news/content
1403/07/17

نماهنگ | حضرت عبدالعظیم؛ الگوی دانش، معنویت و جهاد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «یک مطلب درباره‌ی جناب عبدالعظیم الحسنی است که من فقط به عنوان عرض ارادت به این بزرگوار لازم میدانم، در این سخنرانی مطرح بکنم، چون ما در زیر سایه‌ی این بزرگوار و در کنار این بقعه‌ی مقدس قرار داریم و تهران در حقیقت با همه‌ی عظمتش منور به نور این بقعه‌ی مبارکه است. این بزرگوار هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ علمی دارای مقام برجسته‌ای بوده است. این برای مردمی که در اینجا بخصوص زندگی می‌کنند، حائز اهمیت است. اما از جنبه‌ی علمی عبدالعظیم حسنی رضوان‌الله و سلام‌الله‌علیه یک محدث بزرگ و یک مؤلف بزرگ است. یعنی اول کسی شاید -تا آنجایی که برای ما تا کنون روشن و محرز است- اول کسی که خطب امیرالمومنین علیه‌الصّلاةوالسّلام را گردآوری کرده است در یک کتاب، جناب عبدالعظیم حسنی است. یعنی صد و پنجاه سال تقریباً قبل از تألیف نهج‌البلاغه به وسیله‌ی سیّد رضی این بزرگوار یک نهج‌البلاغه‌ای متشکل از خطب امیرالمؤمنین تألیف کرده است که این مقام علمی این بزرگوار را در امر دین روشن می‌کند. یک نکته‌ای را جوان‌های ما توجه بکنند میراث ارزشمند دینی در طول قرن‌ها که دست به دست از نسل‌ها به زمان امروز رسیده است حامل یک نکته مهم است و آن اینکه در تمدن اسلامی در تفکر اسلامی این سه چیز با یکدیگر همراهند اولاً دانش، دوم تقوا و معنویّت و سوم مبارزه و جهاد فی سبیل الله؛ لذا که همین نکته سوم هم درباره‌ی این بزرگوار است که به عنوان جهاد فی سبیل الله زندگی را میگذرانیده است. اگر مبارز نبود حکومت فاسد عباسی در آن زمان او را تعقیب نمیکرد. اگر پرچم عدالت‌خواهی در دست او نبود، بلاشک این مرد عالم از مُوطن خود که مدینه و حجاز است به ری و به این نقطه با آن زندگی دشواری که از او در روایات نقل شده است دچار نمیشد ونمی‌افتاد.»
بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم، بیانات رهبر انقلاب درباره ایشان را، در نماهنگ «حضرت عبدالعظیم؛ الگوی دانش، معنویت و جهاد» منتشر میکند.
نماهنگ: نماهنگ | حضرت عبدالعظیم؛ الگوی دانش، معنویت و جهاد

با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید :
لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی