news/content
نسخه قابل چاپ
1368/06/02

حکم انتصاب رئیس سازمان صداوسیماى جمهورى اسلامى ایران

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱)

جناب آقاى محمّد هاشمى

 در اجراى اصل یکصد و دهم قانون اساسى، جنابعالى را که از تعهّد و تجربه‌ی ممتد در مدیریّت دستگاه عظیم و مهمّ صداوسیماى جمهورى اسلامى برخوردار میباشید، به ریاست این سازمان منصوب میکنم.

 لازم است یادآورى کنم که این دستگاه حسّاس و پُراهمّیّت که امام کبیرمان آن را دانشگاهى فراتر از پهناى تمامى کشور و ملّت میدانستند، (۲) وظیفه‌ی ایجاد رشد فکرى و فرهنگى و سیاسى و تبیین اسلام و مقابله با توطئه‌هاى تبلیغاتى را بر عهده دارد و در آن باید پیام، هنر، انتخاب زبان و موضوعِ متناسب، و تهى بودن از هر بدآموزى، به‌عنوان چهار اصل همیشگى، مورد توجّه مدیران و کارکنان و برنامه‌ریزان و مجریان باشد. در همه‌ی برنامه‌ها، با وجود تنوّع موضوعات، شرط اصلى آن است که به نحوى در خدمت هدفهاى اسلام و انقلاب قرار گیرند.

 صداوسیما باید استقلال فکرى و عملى ملّت ایران، نظام جمهورى اسلامى و اصل «نه شرقى و نه غربى» را با ارائه‌ی فرهنگ و اندیشه و هنر خودى و اصیل و غنى، ترویج و تحکیم کند و در برابر فرهنگ و هنر و اندیشه‌ی تحمیلى و بیگانه، حالت تهاجمى داشته باشد و باید با انتخاب بهترین شیوه‌ها و بلیغ‌ترین زبانها، غبار غربت و انزوا را از چهره‌ی مفاهیم عمیق اسلام و حقایق درخشان قرآن بستُرَد (۳) و ارمغانى را که ملّتهاى مسلمان در سراسر جهان از نظام جمهورى اسلامى انتظار میبرند، در دسترس آنان قرار دهد.

 بدیهى است که براى این منظور، به همکارانى اندیشمند و متعهّد و بااخلاص و نیز به مرکزى براى تحقیقات و مطالعات و سنجش و نظارت مستمر بر تولید و پخش نیازمندید تا هم دستگاه را از نظر بنیه‌ی علمى نیرومند سازید و هم از خطا و غرض در جریان عمل مانع گردید.

 تقویت و تجهیز فنّى و مادّى دستگاه‌ها نیز تکلیف دیگرى است که باید به‌صورت برنامه‌ریزى‌شده دنبال نمایید. توصیه‌ی مؤکّد اینجانب، اهمّیّت دادن به برنامه‌هاى جوانان و نوجوانان است که باید ضمن برخوردارى از استحکام بنیادین، با شیوه‌هاى جذّاب و سالم و شادی‌بخش همراه باشد. در ارائه‌ی تصویر و صدا لازم است از هرگونه ارائه‌اى که متضمّن بدآموزى در اندیشه و رفتار باشد، اجتناب شود تا این ابزار مهم و همگانى وسیله‌ی فساد و اِفساد نگردد.

 مقتضى است لایحه‌ی مربوط به قانون اداره‌ی صداوسیماى جمهورى اسلامى ایران بسرعت تهیّه و براى طىّ مراحل تصویب، بر دولت و مجلس شوراى اسلامى عرضه گردد.

 توفیق جنابعالى را در انجام شایسته‌ی این مسئولیّت بزرگ و خطیر و مؤثّر، از خداوند متعال مسئلت مینمایم.
سیّدعلى خامنه‌اى
۱۳۶۸/۶/۲      
 


۱) این انتصاب در پى اصلاح قانون اساسى صورت پذیرفت. مطابق اصل یکصدوهفتادوپنجم قانون اساسى، انتصاب رئیس
این سازمان با مقام رهبرى است.
۲) از جمله، صحیفه‌ى امام، ج ۶، ص ۳۹۹؛ سخنرانى در جمع هیئت دولت موقّت (۲۹/۱۲/۱۳۵۷)
۳) پاک کند
 

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی