news/content
نسخه قابل چاپ
1373/03/18

دیدار مردم دهدشت‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در دومین‌ روز از سفرشان‌ به‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد صبح‌ امروز در میان‌ استقبال‌ با شکوه‌ و شورانگیز دهها هزار تن‌ از اهالی‌ شهر دهدشت‌ و بخش‌ها و روستاهای‌ اطراف‌ آن‌ وارد این‌ شهر شدند.
مردم‌ دهدشت‌ برای‌ گرامیداشت‌ مقدم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، با نمایش‌ پرشورترین‌ احساسات‌ مردمی‌ یک‌ روز بزرگ‌ و فراموش‌‌نشدنی‌ را در زندگی‌ خود ثبت‌ کردند و با نثار بی‌شائبه‌ترین‌ عواطف‌ خود پیوند مستحکم‌ خویش‌ را با ولایت‌ و رهبری‌ مورد تأکید مجدد قرار دادند.
اهالی‌ دهدشت‌ از پیر و جوان‌ و زن‌ و مرد و از اولین‌ ساعات‌ صبح‌ امروز در خیابانها و میادین‌ اصلی‌ شهر دهدشت‌ اجتماع‌ کردند و بی‌صبرانه‌ برای‌ دیدار رهبر‌معظم‌‌انقلاب‌ به‌ انتظار ایستادند.
به‌ هنگام‌ ورود اتومبیل‌ حامل‌ مقام‌‌معظم‌‌رهبری‌ به‌ شهر دهدشت‌، انبوه‌ استقبال‌کنندگان‌ یکپارچه‌ غریو هلهله‌ و شادی‌ سردادند و احساسات‌ خالصانه‌ خود را با قربانی‌ کردن‌ دهها رأس‌ گاو و گوسفند، نثار صدها شاخه‌ گل‌ و پخش‌ شیرینی‌ ابراز کردند.
با ورود حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ شهر دهدشت‌، تمامی‌ مسیر استقبال‌ مردمی‌ به‌ چشم‌‌انداز اجتماعی‌ بزرگ‌ از دهها هزار انسانهای‌ به‌ وجد آمده‌ تبدیل‌ شده‌ بود که‌ برای‌ دیدار مراد و محبوب‌ خویش‌ سر از پا نمی‌شناختند و در حالی‌ که‌ در پی‌ اتومبیل‌ حامل‌ معظم‌له‌ دوان‌ بودند پیوسته‌ شعار می‌دادند: صل‌ علی‌ محمد بوی‌ خمینی‌ آمد و دسته‌ گل‌ محمدی‌ به‌ شهر ما خوش‌ آمدی‌.
شور و هیجان‌ مردم‌ دهدشت‌ برای‌ استقبال‌ از رهبر انقلاب‌ که‌ هرگز قابل‌ توصیف‌ نیست‌ به‌ حدی‌ بود که‌ مأموران‌ انتظامات‌ قادر به‌ کنترل‌ جمعیت‌ نبودند و انبوه‌ مردم‌ با چهره‌هائی‌ شکفته‌ شده‌ و مشتاق‌، اشک‌ شوق‌ بر دیده‌ و شاخه‌های‌ گل‌ در دست‌ داشتند، اتومبیل‌ حامل‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ را در میان‌ خود گرفتند و این‌ مردم‌ بودند که‌ اتومبیل‌ حامل‌ رهبر را به‌ پیش‌ می‌بردند.
در صدها پلاکاردی‌ که‌ در خیابان‌ها و میادین‌ اصلی‌ شهر نصب‌ شده‌ بود اهالی‌ شهر دهدشت‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ را با عناوینی‌ چون‌ شهید شاهد، رهبر پیردل‌، دسته‌ گل‌ محمدی‌، صاحب‌ چشم‌ بصیرت‌، پاسدار باغ‌ توحید، پرچمدار رسالت‌، خورشید درخشان‌ اسلام‌، امیر قافله‌ عشق‌ و زعیم‌ امت‌ گرامی‌ داشتند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بلافاصله‌ پس‌ از ورود به‌ دهدشت‌ در اجتماع‌ خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا، مفقودین‌، جانبازان‌ و آزادگان‌ این‌ شهرستان‌ حضور یافتند و از فداکاریها و ایثارگریهای‌ آنان‌ در راه‌ دفاع‌ از آرمان‌ها و اهداف‌ بلند اسلام‌ و انقلاب‌ تجلیل‌ بعمل‌ آوردند.
مقام‌‌معظم‌‌رهبری‌ در سخنانشان‌ از شهادت‌ به‌ عنوان‌ تضمین‌‌کننده‌ حیات‌ یک‌ فکر و زنده‌ ماندن‌ ایمان‌ یاد کردند و فرمودند: زنده‌ بودن‌ راه‌ شهید به‌ مفهوم‌ زنده‌ بودن‌ شهید است‌ و خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا باید با ادامه‌ راه‌ شهدا یاد عزیزان‌ خود را در جامعه‌ زنده‌ نگه‌‌دارند.
رهبر‌معظم‌‌انقلاب‌ همچنین‌ فداکاری‌ جانبازان‌ را دارای‌ ارزش‌ بالایی‌ دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ تصریح‌ کردند که‌ ایمان‌ و اعتقاد ملت‌ ایران‌، نیرویی‌ برتر از نیروی‌ دشمنان‌ اسلام‌ را به‌ ملت‌ ایران‌ بخشیده‌ است‌.
پس‌ از این‌ دیدار حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در اجتماع‌ انبوه‌ جمعیت‌ مشتاق‌ و به‌ وجد‌آمده‌ شهرستان‌ دهدشت‌ که‌ در استادیوم‌ ورزشی‌ این‌ شهر ترتیب‌ یافته‌ بود شرکت‌ کردند و به‌ ابراز احساسات‌ زایدالوصف‌ و غیرقابل‌ کنترل‌ آنان‌ که‌ یکپارچه‌ فریاد می‌زدند دسته‌ گل‌ محمدی‌ به‌ شهر ما خوش‌ آمدی‌ پاسخ‌ گفتند.
فشردگی‌ جمعیت‌ مشتاق‌ در این‌ محل‌ به‌ حدی‌ بود که‌ تلاش‌ مأموران‌ انتظامی‌ برای‌ آرام‌ کردن‌ مردم‌ کمتر نتیجه‌‌بخش‌ می‌نمود و دهها هزار تن‌ از اجتماع‌‌کنندگان‌ با شور و شوق‌ زایدالوصفی‌ احساسات‌ بی‌شائبه‌ و علایق‌ خالصانه‌ خود را با سردادن‌ شعارهای‌ مستمر ابراز می‌کردند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ اجتماع‌ پرشور طی‌ سخنانی‌ از مردان‌ و زنان‌ این‌ منطقه‌ به‌ عنوان‌ انسان‌های‌ با ایمان‌ و سرشار از عشق‌ به‌ دین‌ و انقلاب‌ یاد کردند و ضمن‌ تمجید از مبارزات‌ خستگی‌ناپذیر عشایر استان‌ کهکیلویه‌ و بویراحمد علیه‌ رژیم‌ ستم‌شاهی‌ فرمودند: عشایر مردان‌ و زنان‌ غیوری‌ هستند که‌ در مقابل‌ قدرت‌های‌ زورگو و سلاطین‌ ستمگر ایستادند و در دوران‌ حاکمیت‌ خاندان‌ فاجر و قاجار و پهلوی‌ زانو خم‌ نکردند ولی‌ در برابر حکم‌ دین‌ و قرآن‌ سرتعظیم‌ فرود آوردند و برای‌ بپا‌داشتن‌ نظام‌ اسلامی‌ به‌ مجاهدت‌ بزرگی‌ که‌ نشان‌ از ایمان‌ راسخ‌ آنان‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ دارد دست‌ زدند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ با ستایش‌ از نقش‌ عشایر در دفاع‌ پرشور و شجاعانه‌ از میهن‌ اسلامی‌ در برابر دشمنان‌ متجاوز در زمان‌ جنگ‌ تحمیلی‌ فرمودند: مردم‌ پابرهنه‌ بزرگترین‌ پشتیبان‌ حکومت‌ الهی‌ و نظام‌ اسلامی‌ هستند و امروز به‌ برکت‌ مقاومت‌های‌ همین‌ مردم‌، اداره‌ خوب‌ کشور و تلاش‌ مسئولین‌ دلسوز و ملت‌ آگاه‌ و هوشیار امید دشمن‌ برای‌ متزلزل‌ کردن‌ انقلاب‌ به‌ یأس‌ مبدل‌ شده‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضرورت‌ صرف‌ بیشترین‌ امکانات‌ کشور را در جهت‌ بازسازی‌ و توسعه‌ مناطق‌ محروم‌ مورد تأکید قرار دادند و فرمودند نظام‌ اسلامی‌ خدمات‌ زیادی‌ را برای‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌ و مسئولین‌ اجرایی‌ موظف‌ شده‌اند تا به‌ توجه‌ جدی‌ به‌ حل‌ مشکلات‌ این‌ استان‌، برای‌ خارج‌ کردن‌ آن‌ از این‌ بن‌بست‌ تلاش‌ کنند.
مقام‌‌معظم‌‌رهبری‌ مبارزه‌ با محرومیت‌های‌ این‌ استان‌ را علاوه‌ بر بودجه‌ و امکانات‌ دولتی‌ منوط به‌ همکاری‌، همفکری‌ و همدلی‌ مردم‌ و رایج‌ شدن‌ روحیه‌ کار در آنان‌ دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ تأکید کردند که‌ احداث‌ هر کارخانه‌ و آبادانی‌ هر روستا در کشور ضربه‌ای‌ به‌ دشمنان‌ اسلام‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ پس‌ از دیدار با مردم‌ شهرستان‌ دهدشت‌ عازم‌ منطقه‌ عشایر‌نشین‌ سرگچینه‌ از توابع‌ دهستان‌ دشتروم‌ شدند و با حضور در میان‌ عشایر این‌ منطقه‌ مسائل‌ و نیازهای‌ آنان‌ را مورد توجه‌ قرار دادند.
مقام‌‌معظم‌‌رهبری‌ همچنین‌ ضمن‌ بازدید از چادرهای‌ عشایر و حضور در چادر خانواده‌ یک‌ شهید در مورد چگونگی‌ زندگی‌ عشایر، با آنان‌ که‌ از دیدن‌ معظم‌‌له‌ عمیقا به‌ وجد آمده‌ بودند گفتگو کردند.
رهبر انقلاب‌ طی‌ سخنانی‌ که‌ در جمع‌ اهالی‌ این‌ منطقه‌ ایراد کردند، نقش‌ عشایر را در توسعه‌ دامداری‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از کارهای‌ مهم‌ کشور ارزنده‌ خواندند و تلاش‌ مسئولان‌ کشور را برای‌ حل‌ مشکلات‌ این‌ منطقه‌ و از بین‌ بردن‌ محرومیت‌ها خاطرنشان‌ ساختند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ توجه‌ عشایر را به‌ جدی‌ گرفتن‌ تحصیل‌ فرزندانشان‌ و پرورش‌ استعدادهای‌ آنان‌ جلب‌ کردند و این‌ نکته‌ را یادآور شدند که‌ مسئولین‌ کشور باید با متمرکز کردن‌ فعالیت‌ خود در مناطق‌ محروم‌ برای‌ ریشه‌کن‌ کردن‌ فقر و محرومیت‌ تلاش‌ مجدانه‌ای‌ بعمل‌ آورند.
در منطقه‌ عشایری‌ سرگچینه‌ 80 خانوار از سه‌ طایفه‌ مختلف‌ زندگی‌ می‌کنند و ده‌ تن‌ از غیور مردان‌ عشایر این‌ منطقه‌ در راه‌ دفاع‌ از کیان‌ اسلام‌ و میهن‌ اسلامی‌ به‌ فیض‌ شهادت‌ نائل‌ آمده‌اند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ سپس‌ روستایی‌ محروم‌ در منطقه‌ جلیل‌ را مورد بازدید قرار دادند و ضمن‌ حضور در جمع‌ صدها تن‌ از اهالی‌ این‌ منطقه‌ با ابراز مراتب‌ محبت‌ و علاقه‌ صمیمی‌ خویش‌ به‌ آنان‌ به‌ احساسات‌ و عواطف‌ شورانگیز روستائیان‌ پاسخ‌ گفتند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ مردمی‌‌بودن‌ نظام‌ اسلامی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: وجود 53 شهید در این‌ منطقه‌ نشانه‌ روشنی‌ از عشق‌ و ایمان‌ و علاقه‌ عاطفی‌ مردم‌ با نظام‌ است‌ و مردم‌ و مسئولان‌ باید ارزش‌ والای‌ این‌ ارتباط معنوی‌ را با محبت‌ روزافزون‌ به‌ یکدیگر قدر بدانند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پایان‌ سخنانشان‌ اظهار امیدواری‌ کردند که‌ با حل‌ مشکلات‌ اساسی‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد، محرومیت‌ در مناطق‌ روستایی‌ و عشایری‌ از میان‌ برود.
این‌ روستای‌ محروم‌ در منطقه‌ جلیل‌ با بیش‌ از 50 شهید و سابقه‌ مبارزه‌ در قیام‌ خونینی‌ که‌ در سال‌ 1342 در این‌ منطقه‌ بوقوع‌ پیوست‌ نقش‌ مهمی‌ را در پیروزی‌ انقلاب‌ و دفاع‌ از میهن‌ اسلامی‌ ایفا کرده‌ است‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در این‌ روستا همچنین‌ در منزل‌ خانواده‌ یک‌ شهید حضور یافتند و اعضای‌ خانواده‌ شهدا را مورد محبت‌ و ملاطفت‌ خویش‌ قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ پس‌ از این‌ بازدید به‌ اتفاق‌ همراهانشان‌ به‌ یاسوج‌ بازگشتند.
بنا بر این‌ گزارش‌، معاون‌ اجرایی‌ رئیس‌ جمهور، وزرای‌ جهاد سازندگی‌، اقتصاد و دارایی‌، نیرو و رئیس‌ دفتر مناطق‌ محروم‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ را در بازدید امروز ایشان‌ از دهدشت‌ و دو منطقه‌ عشایری‌ و روستایی‌ همراهی‌ می‌کردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی