news/content
نسخه قابل چاپ
1377/04/10

دیدار فاتحان قله اورست و هیأت‌رئیسه فدراسیون کوهنوردی با رهبر انقلاب

کوهنوردان ایرانی که به تازگی موفق به فتح بلندترین قله جهان شده‌اند، امروز به همراه هیأت رئیسه فدراسیون کوهنوردی کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
در این دیدار که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی یکی از کوهنوردان انجام شد، مقام معظم رهبری از موفقیت کوهنوردان ایرانی در فتح قله اورست، از صمیم قلب ابراز خرسندی کردند و آن را یک توفیق بزرگ در عالم ورزش و در عرصه پایبندی به معنویات و ارزشها دانستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه به مسأله کوهنوردی را به عنوان یک ورزش سنگین، با اهمیت و بسیار مفید، حائز اهمیت دانستند و فرمودند: بخشهای قهرمانی کوهنوردی و صعود کوهنوردان به قله‌های مرتفع جهان باید بتواند مردم را به اصل این ورزش ترغیب کند و اصولا مهمترین تأثیر و هنر ورزش قهرمانی این است که به عنوان یک الگوی رفیع بتواند مردم را به سوی دامنه‌های ورزش فرابخواند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود کوههای متعدد در سطح کشور و بویژه در اطراف شهر بزرگ تهران را مغتنم دانستند و از عموم جوانان و همچنین افراد مسن کشور خواستند که کوهنوردی را به عنوان یک ورزش سالم و نیروبخش همواره مورد توجه قرار دهند و از هوای پاک در ارتفاعات قابل دسترسی کشور استفاده کنند.
مقام معظم رهبری مبتنی بودن عزم و اراده کوهنوردان بر انگیزه‌های درونی را از امتیازات برجسته و ممتاز این رشته ورزشی برشمردند و از سازمان تربیت بدنی خواستند که برای همگانی کردن این ورزش و نیز انعکاس جهانی دستاوردهای آن اهتمام و تلاش بیشتری به کار بندند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه فاتحان قله اورست به معنویات و برگزاری مراسم عزاداری در روز عاشورا در دامنه‌های اورست را بسیار با ارزش و روحبخش دانستند و در پایان سخنانشان تأکید کردند که قهرمانان کوهنورد باید فتح قله اورست را سرآغازی برای انجام کارهای بزرگتر و گسترش فعالیتهای خود در زمینه کوهنوردی و نیز در عرصه‌های دیگر زندگی بدانند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری آقای آقاجانی رئیس فدراسیون کوهنوردی و سرپرست فنی گروه کوهنوردی ایران در فتح قله اورست گزارش جامعی از مراحل مختلف موفقیت کوهنوردان ایران ارائه کرد و طی آن گفت: این برای اولین بار بود که کوهنوردان ایران برای بالا رفتن از بلندترین قله جهان اقدام کردند و توانستند پرچم پرافتخار ایران اسلامی را بر بلندترین نقطه اورست به اهتزاز درآورند.وی گفت: کوهنوردان ایران در حین عملیات صعود موفق شدند دو کوهنورد خارجی را از مرگ حتمی نجات دهند.
این گزارش همچنین حاکیست که در پایان این دیدار، فاتحان قله اورست هدایایی را از دست رهبر معظم انقلاب دریافت کردند.

برچسب‌ها: ورزش؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی