news/content
نسخه قابل چاپ
1388/02/22

یادداشت / رهبر بیداری اسلامی

رهبر بیداری اسلامی
آیت‌الله محمدعلی تسخیری*

سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به کردستان گام بزرگی برای ایجاد همبستگی بین برادران شیعه و سنی کشور است و دیدگاه بلند و تفکر عالی ایشان را در رابطه با معنی تقریب و وحدت که سبب ایجاد انسجام در سطح جهان شده، نشان می‌دهد. ایشان معتقدند تقریب به معنای ذوب مذاهب یا حذف آنها نیست بلکه به معنی شناخت بهتر همدیگر و همکاری در زمینه‌های مشترک مورد علاقه مذاهب است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز رهبر بیداری اسلامی در سطح جهان اسلام است و در دل همه مسلمین جایگاه ویژه‌ای دارد.

اما در ایران، مقام معظم رهبری امروز سنبل وحدت همه مذاهب هستند. ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود می‌فرمایند که ما در ایران اصلاً مشکلی به نام شیعه و سنی نداریم چون همدلی در کل کشور ما حکمفرماست و اهل سنت نقش اساسی در تحولات و پیروزی انقلاب داشته و دارند و این نکته‌ای است که خود آنان نیز بدان اذعان دارند.

این سفرها و ملاقات‌ها می‌تواند همبستگی ملت را بیشتر کرده، به علمای اهل تسنن هر چه بیشتر دلگرمی دهد و انسجام اجتماعی مردم را قوی‌تر و منسجم‌تر کند.

این سفر و سفرهای دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی به دیگر استان‌های سنی نشین کشور اثرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت که ثمرات و برکات آن کل میهن اسلامی را در بر خواهد گرفت.

آرزومندیم که کل نهادها و دستگاه‌های دولتی و نیز علما و حوزه‌های علمیه‌ ما نیز همان رفتار تقریبی و وحدتی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به همه مذاهب دارند، به عنوان الگوی رفتاری خود در نظر بگیرند و به ایشان اقتدا کنند و رفتاری نداشته باشند که موجب رنجش برادران عزیز اهل تسنن ما شود. و همین‌طور امیدواریم این همدلی که میان مردم ایران وجود دارد روز به روز بیشتر شده و الگوی جهان اسلام شود.

* رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی