news/content
نسخه قابل چاپ
1392/08/21

بخش تعاملی: شما نظر دهید+ ۱۶۰ نظر

بخش تعاملی: شما نظر دهید+ ۱۶۰ نظر

https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/24457/smpf.jpgرهبر انقلاب اسلامی در ۲۳ مهرماه سال ۹۱ و در جمع جوانان استان خراسان شمالی، سؤالاتی را در قالب طرح موضوع «سبک زندگی» مطرح کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در نظر دارد با محوریت این سؤال‌ها به تولید محتوا درباره‌ی «سبک زندگی» بپردازد. تاکنون پرونده‌های «خانه مجردی»، «کار جمعی در ایران»، «حقوق افراد در رسانه‌ها» «اردوی جهادی» و «آموزش فکر و فلسفه به کودکان» منتشر شده است.
پرونده‌ی این ماه، بررسی و آسیب‌شناسی «کیفیت کالای داخلی» است. به نظر شما با وجود این‌که برخی کالاهای ایرانی از کیفیت مشابهی با کالاهای وارداتی برخوردارند، اما چرا برخی مردم نمونه‌ی خارجی را برای خرید ترجیح می‌دهند؟

نکته‌های خود را از قسمت «نظرات» همین صفحه ارسال کنید. نظرات دریافتی قابل انتشاری که تا روز یکشنبه ۱۳۹۲.۸.۲۶ ارسال شده باشد، منتشر خواهد شد.
 

نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 165 نظر ]
  • محمد صادق ،
    1392-08-27 - 17:29

    سلام علیكم
    خدا قوت
    به هر حال بعضی از مسائل به صورت یك عادت غلط در جامعه ی ما جا افتاده اند؛ مانند عادت زیاده روی در مصرف و همچنین همین استفاده از كالاهای خارجی و...
    دو پیشنهاد برای تصحیح این رویكرد غلط:
    1. اگر ممكن است، بهتر است بازار تا حد زیادی از كالای خارجی پاكسازی شود. (و البته كالاهای ایرانی با همان كیفیت و یا بهتر روانه بازار شوند)
    2. از عنصر تبلیغات استفاده بهینه شود. مهمتر از همه صدا و سیما؛ كالاهای خارجی را تبلیغ نكنند، كالاهای ایرانی را تبلیغ كنند.
     
        
  • مرتضی ،
    1392-08-27 - 16:28

    عدم اعتماد به كالای داخلی
    تبلیغات كم
    قیمت بیشتر از حد انتظار از كالای داخلی
  • امیرمسعود ،
    1392-08-27 - 15:29

    با سلام 
    به نظر من برخی از مردم هنوز باور نكردند كه كالاهای ایرانی هم در حد خارجی است، و به مرور زمان درست خواهد شد، باید فرصت بیشتری داد.
  • سيد هادی هاشمی ،
    1392-08-27 - 15:17

    قيمت بالا تری نسبت به مشابهات خارجی دارند .
    بعضی ها از كيفيت مطلوب دور می باشند . 
    
  • 1392-08-27 - 15:07

    ۱. عدم اعتماد مردم به تولید داخل به خاطر سابقه ی نه چندان درخشان تولیدات داخلی به خصوص در كالاهای نسبتا گران قیمت به بالا.
    ۲. در بسیاری موارد نیز قیمت كالای داخلی با كالای خارجی تفاوت چندانی نداشته حال آن كه سابقه ی بسیار كمتری در تولید نیز دارد.
    ۳. هزینه ی تولید كنندگان داخلی در مقایسه با تولیدكندگان خارجی برای تبلیغات كالا و بازاریابی اصلا قابل قیاس نیست.
    ۴. منافع عده ای با تغییر رویكرد خرید مردم به خطر افتاده و لذا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این تغییر سبك در خرید انجام  می دهند.
  • بنده خدا ،
    1392-08-27 - 14:37

    به نام خدا
    تمام مردم كشور به دنبال كالای مرغوب و ماندگار هستند.
    تولید داخل در برخی لوازم یا كیفیت پائین داشته یا ماندگاری اش مثل كالای وارداتی نبوده است.
    وگرنه ایرانی اگر متوجه شود كالایی مرغوب تر است و ماندگاریش بالاست حتی اگر قیمت بالاتری نسبت به كالای مشابه خارجی دارد باز متمایل به كالای داخل میشود.
  • مصطفی ،
    1392-08-27 - 14:12

    به نظر بنده كالای خارجی در مقایسه با كلای ایرانی ازكیفیت بهتری برخوردارذ است.اگر مردم ما كمی این رنج و سختی را به خود بدهند كه كالای ایرانی را مصرف كنند موجب اعتماد به نفس تولیدكنندگان داخلی شده و به تبع كیفیت محصولات ارتقاء پیدا میكند.
    باتشكر
  • 1392-08-27 - 13:48

    فرهنگ عمومی
  • مهدی احمدی ،
    1392-08-27 - 13:42

    بسم الله ، به نظر می آید سابقه كیفیت كالای خارجی بالاتر و بهتر بوده و همچنین تبلیغات و جو سازی روی كالای خارجی بیشتر است .
    یا علی
  • حمید عابدی‌منفرد ،
    1392-08-27 - 13:32

    با نام خدا و با سلام.
    برخی كالاهای ایرانی (مخصوصا اجناس لوكس) به محض پر طرفدار شدن، نایاب می‌شوند و نبود توزیع فراگیر و مناسب، اون كالا رو از سبدهای خرید حذف و كالاهای خارجی رو با دسترسی آسان جایگزین می‌كند.
  • 1392-08-27 - 13:03

    سلام
    خدا حفط كنه مقام معطم رهبری رو كه سایشون همیشه بر سر ماست
    اعتماد مردم به كیفیت كالای خارجی یكی از عوامل مهم خرید آن است. بخش عمده این اعتماد به خاطر تبلیغات است. و دیگر اینكه كالاهای خوش كیفیت داخلی كمترین مسئولیتی در قبال خریدار به عهده نمیگیرند در صورتی كه كالاهای خارجی نسبت به مشتری بسیار متعهد تر هستند.
  • شهریار نظری ،
    1392-08-27 - 11:34

    به نظر حقیر
    مشكل باید از ریشه حل بشه....
    یعنی مردم باید بفهمن كه كالای ملی كیفیتش با كالای خارجی فرقی نمیكنه بلكه در مواردی بهتر هم هست.
    اولین گام برای این كار تبلیغات است كه متاسفانه شركت های ملی و رسانه ها دراین كار ضعیف عمل كردن.
  • alireza ،
    1392-08-27 - 09:19

    با سلام.من میگم تمام كارخانه دارها این هایی ما میگیم رو خودشون میدونند .ما چیكار كنیم كه این نظر های مارو به اجرا بگذارند.؟
  • Alireza ،
    1392-08-27 - 09:14

    با سلام.به نظر من این روش رو دنبال كنند به نتیجه میرسند:۱.قیمت كم یا حد اقل مناسب.۲.كیفیت و كمیت خوب یا حد اقل مناسب.۳.تبلیغ خوب و همه جانبه حتی از سوی مغازه دار و فروشگاه.۴.كارایی بالاتر از جنس رقیب.اما این هم بگم اگر فقط و فقط قیمتم كم بدن و خراب هم نشه جنس؛ مشتری خودش رو پیدا میكنه.
  • خلیل عقیلی ،
    1392-08-27 - 08:35

    بسمه تعالی
    قطعا استقبال و خرید از كالای داخلی و سود آوری برای تولید كننده و در كنار آن ایجاد رقابت در بین تولید كنندگان كه توسط دولت و دستگاه های مرتبط می تواند انجام شود باعث می شود تولید كننده مجبور به تولید كالای جدید و ابتكار و افزایش كیفیت شود و در كنار آن دولت می تواند درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد
    یا حق
  • مصطفی رضایی ،
    1392-08-27 - 00:38

    به دلیل نبود تبلیغ و معرفی كافی كالای مورد نظر
  • امین ،
    1392-08-26 - 23:51

    -اجناس ایرانی در خیلی از موارد كیفیت بهتر و یا حتی برابری در مقابل اجناس خارجی ندارند. این مسئله اعتمادی نسبت به برندهای خارجی ایجاد نموده است كه باعث می شود خریدار جذب برند بهتر شود.
    - كیفیت اجناس ایرانی پیشینه مناسبی برای مردم ما نداشته است و مردم در خرید اجناس ایرانی با توجه به مشكلات اقتصادی گاها احساس ناامنی می كنند.
    -سابقه كشورهای خارجی در تولید بسیاری از اقلام مورد نیاز ما بیشتر است و بعضی مردم بیشتر به آنها اعتماد می كنند.
    - گاها مردم احساس دروغ گویی ازطرف مسئولین می كنند.مثلا صنعت خودرو
    - گاها مردم بدون توجه به مارك و با در نظر گرفتن هزینه مراجعه می كنند آنگاه اقلامی كه بیشتر در دسترس باشند احتمال بیشتری برای فروش دارند.
  • هادی عسگری ،
    1392-08-26 - 23:49

    سلام 
    بنظر من مردم هنوز به این باور نرسیده اند كه كالای ایرانی هم از كیفیت قابل قبولی برخورداره،تبلیغات میتونه توی این فرهنگ سازی خیلی موثر باشه.
  • ابوالفضل محمدی ،
    1392-08-26 - 23:46

    بنام خدا
    دلیل عمده عدم اعتماد بنفس ماست.
    باید به ایرانی بودن خود افتخار كنیم.
    باید خودمان را باور كنیم.
    گذشتهء دورترمان پر از افتخار است، كمی بهتر نگاه كنیم.
  • محمد كاظمی ،
    1392-08-26 - 20:46

    سلام.به نظر بنده چون برخی مردم برایشان اینطور جا افتاده كه كالای خارجی بهتر از ایرانیست
  • مهدی ،
    1392-08-26 - 20:42

    اكثر مردم توجه خاصی به كشور تولید كننده ندارند .
    اگر اكثر جنس های موجود در بازار خارجی هستند ( البته بعضی هاش هم ایرانی هستند كه با نام خارجی بفرش می رسند ) تقصیر مردم چیست / 
    البته قسمتی از این قضیه نیز طبیعی است  مثلا  همانطور كه پسته و فرش ایران در دنیا مشهور است بدیعی است كه بعضی از محصولات خاص كشور های خارجی هم در ایران دارای طرفدار باشد و این امری عادی است . 
  • مهدی حیدری ،
    1392-08-26 - 19:41

    كالاهای ایرانی كمتر در دسترس هستند! 
    و تبلیغاتی كه در اینترنت و صدا و سیما است، اكثراً راجع به كالاهای خارجی است! مخصوصاً كالاهای اساسی، نقش مهمی دارند...
    خدمات پس از فروش و پشتیبانی كالاهای موجود خوب است ولی باید بهتر شود... باید جوری تبلیغات كرد و نشان داد كه مردم استقبال كنند، به عبارتی وقتی كه كیفیت كالاها را نسبت به مدل خارجی محصول مقایسه كنند، با نهایت اعتماد خریداری كنند...
  • بهزاد كاظمی ،
    1392-08-26 - 19:32

    باسلام، ضمن تشكر به نظر اینجانب یكی از دلایل عمده، رواج فرهنگ فخرفروشی می باشد كه باعث شده است مردم به سمت خرید كالاهای گرانقیمت بروند و از خرید كالای ارزان قیمت و یا ایرانی كه طبعا از جنبه فخرفروشی، سطح پایینی دارد پرهیز كنند. برای امتحان كافیست یك كالا را با دو قیمت یكی ارزان و دیگری گران در فروشگاهی ( خصوصا فروشگاهای بالای شهر) عرضه كنیم و پس از مدتی تقاضای آن دو را مقایسه كنیم.
  • مریم ،
    1392-08-26 - 17:43

    باسلام
    شاید یكی از دلایل این باشد كه ما اجناس را نمی شناسیم و اعتماد نداریم.خودتان فرموده اید  "بعضی" از اجناس ایرانی، حالا من كه به سختی پولی جمع كرده ام  تا مثلا آبمیوه گیری خریداری كنم وامكان دو باره پول جمع كردن برای این كار را ندارم ،از كجا بدانم با خرید جنس ایرانی پولم را دور نریخته ام؟ یا اینكه كدام جنس ایرانی را خریداری كنم كه خیالم راحت باشد؟
  • علیرضا ،
    1392-08-26 - 17:36

    سلام
    1- بی كیفیت بودن
    2- عدم زیبایی ظاهری
    3- وجود كالای خارجی با كیفیت تر و زیبا تر با قیمت مناسب تر
    4- نبود خدمات پس از فروش درست
    5- تبیلغات كم 
    6- برند نبودن اجناس
    ما ایرانیها مشكلات فرهنگی ریشه ای داریم
    1- «مرغ همسایه غازه»
    2- متاسفانه وجود چشم و هم چشمی های عجیب حتی در بین متدینین
    3- "ما میتوانیم" را شعار می دهیم اما قبول نداریم
    
    حل مشكلات فرهنگی زمان بر ولی لازمه. راه حل فوریش اصلاح یا تصویب قوانین تولید، توزیع و خدمات پس از فروشه
  • محمد ،
    1392-08-26 - 17:34

    غرب زدگی
  • حسین حسن نژاد ،
    1392-08-26 - 17:27

    بسم الله الرحمن الرحیم
    باسلام و دعای خیر و عرض ارادت خالصانه محضر رهبر انقلاب.
    اگر از منظر روانشناسی اجتماعی به تحلیل عادات مضر جامعه خود بپردازیم متوجه رسوخ آدابی می شویم كه علاوه بر ضدیت با شرع موجب تضعیف پایه های كشور می شوند.از این دست می توان به بیشتر جلوه داشتن كالا های خارجی در ناخودآگاه جمعی مردم ایران اشاره كرد.(یا عادتی مثل هجوم برای خرید كالایی كه در بازار كم یاب شده است)و دقیقا این خاصیت كشورهای تحت سلطه بوده است.این كه كالاهای خارجی در كشور فروش بیشتر داشته باشند.
  • سید ،
    1392-08-26 - 17:04

    سلام.
    چون متاسفانه بیش تر تولیدكنندگان داخلی اعتمادسازی نكرده اند و سابقه ی خوبی ندارند.
  • امین ،
    1392-08-26 - 16:12

    با سلام و خسته نباشید.در باره این سوال چند دلیل  وجود دارد 
    
    1-قیمت برخی از  كالای ایرانی بیشتر است نسبت به كالای وارداتی
    
    2- بعضی از مردم متاسفانه از لحاظ كیفیت كالا های وارداتی را بهتر  از كالای ایرانی می دانند حتی اگر هم كیفیتش پائین تر باشد.
    
    3-شركت ها و كارخانه ها باید اعتماد مردم را به  كالای خود جلب نمایند.
    
    4-مسئولین هم باید در نظر بگیرند كه اگر یك كالای خوب در كشور تولید می شود دیگر اجازه واردات  كالای مشابه را ندهند و در داخل كشور باید یك رقابت بین شركت ها و كارخانه ها ایجاد شود.
  • هادی رشیدی ،
    1392-08-26 - 15:50

    با سلام دلیل عمده اینكار این است كه تولید كننده داخلی با كمال وقاحت قیمت كالای خود را برابر و گاهی بیشتر از تولیدات خارجی قرار می دهد در صورتی كه قیمت تمام شده محصول برای تولید كننده داخلی بسیار كمتر از نمونه خارجی آن است .
  • فرزانه ،
    1392-08-26 - 15:39

    به نام خدا
    دلایل مختلف اند: 1-كالای ایرانی در دسترس نیست! شما اگر بخواهید یك خودكار  ایرانی (لباس، نوشابه حتی آب معدنی و...)بخرید به هر مغازه كه سر بزنید پیدا نمی كنید! و اگر خیلی اصرار داشته باشید باید بروید و از نمایندگی كالای مورد نظر خرید كنید كه كار را مشكل می كند 2-تبلیغات كم كالاهای با كیفیت ایرانی(مردم این برند ها را نمی شناسند یا آنها را خارجی فرض میكنند)3- مشتری مداری و خدمات پس از فروش ضعیف و محترم نشمردن خریداران  4-كیفیت پایین بعضی برندها تبلیغات منفی برای دیگر برندهای ایرانی است.
  • علیرضا دهقان ،
    1392-08-26 - 15:21

    با عرض سلام و خدا قوت به نظر بنده این نكته در جامعه فعلی جا افتاده كه جنس خارجی با كیفیت تر از جنس ایرانی است و اینكه بخواهیم مردم جنس ایرانی مصرف كنند اولا نیاز به فرهنگ سازی دارد و در ثانی نیاز به زمان دارد  با تشكر
  • سروش صلواتی ،
    1392-08-26 - 15:17

    1-بدلیل اینكه برخی از مردم متاسفانه خرید كالای ایرای را كسر شان برای خود میدانند.  2-متاسفانه مسئولین نیز چندان از محصولات داخلی استفاده نمی كنن تا مردم از مسئولین خود الگو بگیرند.3- ضمنا تبلیغات محصولات خارجی نیز در شهرها بیداد میكند.
  • مهرداد ،
    1392-08-26 - 15:00

    با سلام
    به نظر بنده هنوز خیلی ازمردم به اجناس داخلی اعتماد ندارند حتی اگر كیفیتش خوب باشد به دلیل دروغ هایی كه مدیران می گویند.
  • محسنی ،
    1392-08-26 - 14:09

    الناس علی دین ملوكهم.
    مردم به مسئولین خود نگاه میكنند میبینند هنوز بعد از 34 سال از عمر پربركت انقلاب اسلامی ، هنوز خیلی از مسئولین اجناس خارجی را استفاده میكنند.
    ( از وسیله نقلیه گرفته تا لباس و غیره )
  • مهدی ،
    1392-08-26 - 11:45

    تولید كننده‌های ایرانی ما برای اینكه كالاهایشان به فروش برسد یك مارك با حروف مخفف انگلیسی روی آن می‌زنند اعتماد به مارك خارجی مانع از فروش كالای ایرانی است.
  • حسن باقرپور ،
    1392-08-26 - 11:19

    باسلام واحترام
    1-مردم چونكه به كالای خارجی عادت كرده اند.
    2-ازكالای ایرانی می ترسند(به ایندلیل كه حداقل یكبار كالای ایرانی راگرفته  ومتضرر شده اند.
  • بهزاد دارابی ،
    1392-08-26 - 10:30

    بسم الله الرحمن الرحيم - نكته كليدی همين بحث فرهنگ سازی می باشد كه در بسياری ازنظرات اين مطلب متبلور شده است . اگر باور داشته باشيم كه استفاده از كالای ايرانی باعث كارآفرينی بيشتر شده و همچنين توليد بيشتر موجب كاهش هزينه توليد و ارتقا كيفيت و تكنولوژی می شود و خود مردم از ثمراتی همچون اشتغال كاهش قيمت و افزايش كيفيت در ميان مدت و بلند مدت بهره مند می شوند،ديگر استفاده از كالای ايرانی شعار محسوب نشده و به عنوان يك ارزش در جامعه مطرح می شود.
  • ل.ل ،
    1392-08-26 - 10:18

    سلام
    به نظر من:
    به خاطر اینكه برای خدا زندگی نمی كنند برای خودشان نفس می كشند اگر حیاتشان لله بود وقتی میدیدند كه یكی از راه های پیشرفت جمهوری اسلامی ایران یعنی برافراشته شدن پرچم اسلام كمك به تولیدات داخلی است هرگز كالای خارجی خریداری نمی كردند...
  • سید مهدی ،
    1392-08-26 - 08:50

    با سلام. 
    این مسئله در گروههای مختلف كالایی قاعدتا متفاوت است 
    مثلا در مورد بعضی كالاها مثل كفش یا لباس یا بعضی لوازم منزل كلاس و معروف بودن یك برند خاص تاثیر میگذارد
    در مورد لوازم یدكی خودرو تجربه اجناس كم كیفیت داخلی - گرچه كه در مورد خارجی ها هم بی كیفیت كم نیست ولی با كیفیتش پیدا میشود-
    در مورد لوازم منزل عدم پشتیبانی مناسب و خدمات پس از فروش متعهد و همچنین توجه نا كافی به خواست مشتری مثلا اگر یك دستگاه چرخ خیاطی ایرانی خراب شود اصلا قطعات یدكی در بازار ندارد. یا درمورد كالایی مثل تلوزیون به نسبت اجناس مشابه خارجی بخاطر رشد سریع تكنولوژی  و عدم توانایی در همراهی با آن و فروش كمتر و كمتر توجه كردن به راحتی كاربر چه از لحاظ امكانات نرم افزاری تا حتی دستگاه كنترل كم كیفیت كه بطور مداوم با آن سر و كار داریم انسان خسته و زده میشود
    در مورد برخی كالا ها عدم اطلاع رسانی صحیح و كامل در مورد یك محصول و عدم پایبندی به الزام ارائه اطلاعات در مورد محصول تولیدی مثلا در مورد لباس غالب تولیدی ها خود را ملزم به ارائه میزان الیاف طبیعی یا مصنوعی، نوع شستشو و . نمیدانند. یا در مورد لوازم الكترونیكی ا
  • محمود ،
    1392-08-26 - 08:21

    با سلام و عرض ارادت به محضر ولی امر مسلمین
    در پاسخ به این سوال متاسفانه باید عرض كنم كه برخی كالاهای ایرانی واقعا بی كیفیت هستند و این عدم كیفیت ناخودآگاه در ذهن این شائبه را به وجود می آورد كه هنوز كالاهای ایرانی بی كیفیتند و مخاطب جمع بین همه محصولات می كند و این عدم كیفیت تاثیر مستقیم بر روی همه محصولات ایرانی دارد
    به عنوان مثال شما گوشی های تلفن همراه كه در ایران تولید می شود را ملاحظه بفرمایید. گوشی های مدل پایین در مقایسه با نمونه های خارجی از پیش پا افتاده ترین امكانات نیز برخوردار نیست
  • سارا ،
    1392-08-26 - 00:45

    به نام خدا
    سلام.به نظر بنده شاید اولین دلیلش شرطی شدن باشد یعنی در اكثریت موارد بالاخص در سالهای گذشته جنس خارجی از كیفیت و مرغوبیت برخوردار بوده و در مقابل جنس ایرانی كم یا بی كیفیت بوده.گاهی اوقات هم علت مالی داشته كه جنس خارجی هم مرغوب بوده هم قیمتش مناسب بوده اگر هم جنس ایرانی خوب بوده چون اوایلش خوب بوده بعد از مدتی بی كیفیت شده این حس به خریدار القا شده كه مرغوبیت اول هم به خاطر جلب مشتری بوده و مردم بی اعتماد می شود و شاید عامل خیلی خیلی مهم این باشد كه روحیه جهادی قدری كمرنگ شده. ولی مطمئنا اگر تولید كنندگان جنس خوب و با كیفیت تولید كنند مردم نا خودآگاه به خاطر حس وطن خواهی هم كه شده(اگر نگوییم اسلامی كه هست)به سمت جنس ایرانی گرایش پیدا می كنند حتی اگر در تبلیغ ضعیف باشند باز هم موفق می شود چون آن چیزی كه در ذهن مصرف كننده می ماند كیفیت و مرغوبیت كالاست نه تبلیغات.
    ولی آن چیزی كه در حال حاضر اهمیت دارد این است كه حتی اگر كالای ایرانی از كیفیت كمی بر خوردار باشد ما به فرمان رهبر عزیزمان لبیك می گوییم و جز كالای ایرانی نمی خریم.ما فقط كالای ایرانی می‌خریم ان شاءالله
  • رضی ،
    1392-08-25 - 21:55

    سلام به نظر من ما باید آنچه را كه دیگران نمی توانند تولید كنند و یا با كیفیت پایینی تولید میكنند را به بازار داخلی و همچنین صادرات عرضه كنیم تا بتوانیم علاوه بر تولید ثروت و تامین نیاز داخل، سریعا خود را وارد چرخه تولید در داخل و خارج از كشور كنیم. 
  • بهار دلها ،
    1392-08-25 - 21:49

    با سلام! به نظر می رسد در این زمینه رسانه ها، بخصوص رسانه ملی بسیار اثر گذار است. چرا كه فرهنگ ، زیر بنای اقتصاد را تشكیل میدهد و این جز با فرهنگ سازی میسر نیست. و بخش عمده فرهنگ سازی بر عهده رسانه ها، بخصوص رسانه ملی است. باید باور مردم تغییر كند و در این زمینه باید متخصصین بنشنند و ریشه های این باور غلط را پیدا كنند كه چرا مردم ما حتی كسی كه ادعای ولایتمداری دارد، وقتی به خرید كالایی نیاز می یابد به سراغ مارك خارجی می گردد.
  • میرزا ،
    1392-08-25 - 21:34

    مثل سیگار كشیدن میمونه. 
    تا زمانی كه تو بازار باشه نمیشه مصرف كننده ها رو منع كرد.خیلی خیلی كودكانه ترش میشه این كه:وقتی یه بچه سر خوردن فلان غذا لوس بازی در میاره و مثلا از خوردن بادمجان امتناع میورزه، اغلب مادر ها ، هرچند با اعتصاب غذایی فرزندانشون مواجه میشن ، با این حال تعداد دفعات پختن و سرو بادمجان رو بیشتر میكنن تا فرزند به خوردنش مجبور بشه از سر ناچاری و گرسنگی، بعد عادت كنه و بعد از اون به مزه ش اعتماد كنه و خوشش بیاد.
  • 1392-08-25 - 21:14

    چون اكثر كالاهای ایرانی كیفیت خوبی ندارند پس یه انتخاب راحت اینه كه اصلا كالای ایرانی نخریم . جون برای پیدا كردن كالایی كه هم با كیفیت باشه هم ایرانی باید تلاش بیشتری كرد.
    مردم همه جای دنیا به برند ها اعتماد میكنن تا اینكه بخوان كیفیتو بررسی كنند .
    ما چند تا برند معروف ایرانی توی بخش های مختلف تولید داریم؟
  • 1392-08-25 - 20:29

    سلام علیكم
    بی اعتمادی موجود بخاطر خرید كالایی ایرانی كه خلاف تبلیغات موجود كیفیت مناسبی نداشت و در بدو خرید با مشكل فنی مواجه بود یكی از دلایلی است كه مردم شاید نتوانند برای خرید كالای ایرانی تصمیم بگیرند
    دلیل دومی كه به ذهنم میرسد این است كه واقعاً نوعی از تفكر خوب بودن كالای خارجی و یا به اصطلاح نوعی غرب زدگی فرهنگی در بین مردم وجود دارد كه كالای خارجی صرف خارجی بودن و مارك دار بودنش معتمد مردم است اما كالای ایرانی ولو اینكه قابلیتش را نشان داده باشد نه
    صدا و سیما نقش موثری در این عرصه دارد
  • یزدان ،
    1392-08-25 - 19:12

    سلام. نیاز به وقت وهمت مردم ودعا دارد...سپس توكل
  • محسن بهرامی ،
    1392-08-25 - 19:02

    عمده مشكل این است كه صدا و سیما با ترویج تبلیغات بازرگانی ذائقه ی مردم را در قضاوت درباره كالاها تغییر داده است. مردمی كه در گذشته به گفته ی عطارها اعتماد نمی كردند و قضاوت متفكرانه و خردمندانه ی خود را بر مبنای تعامل حسی خود با كالا استوار می ساختند (مشك آنست كه خود ببوید نه آنكه عطار بگوید) اكنون به مانند غربی ها كه در چنگال رسانه های صهیونیستی مجبور به انتخاب ذائقه ی پیشنهادی مسموم آنهایند اسیر تبلیغات رسانه ای شده اند. تولیدگران حزب اللهی باید صادقانه و شفاف در عرصه رسانه بازی را عوض كنند.
  • محمد ،
    1392-08-25 - 17:02

    سلام
    آنچه گفتيد برای مردم ملموس نشده است و اينكه تجربه در برخی اقلام سبب می شود از كالای داخلی رويگردان شوند
    تبليغات ماهواره ای نيز بی تاثير نيست!!!
    مثلا در مورد ماشين:چرا هنوز كه هنوز است با گمرك بالا نميگذاريم ماشين وارد شود و وضعيت مان ميشود آنچه هست و انحصاری و انحصاری در دست عده ای سودجو كه يك هفته ای يا يك شبه كلی روی قيمت می كشند . 
    اين بی اعتمادی خود را در جای ديگر نشان می دهد و حتی اگر وحی هم بشود اين جنس بهتر است باز../شايد اگر رقابتی وجود داشت و يا ارتباط پيدا می كرد دانشگاه و صنعت..
    
  • گروه اقتصادی نبی ،
    1392-08-25 - 16:46

    بسم الله الرحمن الرحیم 
    آسیب شناسی ساختار تولیدی ومصرفی
    1_وادرات قانونی و غیر قانونی نمونه های خارجی
    2_فاصله داشتن نگاه جامعه با نگاه معظم له(مصرف كالای داخلی با نگاه جهادی)
    3_درخواست معظم له از مسئولین برای ارتقاكیفیت ومرغوبیت وزیبایی
    4_نبود قانونی همگانی برای دستگاهای دولتی تادر امور جاریه خوداز تولیدات داخلی مصرف كنند
  • 1392-08-25 - 16:11

    زیرا برای بعضی این مسئله به صورت مطلق در آمده كه همیشه كیفیت كالای خارجی از ایرانی بهتر است
    یا برخی فكر می كنند كه تولید كننده ایرانی می خواهد سر آنها كلاه بگذارد اما خارجی ها وجدان كاری دارند
  • افشین چوبینه ،
    1392-08-25 - 15:29

    با سلام وخسته نباشید.وجود همچین پدیده ای نشان از نوعی فقر فرهنگی در سطح جامعه ماست.اولین راهكار تبلیغات گسترده وفرهنگسازی است.در واقع باید ذهن مردم را از این باور غلط پاك كرد.در وهله بعدی باید رقابت در بازار بین كالاهای داخلی باشد تا به افزایش كیفیت محصولات كمك كند.البته نباید تاثیر تهاجم فرهنگی را در این موضوع و در بسیاری از موارد نادیده گرفت.البته دولتمردان هم باید با میدان دادن به شركت های داخلی میدان رقابت را به كالاهای داخلی دهند.
  • حبیب ،
    1392-08-25 - 15:04

    نه، اتفاقاً اگر نمونه مشابه داخلی با كیفیت خوب باشد، مردم نمونه ایرانی را می‌خرند. اصل كیفیت محصول است البته اگر با قیمت مناسب عرضه شود. اصلاً شما یك سوال بهتر برای این موضوع مطرح كنید؛ چون امروزه‌روز ــ به خصوص با توجه به حرفهایی كه رهبری این یكی دو سال مطرح كرده اند ــ مزدم هم حتماً كالای باكیفیت داخلی را ترجیح می‌دهند. سوال باید برگردد به مسئولین و تولیدكنندگان. مثلاً چرا تولیدكنندگان كالایشان را با كیفیت عرضه نمی‌كنند،(تعارف كه نداریم؟) یا نسبت به سیاست‌های دولت
  • مهران كریمی ،
    1392-08-25 - 14:13

    - غربزدگی و تجددزدگی تاریخی ما كه باعث شده نوعی انفعال و مرعوبیت نهادینه شده نسبت به دستاوردهای دیگران داشته باشیم.
    - تبلیغات فراگیر و شبانه‌روزی محصولات و مارك‌های خارجی از صدا و سیما، نشریات، محیط‌های شهری و ... و عدم معرفی جذاب تولیدات با كیفیت و امتحان پس‌ داده‌ی داخلی
    - فضای دانشگاهی و ذهنیت اغلب نخبگان(به خصوص نخبگان فنی) ما در زمینه‌ی برتری بی‌چون و چرای كیفیت محصولات خارجی بر ایرانی
    - فقدان نظام استاندارد و نظارت دقیق و همه‌جانبه و بی‌توجهی شدید به حقوق مصرف‌كنندگان در نظام تولیدی ما
  • حمیدرضا خلیل نژاد ،
    1392-08-25 - 14:07

    عرض سلام و خدا قوت خدمت شما
    به نظر اینجانب یكی از علل های عمده روی آوردن به كالاهای خارجی كه مشابه داخلی آن نیز موجود میباشد مساوی بودن قیمت و یا اختلاف خیلی ناچیز كالاهای خارجی نسبت به داخلی میباشد و نكته قابل تامل این موضوع است كه با افزایش قیمت دلار كالاهای داخلی نیز به همراه كالاهای خارجی افزایش چشمگیری پیدا میكند كه اگر بتوان جلوی بالارفتن كالاهای داخلی را گرفت و قیمت مصوب و ثابتی با تلورانس كم برای آن در نظر گرفت انشالله روند رو به رشدی در بالارفتن فروش كالاهای داخلی به وجود خواهد آمد.
  • علی ،
    1392-08-25 - 13:39

    تبلیغات رسانه ملی وفرهنگ سازی از كیفیت كالای ایرانی درمقابل مشابه خارجی می تواند كمكی در این راستا نماید.
    متاسفانه برندهای خارجی درخیابان ها وبیلبوردها چشم هربیننده ایرانی رابه خود خیره می كند ،برای خرید هم فروشگاه های بزرگ پرازاین اجناس شده است،مسئولان دولتی با دلارهای نفتی دست به این واردات گسترده زدند وذائقه مردم تغییر كرد،مادر محصولات كشاورزی هنوز این گونه نشده ایم ولی اگروضع به همین منوال پیش برود بعید نیست كه در این محصولات هم همه به دنبال خارجی آن باشند،بایدكیفیت را نشان دهیم واستمرارداشت
  • مسلمان ايرانی ،
    1392-08-25 - 13:33

    يك مطلب تبليغ كالای خارجی است از طريق نامگذاری كالاهای ايرانی با اسم و طراحی مشابه خطوط و آرم های خارجی.
    وقتی كالايی ايرانی است چرا اسم خارجی داشته باشد ؟!!!! 
    من وقتی ميروم فروشگاه كالاهايی را می خرم كه اسم آنها ايرانی و فارسی باشد . مثلا دستمال كاغذی  يا عنوان تابلوی فروشگاه كت و شلوار . آنقدر از آنها نخريدم تا بالاخره يك تابلوی ايرانی گير آوردم.
    اين نكته خيلی مهم است. اگر اين را فرهنگ سازی كنيم و  دولت هم نظارت بيشتری اعمال نمايد مردم عادت می كنند كه سراغ كالای ايرانی را بگيرند.
  • 1392-08-25 - 13:17

    بسم الله سلام علیكم خسته نباشید. 1:كلاس گذاشتن پیش خود و دیگران(نشانه شخصیت پوك و تهی از درون و پرادعا در بیرون)  2:اعتماد به جنس خارجی (گاهی درست و اغلب ناشی از استحاله فكری) و بدبینی به جنس داخلی (متاسفانه در موارد قابل توجهی درست كه ناشی از بی دقتی سازنده است و در مواردی هم عدم تبلیغ آن جنس)  3:در مواردی اشباع بازار از جنس خارجی و كم بودن جنس ایرانی  4:عدم استقبال از جنس ایرانی از طرف فروشندگان و توزیع كنندگان
  • سعیدزارع ،
    1392-08-25 - 13:07

    سلام علیكم
    1-آنچه كه امروز باعث شده است كالاهای وارداتی امروزه در كشور ما با استقبال بیشتری روبه رو شود آنست كه به اشتباه فكر و باور مردم تغییر یافته است و این نگاه حاكم شده است كه تمدن غرب و كشورهای صنعتی دست برتر را در میزان كیفیت كالا دارند و البته نمی توان گفت مردم مقصر می باشند چرا كه در برهه ای از زمان مسئولین كشور با روی آوردن به كالاهای خارجی به این امر دامن زدند و ... .
    2- كیفیت نامناسب برخی كالاهای داخلی كه مردم را بدبین كرده است
    3- تغییر فرهنگ مردم از قناعت به مصرف گرایی
    و ...
  • amir ،
    1392-08-25 - 12:51

    جنس داخلی در همه ابعاد موجود است و هركس نسبت به توان خود خريد می كند با توجه به مبلغ پرداختی كيفيت مناسب است مثلا يك قطعه از يك خودرو در كيفيتهای متفاوت با مبالغ متفاوت وجود دارد يعنی طبيعت ساخت داخل است تنوع وجود دارد حال اگر كسی جنس بی كيفيت ميخرد كه نبايد انتظار كيفيت داشته با شد ولی در مورد جنس خارجی بعضی از كشورها بخاطر اينكه بازار را ازدست ندهند اجازه نمی دهند كه جنس بی كيفيت از كشورشان خارج شود واگر هم خارج شود با مارك مثلا چينی خارج ميشود برای سرنگونی حريف . سودجو همه جا هست 
  • جواد دهنوی ،
    1392-08-25 - 10:34

    باسمه تعالی
    باسلام وخسته نباشيد.
    به نظر می آيد مردم در دام تفكرات ناشی از تبليغات غربی برای بهتر بودن كالای خارجی دست وپا می زنند. از طرفی برخی كالاهای نامرغوب نيز بنام كالای ايرانی وارد بازار شده وگويی دستی پشت پرده سعی بر پافشاری بر ماندگاری تفكر ((كالای خارجی بهترين كالاست)) دارد. بطور خلاصه كالای خوب ايرانی در يك حالت فرار از تفكر ((كالای ايرانی بهترين كالاست)) قراردارد. توليد كننده با توجه به اين فكر مجبور است كالای خودرا بنام كالای خارجی بفروشد ومصرف كننده بنام خارجی ميخرد./.
  • م.ح.صلواتی ،
    1392-08-25 - 09:13

    سلام
    كیفیت پایین برخی كالاهای ایرانی باعث  عدم اعتماد مردم به دیگر كالاهای ایرانی با كیفیت می شود ...
  • احمد خدابخشیان ،
    1392-08-25 - 09:09

    عدم اعتماد به كیفیت كالاهای ایرانی كه در اثر عملكرد نامطلوب برخی از تولیدكنندگان ایرانی ایجاد شده است. همان گونه كه همه می دانیم وقتی اعتماد از بین رفت برگرداندن مجدد آن كار بسیار مشكلی است. و دلایل آن هم عبارتست از :1. عدم وجود عقلانیت و  خرد كافی در برخی از تولید كنندگان كه كالاهای نامرغوب و بد را تحویل مشتری می دهند. و نسنجیدن عواقب و تبعات ناشی از آن در دراز مدت هم روی برند و اعتبار شركت و هم بر روی اعتبار كالاهای ایرانی
    2. عدم اعتقاد و ایمان لازم برای انجام كار صحیح و محكم( طبق روایات)
  • .... ،
    1392-08-25 - 09:00

    با سلام
    1- تبلیغات كالاهای ایرانی از كیفیت و خلاقیت پایینی برخوردار است و در مقایسه با تبلیغات جذاب و با كیفیت و زیبای كالای خارجی قابل قیاس نیست .
    2- متاسفانه برخی كالاهایی كه ایرانی قلمداد می شدند بسیار بی كیفیت و تقلبی از آب در آمدند و برخی كه قصد خرید كالای ایرانی را كرده بودند پس از این اتفاقات پشیمان شدند كه موجب وارد شدن صدمه به تعبیر ذهنی ساخت ایران شد .
  • امین ،
    1392-08-25 - 03:19

    دیگر این روزها انتخاب كالای خارجی سلیقه مردم نیست؛ اجبار بازار است.
    در بیشتر موارد مردم كالای با كیفیت داخلی را مصرف (خرید) میكنند ولی بعد از مدتی عرضه محصول داخلی به علت سود جویی دلالان و سیاست های صاحبان بازار كالای داخلی از عرصه تولید و فروش حذف می شود.
    وقتی جنس خارجی بی كیفیت سود بیشتری نصیب فروشنده می كند دیگر دنبال دشمن محصول داخلی نگردید .
    تولید كنندگان داخلی ضمن كیفیت كالا؛ باید مالك شبكه توزیع و پخش خود باشند تا كالایشان را خود به  دست مشتری برسانند .
  • بهرام ،
    1392-08-25 - 00:34

    با سلام
    به نظرم اگر هنر با ظرافت خصوصا در عرصه سینما بصورت غیر مستقیم به این معنی بپردازد و مثلا پیشرفت یك شخصیت محبوب به جهت تولید كالای با كیفیت ایرانی و نیز مشكلات شخصیتهای مثبت بخاطر فرهنگ نامناسب خرید در فیلمها جلوه گر شود اثر خوبی دارد. برگزاری كارگاههای تخصصی هم در زمینه اثر این مسئله در اقتصاد كشور و نیز نحوه فرهنگ سازی آن برای معلمین و اساتید دانشگاه هم به نظرم كار مفیدی است.
  • علی ،
    1392-08-25 - 00:27

    به نظر اینجانب بدلیل فرهنگ سازی غلطی كه یك دوره ازمسولین درجامعه رواج دادن وتبلیغات غربی گرایانه  مسولین وقت باعث اصلی این آسیب زرگ درجامعه ایران گردید
  • 1392-08-24 - 23:41

    چرا جنس ایرانی نخریم اگر كیفیت با مشابه خارجی برابر باشه.
  • فاطمه ،
    1392-08-24 - 23:34

    با سلام
    این موضوع بیشینه ی تاریخی داره كه دوستان خوب به اون اشاره كردن اما به نظرمن بخش تبلیغات مهمترین نقش رو در انتخاب و خرید داره از ماهواره گرفته تابیلبورد های كوچك نمیگم كلا تبلیغات رو بیشتر كنیم اما تبلیغات رو هدفمند و با كیفیت كنیم  گرچه خود ما هم میدونیم خیلی از كالاهای ایرانی  حقا كیفیت بهتری دارن كه اگه هم نداشتن باز باید برای بهتر شدنش حمایت كنیم  تولیدكنندگان رو كه باید حمایتی 2 طرفه باشه هم دولت از ایده های جوونا برای تولید استفاده كنه و بستر رو میسر كنه هم مردم با خرید و ... .
  • عمار ،
    1392-08-24 - 22:57

    بسم رب الشهدا
    با توجه به بیانات و تاكیدات مكرر حضرت آقا بر لزوم استفاده از كالای داخلی بنده به نوبه ی خودم واجب و ضروری می بینم كه از كالای داخلی استفاده كنیم .اما در برخی زمینه مانند كالاهای برقی كه عمدتا قیمت بالایی داشته نمونه های داخلی معمولا كیفیت چندانی ندارد و نمونه های خارجی آن كه عمدتا هم مارك های معروفی هستند كیفیت فوق العاده ای دارند .
    اگر كیفیت افزایش پیدا كند قطعا مردم ایران هم نمونه های داخلی را ترجیح خواهند داد .
  • 1392-08-24 - 22:42

    به نظر من یكی از علتهای اینكه مردم خرید كالای خارجی را ترجیح می دهند فراوانی و در دسترس بودن آنهاست به طوری كه اكثر فروشگاههای زنجیره ای غرفه لوازم خانگی خارجی دارند در حالی كه شما اگر خواسته باشید مثلا محصولات داخلی را بخرید در فروشگاههای محدودی عرضه می شوند
  • امیرعباس ،
    1392-08-24 - 22:21

    1-عدم تبلیغات مناسب برای كالا های ایرنی2-یكی بودن قیمت كالای ایرانی با كالای شركت های معروف دنیا3-كم بودن جنس های ایرانی در بازار
  • محمد ،
    1392-08-24 - 20:42

    سلام علیكم ,
              پیدا كردن و خرید  كالای خارجی كه حقیقتا  مشابه داخلی(در كیفیت و قیمت و كمیت)دارد ,باید در جامعه غیر ممكن باشد و یا حداقل  برای مصرف كننده هزینه گزافی داشته باشد.
          
  • ا.ن ،
    1392-08-24 - 19:08

    با سلام اول انكه مصرف كالای داخلی و یا خارجی یك نوع سبك زندگی است كه جهت  تغییر این سبك زندگی نیاز به كار فرهنگی بسیار قوی می باشد ملتی كه سالیان دراز خرید كالای خارجی را یك یرتری محسوب میكرد قاعدتا باید نوع نگاه به این مسئله اصلاح شود و این موضوع نیازمند كار فراوان است دوم اینكه با اینكه افراد میدانند كیفیت بسیاری از كالاهای داخلی بالاست اما چون بعضی از كالاهای ایرانی كیفیت لازم را ندارند اثر منفی این كالاها ,كالاهای با كیفیت را هم تحت تاثیر قرار می دهد و متاسفانه مبادی رسمی ورود كالا هم با ورود كاملا بی حساب و كتاب كالا و فروشندگان كالاها نیزبا افتخار به نداشتن كالای داخلی ,به این موضوع كمك میكنند ,كارگر كارخانه نیسان ژاپن نام فرزند خود را با افتخار نیسان میگذارد و می گوید این كارخانه جزیی از وجودم است این یعنی همان احساس برتری كالای داخلی و افتخار به آن كه متاسفانه در كشور ما این موضوع كاملا برعكس است.
  • محمدعلی ،
    1392-08-24 - 16:44

    با سلام و احترام:
    یك استاد دانشگاه هستم وحدود دو سال است كه به خاطر مأموریت علمی در یكی از كشورهای اروپایی به سر می برم. سؤال سهل ممتنعی است. كار شما هم نوعی نظرسنجی میدانی و قطعاً قابل استفاده است.به نظر می رسد در پاسخ دهی، باید جنبه های فردی،اجتماعی،فرهنگی وسیاسی را در نظر گرفت كه در نگاه دقیق تر، تماماً ارتباط وثیق به فرهنگ دارد و ریشه آن به همان بحثی بر می گردد كه حضرت آقا در سال های پیش تحت عنوان مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مطرح كردند و علی رغم جو خوب در آن زمان، هنوز هم مغفول است.....
  • محمدحسین زهدی ،
    1392-08-24 - 16:08

    علاوه بر تمام نكات گفته شده، 2 نكته بسیار مهم است:
    1- در هنگام برابری یا برتری كیفیت كالای ایرانی، وقتی 90 درصد بازار از جنس خارجی پر شده باشد، طبعا ذائقه مردم هم بر اساس آن شكل می گیرد و اصلا خرید جنس بر خلاف آن برای هر فردی دشوار است.
    2- بسیاری از اجناس ایرانی، كپی محصول خارجی با تولید داخل است. لذا هر شخصی ترجیح می دهد تا مارك مرجع را خریداری كند
  • سجادی ،
    1392-08-24 - 15:41

    فكر میكنم بخاطر اینكه خیلی ها داشتن جنس خارجی رو نوعی كلاس می دانند و تصور می كنند اینجوری ارزش بیشتری نزد دیگران دارند!
  • milad_mbk ،
    1392-08-24 - 14:45

    از نگاه خودمی گویم: من مشتری وقتی به یك مغازه برای خرید یك وسیله میروم در نگاه اول به كیفیت وسایل و بعد قیمت را می پرسم. اگر روی جلد كتاب عكس شهید هسته ای را قرار میدهیم باید توجه به مخاطب آن كه یك كودك هست و استفاده از رنگ تند و شاد داشته باشیم. احترام به شهید چهره ای جذاب برای استقبال كودكان دارد ولی كاری كه ما می كنیم جنبه سیاسی آن را پررنگ تر از كودكانه آن می كنیم. نكته بعد كاهش قیمت اجناس است. اگر می گوییم قیمت ها اختلاف زیادی دارد ببینم كشوری كه توانسته قیمت آن راكم كندما هم از تجربه آن قیمت  راكم كنیم نه اینكه كاری نكنیم
  • 1001 ،
    1392-08-24 - 13:35

    باسلام و تشكر از این حركت پسندیده.
    به نظرم دلایلی را برای این امر می توان برشمرد:
    1. اقبال و اعتمادی كه طی سالیان متوالی نسبت به كیفیت برتر محصول خارجی در بین مردم ایجاد شده است. كه به نظرم الحق و الانصاف اعتماد درستی است.
    2. در مقابل بی اعتمادی كه نسبت به محصول ایرانی وجود دارد و این امر دلایلی دارد كه حتی نوع ضمانت و خدمات پس از فروش هم بر آن موثر است.
    3. در برخی محصولات قیمت پایین تر محصول خارجی
    4. نداشتن همه نوع محصول ایرانی با ورژن ها و ویژگی های متفاوت(عدم حق انتخاب به خریدار)
    و...
  • مردی از دیار سربداران ،
    1392-08-24 - 13:03

    یكی از دلایل اصلی این رفتار عدم اعتماد به كالای ایرانی در بین بسیاری از مردم است به نحوی كه اگر روی همین كالای ایرانی بزنند ساخت به فرض آلمان و یا حتی چین قطعا فروشش بیش تر خواهد شد. این طرز تفكر غلط هم مربوط به تبلیغات رسانه ها اعم از خودی و بیگانه است (مخصوصا خودی) هم مربوط به سو استفاده برخی از برند های ایرانی از اعتماد مردم و هم عدم به روز شدن به موقع خدمات و محصولاتِ بسیار ی از برندهای ایرانیست.
    البته یك سالی می شود كه وضعیت بهتر شده.
  • شاگردقرآن ،
    1392-08-24 - 11:19

    باسلام 
    یكی ازمهم ترین دلایل این هست كه مردم اعتماد به كالای ایرانی رو ازدست دادن- اعتمادسازی یكی ازمهم ترین مولفه های جذب مشتری است.
    به دلیل نامناسب بودن كیفیت بعضی كالاها وعدم نظارت ورسیدگی برعملكرد تولیدی اینگونه كالاها اعتمادمردم نسبت به خیلی ازكالاها ازبین رفته است.
    
  • سرباز سردار ،
    1392-08-24 - 09:49

    سلام. من در سال 1384 ازدواج كردم و بنا به دلایل شغلی، به یكی از شهرهای بندری كشور در جنوب (كه بازار خوبی از اقلام و لوازم خارجی با قیمت مناسب داشت) منتقل شدم. یك سال بعد تصمیم گرفتیم فریزر بخریم.فریزرهای خارجی وبا كیفیت بسیار خوبی وجود داشت ولی به دلیل حمایت از تولید داخلی، فریزر ایرانی با قیمتی معادل نمونه خارجی خریدیم. ولی خدا شاهد است كه كیفیت آن بسیار پایین است، تاكنون دوبار آن را تعمیر كرده ایم، مشكلات عدیده ای دارد ولی به دلیل مشكلات اقتصادی، از تعویض آن صرف نظر كرده ایم. 
  • 1392-08-24 - 09:34

    با سلام 
    پاسخ سوال طرح شده بیشتر مربوط به یك فرهنگ وهنجاراشتباه است كه بین جامعه ی مارواج دارد . 
     برای حل آن باید نوع نگرش مردم به این مسئله عوض شود تا بی اعتمادی به كالای داخلی نداشته باشند.این مسئله همین جوری اتفاق نمی افتد . دستگاه های فرهنگ ساز و رسانه ها تبلیغات كنند.پشتیبانی كنند،حمایت كنند،قوه ی مجریه بسته های تشویقی وحمایتی در نظر بگیرد،مجلس شورای اسلامی قوانین خوب وضع كند ،اصناف وبازاریان دیدشان را به كالای خارجی عوض كنند،بخش خصوصی فعال شود.در متون درسی به دانش آموزان فرهنگ استفاده ...
  • سید رضا ،
    1392-08-24 - 09:27

    برای اینكه اكثر مردم هنوز به خودباوری نرسیدن ، هنوز فكر میكنن جنس خارجی (حالا واسه هرجا باشه) بهتر از ایرانیه ، من خودم بازاری هستم ، بارها امتحان كردم بهترین جنس رو به مشتری گفتم ایرانی نخریده ، اما جنس بی كیفیت رو با نام خارجی میخره . به نظر من بهتره یه انقلابی در این زمینه رخ بده ، هم تولیدكنندگان ، هم مصرف كننده و هم مسئولین یك حركت بزرگی رو انجام بدن تا به همه ثابت بشه ما جنس خوب داریم ، وقتی اعتماد برقرار بشه ، همه چی درست میشه
  • محمد ،
    1392-08-24 - 06:50

    با سلام.
    به نظر من چون نسبت كالاهای بیكیفیت ایرانی بیشتر از كالاهای باكیفیت هست نگاه مردم رو به كالاهای ایرانی بد كرده، در نتیجه دودی كه این نوع كالاهای نامرغوب ایجاد می كنه به چشم همه از جمله كالاهای تولید داخل كه مشابه اقلام خارجی هستند یا چه بسا بهتر هم باشند میره. مخصوصا كالاهای كه بیشتر مردم باهاش سروكار دارن مثل خودرو و ...
  • سینا ،
    1392-08-24 - 02:33

    به دلیل اینكه كالاهای خارجی هم قدیمی ترند كه این مشكل بزرگی است و دلیل دیگه ای كه میشود آن را حل كرد این است كه تبلیغات را باید در اختیار كالاهای داخلی گذاشت...
    فدایی شما
  • میثم ،
    1392-08-24 - 00:57

    باسلام وعرض تسلیت ایام غم و سوگواری آل الله (ع)
    بنده به عنوان یك آدم معمولی این جامعه كه ضمنا دانشجو هستم باید عرض كنم كه فرض گفته شده در سوال به نظر درست نیست و همین نتیجه مطرح شده در سوال را موجب شده است.یعنی لااقل «برخی» كالاهای ایرانی یا باید بگویم غالب كالاهای ایرانی از كیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند و معلوم است كه در تهیه آن كمال سهل‌انگاری و یا بی‌توجهی به مشتری صورت گرفته‌است. واین آنقدر اثرگذار هست كه باعث شود مردم نسبت به كالاهای ایرانی دیگر كه مرغوبیت لازم را دارند با تردید بنگرند. نكته دیگر اینكه متاسفانه هیچ نظارت دولتی هم برای ایجاد یك استاندارد مطمئن و قابل قبول وجود ندارد كه اجازه تولید كالاهای نامرغوب را ندهد و لااقل بخشی از خیال مردم را از بابت كیفیت راحت كند.
    نمونه‌اش بنده یك كالای ایرانی را تهیه كردم٬ با تمام علاقه به این‌كه ایرانی است و در مقابل توصیه بعضی فروشنده‌ها كه از خرید آن منعم می‌كردند مقاومت كردم فقط به این دلیل كه می‌خواستم پولم را جیب هم‌وطن خودم بریزم. نتیجه این شد كه حالا هنوز یك سال نشده این كالا رو به خرابی كامل است و بنده اصلا از خریدم راضی نیستم
  • ضحی بابایی ،
    1392-08-23 - 23:27

