news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
1403/05/01
شماره ۵۱

مثبت ۱۰۰ ثانیه | ایران پنجه در پنجه سیسادا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم: «خیلی از کارها را مجالس میکنند و دولتها از پشتوانه‌ی اقدام مجالس استفاده میکنند. همین قانون جامع تحریم آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی، علیه ایران، این قانونی که معروف است به «سیسادا»؛ این را مجلسشان تصویب کرد؛ البتّه رئیس‌جمهور دموکرات آن سال ــ آدم دورویِ بددل که هم دورو بودند، هم بددل بودند، هم زرنگ بودند؛ از مسئولین ما زرنگ‌تر بودند که انصافاً انسان در بعضی از مراودات [این را] میبیند ــ امضا کرد آن را. میتوانست امضا نکند؛ ادّعا میکرد که در قضیّه‌ی مسئله‌ی هسته‌ای و مانند اینها میخواهد با ایران همکاری کند، همراهی کند، امّا در عین‌ حال امضا کرد! قانون جامع را مجالسشان انجام دادند؛ مجالس این کارها را میکنند.» ۱۴۰۳/۰۴/۳۱

پنجاه و یکمین شماره «مثبت۱۰۰ثانیه» گزارشی است از اشاره روز گذشته رهبر انقلاب به قانون تحریمی سیسادا که مجلس سنا، کنگره و رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا ۱۵ سال قبل علیه ایران وضع کردند.

اواخر دهه ۸۰ ایران چهارمین صادرکننده نفت دنیا بود و دومین صادرکننده اوپک، با همه اینها اما به‌دلیل محدودیت توان پالایشگاهی امکان خودکفایی کامل در تولید بنزین را نداشت و حدود ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شد. همین نقطه هم بود که مورد طمع آمریکایی‌ها قرار گرفت. قانون تحریم سیسادا قرار بود از همین گلوگاه بر ایران فشار وارد کند.

سیسادا در سال ۱۳۸۹ با ۴۰۸ رأی موافق و ۸ رأی مخالف در کنگره و در ادامه هم با ۹۹ رأی موافق بدون هیچ رأی مخالفی در سنای آمریکا تصویب و بعد از آن هم توسط باراک اوباما امضا شد. طبق این قانون شرکت‌هایی که برای واردات بنزین با ایران همکاری می‌کردند مورد تحریم آمریکا قرار می‌گرفتند. سیسادا همچنین شرکت‌هایی که برای توسعه تأسیسات پالایشگاهی و افزایش تولید داخلی بنزین وارد همکاری با ایران می‌شدند را هم تحریم‌ می‌کرد.

این تحریم‌ها در سال ۱۳۹۵ در حالی برای ۱۰ سال دیگر تمدید شدند که یک سال بود برجام توسط ایران پذیرفته شده بود. اوباما رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا این قانون را وتو نکرد تا تحریم‌های سفت و سخت علیه ایران ۱۰ سال دیگر هم پا برجا بمانند. یکی از معماران آمریکایی تحریم‌ها بعدها گفته بود با همه اینها اما ایران توانست از این فشار عبور کند.
 
نماهنگ: مثبت ۱۰۰ ثانیه | ایران پنجه در پنجه سیسادا

با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید :
لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی