news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1383/07/15

برگزاری مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی با حضور فرمانده کل قوا

مراسم فارغ‌التحصیلی و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی  امروز با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم  همزمان با ورود فرمانده کل قوا به محل دانشگاه علوم انتظامی و میدان سان، سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و ایشان ضمن حضور در محل یادمان شهدا و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کردند. ایشان سپس از یگان‌های حاضر در میدان سان دیدند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در این مراسم، ضمن تبریک هفته‌ی نیروی انتظامی، برقراری نظم و امنیت در جامعه را مهم‌ترین وظیفه‌ی این نیرو برشمردند و تأکید کردند: اقتدار در مقابل قانون‌شکنان و جنایت‌کاران و برخورد همراه با رأفت و ادب با مردم، باید سرلوحه‌ی نیروی انتظامی قرار گیرد.
ایشان با اشاره به پیشرفت‌های اخیر نیروی انتظامی به‌ویژه در زمینه‌ی نظم و سازماندهی، آشنایی با شیوه‌های علمی و تعامل مناسب با مردم خاطرنشان کردند: نگرش صحیح به مقوله‌ی نظم و امنیت، به همراه «برنامه‌ریزی علمی»، «مدیریت قوی» و «کار بی‌وقفه»، نتایج درخشان بیشتری برای نیروی انتظامی و ملت ایران خواهد داشت.
فرمانده کل قوا  با تأکید بر این‌که نیروی انتظامی باید به مسیر تکاملی خود همچنان ادامه دهد، افزودند: انتظارات جامعه از این نیرو، قدرت و اقتدار، هوشمندی و پیچیدگی، سالم و امین بودن، سریع و بهنگام بودن، رعایت ادب و داشتن روحیه‌ی بیان و تفاهم با مردم است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا است، حضور قدرت‌های مداخله‌گر در نقاط مختلف دنیا را موجب بروز ناامنی مدنی، فرهنگی و اخلاقی دانستند و افزودند: ملت ایران مصمم است با قدرت و عزم خود کشور را اداره و از نفوذ قدرت‌ها جلوگیری کند و نیروی انتظامی نیز در این خصوص نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده است.
ایشان همچنین با اشاره به اوضاع تأسف‌بار عراق و فلسطین اشغالی و کشتار کودکان، زنان و انسان‌های بیگناه به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم، تأکید کردند: این‌گونه اقدامات، ضمن آن‌که تروریسم را ریشه‌کن نمی‌کند، بلکه مقاومت‌های مردم را افزایش می‌دهد و زمینه‌ساز اقدامات خشونت بار در منطقه و جهان می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  تصریح کردند: تا زمانی که دنیا و سازمان‌های بین‌المللی در مقابل این جنایات سکوت کرده‌اند، نمی‌توانند مدعی حمایت از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم باشند.
همچنین در این مراسم  دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی سوگندنامه را قرائت کردند و در ادامه،  استادان، فرماندهان و رتبه‌های اول فارغ‌التحصیلان  سردوشی و هدایای خود را از دست فرمانده کل قوا دریافت کردند.
سرتیپ قالیباف -فرمانده نیروی انتظامی- در ابتدای این مراسم با اشاره به وظیفه‌ی قانونی این نیرو برای تأمین امنیت مردم و برقراری نظم و انضباط اجتماعی گفت: تلاش برای افزایش دانش و تخصص نیروهای انتظامی در رده‌های مختلف، تغییر ساختار نیروی انسانی، بومی‌ساختن آخرین تجربه‌های پلیس کشورهای دیگر، برخورد قاطع با تبهکاران، افزایش ارتباط با مردم و برخورد مناسب با آنان، از جمله اقدامات نیروی انتظامی است.
سرتیپ دوم کاکویی -فرمانده دانشگاه علوم انتظامی- نیز ضمن ارائه‌ی گزارش تحصیلی، ایجاد دانشکده‌های تخصصی پلیس، برگزاری دوره‌های تخصصی و آموزشی برای فرماندهان و افسران، راه‌اندازی ۲۷ گروه علمی و آموزشی و تدوین طرح جامع «مَنِش انتظامی» را از جمله اقدامات انجام‌گرفته در دانشگاه علوم انتظامی برشمرد.
در این مراسم، ضمن اجرای عملیات رزمی، عملیات ویژه‌ی دستگیری سارقان و نجات گروگان‌ها نیز انجام شد.
در این مراسم همچنین یگان‌های مختلف نیروی انتظامی از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در جمع فرماندهان نیروی انتظامی، برنامه‌ریزی علمی و آموزشی را زیربنای اصلاح و پیشرفت امور دانستند و تأکید کردند: نیروی انتظامی باید با استفاده از تجارب دیگران و بهره‌گیری از ابتکارات داخلی و شناسایی صحیح وضعیت جامعه، برنامه‌ریزی علمی دقیقی انجام دهد و با جدیت و تلاش مستمر در جهت ارتقای بیش از پیش و حل مشکلات گام بردارد.
ایشان پیشگیری از جرم را یکی از ضرورت‌های جامعه و وظیفه‌ی دستگاه‌های مختلف برشمردند و افزودند: وظیفه‌ی نیروی انتظامی برای پیشگیری از جرم، حضور مقتدرانه در همه‌ی نقاط است که این مسأله‌ باید تقویت شود.
رهبر معظم انقلاب  از تأمین امنیت اخلاقی و فرهنگی جامعه به عنوان یکی از وظایف بسیار مهم نیروی انتظامی نام بردند و خاطرنشان کردند: باید ضمن فرهنگ‌سازی در خصوص امنیت، با اشاعه‌ی فساد و فساد علنی به صورت مدبرانه و هوشیارانه  مقابله و از امنیت فرهنگی و اخلاقی مردم دفاع شود.
ایشان همچنین با تأکید بر لزوم بازآموزی و بازیابی مستمر نیروها به‌خصوص نیروهایی که با مجرمان و مفسدان سر و کار دارند، به اهمیت ارتقای منزلت نیروی انتظامی در نظر مردم اشاره کردند و افزودند: نیروی انتظامی باید همواره در نظر مردم به عنوان نیرویی قوی و مقتدر و حامی مردم جلوه نماید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بهبود جایگاه نیروی انتظامی در جامعه و ارتقای منزلت آن خاطرنشان کردند: مناعت طبع یکی از نکاتی است که می‌تواند موجب ارتقای بیش از پیش منزلت نیروی انتظامی شود.
 
پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، سردار سرتیپ قالیباف -فرمانده نیروی انتظامی- ضمن ارائه‌ی گزارشی از وضعیت گذشته و حال نیروی انتظامی و افق پیش روی آن و چالش‌ها، از انسجام در درون سازمان، تعامل با نهادهای حاکمیتی و اعتمادسازی با مردم و جامعه به عنوان سه رویکرد اساسی نیرو نام برد و گفت: از چهار سال پیش برای تحقق این سه رویکرد، چهارده اصل در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفته است که تقدم پیشگیری بر برخورد، جامعه‌محوری، گسترش و فراگیری امنیت، سرعت، دقت و صحت عمل، جهت‌گیری علمی و تخصصی، مشارکت و نظارت عمومی و مدرن‌سازی از جمله این اصول است.
وی به پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: افزایش سطح علمی و تخصصی کارکنان و فرماندهان نیرو، توسعه‌ی زیرساخت‌های فنی و سازمانی، بهسازی الگوی رفتاری با مردم، افزایش توانایی‌های اطلاعاتی و علمی در بخش آگاهی و کشف جرم، افزایش میزان احساس امنیت، توسعه‌ی انضباط اجتماعی و کنترل عبور و مرور و حمل‌و‌نقل، کنترل مؤثر مرزها، کاهش جرائم و توسعه‌ی امنیت اخلاقی،  از مهم‌ترین دستاوردهای نیروی انتظامی در سال‌های اخیر است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی