news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1402/07/05
مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنه‌ای به نهج‌البلاغه در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت

درس‌های نهج‌البلاغه | عزت نیروهای مسلح

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت (۱۴۰۲/۰۶/۲۹)، پیرامون برطرف کردن مشکلات توسط جوانان و عزت نیروهای مسلح به عباراتی از نهج‌البلاغه اشاره کردند که رسانه  KHAMENEI.IR این عبارات و بیانات رهبر انقلاب درباره آنها را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه
شناخت انسان و جامعه در حوادث دشوار ما الان با اتّکاء به آن کارهایی که جوانهای ما آن روز در دفاع مقدّس انجام دادند، میتوانیم با اطمینان بگوییم امروز جوانهای ما میتوانند همه‌ی مشکلات این کشور را حل کنند. اینکه گفته‌اند: «فی‌ تَقَلُّبِ‌ الاَحوالِ‌ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجال»(۱) ــ در دگرگونی‌های بزرگ گوهر انسانها شناخته میشود ــ این [فقط] مخصوص افراد نیست، جامعه هم همین‌جور است؛ یک جامعه را در حوادث سخت و سنگین میشود شناخت. ما خودمان را نمی‌شناختیم، دیگران هم ما را نمی‌شناختند، دنیا هم ما را نمی‌شناخت؛ در دفاع مقدّس، هم ما خودمان، خودمان را شناختیم و هم دیگران ما را شناختند؛ آنهایی که در دنیا صاحب ادّعا بودند فهمیدند. ۱) نهج‌البلاغه، حکمت ۲۱۷؛ « در دگرگونى احوال گوهرهاى مردان شناخته شود.»
نیروهای مسلح، حصارهای مستحکم کشور نیروهای مسلّح جزو نوامیس حتمی هر جامعه‌ای هستند؛ حضورشان، وجودشان جزو آن عناصر اصلی است که بدون آن، یک جامعه سرپا نمیماند. اینکه کسی مثل امیرالمؤمنین (علیه السّلام) میگوید: اَلجُنودُ حُصونُ الرَّعِیَّة،(۲) حصن رعیّتند ــ این را امیرالمؤمنین میگوید؛ شوخی نیست ــ اَلجُنودُ حُصونُ الرَّعِیَّة، یعنی نیروهای مسلّح ایمن‌سازند. قدر نیروهای مسلّح را باید دانست. عزّت و شرف نیروهای مسلّح را بایستی جزو مسائل ضروری و لازم به حساب آورد. ۲) نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۵۳؛ « سپاهیان با اذن پروردگار حافظان و پناهگاه رعیت هستند... »
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصاویر کلیک کنید

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی