![]()
۱۳۹۳/۰۷/۰۲
احکام درگذشتگان
آنچه در زیر میآید، دروس "بیستودوم تا بیستوچهارم" از جلد اول «رسالهی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظلهالعالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.
![]() اگر کسی بدن انسان مردهیی را که سرد شده ولی هنوز غسل داده نشده است، لمس کند یا جایی از دست و پا و صورت و سایر بدن خود را به هر جای بدن او برساند باید برای نماز و امثال آن غسل کند. این را «غسل مس میت» مینامند. توجه: ![]() ![]() ![]() ۱. کسی که در میدان جنگ به شهادت رسیده است. ۲. مردهیی که بدنش هنوز سرد نشده است. ۳. مردهیی که سه غسلش را دادهاند. ![]() ![]() ![]() شایسته است که شخص مسلمان را در حال احتضار به پشت و به سمت قبله بخوابانند، به طوری که کف پای او به جانب قبله باشد. بسیاری از فقها این عمل را بر خود محتضر در صورتی که قادر باشد و بردیگران واجب دانستهاند و احتیاط در انجام آن ترک نشود. ![]() غسل. حنوط. کفن. نماز. دفن. توجه: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ۱. واجب است میت را سه غسل بدهند الف) با آبی که قدری سدر در آن ریخته و مخلوط شده است (آب سدر). ب) با آبی که قدری کافور در آن ریخته و مخلوط شده است (آب کافور). ج) با آب خالص. ۲. شرایط کسی که میت را غسل میدهد الف) مسلمان دوازده امامی باشد. ب) بالغ باشد. ج) عاقل باشد. د) مسایل غسل را بداند. هـ) اگر میت مرد است،مرد او را غسلدهد و اگر زن است، زن او را غسل دهد. توجه: ![]() ۳. در غسل میت هم مانند دیگر عبادات، نیت لازم است یعنی غسلدهنده باید غسل را به قصد امتثال دستور خداوند به جا آورد. ۴. میتی که واجب است غسل داد الف) زن یا مرد مسلمان. ب) بچهی مسلمان. ج) کودک سقط شدهی مسلمان، اگر چهار ماه تمام داشته باشد و در کمتر از آن واجب نیست. ۵. اگر جایی از بدن میت به نجاست آلوده شود، باید پیش از آن که آن جا را غسل بدهند آب بکشند، بنابراین بدن میتی که خونریزی دارد بایستی قبل از غسل در صورت امکان تطهیر شود، و اگر انتظار برای توقف خونریزی (به خودی خود) یا منع آن (با وسایل پزشکی) ممکن باشد واجب است. ۶. نگاه کردن به عورت میت، حرام است و کسی که او را غسل میدهد اگر نگاه کند معصیت کرده است، ولی غسل باطل نمیشود. ۷. اگر آب پیدا نشود یا استعمال آن مانع داشته باشد باید میت را در عوض هر غسل، یک تیمم بدهند. ![]() ۱. واجب است میت را پس از غسل، حنوط کنند یعنی به پیشانی و کف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او، کافور بمالند به طوری که مقداری کافور بر اثر آن در محلهای مزبور بماند. ۲. کافور باید ساییده و تازه باشد به طوری که میت را معطر کند و اگر به واسطهی کهنه بودن، عطر آن رفته باشد کافی نیست. ۳. شخص محرم – چنانکه در کتاب حج گفته میشود- از این حکم مستثنی است (یعنی اگر بمیرد حنوط کردن او جایز نیست). ![]() ۱. میت مسلمان را باید با سه قطعه پارچه کفن کنند: الف) لنگ که به کمر و پای او پیچیده میشود. ب) پیراهن که از سر شانه تا ساق پا را از جلو و پشت میپوشاند. ج) پوشش سرتاسری که باید از بالای سر تا پایین پا را بپوشاند به طوری که بستن دو سر آن میسر باشد، و پهنای آن به قدری باشد که دو طرف آن روی هم گذاشته شود. ۲. هرگاه کفن میت با نجاستی که از بدن او خارج شده یا با نجاستی دیگر، نجس شود باید آن را تطهیر کنند یا اگر کفن ضایع نمیشود قسمتی را که نجس شده است ببُرند، بنابراین اگر کفن میت پس از غسل به خونی که از او جریان دارد آغشته شود چنانچه شستن آن قسمت از کفن که به خون آغشته شده است یا بریدن و یا عوض کردن آن امکان داشته باشد واجب است، و چنانچه امکان ندارد، دفن میت به همان صورت جایز است. ۳. هرگاه انسان، پدر یا مادر و یا یکی از بستگان خود را در کفنی که برای خودش خریده است کفن کند اشکال ندارد. ![]() ۱. پس از غسل و حنوط و تکفین، واجب است بر میت مسلمان – به ترتیبی که گفته خواهد شد– نماز بخوانند. توجه: ![]() ۲. نماز میت عبارت است از نیت و پنج تکبیر که در خلال آنها دعا و صلوات وارد شده است، و اگر به این ترتیب بگوید کافی است: الف) بعد از تکبیر اول بگوید:«اَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ». ب) بعد از تکبیر دوم بگوید: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». ج) بعد از تکبیر سوم بگوید: « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ». د) بعد از تکبیر چهارم بگوید: « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا الْمَیِّتِ» (برای مرد) یا «لِهذِهِ الْمَیِّتِِ» (برای میت زن). هـ) بعد تکبیر پنجم را بگوید که پایان نماز است. توجه: ![]() ۳. کسی که نماز میت میخواند باید ایستاده و رو به قبله باشد و واجب است میت را در برابر او به پشت بخوابانند به طوری که سر او به طرف راست نمازگزار و پای او به طرف چپ نمازگزار باشد. ۴. میان میت و نمازگزار باید حایلی، مانند دیوار و پرده نباشد، ولی اگر میت در تابوت و مانند آن باشد اشکال ندارد. ۵. برای نماز میت، وضو و پاک بودن بدن و لباس و غصبی نبودن لباس، لازم نیست. ۶. اگر میت را عمداً یا از روی فراموشی یا به جهت عذری بدون نماز میت دفن کنند یا بعد از دفن معلوم شود نمازی که بر او خوانده شده باطل بوده است تا وقتی جسد او متلاشی نشده باید بر قبر او نماز خوانده شود. ۷. شرایطی که در جماعت و امامت جماعت در سایر نمازها معتبر است در نماز میت شرط نیست، هر چند احوط (استحبابی) این است که آن شرایط در نماز میت هم رعایت شود. ![]() ۱. پس از پایان وظایف گذشته (غسل و حنوط و کفن و نماز) باید میت را در زمین دفن کنند و باید قبر او به قدری باشد که بوی او بیرون نیاید و درندگان هم نتوانند بدن او را خارج سازند. ۲. میت را باید در قبر به پهلوی راست و طوری بخوابانند که صورت و سینه و شکم او رو به قبله قرار گیرد. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ۱. نبش قبر میتی که بر اساس موازین و احکام شرعی دفن گردیده جایز نیست و همچنین تخریب قبور مؤمنین و نبش آنها، حتی اگر برای تعریض و توسعهی کوچهها باشد، و در صورت وقوع نبش قبر و آشکار شدن بدن میت مسلمان یا استخوانهای آن که هنوز پوسیده نشدهاند واجب است دوباره دفن شوند. ۲. اگر استخوانهای میت تبدیل به خاک شود نبش قبر وی برای دفن میت دیگری در آن جایز است. ۳. در مواردی که نبش قبر جایز نیست اجازهی مرجع تقلید اثری ندارد. ![]() تکلیف غسل و کفن در حق شهید ساقط است. توجه: ![]() ![]() مسلمانی که حکم اعدام دربارهی او اجرا گردیده است حکم سایر مسلمانان را دارد، و همهی احکام و آداب اسلامی میت در مورد او جاری است، مثل خواندن نماز میت، مانند آن. ![]() ![]() ![]() ![]()
در این مجموعهی آموزشی، علاوه بر موارد موجود در رسالهی «اجوبة الإستفتائات»، استفتائات جدید نیز اضافه و از جزوههای دروس خارج فقه معظمله نیز بهره گرفته شده است، تا بر غنای آموزشی مجموعه، بر طبق اسلوب و بیان معظمله اضافه شود.
برچسبها: احکام شرعی؛
لطفاً دیدگاه خود را بنویسید:
نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 3 نظر ]
![]() برگزیدهها
|