news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلم
1403/02/22

پادکست مثبت ۱۰۰ ثانیه | ما از شما بیزاریم



سلام و وقت شما بخیر. صدای ما را از تحریریه KHMENEI.IR می‌شنوید. با ما همراه باشید با یک قسمت دیگر از پادکست‌های مثبت صدثانیه.

این پادکست، پیوست صوتی بسته‌ تصویری گزارش‌های مثبت ۱۰۰ ثانیه محسوب می‌شود که در رسانه KHAMENEI.IR در دسترس است.

مثبت ۱۰۰ ثانیه در هر قسمت به کاوش در یکی از نکاتی می‌پردازد که از سوی رهبر انقلاب در جریان دیدارها و سخنرانی‌های عمومی مورد اشاره قرار می‌گیرند.


آیات نخست سوره‌ی توبه‌ی به آیات برائت مشهورند. آیات برائت در سال نهم هجری و بعد از فتح مکه نازل شدند.

حضرت علی علیه‌السلام به‌دستور پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم مأمور شدند تا این آیات را در مکه و مراسم حج قرائت کنند. ایشان با شمشیری برهنه به خطبه ایستادند و بعد از خواندن آیات، حکم پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم را ابلاغ کرند.

این آیین به نام آیین برائت از مشرکان نامیده شد. سنتی که حجاج در قالب آن بیزاری و برائت خودشان را از مشرکان، منافقان و کفار اعلام می‌کردند.

البته این سنت اسلامی مدت‌ها متروک بود و بعد از انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) احیا شد.

آیین برائت، کعبه را به پایگاه همیشگی توحید و اعلان انزجار از شرک و ظلم تبدیل می‌کند. فهم معنای برخی از اعمال حج مانند سنگ زدن به تندیس شیطان هم با این نگاه قابل فهم است.

سنتی که یادآور سنگ زدن به شیطان توسط حضرت ابراهیم علیه‌السلام است زمانی که این پیامبر الهی به امر خداوند، مأمور شده بود تا حضرت اسماعیل را قربانی کند. در چنین بزنگاهی شیطان به اغواگری پرداخت تا حضرت ابراهیم را از امر الهی منصرف کند. ابراهیم نبی در نهایت با سنگ زدن به ابلیس، بیزاری خودشان را از شیطان طاغوت و هر آنچه غیر خدا نشان داد.

موحدین از طاغوت و مشرکین و منافقین بیزارند و آیین برائت از مشرکین، نماد به تصویر کشیدن این بیزاری‌ست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار کارگزاران حج: «همان ابراهیمِ رحیم و رئوف و ودود... این‌جور محکم می‌ایستد و اظهار برائت میکند... ما صریحاً با شما دشمنیم و دشمنی میکنیم. اینها چه کسانی هستند؟...  کسانی که شما را به قتل میرسانند، با شما میجنگند، شما را از خانه و دیارتان بیرون میکنند یا کمک میکنند به کسانی که شما را از خانه و دیار بیرون کردند، حق ندارید ارتباط برقرار کنید و دست دوستی به اینها بدهید... خب امروز در دنیا کیست که با مسلمانها دشمنی میکند، ستیزه‌گری میکند، آنها را میکشد ــ زنشان را، مردشان را، فرزندشان را ــ و آنها را از خانه و دیارشان بیرون میکند؟ چه کسی است؟ دشمن صهیونیست روشن‌تر از این در قرآن توصیف بشود؟ فقط هم دشمن صهیونیست نیست... اگر کمک آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی قدرت داشت و جرئت داشت که این‌جور وحشیانه با مردم مسلمان، با زن و مرد، با کودک، در آن محیطِ محدود این‌جور رفتار بکند؟» ۱۴۰۳/۰۲/۱۷


 
گزارش تصویری مثبت ۱۰۰ ثانیه را ببینید!
 
 
برچسب‌ها: مثبت ۱۰۰ ثانیه؛
لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی