news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1368/07/05

اعطای نشان فتح به ۵۴ نفر از فرماندهان سپاه و ارتش توسط رهبر انقلاب

در ششمین روز از هفته دفاع مقدس که روز حماسه سازان نامگذاری شده است، ۵۴ نفر ازفرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفاء کرده اند، امروز طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از حضرت آیت‌الله خامنه ای فرمانده کل نیروهای مسلح و رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند.

در این مراسم که وزرای کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد سازندگی، رؤسای سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و فرماندهان نیروهای انتظامی کمیته شهربانی و ژاندارمری نیز حضور داشتند ابتدا برادر افشار معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنان کوتاهی به بیان عملیات ظفرمندانه فتح خرمشهر که نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی بود پرداخت و گفت طرح نشان فتح که از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل یافته است و در سه درجه می باشد که در نخستین مراسم اعطای نشان عملیات فتح خرمشهر به عنوان سمبل عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام انتخاب شده است تا نشان فتح به فرماندهان این عملیات اعطاء شود.

وی افزود نشان فتح به عنوان نشانی برای فاتحان عملیات‌های پیروز رزمندگان اسلام اختصاص یافته است که در آینده به تدریج اعطاء خواهد شد و دیگر نشان ها نیز به نیروهای مؤثر در خدمات رزمی، فعالیت های پشتیبانی، ایثارگران، جانبازان، و مبتکرین در اختراعات و اکتشافات صنایع نظامی، امدادگران و فعالین در امور هنری اعطاء خواهد شد. سپس برادر شمخانی معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی چگونگی اجرای عملیات بیتالمقدس و نتایج حاصل از آن را تشریح کرد و ضمن برشمردن ضایعات وارده به دشمن دراین عملیات گفت: این پیروزی بزرگ محصول خون های پاک و مطهری است که دشت خوزستان را سراسر گلگون ساخت و فرزندان صدیق این ملت با از جان گذشتگی آنرا رقم زدند. وی در پایان سخنان خود اسامی ۵۴ تن از فرماندهان قرارگاه ها، لشگرها و واحدهای رزمی نظامی ارتش و سپاه پاسداران را که در علمیات ظفرمندانه و بزرگ بیت المقدس شرکت داشتند قرائت کرد که مدال خود را از دست مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دریافت داشتند.

در میان این عده برادر محسن رضائی و تیمسار سرتیپ صیاد شیرازی فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت المقدس و همچنین یکی از بستگان بسیجی نام آور و پرافتخار شهید حسین فهمیده که امام خمینی قدس سره الشریف از وی به عنوان رهبر یاد کردند، نشان درجه یک فتح را دریافت کردند.

همچنین در این مراسم به ۲۱ تن از فرماندهان سپاه و ارتش و یک تن ازجهادگران نشان درجه دو فتح و به ۲۹ تن دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در علمیات پیروزمندانه بیت المقدس شرکت داشته اند نشان درجه سه فتح تعلق گرفت که توسط حضرت آیت‌الله خامنه ای به آنان اعطاء شد.

آنگاه فرمانده کل قوا طی بیانات مبسوطی به کسانیکه به دریافت نشان فتح مفتخر شده اند تبریک گفته و فرمودند: این سنت مطلوب، قدردانی مشخص و معینی از کسانی می باشد که فداکاری ها و تلاش آنان در جبهه های جنگ موجب پیروزی ها گشته است و برای همیشه نام آنان را در تاریخ ثبت خواهد کرد.

این نشان، نشان سپاسگزاری و قدردانی جمهوری اسلامی ایران از عزیزانی است که خدمات بزرگ و ارزنده ای را در طول جنگ تحمیلی از خود نشان داده اند ولی آن چیزی که از همه مهمتر است تلاش ها و جهادهای صادقانه و خالصانه ای است که در نزد خداوند متعال همیشه محفوظ مانده و از بین نخواهد رفت و خداوند به آنان پاداش نیکو خواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه ای فرمانده کل نیروهای مسلح استحکام، ابهت و نیرومندی نظام جمهوری اسلامی ایران را حاصل تلاش رزمندگان اسلام طی هشت سال جنگ تحمیلی دانستند و فرمودند: تاریخ و آینده ی ما، گزارش کار و تلاش های رزمندگان اسلام را همیشه در خود حفظ خواهد کرد.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اهمیت تلاش در جهت افزایش قدرت و توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشتند: ارتش و سپاه دو سازمان و دو بازوی مسلح در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند که هر کدام با توجه به وظایف خود باید در جهت بر طرف کردن کاستی ها و تبدیل ضعف به قدرت تلاش کند و درخشندگی های هر یک برای دیگری درس و الگو باشد.

رهبرانقلاب اسلامی از سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان رزمی و نظامی نام بردند و افزودند: ارتش و سپاه باید در کنار یکدیگر و در حیطه ی وظایف مشخصی که بر عهده دارند خود را مجهز و قوی کنند و ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح که از عناصر نظامی تشکیل شده است امور نیروهای مسلح را اداره کرده و برای آن سیاستگذاری خواهد کرد.

رهبر کشورمان خطاب به فرماندهان سپاه و ارتش اظهار داشتند: تهدید علیه کشور انقلابی اسلامی ما همواره وجود داشته و خواهد داشت اما وقتیکه شما قدرتمند، یکپارچه، کارآ، آموزش دیده، منضبط و دارای نیروی توانای انسانی و بسیج مردمی آموزش دیده و سازمان یافته باشید، تهدید دشمنان هرگز عملی نخواهد شد. ما به تقویت نیروهای خود اهمیت می دهیم اما کسی را تهدید نکرده و نمی‌کنیم ولی در عین حال با قدرت در برابر تهدید دشمنانی که به هیچ اصلی از اصول انسانی قائل نیستند، خواهیم ایستاد.

فرمانده کل نیروهای مسلح با تأکید برلزوم تداوم صمیمیت و صداقت میان ارتش و سپاه خطاب به فرماندهان این دو سازمان نظامی فرمودند: شما باید مأموریت های دفاعی را در مرزها بسیار جدی بگیرید اساس کار نظام و نیروهای نظامی باید بر نظم و انضباط استوار باشد که در این صورت سلاح و تجهیزات کارآئی خواهندداشت و آنچه که انبوه یک جمعیت را از یک لشگر نظامی جدا می سازد نظم آن است و شما موظف به افزودن بر نظم در میان واحدهای خود هستید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان به بیان خصوصیات و شخصیت فرماندهان جدید ارتش و سپاه که اخیراً از سوی ایشان منصوب شده اند پرداختند و بر لزوم همکاری و هماهنگی کلیه دستگاه های نظامی با آنان تأکید کردند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی