news/content
نسخه قابل چاپ
1378/01/19

پیام به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رسیدگی به موارد پیشنهادی دولت‌

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیرو نامه رئیس جمهوری و مواد پیشنهادی دولت در مورد تعیین سیاستهای کلی برنامه پنج‌ساله سوم، طی پیامی به حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دستورات لازم را در زمینه رسیدگی به مواد پیشنهادی دولت، عنایت فرمودند.
متن پیام مقام معظم رهبری بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم‌
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام‌
با سلام و تحیت
پیرو نامه‌ی مورخ 8 اسفند 1377 از آنجا که بهره‌گیری از کار کارشناسی دولت می‌تواند مساعدت جدی و مؤثری در ارائه‌ی مشورتهای مناسب توسط مجمع تشخیص مصلحت برای تعیین سیاستهای کلی برنامه‌ی پنج‌ساله سوم باشد نامه‌ی رئیس جمهور محترم و مواد پیشنهادی دولت در این مورد برای جناب‌عالی ارسال می‌شود تا با رعایت نکات لازمی که ذیلاً متذکر می‌گردم، نظریه مشورتی مصوب آن مجمع محترم جهت تصمیم‌گیری نهایی برای اینجانب فراهم و ارسال گردد.
نکات مورد نظر عبارتست از:
1 - سیاستهای کلی برنامه‌ی پنج‌ساله دوم و نیز سیاستهای طرح ساماندهی اقتصادی دولت که به تأیید اینجانب رسیده است و همچنین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در باب سیاستهای فرهنگی برنامه، همچنان از ظرفیت شایسته‌ای برای بهره‌گیری در تنظیم سیاستها برخوردارند.
2 - با وجود برخورداری پیش‌نویس ارسالی رئیس جمهور محترم از منطق و استحکام و دقت، که بجاست از دست‌اندرکاران تهیه آن تشکر شود به نظر می‌رسد بعضی از بندهای مذکور در آن، در حدی که در قالب سیاستهای کلی ارائه شوند نیست، و در موارد محدودی، سیاست کلی مذکور مورد اهتمام اینجانب نیست، و بعضی دیگر گر چه در مجموعه برنامه کلان و دراز‌مدت نظام قرار می‌گیرند اما در قالب یک برنامه پنج‌ساله نمی‌گنجد مانند برخی از آنچه ناظر بر برنامه‌های بین‌المللی است. در مقابل این موارد، سیاستهایی نیز وجود دارد که مورد تأکید اینجانب است اما از آنها ذکری در پیش‌نویس ارسالی به میان نیامده است.
3 - در تنظیم سیاستهای اقتصادی لازم است امر رشد و توسعه همراه با:
- عدالت اجتماعی، و بهره‌مندی عمومی در جریان افزایش بهره‌وری ملی‌
- جلوگیری از تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص‌
- برنامه‌ی جامع تأمین اجتماعی و حمایت از حقوق محرومین و مستضعفین جامعه‌
- گسترش هر چه بیشتر صادرات غیرنفتی به منظور کاهش اتکاء اقتصاد به نفت‌
- انتخاب سیاستهای محوری از قبیل کشاورزی و بی‌نیازی نسبی از دیگران در تأمین امنیت غذایی جامعه‌
- ایجاد زمینه‌های اشتغال با توجه به استعدادها و ظرفیتهای طبیعی و جغرافیایی کشور
- تأمین امنیت کامل برای سرمایه‌گذاری مشروع‌
- جلوگیری از پیدایش فساد، ارتشاء، انحصار و ثروتهای حرام‌
مورد توجه قرار گیرد.
4 - در امر سیاست خارجی، اصول اعلام شده جمهوری اسلامی و تأکید بر عناوین عزت و حکمت و مصلحت مورد توجه قرار گیرد.
5 - روشن است که سیاستهای کلی باید از آنچنان شفافیت، صراحت و واقع‌بینی برخوردار باشد که زمینه‌ی اجرای جدی آنها برای مجریان فراهم شده و درجه تحقق آن قابل اندازه‌گیری و ارزیابی گردد.
در خاتمه توفیقات جناب عالی و همه‌ی اعضای محترم و معزز مجمع را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سید علی خامنه‌ای‌
 19 فروردین 78

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی