news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1370/12/01

دیدار طلاب مدرسه فیضیه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور در اجتماع طلاب حوزه‌ی علمیه قم طی بیاناتی بر اهمیت و ضرورت آگاهی حوزه‌های علمیه از پژوهشها، معارف و حوادث علمی جهان تأکید کردند و نقش آحاد طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در سازندگی و پیشبرد اهداف مهم حوزه‌ها را خاطرنشان ساختند.
در این اجتماع که با ابراز احساسات پرشور طلاب در اعلام اطاعت و تبعیت از مقام ولایت فقیه توأم بود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مدرسه فیضیه بعنوان خاستگاه انقلاب، مرکز مقاومت،ایثار، جهاد و شهادت نام بردند و افزودند: این مدرسه همراه با دیگر مدارس علمی در شهر قم مجمع افکار، احساسات و انگیزه‌هایی بود که نه تنها حوزه‌ی علمیه را در مقابل طوفانهای حوادث، بالنده و زنده نگهداشت، بلکه توانست نور معنویت و معرفت را به سراسر کشور و آفاق اسلامی منتشر سازد.
رهبر انقلاب اسلامی مراتب تقدیر خود را از احساسات مخلصانه مردم، مدرسین، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم ابراز داشتند و درخصوص وظایف و رسالت مهمی که در شرایط کنونی جهان اسلام، متوجه حوزه‌های علمی است فرمودند: امروز حوزه علمیه حقیقتی است که بدون تردید بطور مستقیم و غیرمستقیم با تمام دنیا مرتبط است. زیرا مجموعه عظیم حوزه علمیه، خود پدیدآورنده و زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی بوده و علمای دین با نظام جمهوری اسلامی پیوند خورده‌اند.
مقام معظم رهبری به حساسیت ملت ایران در قبال مسائل مسلمانان جهان اشاره کردند و فرمودند: نظام و دولت جمهوری اسلامی باید با تحقق بخشیدن به اسلام و تبدیل شعارها به واقعیت، الگویی بسازد که تأیید کننده گفتارش باشد. هر چند مسائل ایران در اولویت قرار دارد اما بدون تردید در هدفهای اصلی نظام اسلامی، مسائل مسلمین اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت و ملت مسلمان ایران نمی‌توانند در قبال حوادثی که متوجه مسلمانان است بی توجه و یا بی‌تفاوت باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بیان وضع تأسف‌بار دنیای اسلام قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و فرمودند: امروز دشمنان سیاسی اسلام دینداری مردم را سدی در مقابل طمع ها و شهوات خود می‌بینند و از گسترش دین در سطح عالم بعنوان یک پدیده‌ی خطرناک یاد می‌کنند. ما راه جهاد،‌تلاش، توأم کردن علم و عمل،‌اخلاص، صفا، ذکر، توجه به خدا، توسل به اهل بیت‌(ع) و احیای ارزشهای اسلامی را ادامه خواهیم داد.
رهبر انقلاب اسلامی حوزه علمیه را وجود مؤثر و ثمربخشی توصیف کردند و افزودند:حوزه علمیه یک موجود زنده است و ما امیدواریم در آینده نیز پرشکوهتر و نورانی‌تر از گذشته باشد. حیات مستمر و تاریخی حوزه به جهاد و تلاش افراد بستگی دارد و عمل ما می‌تواند تأمین‌کننده و تعیین کننده‌ی آثار و ثمرات حوزه در آینده باشد. لذا فضلا و طلاب جوان حوزه به اندازه‌ی شعاع تأثیرگذاری خود در سازندگی حوزه، نقش و وظیفه دارند.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از بیاناتشان لزوم هماهنگی حوزه های علمیه با شرایط، امکانات و پیشرفتهای زمان را یادآور شدند و با ضروری دانستن اشتراک مساعی و فکری در حوزه‌ها فرمودند:حوزه‌های علمیه باید استعدادهای درخشان را جمع آوری و طبقه‌بندی کرده و با تخصصی کردن رشته‌های مختلف علمی، از آن استعدادها استفاده بهینه بعمل آورند. حوزه به مدیریت متمرکز و برخوردار از حمایت مراجع معظم، فضلا و جامعه‌ی مدرسین احتیاج دارد و این تشکیلات برای ثمربخش بودن حوزه‌ها امری ضروری است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای از علم، جهاد، تدین و تعبد بعنوان ارزشهای ثابت و زوال‌ناپذیر در حوزه های علمیه نام بردند و فرمودند: نظام حوزه‌ها باید ارزشها را رشد بدهد و طلبه‌های ما با مناجات، دعا و ذکر مأنوس شوند و خود را به معارف الهی، نورانی کنند و همانند حضرت امام(ره) بر اساس تکلیف الهی به وظایف خود عمل کنند و مقام برای آنها ارزش و هدف نباشد بلکه وسیله‌ای برای ادای تکلیف الهی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی فقاهت را شیوه‌ی درک و استنباط احکام و معارف الهی از کتاب و سنت توصیف کردند و فرمودند:حوزه‌های علمیه باید پایه‌ها و مبانی تفکر، جهان بینی و خطوط اصلی انقلاب اسلامی را تبیین کنند و به سئوالات مربوط به ارکان نظام جمهوری اسلامی در زمینه‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اخلاق و روابط اجتماعی و فردی پاسخ گویند.حوزه‌ها باید در متن حوادث علمی جهان حضور داشته باشند و با آگاهی از آخرین نظرات و ایده‌های مربوط به جامعه‌شناسی در دنیا، ذهنیت جامعه‌ی اسلامی را واکسینه کنند.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان، مدرسین، فضلا و طلاب را به پرهیز از رشد و نفوذ دسته‌بندیها و جناح‌بندیهای سیاسی در حوزه های علمیه توصیه کردند و ضرورت هم جهت بودن خط سیاسی طلاب با مشی سیاسی نظام و انقلاب را خاطرنشان ساختند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی