1388/02/22
گزیده بیانات رهبر انقلاب در باره مردم کردستان و دیگر اقوام/ در حاشیهگزیده بیانات مقام معظم رهبری در باره مردم کردستان و دیگر اقوام
مقدمه
آغاز سفر مقام معظم رهبری به کردستان، موقعیتی را فراهم نمود تا موضوع قومیتها و جایگاه مهم اقوام ایرانی از نگاه ایشان در مجموعهای مختصر تهیه شود. موضوع قومیتها و اقوام ایرانی از موضوعات مهم مد نظر مقام معظم رهبری بوده و ایشان به مناسبتهای مختلفی در این باره سخن گفتهاند. با توجه به اهمیت موضوع، در این مجموعه تلاش شده است تا گزیدهای از بیانات معظم له در مورد اقوام ایرانی و توصیههای ایشان به اقوام ذکر شود. در بخش دوم این متن تلاش شده تا همچنین گزیدهای از سخنان مقام معظم رهبری خطاب به قوم کرد که به مناسبتهای مختلف ایراد شده ذکر شود. یادآور می شود اولین سفر رسمی مقام معظم رهبری به کردستان در سال 1367 و اواخر دوره ریاست جمهوری ایشان شکل گرفت. اگرچه بیانات معظمله که در این سفر ایراد شده است در سایت رسمی ایشان (leader.ir) آرشیو نشده است، اما مقام معظم رهبری در سال 68 و در مراسم بیعت اقشار مختلف مردم کرد از استانهای کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه اشاراتی به آن سفر داشتهاند که در این مجموعه به آن اشاره میشود. همچنین برخی موارد نیز وجود دارد که فرازهایی از بیانات ایشان متوجه قوم کرد است، ضمن آنکه در بخشی دیگر از همان سخنان، کلیه اقوام ایرانی را مورد خطاب قرار دادهاند. در اینگونه موارد، به منظور حفظ انسجام در سخنان، ابتدا کلیه فرازها در بخش نخست آورده شده، سپس فرازهای مربوط به قوم کرد در بخش دوم مجدداً تکرار شده است. بخش نخست: دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد کلیه اقوام در دیدار با روحانیون اهل تسنن استانهای کردستان و سیستان و بلوچستان و مازندران (14/10/1361) لزوم پرهیز از تبدیل اختلاف سلیقه و عقیده موجود بین مسلمانان به بغض و کینه «ما دو گروه مسلم که همدیگر را مسلم میدانیم، همدیگر را مؤمن میدانیم بله با همدیگر اختلاف سلیقه داریم، اختلاف عقیده داریم. اما اختلاف عقیده نباید موجب بغض بشود، اختلاف عقیده اختلاف عقیده است. بین متکلمین شیعه هم در بعضی از مسائل اختلاف عقیده است، بین متکلمین سنی هم، بین معتزله و اشاعره اختلاف عقیدههای زیاد هست. اختلاف فقهی داریم؛ بین فقهای شیعه اختلافات زیاد است، بین فقهای مذاهب اربعه اختلافات زیاد است، حتی در موارد کمی بین فقهای یک مذهب؛ حنابله، شافعیه اختلاف است. اما اختلاف در فتوای فقهی، اختلاف در استنباط، یا اختلاف در عقیده اختلاف است بغضاء چرا باشد؟ بغضاء نباید به وجود بیاید.» بغض، عامل سوزاننده ریشه وحدت در مسلمانان «آنچه امروز ریشهی وحدت ما را میسوزاند، بغضاء است.» بهره برداری دشمن از بغض و کینه برای برهم زدن اساس وحدت «خب، این بغض موجب آن میشود که دشمن از این بغض استفاده کند برای بر هم زدن اساس وحدت. وحدتی که امروز انقلاب ما به آن نیازمند است، امروز اسلام که در این انقلاب احیاء شده است و این انقلاب آبروئی برای اسلام در سراسر عالم شده، به این انقلاب ضربه و صدمه میزند.» ایران تنها کشور عامل به ملاکهای اسلامی در پذیرش یا رد قوانین «در کدام یک از کشورهای اسلامی چنین وضعیتی وجود داشت؟ کجا بود که حکم خدا و حکم قرآن، قانون باشد، امروز کجاست؟ امروز تنها کشوری که ملاک برای قبول و رد یک قانون، حکم خدا و حکم شرع است ایران است، فقط این جاست که اگر یک قانون را ببینند بر خلاف اسلام است، این قانون مردود است.» در مراسمبیعتاقشار مختلفمردمکرد از استانهایکردستان، آذربایجانغربیو کرمانشاه (13/4/68) محبت، صمیمیت و وحدت کلمه مردم مناطق کردستان و شهرها و روستاهای کردنشین، عامل یأس دشمن «محبت و صمیمیت و وحدت کلمهای که در همهی نقاط کشور، از جمله در مناطق کردستان و شهرها و روستاها و بخشهای کردنشین نشان داده شد، مظهر عظمت و علو اسلام است و بدون شک دشمنان جمهوری اسلامی را مأیوس خواهد کرد و از ادامهی توطئه نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی، ناامید خواهد ساخت. ترکیبی که من در اینجا از برادران عزیز کرد و فارس و سنی و شیعه مشاهده میکنم، شبیه همین اجتماعات و محبتها و صمیمیتها را قبلا دیدهام. این ترکیب و یگانگی، برای دوستان زیباست، و برای دشمنان دردآور است. این نعمت را باید با همهی وجودتان حفظ کنید.» حل شدن مسایل قومیتها و فرقههای اسلامی در ایران به برکت اسلام و انقلاب و امام «خیلی از مسایل وجود دارد که هنوز در دنیا حل نشدهاست؛ اما جمهوری اسلامی به برکت انقلاب و روحیهی انقلابی مردم و قوت و شخصیت و معنویت و ایمان امام بزرگوار و قائد عظیمالشأن، آنها را حل کرده است. یکی از آن مسایل، مسألهی قومیتها و فرقههای اسلامی است که به برکت اسلام و انقلاب و امام در ایران حل شده است.» تمایل دشمن برای ایجاد اختلاف بین فرقههای اسلامی و اقوام «همهی افراد هوشمند در این زمان میفهمند که دشمن مایل است بین فرقههای اسلامی اختلاف بیندازد و بین اقوام و قشرها و گروههای ملت، جدایی ایجاد کند. جدایی و دشمنی، یک امر طبیعی نیست؛ کار شیطان است. شیطان بین برادران و دوستان و نزدیکان اختلاف ایجاد میکند. وقتی ما شیطان استعمار و شیطان آمریکا و شیطان سیاستهای توسعهطلبانهی خارجیها را از کشور بیرون راندیم، به خودیخود این مشکلات حل شد.» حساسیت و علاقمندی مقام معظم رهبری نسبت به لزوم وجود صمیمیت بین اقوام، در ظل توجیهات و ارشادهای رهبر کبیر انقلاب، امام (ره) «من از اول انقلاب تاکنون، نسبت به حالت صمیمیتی که همیشه فکر میشد باید بین برادران باشد، حساس و علاقهمند بودم. این هم از توجیهات و ارشادهای آن حکیم بزرگ و آن روح معنوی و الهی(اعلیاللهمقامهواعلیالله کلمته) بود. امروز بحمدالله احساس میکنیم که دشمن از ایجاد اختلاف میان اقوام ایرانی و برادران مسلمان در داخل کشور مأیوس شدهاست. البته طبیعت شیطان این است که هرگز از وسوسه و نفوذ و خرابکاری بهطور کامل مأیوس نمیشود. شما میبینید حتی "عبادالله المخلصین" هم در معرض وسوسهی شیطان قرار میگیرند؛ حتی انبیای عظام الهی هم در معرض نفوذ و دخالت آراء و وسوسههای شیطانی قرار میگیرند؛ منتها شیطان زورش به آنها نمیرسد، ولی به هر حال اقدام خودش را میکند. شیطان بزرگ، شیطان استکبار و شیطان سیاست هم عیناً همینگونه است؛ تودهنی را میخورد، اما به کلی مأیوس نمیشود. خیال نکنیم که چون از اول انقلاب تاکنون، به شیطان بزرگ رو و میدان ندادیم تا بین ما ایجاد اختلاف کند، پس دیگر درصدد وسوسهی ما برنخواهد آمد؛ خیر، شیطان بزرگ، یعنی آمریکا و نیز اذناب او ـ حکومتهای مرتجع ـ با روشهای سیاسی و ایجاد مذهبهای اختراعی و اعمال سیاستهای شیطانی خود، دایما در این فکرند که بین دو برادر تنی را هم جدایی بیندازند؛ چه رسد بین برادران دینی و میهنی و اقوام گوناگون.» تلاش برخی قلمها و زبانها در سطح کشورهای اسلامی با پول نفت مسلمانان در ایجاد تفرقه بین مسلمانان، به نام دین «معالاسف در حال حاضر قلمها و زبانهایی در سطح کشورهای اسلامی فعالیت دارند و با پول و دلارهای حاصله از نفت که متعلق به مسلمانهاست، برخلاف نظر اسلام بین مسلمین تفرقه میاندازند و جمع کثیری از مسلمین را از دایرهی اسلام بیرون میکنند. بزرگترین هنر (!) بعضی از مذاهب دستساختهی استعمار این است که به بهانههای مختلف، انبوه جمعیت مسلمین عالم را از دایرهی اسلام واقعی خارج کنند و عجیب آن است که همهی این کارها را به نام دین و توحید انجام میدهند! امروز ابزار کار آمریکا و سردمداران سیاستهای آمریکایی در منطقه، عمدتاً همان آخوندهای درباری مزدور و قلمفروش و دینفروش هستند که میتوان اثر انگشت پلیدشان را در بسیاری از نفاقافکنیها و توطئهپراکنیها مشاهده کرد. سعی زیاد میشود که بین مسلمین اختلاف بیندازند؛ مخصوصا از زمانی که انقلاب اسلامی پرچم وحدت اسلامی را بلند کرد و به دوش کشید، این تلاش بیشتر شد. در داخل کشور ما هم کوشش زیادی کردند، تا در مناطقی که برادران اهل سنت و برادران شیعه سکونت دارند، عدهیی را وادار کنند بذر اختلاف بپاشند. متأسفانه همهی این اقدامات شوم هم به نام دین انجام میگرفت. البته کسانی که پرچمهای قومیت و طرفداری از خلق کرد را در دست داشتند، به گونهای دیگر مزدور شیطان بزرگ و آلت دست آمریکا بودند. بحمدالله همهی اینها به وسیلهی ایمان و هوشیاری و توجه شما به کید دشمن خفه شدند و کارشان بینتیجه ماند. اگر ملتی هوشیار باشد، بسیار باارزش است؛ "العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس". خاصیت علم به زمان و آگاهی از توطئههای دشمنان، این است.» ابراز اخلاص روحانیون و روشنفکران مناطق کردستان و آذربایجان غربی نسبت به امام و انقلاب و شادی امام (ره) از این امر پس از به اطلاع رسیدن ایشان «در سفری که به کردستان و آذربایجان غربی کرده بودم و با مردم سنندج و مهاباد و عزیزان کرد و روحانیون و روشنفکرهای آن مناطق دیدار داشتم، آنها نسبت به امام و انقلاب اظهار اخلاص میکردند، که حقیقتاً تودهنی محکمی به دشمنان و مدعیان و تفرقهافکنان بود. وقتی به تهران برگشتم، خدمت امام رسیدم و شرح آن دیدارها را برای ایشان گفتم. دیدم دل منور آن مرد روحانی شاد شد و آثار آن در چهرهی پاک و مطهر او آشکار گردید.» لزوم رعایت بیش از پیش وحدت برای اسلام، پیشرفت به سمت هدفهای اسلامی و سازندگی کشور و مراقبت نسبت به نفوذیهای دشمن «باید بیش از گذشته، "وحدت" را برای اسلام و پیشرفت به سمت هدفهای اسلامی و سازندگی کشور رعایت کرد. خیلی مراقب باشید که نفوذیهای دشمن، پرچمهای اختلاف را بلند نکنند. هر پرچم اختلافی که بلند شد، شما آن را متهم کنید که نفوذی دشمن است؛ هرچند خودش نداند. گاهی مفسد نمیداند و توجه ندارد که فساد میکند؛ "قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا". خیال میکنند که دارند کار خوب انجام میدهند; در حالی که فساد میکنند. متأسفانه کسانی هستند که با حرفهای بیمبنای خود و یا از طریق موضعگیریها و کارهای نامطلوب، در جامعه فساد میکنند. بنابراین، آن کس که دم از اختلاف زد و صحبت از یأس و ناامیدی کرد، شما او را متهم کنید که دانسته و یا ندانسته، تحت تأثیر دشمن است؛ از او تبری کنید و انشاءالله خدای متعال هم کمکتان خواهد کرد.» ورود رهبر معظم انقلاب به شهر تبریز (5/5/72) تقدم ایمان دینی مردم مسلمان ایران بر هر انگیزه دیگر «آحاد ملت ایران از تمامی اقوام شامل ترک / فارس/ عرب/ کرد/ لر/ بلوچ و ترکمن و دیگر اقوام ایرانی قبل از هر چیز مسلمان هستند و کسانی که در سالهای گذشته تلاش کردند انگیزههای قومی را در ایران رو در روی اسلام و قرآن قرار دهند اکنون به اشتباه خود پی بردهاند زیرا در جای جای میهن اسلامی این درس بزرگ را فراگرفتهاند که برادری اسلامی و ایمان بر هر انگیزه دیگر ترجیح دارد و مقدم بر همه آنهاست.» در دیدار مردم ارومیه و مناطق اطراف با ایشان (27/6/75) ایرانی بودن، عامل افتخار اقوام مختلف سرزمین بزرگ ایران و از مهمترین دلایل اصلی ناکامی دشمن در توطئه های تجدید طلبانهاش «اقوام مختلف سرزمین بزرگ ایران بیش از هر چیز دیگر، ایرانیاند و مفتخرند که فرزند ایران اسلامی هستند و این از دلایل اصلی ناکامی دشمن در توطئههای تجزیهطلبانه و تفرقهافکن است.» در دیدار مقامات و مسؤولان عالیرتبه و کارگزاران دستگاههای مختلف نظام ????/??/?? حضور یکپارچه و وحدت آفرین کلیه اقوام در صحنههای نیازمند ابراز عقیده ملت نسبت به یک مسئله سیاسی همانند راهپیمایی روز قدس «در راهپیمایی روز قدس و در تمامی صحنههایی که نیازمند ابراز عقیده ملت، نسبت به یک مسأله سیاسی است، فارس، ترک، عرب، بلوچ و ترکمن در صفوف به هم پیوسته شعار واحدی را سر میدهند بنابراین در ایران اسلامی به برکت حاکمیت اسلام و وجود محورهای اساسی وحدتآفرین، معنویت و وحدت عمومی تأمین شده است.» تلاش دشمن برای بروز جنبههای افراطی قومگرایی در سراسر جهان اسلام و مضاعف شدن این تلاش با ظهور انقلاب «دشمن از طرق مختلف، سرمایهگذاری مادی ویژهای را برای بروز جنبههای افراطی قومگرایی در سراسر جهان اسلام به انجام رسانده است و با تابش خورشید وحدتآفرین انقلاب اسلامی بر ملتهای مسلمان، سرمایهگذاری و تلاش قدرتهای استکباری برای ایجاد تفرقه و ربودن شعارهای وحدت آفرین از دست مسلمانان مضاعف شده است.» در دیدار معتمدان و رؤسای قبائل و طوائف مختلف سیستان و بلوچستان (6/12/81) سربلند بیرون آمدن سیستانیها و بلوچها همچون دیگر اقوام ایرانی در سختترین میدانهای پس از پیروزی انقلاب «سیستانیها، بلوچها و تمام اقوام و طوائف این منطقه همچون دیگر اقوام ایرانی در سختترین میدانهای پس از پیروزی انقلاب، امتحان خوبی پس دادهاند.» در دیدار کارگزاران نظام در روز عید سعید فطر (21/7/86) تلاش دشمنان در برتری دادن انگیزههای قومی، مذهبی، فرقهای و سیاسی بر وحدت کلمه «ما کشوری هستیم که ملت بزرگ و یکپارچهی ما از اقوام و مذاهب گوناگون تشکیل شده است. سعی دشمنان این ملت همیشه این بوده است که انگیزههای قومی را، انگیزههای مذهبی را، انگیزههای فرقهای را و در برههی سیاسی شدن ملت ایران، انگیزههای سیاسی و جناحی را بر این حس اتحاد کلمه غلبه بدهد و تا امروز نتوانسته است؛ اقوام ما در کنار یکدیگرند، مذاهب گوناگون در کنار یکدیگرند. آنها خیلی تلاش کردهاند.» انتظار عمله طاغوت در تجزیه شدن ایران به هنگام پیروزی انقلاب «قبل از آنکه انقلاب پیروز شود، وقتی پرچم پیروزی از دور جلو چشمهای انسانهای بصیر بود و دیده میشد، عملهی طاغوت آن وقت میگفتند که ایران تجزیه خواهد شد. به تعبیر آنها، "ایرانستان" خواهد شد. انتظار این را داشتند.» صرف پولهای زیاد در اول انقلاب برای جدا کردن اقوام ایرانی و فائق شدن انقلاب بر تمامی این تلاشها «اول انقلاب ما هم پولهای زیادی خرج شد برای اینکه اقوام ایرانی را از هم جدا کنند، مذاهب را در مقابل هم قرار بدهند. انقلاب بر همهی اینها فائق آمد. لذا امروز شما وقتی نگاه میکنید، در جلوهگاههای حضور عظیم این ملت بزرگ، از همهی قشرها، از همهی اقوام، از همهی ولایات این سرزمین بزرگ، با همهی لغتها، انسانهائی را میبینید که دارند آرمان واحدی را فریاد میکنند. دو برادر میتوانند در کنار هم زندگی کنند، دست در دست هم داشته باشند، در حالیکه در برخی از مسائل با هم اختلافنظر دارند. این اختلافنظر به دست به گریبان شدن نباید بینجامد. انقلاب این را به ما یاد داد. این را ما به برکت انقلاب فرا گرفتیم و عمل کردیم؛ لذا امروز ملت ما، یک ملت یکپارچه است.» تلاش دشمن بر دستمایه اختلاف قرار دادن گرایشهای سیاسی پس از شکست در القاء اختلافات قومی و مذهبی «در این سالهای اخیر از طرف دشمنان سعی بر این است که حالا که اختلافات قومی به جائی نرسید، اختلافات مذهبی به جائی نرسید، اختلافات لغت و لهجه به جائی نرسید، گرایشهای سیاسی را مایهی اختلاف کنند.» در دیدار بسیجیان استان فارس (14/2/87) تعدد اقوام و قومیتها در ایران، نقطه قوت برخلاف دیگر کشورها «معمولاً در کشورهای مختلف تعدد اقوام و قومیتها یکی از نگرانیهای آنهاست؛ در کشور ما به عکس است. عشائر ما همیشه در طول زمان که ما سراغ داریم، جزو پشتیبانان فعال و جدی دین و دینداران و علمای دین و حرکتهای دینی بودهاند. هر چه نگاه میکنیم در گذشته اینجور میبینیم؛ در زمان ما هم همینجور است. در دوران طاغوت هم همین عشائر فارس، درمقابل زورگوئیهای طاغوت ایستادند. خواستند آنها را به معارضهبا مجموعهی دینداران وادار کنند، اما نتوانستند؛ به انقلابیون، به مبارزین کمک کردند. آنجائی هم که کمکی به ظاهر نبود، دلهاشان با آنها همراه بود. این مجموعهی عشائری ما هستند. در بقیهی مجموعههای ما هم همیشه همینجور است و این آمادگی باید باشد.» در دیدار هزاران نفر از مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی 15/2/87 احساس خرسندی و خوشبختی از تنوع قومیتها و عشایر در ایران برخلاف وجود نگرانی در دیگر کشورها «در کشور ما، عشایر مایهی عزت و افتخارند. من در یک جمعی گفتم: بعضی از کشورها از اختلاف قومیتها در میان ملتشان، احساس بیم میکنند و میترسند؛ ولی ما از عشایرمان احساس خرسندی و خوشبختی میکنیم! چرا؟ چون عشایر ما - در هر نقطهای که هستند - پاسدار ملیت، پاسدار دین، طرفدار روحانیون و علاقهمند به مبانی اسلامی و سنتهای بومی این کشور بودهاند. ملیت ما - که به فضل پروردگار با عنصر دین و اعتقاد به خدا آمیخته شده است - در همهی دورانها و به کمک سنتهایی که بیش از همه در میان اقوام و عشایر گوناگون نفوذ و رسوخ داشته، باقی مانده است. بخصوص این عشایری که در مناطق مرکزی کشور هستند - منطقهی فارس، منطقهی اصفهان - ولایتمدارند و در طول این زمانها پاسدار تفکر اسلامی و تفکر وابستهی به اهلبیت (علیهمالسّلام) بودهاند. لذا در هر دورهای از دورههای طاغوت که میان روحانیت و علماء و دستگاههای استکباری و استبدادی برخورد و اصطکاکی پیش آمده است، عشایر به عنوان نیروهایی برای روحانیت، در مقابل قدرتهای مستبد و زورگو ایستادهاند. در همین استان فارس، عشایر در مقابل سلطهی انگلیس ایستادند و با انگلیس مبارزه کردند؛ در مقابل سلطهی استبدادی پادشاهان دوران طاغوت - در دوران قاجاریه و در حول و حوش نهضت روحانی بزرگ، مرحوم آیةالله سید عبدالحسین لاری - ایستادگی کردند؛ بعد از آن در دوران رضاخان و بعد هم در دوران نهضت روحانیت، عشایر غیرت عشایری خود و اعتقاد عمیق خود به دین را نشان دادند. این را حفظ کنید.» بخش دوم: دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد قوم کرد در دیدار مسلمانان کرد (8/12/63) ضربه گیجکننده خوردن طراحان توطئه استکبار جهانی از سوی برادران کرد و مشخص شدن ابعاد این ضربه در آینده «من با یکایک شما احساس یک علقه و محبت برادری بسیار صمیمی را در خودم میکنم. حقیقت این است که شما برادران کرد آنچنان ضربهای بر استکبار جهانی وارد کردید که از اثر آن ضربه هنوز که هنوز است مغزهای استکبار گیج میخورند. ضربهی گیج کنندهای از میان برادران و خواهران کرد بر مغز طراحان توطئهی استکبار جهانی وارد آمد. هنوز زود است که ما درست بتوانیم ارزیابی کنیم، اما انشاءالله دیری نخواهد گذشت که با پیروزیهای ملت ایران در عرصههای مختلف - نظامی، اقتصادی و غیره - معلوم خواهد شد که مشت کرد چگونه جواب طمعها و امیدها و یاوهگوئیهای استکبار جهانی را داد.» اثبات علاقمندی و وفاداری مردم کرد به میهن و انقلاب خود «مردم کرد نشان دادند که به میهن خودشان و به انقلاب خودشان و به نظام جمهوری اسلامی علاقمند و وفادارند و این بزرگترین مشتی بود که به سینهی دشمنان وارد آمد.» در مراسمبیعتاقشار مختلفمردمکرد از استانهایکردستان، آذربایجانغربیو کرمانشاه (13/4/68) محبت، صمیمیت و وحدت کلمه مردم مناطق کردستان و شهرها و روستاهای کردنشین، عامل یأس دشمن «محبت و صمیمیت و وحدت کلمهای که در همهی نقاط کشور، از جمله در مناطق کردستان و شهرها و روستاها و بخشهای کردنشین نشان داده شد، مظهر عظمت و علو اسلام است و بدون شک دشمنان جمهوری اسلامی را مأیوس خواهد کرد و از ادامهی توطئه نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی، ناامید خواهد ساخت. ترکیبی که من در اینجا از برادران عزیز کرد و فارس و سنی و شیعه مشاهده میکنم، شبیه همین اجتماعات و محبتها و صمیمیتها را قبلا دیدهام. این ترکیب و یگانگی، برای دوستان زیباست، و برای دشمنان دردآور است. این نعمت را باید با همهی وجودتان حفظ کنید.» ابراز اخلاص روحانیون و روشنفکران مناطق کردستان و آذربایجان غربی نسبت به امام و انقلاب و شادی امام (ره) از این امر پس از به اطلاع رسیدن ایشان «در سفری که به کردستان و آذربایجان غربی کرده بودم و با مردم سنندج و مهاباد و عزیزان کرد و روحانیون و روشنفکرهای آن مناطق دیدار داشتم، آنها نسبت به امام و انقلاب اظهار اخلاص میکردند، که حقیقتاً تودهنی محکمی به دشمنان و مدعیان و تفرقهافکنان بود. وقتی به تهران برگشتم، خدمت امام رسیدم و شرح آن دیدارها را برای ایشان گفتم. دیدم دل منور آن مرد روحانی شاد شد و آثار آن در چهرهی پاک و مطهر او آشکار گردید.» در دیدار استانداران سراسر کشور (25/1/80) حضور مردم کرد در صحنه و پشتیبانی از انقلاب و مسئولان علی رغم تلاش برخی گروهک های ضد انقلاب «من در اواخر دورهی ریاست جمهوری به کردستان سفر کردم و به مهاباد هم رفتم. وقتی وارد شهر شدم، تمام شهر تعطیل بود! دوستان ما به وحشت افتادند که شاید مردم اعتصاب کردهاند. علت وحشت آنها این بود که قبلا همان رادیوی دمکرات و امثال آن گفته بودند: مردم! روزی که فلانی به این شهر میآید، اعتصاب کنید. اما من دلم روشن بود. به میدان شهر آمدم و دیدم همهی مردم شهر آنجا هستند و اجتماع عظیمی را تشکیل دادهاند. مرحوم قاضی خضری - امام جمعهی اشنویه - با زحمت خودش را به آنجا رسانده بود و با آنکه در برنامه نبود که پیش از سخنرانی من صحبت کند، اما خواهش کرد و گفت من میخواهم چند لحظهای صحبت کنم. او در سخنان خود گفت ما در احادیث داریم که «ان الأئمة من قریش. امروز این مطلب واقعیت پیدا کرده است: امام از قریش است، رئیس جمهور از قریش است، نخست وزیر از قریش است، رئیس قوهی قضاییه از قریش است. مردم نیز همینطور با هیجان به سخنان او پاسخ میدادند. بعد من آنجا به گروههای ضدانقلاب خطاب کردم و گفتم، شما دائما از قوم کرد و ملت کرد صحبت میکنید؛ ملت کرد کجاست؟ ملت کرد اینجاست و حرفش این است. مردم کرد الان نیز همینطورند. بنده وقتی سال 67 - بعد از جنگ - به سنندج رفتم، همینطور بود؛ امروز نیز همان گونه است. همان موقع وقتی به سنندج رفتیم، خیابانهای این شهر از جمعیت پر شد. آقای موسوی که با من در ماشین نشسته بود، گفت من هیچ وقت این شهر را اینطور ندیده بودم. الان هم اگر کسی از مسؤولان به آنجا برود همینطور است. متن مردم اینگونهاند.» در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (15/2/82) وجود علاقمندی دو جانبه میان مردم کرد و نظام و امام و رهبری و مسئولان «من مردم کرد را دوست دارم و مطمئنم که مردم کرد هم نظام و امام و رهبری و مسؤولان را دوست میدارند؛ دلیلش هم همین مطلبی است که خودتان گفتید؛ مردم میگویند بیصبرانه منتظریم فلانی به اینجا بیاید. من به مناطق کردنشین سفر کردهام؛ هم به کردستان رفتهام، هم به آذربایجان غربی. هرجا هم رفتم، با محبت بیدریغ و صمیمانهی مردم مواجه شدم. البته من از این ابراز محبت هیچ تعجب نکردم؛ چون میدانستم «القلب یهدی الی القلب»؛ اما بعضیها تعجب میکردند که این چه شور و شوقی است! من اغلب نقاط کردستان را از نزدیک دیدهام و معتقدم وضعیت اینطوری است.» محورها * در دیدار با روحانیون اهل تسنن استانهای کردستان و سیستان و بلوچستان و مازندران (14/10/61) - لزوم پرهیز از تبدیل اختلاف سلیقه و عقیده موجود بین مسلمانان به بغض و کینه - بغض، عامل سوزاننده ریشه وحدت در مسلمانان - بهرهبرداری دشمن از بغض و کینه برای برهم زدن اساس وحدت - ایران تنها کشور عامل به ملاکهای اسلامی در پذیرش یا رد قوانین * در دیدار با مسلمانان کرد (8/12/63) - ضربه گیج کننده خوردن طراحان توطئه استکبار جهانی از سوی برادران کرد و مشخص شدن ابعاد این ضربه در آینده - اثبات علاقمندی و وفاداری مردم کرد به میهن و انقلاب خود * در مراسم بیعت اقشار مختلف مردم کرد از استانهای کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه (13/4/68) - محبت، صمیمیت و وحدت کلمه مردم مناطق کردستان و شهرها و روستاهای کردنشین، عامل یأس دشمن - حل شدن مسایل قومیتها و فرقههای اسلامی در ایران به برکت اسلام و انقلاب و امام - تمایل دشمن برای ایجاد اختلاف بین فرقههای اسلامی و اقوام - حساسیت و علاقمندی مقام معظم رهبری نسبت به لزوم وجود صمیمیت بین اقوام، در ظل توجیهات و ارشادهای رهبر کبیر انقلاب، امام (ره) - تلاش برخی قلمها و زبانها در سطح کشورهای اسلامی با پول نفت مسلمانان در ایجاد تفرقه بین مسلمانان، به نام دین - ابراز اخلاص روحانیون و روشنفکران مناطق کردستان و آذربایجان غربی نسبت به امام و انقلاب و شادی امام (ره) از این امر پس از به اطلاع رسیدن ایشان - لزوم رعایت بیش از پیش وحدت برای اسلام، پیشرفت به سمت هدفهای اسلامی و سازندگی کشور و مراقبت نسبت به نفوذیهای دشمن * ورود رهبر معظم انقلاب به شهر تبریز (5/5/72) - تقدم ایمان دینی مردم مسلمان ایران بر هر انگیزه دیگر * در دیدار استانداران سراسر کشور (25/1/1380) - حضور مردم کرد در صحنه و پشتیبانی از انقلاب و مسئولان علیرغم تلاش برخی گروهکهای ضد انقلاب * در دیدار مردم ارومیه و مناطق اطراف (27/6/75) - ایرانی بودن، عامل افتخار اقوام مختلف سرزمین بزرگ ایران و از مهمترین دلایل اصلی ناکامی دشمن در توطئههای تجدید طلبانهاش * در دیدار مقامات و مسئولان عالیرتبه و کارگزاران دستگاههای مختلف نظام (21/11/75) - حضور یکپارچه و وحدت آفرین کلیه اقوام در صحنههای نیازمند ابراز عقیده ملت نسبت به یک مسئله سیاسی همانند راهپیمایی روز قدس - تلاش دشمن برای بروز جنبههای افراطی قوم گرایی در سراسر جهان اسلام و مضاعف شدن این تلاش با ظهور انقلاب * دیدار معتمدان و رؤسای قبایل و طوائف مختلف سیستان و بلوچستان (6/12/81) - سربلند بیرون آمدن سیستانیها و بلوچها همچون دیگر اقوام ایرانی در سختترین میدانهای پس از پیروزی انقلاب * دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (15/2/82) - وجود علاقمندی دو جانبه میان مردم کرد و نظام و امام و رهبری و مسئولان * دیدار کارگزاران نظام در روز عید فطر (21/7/86) - تلاش دشمنان در برتری دادن انگیزههای قومی، مذهبی، فرقهای و سیاسی بر وحدت کلمه - انتظار عمله طاغوت در تجزیه شدن ایران به هنگان پیروزی انقلاب - صرف پولهای زیاد در اول انقلاب برای جدا کردن اقوام ایرانی و فائق شدن انقلاب بر تمامی این تلاشها - تلاش دشمن بر دستمایه اختلاف قرار دادن گرایشهای سیاسی پس از شکست در القاء اختلافات قومی و مذهبی * دیدار بسیجیان استان فارس (14/2/87) - تعدد اقوام و قومیتها در ایران، نقطه قوت برخلاف دیگر کشورها * دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی (15/2/87) - احساس خرسندی و خوشبختی از عشایر در ایران برخلاف وجود نگرانی در دیگر کشورها جمعبندی در مجموع میتوان گفت مهمترین نکاتی که مدنظر مقام معظم رهبری در مورد اقوام ایرانی و از جمله قوم کرد میباشد عبارتند از: 1. وحدت اقوام ایرانی، عامل کلیدی در به دست آوردن موفقیتها از یک طرف و مأیوس کردن دشمن از طرف دیگر است. 2. انگیزه ایمانی و دینی و همچنین داشتن ملیت یکسان ایرانی در میان کلیه اقوام ایرانی مهمترین عاملی است که در سایه آن وحدت ملی شکل گرفته و باید تقویت شود. 3. نگاه به موضوع تعدد قومیتها در ایران به عنوان یک فرصت و نه یک چالش، از مهمترین عوامل کلیدی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی است که می بایست مد نظر قرار گیرد. 4. بروز جنبههای افراطی قومگرایی در سراسر جهان اسلام از خواستههای دشمن است که این تلاش با ظهور انقلاب اسلامی مضاعف شده است. 5. مردم کرد، علاقمندی و وفاداری خود را به میهن و انقلاب اسلامی به اثبات رساندهاند و وحدت کلمه آنان عامل یأس دشمن بوده است. منبع: واحد مرکزی خبر |