news/content
نسخه قابل چاپ
1388/02/23

روزنامه ها چگونه از سخنان مهم رهبر انقلاب "رمزگشایی" کردند/ بازتاب

روزنامه ها چگونه از سخنان مهم رهبر انقلاب "رمزگشایی" کردند

 
مخاطب عام سخنان مهم دیروز رهبر انقلاب در جمع مردم سنندج همان طور که از متن و مفهوم آن مشخص است علاوه بر سنندجی ها،کل ملت ایران نیز بودند.

به گزارش شبکه ایران، اگر قرار باشد این سخنان مهم رهبری را به رسم پایگاه حفظ و نشر آثار ایشان،به صورت نمودار درختی درآوریم،آنگاه مشخص خواهد بود که انتخابات و موضاعات اطراف آن یکی از اصلی ترین بخشهای این سخنرانی بوده است.

در این بخش از سخنان رهبر انقلاب، ایشان البته چند نکته اصلی تر را مورد توجه قرار دادند که خود معظم له آن را به سه نکته تقسیم نمودند:

اهمیت برگزاری انتخابات و حضور پرشور مردمی در آن، لزوم انجام انتخاب اصلح از سوی مردم و ارائه ملاکهای این انتخاب و بالاخره گلایه از برخی تبلیغات انتخاباتی نامزدها که طی آن به صورت غیرمنصفانه سخنان غیرواقعی درباره وضعیت اقتصادی و ... کشور بیان می کنند.

این سخنان رهبر انقلاب از همان دیروز معلوم بود که با توجه به نزدیک بودن تاریخ سیاسی کشور به رویداد انتخابات دهم ریاست جمهوری، بیش از بخش دیگر فرمایشات ایشان که در باب لزوم حفظ و مراقبت از وحدت سرزمینی ومذهبی بود، مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد.

اما در این میان شاید آنچه از همه مهمتر بود ملاک هایی بود که رهبری انقلاب برای انجام" انتخاب اصلح" پیش پای مردم ،رسانه ها و تشکل ها گذاردند تا فارغ از غوغاهای رسانه ای و ژورنالیستی در این روزها،آنها انتخابی که در آن بتوان برای رای دادن"قصد قربت " کرد، را انجام دهند.

رهبر انقلاب در این راستا و به عنوان مقدمه، همه کسانی که از سوی شورای نگهبان در این انتخابات تایید می شوند را برای اداره کشور "صالح" دانستند اما در عین حال تاکید کردند که در انتخابات نباید به "حداقل ها" راضی شد و باید "اصلح" را انتخاب کرد.

ایشان در این زمینه  با بیان این که برای انجام این انتخاب ، نسبت به "اشخاص" ابراز نظر نمی کنند، ملاک های این انتخاب را این گونه برشمردند: "بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگری خودش نباشد... ساده‏زیست باشد، و خودش از درد مردم احساس درد کند."

بدین ترتیب و پس از بیان این سخنان انتظار از رسانه‌ها آن بود که این ملاکها را مورد توجه ویژه رسانه ای خود قرار دهند و البته آن گونه که رسم برخی از آنان است،سعی کنند تا نشان دهند کاندیدای مورد نظرشان مصداقی برای این توصیفات نیکوست.

صبح امروز اما اگر از کنار دکه روزنامه فروشی رد شده باشید و یا به واسطه مرورگر اینترنتی رایانه خود آدرس پایگاه های اطلاع رسانی و سایت های خبری را تایپ کرده و تیترهای خبری آنها را خوانده باشید،حتما نتیجه دیگری یافته اید.

در میان روزنامه ها، غیر از روزنامه" ایران" و "وطن امروز" که این ملاک ها را با خط درشت بر تیتر اول رسانه خود نشاندند،برخی دیگر اتفاقا قسمت هایی از سخنان ایشان را تیتر کردند که ایشان آن را به عنوان مقدمه بیان ملاکهای انتخاب اصلح بیان فرمودند.

در این میان اشاره به برخی تیترها خالی از لطف نیست:

 

اعتمادملی:

روتیتر:مقام معظم رهبری در جمع پرشور مردم کردستان

تیتر:همه نامزدهایی که شورای نگهبان اعلام کند صالح هستند

 

اعتماد:

روتیتر:رهبر معظم انقلاب در کردستان با اشاره به انتخابات اعلام کردند

تیتر: نسبت به اشخاص نظری ابراز نمی کنم

 

جمهوری اسلامی:

روتیتر:استقبال پرشور مردم کردستان از حضرت آیت الله خامنه ای

تیتر:انتخابات عزت ملی است/ درباره اشخاص هیچ‌گونه نظری نمی دهم

 

همشهری:

روتیتر:رهبر معظم انقلاب در اجتماع مردم عظیم کردستان،ضمن تشریح شاخص های نامزد اصلح:

تیتر:نسبت به اشخاص،هیچ نظری ابراز نمی کنم

 

از دیگرسو روزنامه‌هایی که از لحاظ سیاسی تا کنون رویه دیگری را اتخاذ کرده اند البته سخنان رهبری انقلاب درباره ملاکهای انتخاب اصلح را بر تیتر خود نشاندند:

 

ایران:

روتیتر:رهبر معظم انقلاب دراجتماع پرشور مردم کردستان ویژگی های نامزد اصلح ریاست جمهوری را برشمردند

تیتر:مردمی،ساده زیست،دردمند،دور از فساد و اشرافیگری

 

وطن امروز:

روتیتر:رهبر انقلاب در اجتماع عظیم مردم کردستان خطاب به ملت ایران

تیتر:فردی را انتخاب کنید که درد مردم را بفهمد

 

نگاهی به سیر برگزاری انتخابات در تاریخ سیاسی کشورمان مشخص می کند که رهبر انقلاب مطابق رویه همیشگی خود البته هیچگاه درباره مصداق انتخاباتی نظر نمی دهند.

آنچنان که در انتخابات نهم ریاست جمهوری نیز ایشان در دیدار متداول خود با اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد حضرت امام(ره) در این باره فرمودند که "حتی اعضای خانواده" ایشان هم از رایشان خبر ندارند"ممکن است بعضی‏ها بگویند فلانی طرفدار یا موافق ماست یا مخالف ماست؛ این‏طوری نیست."

مطابق این رویه،رهبر انقلاب شرایط لازم برای رئیس جمهور را بیان و البته مصداق یابی را به عهده "تشخیص مردمی" می گذاشتند: "بالاخره بنده هم در روز رأی‏گیری یک نفر از همین آقایان را انتخاب می‏کنم، اسمش را می‏نویسم و در صندوق می‏اندازم؛ اما این را کسی تا آن روز نخواهد فهمید. مردم خودشان باید انتخاب و تعیین کنند."

در این انتخابات نیز رهبر انقلاب آنگونه که برای دومین بار از ابتدای سال جدید تاکید کردند ،به هیچ وجه بنا ندارند تا درباره کاندیداها ابراز نظرکنند،اما به نظر می رسد از ملا کهایی که ایشان دیروز به طور کلی بیان فرمودند، امروز رسانه ها "سر خود" و البته به طور "ناخواسته"،"رمز گشایی" و مرجع نمایی" کردند.

این مساله هنگامی واضح خواهد بود که بدانیم این روزنامه های حزبی و ارگانی تیترهای خود درباره چنین سخنان مهمی را برمبنای آنچه "نفع خود ببینند" انتخاب می کنند.

با این وصف هنوز جای این سوال باقیست که چرا این رسانه ها در مصداق یابی برای مفاهیم بلندی چون "ساده زیستی" ، "مبارزه با اشرافیگری" و یا "مبارزه با فساد"،کاندیدای مورد نظرشان را جای نمی دهند که حاضر شوند به نفع وی هم که شده، مهمترین بخش سخنان رهبری انقلاب درباره انتخابات را بر تیتر خود بنشانند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی