news/content
نسخه قابل چاپ
1368/05/24

حکم انتصاب رئیس قوّه‌ی قضائیّه

بسم‌ا‌لله‌الرّحمن‌الرّحیم (۱)
آیت‌ا‌لله‌ آقاى حاج شیخ محمّد یزدى (دامت تأییداته)

 با توجّه به اصل یکصدوپنجاه‌وهفتم قانون اساسى و با معرفت و اعتقاد به شایستگی‌هاى علمى و عملى جنابعالى، مسئولیّت خطیر و حسّاس و افتخارآمیز ریاست قوّه‌ی قضائیّه را به جنابعالى تفویض میکنم.

 براى جنابعالى روشن است که قوّه‌ی قضائیّه، نبض دستگاه ادارى و وضعیّت عمومى کشور است. سلامت و استحکام، قاطعیّت و انصاف، دلسوزى و پشتکار، و بالاخره آمادگى و انتظام این دستگاه، نشان‌دهنده و مستلزم وجود سلامت و امنیّت و عدل و داد و حسن جریان امور در کشور و در دستگاه‌هاى اجرائى آن است؛ و بعکس، ضعف و فساد و اختلال و کم‌کارى و بی‌نظمى در این دستگاه، خبردهنده از وجود فساد و ناامنى و بی‌عدالتى در جامعه است؛ و این بدان جهت است که سلامت دستگاه قضا، همه‌ی دستگاه‌هاى دولتى و مردمى را به سلامت سوق میدهد و بیمارى و ناتوانى آن، راه را بر فساد عمومى باز میگذارد. قاطعیّت و انصاف و سرعت عمل و رعایت ضوابط اسلامى، شرایط لازمى است که هرگاه وجود داشته باشد، دستگاه قضائى کشور را مأمن و ملجأ مظلومین و ضعفا میسازد و در آنان امید به وجود می‌آورد.

 انتظار و امید اینجانب آن است که جنابعالى در ادامه‌ی ده سال تلاش و مجاهدتى که عناصر دلسوز و متعهّد در قوّه‌ی قضائیّه مبذول داشته‌اند، با توکّل به خداوند و استمداد از فضل و مدد الهى و با اِعمال قاطعیّت و ابتکار، دستگاه قضائى را به شکل کاملاً اسلامى و برخوردار از عدالت و انصاف کامل، سازمان‌دهى کرده و از عناصر مؤمن و عالم و متعهّد در داخل یا خارج از آن دستگاه استفاده بفرمایید و از همه‌ی علماى محترم و قضات شریف و عناصر مؤمن و غیور که به حفظ حقوق ضعفا و مظلومین اهتمام می‌ورزند، درخواست میکنم که دستگاه بسیار حسّاس قضا را یارى داده و هرگونه کمکى که براى آنان مقدور است، به کمال و کارایى روزافزون آن بنمایند.

 اینجانب بر خود لازم میدانم که از خدمات و زحمات طاقت‌فرساى عالم جلیل‌القدر، آیت‌ا‌لله‌ آقاى موسوی‌اردبیلى که در سالهایى دشوار و ممتد، ریاست شوراى عالى قضائى را بر عهده داشته و با کوشش فراوان، اقدامات اساسى و مهمّى را پایه‌گذارى کرده‌اند، صمیمانه تشکّر کنم و همچنین از دیگر اعضاى محترم شوراى عالى قضائى که هر یک به نحوى به این دستگاه عظیم خدمت کرده‌اند، سپاسگزارى نمایم. توفیقات و تأییدات الهى را براى جنابعالى مسئلت میکنم.
سیّدعلى خامنه‌اى
۱۳۶۸/۵/۲۴     

 
۱) این انتصاب در پى اصلاح قانون اساسى و تغییر مدیریّت شورایى به مدیریّت متمرکز در قوّه‌ى قضائیّه صورت گرفت.
 

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی