news/content
نسخه قابل چاپ
1360/09/29

امام؛ اعلم فقها و علمای زمان

این رهبر عظیمی که امروز این جامعه را دارد هدایت می‌کند و نوزده سال است که این انقلاب را- از سال 41 تا امروز- دارد هدایت میکند و حرکت می‌دهد، اعلم علمای زمان ماست، اعلم فقهای زمان ماست. این را کسی دارد به شما میگوید که پای درس تمام فقهای زمان ما و بسیاری از فقهایی که قبلاً رفته‌اند نشسته. بنده درسهای همه‌ی این فقهائی را که شما می‌شناسید -الّا ما شذ منها و ندر- دیده‌ام و اعتقاد بنده این است که امام اعلم، یعنی افقه از اینهاست، البته بسیاری از این بزگوارها مجتهدهای قطعی و مسلّمند و در این شک نیست، امّا خب فقیه و افقه داریم دیگر.
این بزرگواری که فقیه‌ترین است و علاوه‌ی بر فقاهت، در فلسفه و عرفان و علوم اینچنینی هم وارد است و درس خوانده و درس گفته، از زمان جوانی و نوجوانی -یعنی از سنین شماها- در مسائل سیاسی وارد بوده؛ از همان دوران جوانی در مسائل سیاسی وارد بوده. ایشان با سید حسن مدرّس سیاستمدار روحانی عظیم ارتباط داشته؛ ایشان در در سنین نزدیک چهل سالگی -در سال [1323]- آن نوشته را توی دفتر یادبود مرحوم وزیریِ یزد نوشته؛ ایشان در سنین نزدیک چهل سالگی یک نوشته‌ای دارد که شما آن نوشته را که نگاه کنید، ایشان را یک انسان انقلابی سیاستمدار آگاه از همه‌ی مسائل عمده و امهات مسائل سیاسی خواهید دید. آن نوشته را بنده به خط خود ایشان در دفتر یادبود مرحوم وزیری در یزد دیده‌ام که الان هم جزو نفائس است و در یزد هست. ایشان دو سه صفحه نوشته‌اند و از این آیه شریفه شروع کرده‌اند: «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا للَّه مثنی و فرادی ثم تتفکروا»؛ ایشان این آیه را عنوان کرده‌اند و بعد درباره‌ی «قیام للَّه» بحث مفصلی کرده‌اند و این آیه را درست منطبق کردند با وظیفه‌ی اجتماعی و انقلابی مردم در زمان خودشان. این انسان اینجور در تفکر انقلابی و جهت‌گیری انقلابی وارد و مصمّم و آگاه و خبیر است.
در دیدار اساتید و طلّاب مدرسه‌ی علمیه‌ی حاج ملا محمد جعفر (مدرسه‌ی آیت‌الله مجتهدی) 1360/09/29

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی