news/content
نسخه قابل چاپ
1388/02/26

طرحی به نام تفرقه/ یادداشت

طرحی به نام تفرقه

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف*

با نگاهی اجمالی به مهم‌ترین محورهای تلاش دشمنان از بدو پیروزی انقلاب تاکنون یکی از مناطقی که همواره در دستور کار دشمنان برای ایجاد توطئه قرار داشته، منطقه کردستان بوده است. دشمن استراتژی خودش را بر این قرار داده بود که زمینه‌های واگرایی را در این استان هم از منظر قومی و هم از منظر معنوی ایجاد کند و با تکیه بر دنباله برون‌مرزی خود که ریشه‌هایی در داخل دارد، این زمینه‌ها را فعال‌تر و پررنگ‌تر کند. بنابراین یکی از فعالیت‌های دشمن از بدو پیروزی انقلاب تا به حال ایجاد زمینه‌های واگرایی در کردستان و برنامه‌ریزی برای توطئه در این استان بوده است.

این فعالیت‌ها در ابتدای انقلاب و پیش از آغاز جنگ تحمیلی اوج گرفت و باعث شد نیروهای زیادی از سپاه و ارتش و پیشمرگان کرد مسلمان (که در واقع بسیجی‌های منطقه هستند) در مقابل این توطئه‌ها مجاهدت و جانفشانی کنند. بیشترین شهدای سپاه و ارتش و بسیج بعد از مرزهای خوزستان، مربوط به کردستان است. پس از پایان جنگ در بخش‌های دیگر کشور آرامش و امنیت برقرار شد اما منطقه کردستان تا مدتی با ادامه فعالیت گروهک‌ها و احزابی که فعالیت تروریستی مسلحانه انجام می‌دادند هم‌چنان دستخوش ناامنی بود. اما مدتی نگذشت که نیروهای کشورمان توانستند فعالیت گروهک‌های ضدانقلاب را به خارج کشور هدایت و امنیت را در داخل استان ایجاد کنند؛ از این پس فعالیت گروهک‌ها شکل دیگری به خود گرفت و بیشتر در جهت ناامن جلوه دادن کردستان از طریق تبلیغات رسانه‌ای انجام شد.

حضور رهبر معظم انقلاب در کردستان و استقبال انبوه و معنادار مردم این استان از حضور ایشان که در منطقه بی‌سابقه بوده است، بیان کننده شکست عملیات روانی دشمن در منطقه و در میان مردم است. این حضور توطئه‌ها و تلاش‌های دشمنان فرامرزی و دنباله‌های داخلی آنان را در جدا انگاشتن کردستان از بدنه نظام اسلامی خنثی کرد و نشان داد که مردم شریف کردستان به این تبلیغات و فرافکنی‌ها بی‌اعتنا بوده و به نظام جمهوری اسلامی پای‌بند و وفادار هستند. حضور رهبر معظم انقلاب در جمع مردم کردستان باعث اتحاد داخلی و اقتدار بیش از پیش نظام می‌شود و دشمنان آثار و برکات این سفر را موشکافانه بررسی می‌کنند. بنابراین امیدواریم این، درس عبرتی برای آنان شده و موجب تغییر راهبردشان در قبال جمهوری اسلامی شود.

یک دیگر از برکات سفر مقام معظم رهبری به کردستان این است که ایشان در بیانات خود مهم‌ترین هدف عملیات روانی دشمنان را که بحث ایجاد اختلاف میان شیعیان و اهل تسنن بود، خنثی کرده و در مجموعه ملاقات‌های خود به ویژه با روحانیان و علمای سنندج، توانستند شعار وحدت اسلامی را به خوبی در منطقه تبیین کنند. جریان وهابیت در سال‌های اخیر تلاش می‌کرد تا بر اختلافات میان شیعه و سنی انگشت گذاشته و روابط بین مسلمانان را تحت تأثیر قرار دهد، اما حضور به موقع رهبر معظم انقلاب و بیان گفتمان نظام اسلامی در نگاه غیرتبعیض‌آمیز به اقوام و مذاهب مختلف، نقشه ضدانقلاب و دنباله‌روهای داخلی آنان را نقش برآب کرد.

توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به توده مردم کردستان و تجلیل از پیشمرگان کرد مسلمان و خانواده‌های محترم شهدای منطقه و کسانی که فرزندان خود را برای برقراری امنیت و آرامش در این منطقه از دست داده‌اند پیام ویژه‌ای برای دشمنان داشت. حتی رهبر انقلاب گامی فراتر برداشته و با اظهار ارادت ویژه به خانواده‌هایی که فرزندانشان فریب توطئه‌های دشمنان را خوردند و به گروهک‌های ضدانقلاب پیوسته و جان خود را از دست دادند، تمامی آرزوهای دشمنان را بر باد داده و رویای تفرقه‌انگیزی در کردستان را به خیال خامی برای آنان مبدل کردند. این بیانات مقام معظم رهبری عمق ارادت و عشق ایشان را به ملت شریف کردستان می‌رساند و همان‌گونه که شاهد بودیم، این عشق و محبت از سوی مردم کردستان بسیار بیشتر نمایان بود.

دشمنان باید بدانند که استراتژی‌های آنان در منطقه به نتیجه نرسیده و این شادابی و نشاط و نحوه ابراز احساسات‌شان به مردم نشانه خوبی برای این مدعاست. مردم کشور ما همگی عاشق رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند و تبلور این عشق و ارادت را می‌شد در کردستان و به هنگام ورود ایشان به سنندج از سوی ملت شریف این استان مشاهده کرد. دشمنان اصلاً تصور چنین استقبالی را نمی‌کردند و این همان دلیلی است که باید به خاطر آن در استراتژی‌های خود برای توطئه و تفرقه‌انگیزی در منطقه دست بکشند و بدانند که مردم کردستان همواره وفاداری خود را در هر مقطعی به نظام جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه‌اش نشان داده‌اند.

 

*مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی