news/content
نسخه قابل چاپ
1388/02/25

هیچ تبعیضی بین اقوام ایرانی وجود ندارد/ تیتر 1/ گفت‌وگو

 نگاه نظام اسلامی به قومیت ها
هیچ تبعیضی بین اقوام ایرانی وجود ندارد

جمعی از صاحب نظران با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان و تاکید ایشان مبنی بر استفاده همه جانبه از پتانسیل اقوام، تصریح کردند: نظام جمهوری اسلامی برای خدمتگزاری، هیچ تبعیضی بین اقوام قائل نمی‌شود.

          

** ‌ استفاده هم جانبه از پتانسیل اقوام

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان گفت: ‌رهبر معظم انقلاب بر استفاده همه جانبه از پتانسیل اقوام اعتقاد دارند و در جریان سفرشان به استان کردستان، در چندین مورد نسبت به این موضوع تاکید کردند.

"فخرالدین حیدری" در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به دیدار روز پنج‌شنبه نخبگان استان کردستان با رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: واقعیت این است که استان کردستان یکی از استان‌های نخبه پرور در زمینه‌های علمی، سیاسی، ورزشی و فرهنگی است و از پتانسیل‌های بالقوه بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد:‌ ما انتظارمان از نظام این بود که زمینه‌ای را برای به فعل رسیدن این پتانسیل‌های بالقوه فراهم کند که مقام معظم رهبری با بیاناتشان این امید را در مردم کردستان به‌وجود آوردند.

نماینده مردم سقز و بانه تاکید کرد: قومیت‌ها خودشان را در سطوح مختلف از انقلاب و سهیم در انقلاب می‌دانند، اما گاهی در سطح مسئولان میانی شاهد اختلاف سلیقه‌هایی نسبت به استان بودیم که بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نظام جمهوری اسلامی هیچ تبعیضی بین قومیت‌ها روا نمی‌دارد، این نگاه را در سطح مسئولان میانی نیز تغییر خواهد داد.

حیدری گفت:‌ انتظار این است که براساس دیدگاه های مقام معظم رهبری، سیاست‌های جمهوری اسلامی تببین شود و به سمتی پیش رویم که در سیاست‌های نظام دخل و تصرفی صورت نگیرد و هیچ حرف و حدیثی درباره این سیاست‌ها پیش نیاید.

 

** هیچ فاصله‌ای میان کردها و مرکز ایران نیست

استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران: مردم کردستان خود را به شدت ایرانی می‌دانند

"ابراهیم فیاض" نیز در گفت و گو با ایرنا تاکید که مردم کردستان خود را به شدت ایرانی می‌دانند و سابقه تاریخی خود را فراموش نمی‌کنند.

وی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان کردستان اظهار داشت: این سفر شایعات مربوط به جدایی طلبی کردستان را به کلی از میان می‌برد و مردم کردستان کاملا احساس خواهند کرد که هیچ فاصله‌ای میان آنها و مرکز ایران نیست.

فیاض با بیان میزان بالای مشارکت سیاسی مردم کردستان در عرصه‌های مختلف کشور گفت: خبر دارم که کردهای عراق بارها اعلام کرده‌اند که دوست دارند در ایران می‌بودند تا از آزادی بیشتری برخوردار باشند، چون همانطور که می‌دانید کردستان عراق هنوز به شیوه طوایفی اداره می‌شود و مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی خود سهیم نیستند.

این استاد دانشگاه حکم رهبر معظم انقلاب در مورد حرام بودن تفرقه افکنی را یک حکم حکومتی دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب از موضع ولی فقیه و حاکم جامعه اسلامی حکمی را مطرح کرده‌اند و بحث ایشان کاملا اجرایی است.

فیاض تصریح کرد: مردم کردستان با حضور رهبر معظم رهبری در میان آنان بیشتر از گذشته احساس وطنی بودن می‌کنند و این سفر تکلیف همه مشکلات سیاسی و امنیتی را در کردستان مشخص خواهد کرد و این که رهبر معظم انقلاب اسلامی 8 روز در این استان خواهند ماند نشان از این دارد که هیچ فرقی بین این استان و استان‌های دیگر کشور وجود ندارد.

 

** عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: نظام برای خدمتگزاری، تبعیضی بین اقوام قائل نیست

"حسین ابراهیمی" با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان استان کردستان گفت: نظام جمهوری اسلامی برای خدمتگذاری هیچ تبعیضی بین اقوام قائل نمی‌شود.

وی با بیان این فرموده قرآن که ما شما را از میان قبایل مختلف آفریدیم تا یکدیگر را بشناسید اما نزدیکترین شما به خداوند با تقواترین شماست، افزود: برهمین اساس است که اسلام مساله و بحث تبعیض بیان قومیت ها را ناروا دانسته و بر ایجاد قسط و عدالت بین اقوام تاکید کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی به تاسی از آیات قرآنی و فرمایشات ائمه اطهار، تبعیض را برای اقوام روا نمی‌داند و در عمران و آبادانی کل کشور می‌کوشد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در عین حال سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان را گام بسیار مهمی در انسجام و یکپارچگی و تشیع و تسنن داسنت و گفت: در شرایطی که برخوردهای تفرقه آمیز را با تشیع در عربستان و یا پاچنار پاکستان می‌بینیم یا مشاهده می‌کنیم که امام جماعت مکه سخنان تفرقه‌آمیز تندی را علیه تشیع به زبان می‌آورد، رهبر معظم انقلاب در جمع اهالی تسنن اعلام می‌کنند که ایجاد نفاق و تفرقه بین تشیع و تسنن یعنی مزدوری دشمن و این نشان از درایت و هوشمندی مقام معظم رهبری است.

 

** امام جمعه شهرستان موخش کردستان: افراطی‌گری در فقه شافعی جایی ندارد

"ماموستا اقبال بهمنی" با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در جمع مردم سنندج گفت: مذهب شافعی مبتنی بر میانه‌روی است و تفکرات افراط گرایانه در آن هیچ جایگاهی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مذهب شافعی بر امت وسط تأکید می‌ورزد، اظهار داشت: تعالیم مذهب شافعی اساساً به گونه‌ای است که با دید و نظر روشنفکرانه به فرقه‌های دیگر اسلام نگاه می‌کند و برداشت مذهب شافعی از اسلام، اعتدال است.

بهمنی به علاقه مردم کردستان به اهل بیت عصمت و طهارت اشاره و خاطرنشان کرد: امام شافعی‌ رئیس بزرگ فقه شافعی، شعر معروفی دارد که خطاب به اهل بیت (ع) می‌گوید درود فرستادن بر شما در نماز بر ما فریضه است و ما با اقتدا به این نگاه ایشان اهل بیت را دوست داریم و بر آنها درود می‌فرستیم.

امام جمعه شهرستان موخش تأکید کرد: بر همین اساس است که وهابی‌گری و سلفی‌گری در کردستان هیچ جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به وجود طریقت‌های قادری و نقشبندی در استان کردستان، تصریح کرد: بزرگان نقشبندی و قادری همواره مردم را طوری تربیت کرده‌اند که به اولیاء الهی از جمله اهل بیت پیامبر(ص) محبت ویژه داشته باشند و در تعالیم ما هست که اگر محبت این اولیاء در دلهامان نباشد اعمال ما پذیرفته نخواهد شد.

بهمنی تأثیر وجود علمای شافعی در میان مردم را در عدم شکل‌گیری تفکر وهابی و سلفی بسیار زیاد عنوان کرد و افزود: علیرغم وجود القائات خارجی بر علمای شافعی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر ایجاد گرایش به تفکرات افراطی‌گری، این علما هرگز دست از حمایت از انقلاب اسلامی بر نداشتند و زیر بار سلفی‌گری و وهابیت نرفتند.

وی یادآور شد: علمای بزرگی را داشته‌ایم که در میان کتابخانه خود آتش زده شدند اما حاضر نشدند یک خط علیه تشیع چیزی بنویسند و یا به امام خمینی (ره)، یا مقام معظم رهبری و یا اهل بیت پیامبر(ص) بی‌احترامی کنند.

 

** مدیرعامل موسسه یوروسویک لندن: حکومت مرکزی به قومیت‌ها نگاه تبعیض‌آمیز ندارد

"پیروز مجتهدزاده" با بیان اینکه حکومت مرکزی در ایران منحصر به یک قوم خاص نیست گفت: برهمین اساس مرکز نگاه تبعیض آمیز به قومیت ها ندارد.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سنندج، اضافه کرد: مساله قومیت‌ها در ایران همیشه متاثر از مسائل اقتصادی است به این معنا که این تصور وجود دارد که نارسایی‌ها عمدتا و عمدا از سوی مرکز فقط برای آن قوم اعمال می‌شود، در حالی‌که اگر دعوت به تدقیق در امور شوند متوجه خواهند شد آنچه مورد گله قرار گرفته است یک مساله ملی است و منحصر به قومیت خاصی نیست.

مجتهدزاده با بیان تحرکات خارجی برای عمیق‌تر کردن این تصور که نارسایی‌هایی به صورت عمدی در قبال برخی قومیت‌ها از سوی حکومت مرکزی اعمال می‌شود، افزود: جالب آن است که این اقدامات برانگیزاننده هیچ‌گاه از سوی غرب کتمان نشده است، کما اینکه نخست وزیر سابق اسرائیل در چندین مرتبه اذعان کرد کشورش در حال برنامه‌ریزی برای شعله‌ور کردن تفرقه‌های قومی است و دولت نومحافظه‌کار بوش نیز بارها اعلام کرده بود که برنامه‌هایی برای ایجاد اختلافات قومی در ایران دارد.

وی اطلاع رسانی صحیح از سوی دولت مرکزی برای اقوام را راه‌ حلی برای مقابله با تحریکات خارجی دانست و افزود: توجه داشته باشیم که در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها طوری رفتار کنیم که همه اقوام به صورت یکسان از منابع بهره‌مند شوند و با اطلاع‌رسانی صحیح، خطای فکری قومیت‌ها را اصلاح کنیم.

مدیرعامل موسسه یوروسویک لندن تصریح کرد:‌ مرکز نگاه تبعیض‌آمیز به قومیت ندارد چون مرکز چیزی جز نمایندگان اقوام نیست، لاجرم نمی‌تواند علیه قوم خاص نگاهی تبعیض‌آمیز داشته باشد.

مجتهدزاده یادآور شد: امروز کرد و کردستان می بینند که رهبری که در جمع آنها حضور دارد به لحاظ تباری به مرکز تعلق ندارد و این به آن معناست که حکومت مرکزی تبعیضی بین قومیت‌ها قائل نخواهد شد.

وی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان به عنوان یکی از اصیل‌ترین اقوام ایرانی گفت: بسیار آشکار است وقتی مسئولان به اینچنین سفرهایی دست می‌زنند، بخشی از کار اطلاع رسانی و آگاه‌سازی را در مقابله با تحریکات ضدایرانی دشمن انجام داده‌اند و این اطلاع رسانی نقش موثری در تنویر افکار عمومی دارد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی