news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1401/10/24
مروری بر استناد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نهج‌البلاغه در دیدار مداحان اهل‌بیت

درس‌های نهج‌البلاغه | هنر مداحی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام (۱۴۰۱/۱۰/۲۲)، پیرامون اهمیت دادن به زیبایی ظاهری و محتوایی مداحی به عبارتی از نهج‌البلاغه اشاره کردند که رسانه  KHAMENEI.IR این عبارت و بیانات رهبر انقلاب درباره آن را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه
جمع بین زیبایی ظاهری و زیبایی محتوایی در مداحی کار شما[مداحان] یک هنر مرکّب است، هنر هم که زیبایی است. این را ما از متون دینی‌مان داریم؛ متون دینی ما یعنی قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه‌ی سجّادیّه و بسیاری از دعاها. درباره‌ی قرآن فرمود «ظاهِرُهُ اَنیق»؛ «اَنیق» به معنای زیبا نیست، به معنای زیبای شگفت‌آور است... تقریباً بهترین اشعار عرب، شیرین‌ترین، زیباترین و فصیح‌ترین شعر عرب مال دوره‌ی جاهلی و مخضرمین است؛ اینها در زمان نزول قرآن بودند، زنده بودند، [امّا] هیچ‌ کدام نتوانستند یک ذرّه‌ ایراد بگیرند یا بگویند ما هم میتوانیم مثل این را بگوییم. قرآن چند بار گفته «فَأتوا بِسورَةٍ مِن مِثلِه»؛(۱) یک آیه‌اش را هم نتوانستند بیاورند. نهج‌البلاغه در نهایتِ فخامت و استحکام و زیبایی است؛ صحیفه‌ی سجّادیّه همین‌طور؛ دعای ابوحمزه‌ی ثمالی، دعای روز عرفه‌ی امام حسین و دعاهای گوناگون، در نهایتِ زیبایی است؛ این هنر شما دنباله‌ی آن هنر است. جامع بودن این هنر به این است که همه‌ی بخشهایش زیبا باشد؛ فقط زیبایی ظاهری کافی نیست، محتوا هم بایستی زیبا باشد، همچنان که فرمود «ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق»؛(۲) باطن قرآن عمیق و پُر از محتوا است. حالا ما از خودمان، از شماها[مداحان]، توقّع نداریم که یک چنین جرئتی به خودمان بدهیم، مثلاً فرض کنید بگوییم ما هم میتوانیم؛ نه، این شیوه‌ی کار است؛ یعنی ظاهر، زیبا و باطن، پُرمحتوا و محکم. ۱) از جمله سوره‌ی بقره‌، بخشی از آیه‌ی ۲۳؛ «... پس سوره‌اى مانند آن بیاورید. ...»
۲) نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۸ ؛ «...قرآن ظاهرش زیبا، و باطنش عمیق و ناپیداست...»
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصویر کلیک کنید

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی