news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1402/12/18
مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنه‌ای به نهج‌البلاغه در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

درس‌های نهج‌البلاغه | رعایت تقوای الهی در کار سیاسی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری (۱۴۰۲/۱۲/۱۷)، پیرامون رعایت تقوای الهی در کار سیاسی به عباراتی از نهج‌البلاغه اشاره کردند که رسانه KHAMENEI.IR این عبارات و بیانات رهبر انقلاب درباره آنها را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه
رعایت تقوای الهی در کار سیاسی یک شاخص عمده‌ی جمهوری اسلامی این است که دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی متشرّع باشند؛ مراعات حرام و حلال و دروغ و غیبت و تهمت مانند این‌ چیزها را بکنند. همچنان‌که ما در کارهای شخصی خودمان باید مراقبت بکنیم و تقوا پیشه کنیم و از محرّمات اجتناب بکنیم، در محیط سیاسی و در کار سیاسی هم عیناً همین وجود دارد؛ باید از محرّمات اجتناب کرد؛ باید این را در رأس کارها قرار داد... امیرالمؤمنین (علیه‌ السّلام) در این نامه‌ها و احکامی که در نهج‌البلاغه به استاندارهایشان داده‌اند ــ در خیلی از آنها، حالا نمیتوانم بگویم اغلب؛ در بسیاری از آنها ــ اوّلش این است: کتابی الی فلان، اَمَرَهُ‌ بِتَقوَى‌ الله؛(۱) در نخستین توصیه «اَمَرَهُ‌ بِتَقوَى‌ الله» [است]. در مورد مالک اشتر و در آن حکم و فرمان معروف به مالک اشتر [میفرمایند:] «اَمَرَهُ‌ بِتَقوَى‌ اللهِ وَ اِیثارِ طاعَتِه»‌.(۲) یعنی امیرالمؤمنین (علیه السّلام) این‌جور [تأکید میکنند]. یا «اِنطَلِق‌ عَلى تَقوَى اللَه»‌؛(۳) توصیه به تقوای الهی است. ۱) از جمله، نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۲۶؛ «أَمَرَهُ بِتَقْوَى اَللَّهِ فِی سَرَائِرِ أَمْرِهِ...»
ترجمه:
«او را به ترس از خدا در اسرار پنهانى، و اعمال مخفى سفارش مى‌کنم...»
 
۲) نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۵۳؛« [امیر المؤمنین] مالک را به پرهیزگارى و ترس از خدا و برگزیدن طاعت او... امر فرموده است...»
 
۳) از جمله، نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۲۵؛« با ترس از خدایى که یکتاست و همتایى ندارد حرکت کن... »
 
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصویر کلیک کنید

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی