news/content
نسخه قابل چاپ
1388/02/27

3 راهبرد/ تیتر 1/ یادداشت

3 راهبرد

حسام‌الدین آشنا*

در بحث سیاست‌های مربوط به قومیت‌ها سه راه‌برد اساسی وجود دارد؛ راه‌برد اول نادیده گرفتن اکثریت به‌گونه‌ای که دولت تنها مسائل مربوط به اقلیت‌ها را به عنوان واقعیات موجود جامعه بپذیرد و در قبال اکثریت تنها به سیاست‌های عمومی اکتفا کند.
راه‌برد دوم اصالت دادن به اکثریت است که در این حالت دولت به سمت تسطیح فرهنگ اقلیت رفته و مسائل آنها را نادیده گرفته و در صورت‌های جدی‌تر دست به حذف اقلیت‌ها خواهد زد.
اما راهبرد سوم، راهبرد تکثر فرهنگی است که مولفه اصلی آن توجه به واقعیات جامعه، تکثرهای موجود در اکثریت و اقلیت و روابط بین اقلیت و اکثریت است و اتفاقی که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در کردستان افتاد توجه به همین نوع سوم سیاست آن هم از نوع ایرانی‌اش بود.
ما در نظام جمهوری اسلامی پذیرفته‌ایم که استان‌هایی که دارای اهل سنت هستند بتوانند در محدوده خود بر اساس اعمال و مناسک مربوط به مذاهب خود رفتار کنند و در احوال شخصی رعایت حال آنها بشود که فرمان رهبر معظم انقلاب هم برای پخش اذان از صدا و سیمای کردستان نمودی از همین واقعیت است؛ این تصمیم باعث می‌شود که مردم کردستان احساس احترام کرده و باور کنند که نظام آنها را جرئی جدانشدنی از خود می‌داند.
اهل فقه می‌دانند که اذان اهل تسنن با اذان شیعیان تنها در نماز صبح دارای تفاوت است و بر همین اساس تصمیم رهبر معظم انقلاب مبنی بر پخش اذان از صدا و سیمای کردستان، مردم این استان را نسبت به سیاست‌های نظام امیدوارتر می‌کند.
در مجموع سفر رهبر انقلاب قدم بسیار مهمی در همگرایی ملی و همبستگی اسلامی است؛ اهل سنت تبعیت از حاکم جامعه اسلامی را به معنای اولوالامر بر خود واجب می‌دانند و حضور رهبری در میان آنها به ایشان این امیدواری را می‌دهد که رهبر را از خود بدانند و همبستگی خود را با دیگر مردم کشور ابراز کنند.

*عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی