیکند و حرام نیست.(۳) همچنین اگر مسابقهای وجود ندارد؛ مثلاً شخصی میگوید: "هرکس توانست برای من این کار را انجام دهد، فلان مقدار پول به او میدهم." اینجا مسابقهای بین افراد نیست. در واقع نوعی جعاله است. اینجا به طریق اولی اشکالی ندارد. حکم مالی که از قمار به دست میآید مالی که از طریق قمار محرّم به دست میآید- اعمّ از آنچه موضوعاً و حقیقتاً قمار است و آنچه موضوعاً قمار نیست، امّا در حکم قمار است- تصرّف در آن حرام است. پس اگر خود آن مال باقی است، باید آن را به صاحبش رد کند و اگر تلف شده است، در صورتی که از مِثلیات است، مِثل آن را، و اگر قیمی است، قیمت آن را باید بدهد.(۴) بازی با آلات قمار از طریق کامپیوتر بازیهای کامپیوتری که با آلات قمار تصویری انجام میگیرد، به دو صورت است: ۱. اگر بازی بین دو طرف یا بیشتر است، مثلاً دو نفر پهلوی هم نشستهاند، یا از طریق اینترنت در خانه خود مشغول بازی قمار هستند قمار محسوب میشود و حرام است. ۲. اگر این بازی طرفی ندارد و شخص با کامپیوتر بازی میکند، مثلاً نرمافزاری است که شخص با آن بازی نرد یا پاسور میکند که البته در آن برد و باخت نیست اگرچه بازی با آلات قمار بدون برد و باخت هم حرام است، ولی چون باید حداقل دو نفر با هم بازی کنند، نه اینکه شخص با خودش بازی کند، این بازی اشکالی ندارد. افرادی که در مسابقه شرکت ندارند و روی مسابقهای شرطبندی میکنند اگر کسانیکه شرطبندی میکنند، در مسابقه شرکت نکردهاند، بلکه دیگران مشغول مسابقه هستند و این افراد بین خودشان شرطبندی میکنند، با توجه به اینکه رکن قمار این است که عملی بین متقامرین از مقولۀ لعب و بازی باشد، و حال آنکه اینجا بازی نمیکنند، بلکه نتایج بازی را حدس میزنند، این قمار نیست. بنابراین حرام هم نیست؛ هرچند احتیاط در ترک آن است. همچنین در بعضی باشگاهها افرادی که میخواهند شرطبندی کنند، بلیط میخرند، چنانچه حدس آنها از برد و باخت اشتباه بود، تنها مبلغ آن بلیط را از دست میدهند و اگر درست بود، جایزه معین شده را میگیرند. این نوع دوم هم حرام نیست.(۵) امّا نسبت به حکم وضعی، این معامله، شرعی نیست. بنابراین تملیک و تملّک آن پول مشکل است. بله، اگر بعداً با یکی از عقود شرعی، مثل هبه یا صلح تملیک کند، اشکال ندارد. مسئله امروزه یکی از انواع قمار این است که اشخاص پیش از ورود به قمارخانه پول میدهند. بعد شخص واردشونده، ژتون، بلیط یا پولی را به دستگاه میاندازد. این دستگاه با ترتیبی خاص حرکت میکند و شمارهای را نشان میدهد. سپس به صاحب آن شماره پول میدهند. و اگر شمارۀ دیگری بیاید، برنده نیست. این هم قماری است که در قمارخانههای معروف دنیا رایج است، ولی قمار مصطلح شرعی نیست؛ چون گفتیم قمار متوقف است بر اینکه بازی بین دو نفر باشد. درحالی که این، نوعی بختآزمایی است. اما در عرف ما به آن قمار میگویند و این نوع نیز بنابر احتیاط واجب، حرام است؛ مال هم به تملک برنده درنمیآید. بخت آزمایی ۱. خرید بلیط بختآزمایی که درآمد آن برای کار خیر نیست، در دنیا متداول و معروف است. روی این بلیطها شمارههایی ثبت میشود و آن را به اشخاص میفروشند و قرعهکشی میکنند. سپس همۀ پولها یا مقداری از آن را بین افرادی که قرعه به نام آنها درمیآید، تقسیم میکنند. این کار تشویقی برای خرید این بلیطها، به امید رسیدن به پول کلان است. بنابر احتیاط واجب حرام است. این معامله از جهت حکم وضعی صحیح است. لذا این ورق ملک خریدار میشود و آن پول هم ملک آن مؤسسه یا شرکت فروشنده میشود. پولی که برنده دریافت میکند، حتی در صورتیکه معامله حرمت تکلیفی نداشته باشد، حرام است. ۲. اگر برای شرکت مردم در کار خیر، قبضهایی صادر کنند و در قبال مبلغی به مردم بدهند و برای تشویق آنها قرعهکشی کنند و هدیهای هم بدهند، چنین عملی موضوعاً خارج از مسئلۀ بلیط بختآزمایی است؛ زیرا معاملهای که انجام میگیرد، بین این ورق و این پول نیست. بلکه نوعی صدقه و انفاق است. یعنی برای یک کار خیری پولی میدهد، و رسید این پول، کاغذی است که به او میدهند. بنابراین در اینجا بیعی انجام نمیگیرد. این کار بدون شک عمل حلال و تعاون در خیر است. جایزهای هم که به او میدهند، قطعاً حلال است. حتّی اگر انگیزه خرید این اوراق تنها برای رسیدن به آن جایزه باشد؛ مثل جوایزی که بانکها برای تشویق مشتریان پسانداز قرضالحسنه میدهند؛ این هم اشکالی ندارد. بنابراین در اینجا نه حرمت تکلیفی دارد، نه معاملهای شده که بگوییم باطل است و نه آن پولی که به عنوان جایزه میگیرد، اشکال دارد. غش
مبحث اول: معنای غش نجش
تعریف:
(۱) پول یا مالی که در برد و باخت به دست میآید.
(۲) آلات قمار چیزهایی است که برای قمار ساخته شده است. بنابراین اگر با چیزی قماربازی کنند، ولی آن چیز برای قمار ساخته نشده باشد، به آن آلات قمار نمیگویند؛ چنانکه آلات لهو؛ یعنی آن چیزهایی که برای لهو ساخته شده است. بنابراین اگر کسی با چند لیوان موسیقی لهوی نواخت، نمیشود گفت که لیوان یکی از آلات لهو است؛ همچنین قمار با گردو، گردو را جزو آلات قمار نمیکند.
(۳) زیرا همچنانکه بیان شد، قمار متوقّف بر این است که اوّلاً: بازی و لعب باشد و حال آنکه مسابقات، بازی نیستند؛ ثانیاً: بین مسابقهدهندگان برد و باخت باشد.
(۴) توضیح مثلی و قیمی در بحث شرکت بیان میشود.
(۵) برای اینکه احتمال دارد پولی که این شخص از قبل میدهد، پول بلیط ورود در این پیشبینی و حدس نتیجه باشد؛ مانند پولی که برای ورود به هر باشگاه یا نمایشگاه ابتدائاً میگیرند. اگر به این معنا بگیریم، پرداخت این پول در مقابل آن حدس و پیشبینیِ نادرست قرار نمیگیرد؛ یعنی خسارت در مقابل آن نیست. بنابراین اشکالی نخواهد داشت. یا به خاطر حدسِ غلط، پولی میپردازد که ملحق به آن صورت اوّل است که حرمت تکلیفی ندارد؛ هرچند احتیاط در ترک آن است.
(۶) در باب بیع مضطر، ممکن است رضای قلبی نباشد. اما رضای معاملی باشد؛ چون رضای قلبی غیر از رضای معاملی است. گاهی خریدار قلباً راضی به معامله نیست و برای او این کار سخت است. اما چارهای ندارد. بنابراین رضای معاملی هست.
(۷) مقصود از کافر حربی در اینجا کسی است که با ما در حال جنگ است.
در این مجموعهی آموزشی، علاوه بر موارد موجود در رسالهی «اجوبة الإستفتائات»، استفتائات جدید نیز اضافه و از جزوههای دروس خارج فقه معظمله نیز بهره گرفته شده است، تا بر غنای آموزشی مجموعه، بر طبق اسلوب و بیان معظمله اضافه شود. شایان ذکر است که دفتر استفتائات حضرت آیتالله العظمی خامنهای این رسالهی آموزشی را تأیید و عمل به آن را مجزی اعلام کرده است. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR، دروس این رسالهی آموزشی را برای استفاده مقلدان، به مرور منتشر میکند.
برچسبها: احکام شرعی؛
لطفاً نظر خود را بنویسید:
کدامنیتی : *
*
برگزیدهها
|