    با سلام و تشكر از اینكه ما رو قابل دانستید و از ما نظر می خواهید به نظرم بعضی از كالا های ایرانی كیفیت خوبی دارند اما خدمات پس از فروش آنها ضعیف است و لوازم جانبی محدودی دارند مثلا من یك موبایل ایرانی خریدم كه واقعا از آن راضی هستم ولی خدمات پس از فروش مناسبی ندارد، بعضی مواقع نیز بعضی كارخانه ها وقتی وسیله ای را می سازند اوایل آن وسیله با كیفیت مرغوبی توسط آن كارخانه تولید می شود اما بعد از اینكه كار آنها گرفت از كیفیت محصولات بعدی می كاهند و همین موجب بی اعتمادی خریدار می شود 
  • امین محمدی ،
    1392-08-23 - 23:21

    این یك امر طبیعی است ، زیرا در طول زمان ذهنیت عمومی اینگونه به وجود آمده است كه كالای ایرانی كیفیت مطلوب را ندارد ، در نتیجه فردی كه میخواهد محصولی را كه چندین سال قرار است از آن استفاده كند و برای آن هزینه بالایی را بپردازد بخرد ، ریسك نمی كند و برای كالایی كه اطمینان به آن دارد هزینه میكند .
    در نتیجه اینكه ما توقع داشته باشیم در یك زمان كوتاه این امر برطرف شود توقع زیادی است و نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد اطمینان دارد .
  • وحید جوان ،
    1392-08-23 - 22:25

    هوالحق
    دلایل ترجیح:1-باورغلط نسبت به شیكتر بودن و به اصطلاح باكیفیت تربودن كالای خارجی
    2-باور غلط نسبت به بی كیفیت بودن كالای داخلی
    3-تبلیغات بیشتركالای خارجی
  • 1392-08-23 - 21:12

    سلام
    از قدیم تو ذهن مردم نقش بسته كه كالای خارجی بهتره
  • حسین ،
    1392-08-23 - 21:09

    من یك تی شرت دارم كه 5 سال پیش خریدم و یك جنس ایرانی است و هنوز نوست. اگر همه اجناس ایرانی اینگونه باشند كی میره جنس خارجی بخره ؟ متاسفانه تولید كنندگان داخلی تا یك خرده اوضاعشون میزون میشه برای سود بیشتر كلاهبرداری میكنند و البته استثناء وجود داره و همین عمومیت كلاهبرداری و جنس بد به مردم دادن باعث ایجاد بدبینی شده ...
  • سید احمد ،
    1392-08-23 - 21:06

    سلام
    نكته اصلی اینجاست كه قبل از انقلاب به علت نبودن و یا ضعف بسیار زیاد صنعت در ایران و كیفیت پایین بسیاری از محصولات ایرانی بعد از انقلاب، جملاتی مثل"جنس ایرانی به درد نمی خوره" یا "اگر می خوای جنس ماندگار بخری باید خارجی اش را بخری"و... به صورت یك فرهنگ و اصطلاح در جامعه نهادینه شده كه البته بعضی از كارخانجات امروزی هم با تولیداتشون باعث ریشه دار تر شدن این فرهنگ می شوند. 
    نكته بعدی نبودن یا كم بودن رقابت و كم بودن تنوع محصولات و به روز نبودن محصولات با تكنولوژی روز و كم بودن خدمات پس از فروش
  • علی پورشاه آبادی ،
    1392-08-23 - 19:32

    مشكلات فرهنگی: چشم و هم چشمی، غرب زدگی، خود كم بینی و...
    سطح فكر پایین چون درك نمی كند كه اگر از كالای ایرانی استفاده كند اشتغال زایی در كشور بالا می رود و سطح زندگی مردم افزایش می یابد و همین چرخه در زندگی خود او هم اثر گذار است.
  • جلال ،
    1392-08-23 - 16:53

    با سلام 
    به نظر بنده مسير توليد كالای با كيفيت اشتباه است ما از راهی اشتباه به دنبال نتيجه صحيح  و مورد پسند هستيم هم ميخواهيم كالای ايرانی مصرف شود و هم كيفيت كالاها بالا باشد كه همه اينها اهداف خوبی هستند اما نكته اينجاست ما ساختار ی نگذاشته ايم كه ديگر نياز نباشد دستور بدهيم آقای فلان كارخونه كالاتو با كيفيت درست كن يا ای مردم كالای ايرانی بخريد  همه ما ايرانی ها عرق به وطن داريم وطن پرست هستيم ولی هر خانواده ايرانی و هر ايرانی به دنبال بهترين ها و كم هزينه ترين ها هستند. مردم جيب خود را نگاه ميكنند كالای با كيفيت رو ميخرند كه بيشتر عمر كند. مشكلات ساختاريه خواه پند گيريد خواه ملال  وقتی ما بازار نداريم و اكثر كالا ها انحصاری ميباشد و توليد كننده ميبيند رقيب ندارد هر جور كه توانست با مردم رفتار ميكند و هر كالايی كه دلش خواست توليد ميكند اين مردم ميخوان بخرند نميخوان هم بايد بخرند چاره ندارند سی و چند سال صنعت خودروسازی را حمايت كرديم چه شد با كدام شركت خارجی ميتواند رقابت كند ؟ هيچ. ما فرمايشی با مشكلات با اقتصاد با جامعه رفتار نكنيم جامعه يعنی 2 2 تا 4تا
  • حامد سامانی ،
    1392-08-23 - 16:06

    بسمه تعالی
    علل مختلفی بر این امر حاكم است از جمله وجود این ذهنیت چند ساله كه كالا های ایرانی از كیفیت پایینی برخوردار است كه البته بی دلیل نبوده و همیشه كالا های ایرانی بعد از پر فروش شدن از كیفیت آنها كاسته شده و بر قیمت آنها افزوده شده ! و یا قیمت بالا در كنار كیفیت پایین !
    علت دوم این است كه مردم از كالا های داخلی توقع قیمتی پایین تر دارند زیرا بر این باورند كه در كشور خودشان تولید شده و وارداتی نیست پس باید از قیمت كمتری برخوردار باشد 
  • میلاد ،
    1392-08-23 - 15:31

    سلام
    دلایل زیادی دارد. اما به نظرم مهمترین دلایل:
    1. كیفیت نامرغوب و نامطلوب برخی كالاهای ایرانی منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به همه ی كالاهای ایرانی می شود. مردم روحیه ی تعمیم دارند، اگر كالایی بی كیفیت ببینند، تعمیم می دهند به كل كالاهای ایرانی.
    2. ریشه ی تاریخی و فرهنگی دارد. از قدیم الایام در فكر و ذهن ایرانی جماعت فرو كرده اند كه جنس ایرانی بی كیفیت است.
    3. برخی مردم هم(البته اقلیتی از مردم) فقط برای كلاس گذاشتن و پز دادن،سراغ جنس خارجی می روند وهیچ منطق عقلانی ای برای خرید كردن ندارند.
  • مصطفی ،
    1392-08-23 - 15:18

    خوب بخاطراینكه مردم به كالای ایرانی اعتمادندارند و تورم بر قیمت اونهازیاد تاثیرمیذاره و مردم فكرمیكنندكالای ایرانی بی كلاس است و كالای خارجی باكلاس اگرما درایران برندسازی میكنیم و آنهارا درجهان مطرح كنیم سبب میشودكه مردم روی به سمت كالای ایرانی بیاورند.
  • رضا وكیلی ،
    1392-08-23 - 14:53

    با سلام
    یكی از علت های این موضوع وجود این تفكر در بین جامعه ما هست كه كالای خارجی در زندگی مردم ما سطح  زندگی و رفاه طرف مقابل را نشان می دهد.
    و علت بعدی كه در بعضی مواقع انصافا وجود دارد خدمات پس از فروش شركتهای تولید كننده است كه نسبت به شركتهای خارجی نسبتا ضعیف عمل می كنند.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی