news/content
نسخه قابل چاپ
1387/09/17

حج چه تاثیراتی در جهان اسلام دارد؟

یادداشت
حجت‌الاسلام  محمدی ری‌شهری نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی
حج چه تاثیراتی در جهان اسلام دارد؟

» بازگشت به صفحه‌ی حج
فریضه حج، عبادتی است که در آن زمینه‌های بسیاری برای قدرتمندتر شدن جهان اسلام وجود دارد. این عبادت که می‌توان گفت جامع‌ترین عبادات است، باید بیش از هر عبادت دیگری تامین‌کننده وحدت کلمه امت اسلامی و زمینه‌ساز قدرتمندتر شدن آن باشد و جهان اسلام را در برابر استکبار و مشرکین تقویت کند. یعنی اگر این عبادت توأم با معرفت و آگاهی باشد، زمینه ساز عطوفت و مهربانی و اخوت در جوامع اسلامی خواهد بود.

عبادت توام با معرفت، زمینه‌ساز اخوت به عنوان بالاترین مرحله وحدت کلمه، همدلی و عطوفت است. وحدت و اخوت، قدرت ایجاد می‌کند و سبب اقتدار در برابر دشمن می‌شود.

حج بزرگ‌ترین همایش دنیای اسلام با ظرفیت‌های بسیار متنوع در عرصه‌های گوناگون است و در این مقطع تاریخی پرتنش که جهان اسلام از یک سو در عراق، افغانستان و فلسطین آماج حملات ددمنشانه دشمنان قرار گرفته و از سوی دیگر تفرقه‌ناشی از تفکرات پوسیده تعصب‌آمیز وهابیت و دیگر گروه‌های مذهبی تندرو، امت اسلام را تهدید می‌کند. حج ابراهیمی-محمدی می‌تواند بار دیگر نوید بخش وحدت ناشی از توحید و یکتاپرستی  باشد و در جهانی که هر چه بیشتر به سوی پرتگاه مادیت و سودجویی پیش می‌رود، حج دریچه‌ای به سوی فلاح و رستگای برای تمام تشنگان معنویت است.

بعثه مقام معظم رهبری در سال‌های متمادی خصوصا در سال گذشته که سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی بود عمده تلاش خود را در محورهای همایش‌ها و برنامه‌های بعثه در عربستان در جهت نزدیکی هر چه بیشتر کشورها در جهان اسلام مصروف ساخت، زیرا که دشمنان در طول تاریخ اسلام، خصوصا پس از انقلاب و در شرایط فعلی تمام توان خود را صرف ایجاد تفرقه در بین مسلمانان کرده‌اند.

فرصت احیای عزت اسلامی

می توان گفت کارکردهای فردی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی حج در صورتی که به مفهوم واقعی آن در جهان اسلام برگزار شود، با هم گره خورده‌اند و هر کدام بر دیگری تاثیرگذار است.

اگر مسلمانان بخواهند به عزت واقعی برسند و ارزش‌های اسلامی را برای تحقق وعده الهی در جهان حاکم کنند باید تلاش کنند این فریضه مهم سیاسی عبادی را به محتوای واقعی آن نزدیک کنند.

نخستین بهره و برکت از حج این است که انسان‌ها را به نور مطلق که صاحب کعبه است، نزدیک می‌کند، شیرینی یاد خدا را در کام میهمانان خدا می‌ریزد، آن ها را از نظر معنوی متحوّل می‌کند و بدین‌سان اخلاق و رفتار او را دگرگون می‌کند و سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت را برای او رقم می‌زند.

بهره‌گیری از برکات فردی حج مقدمه بهره‌گیری از برکات سیاسی و اجتماعی آن است در واقع، برکات حج بسیار فراتر از منافع فردی بوده و حج از منظر قرآن  کریم، «قیاماً  للناس» است که می‌تواند منافع مادی و معنوی جوامع مسلمان  و امت اسلامی را تأمین کند. اما متاسفانه جوامع اسلامی غافل از برکات ملی و بین‌المللی حج هستند. بعثه مقام معظم رهبری بر پایه رهنمودهای ایشان تلاش‌های گسترده‌ای را در جهت آگاه‌سازی جوامع اسلامی در طول سال‌های گذشته داشته که آثار و برکات آن به تدریج آشکار گردیده است.

چالش‌های فراروی جهان اسلام و نعمت حج

اکنون سکولاریسم، تفرقه‌افکنی گروه‌های سلفی و ستیزه‌جوی استکبار جهانی سه چالش فرا روی جهان اسلام است که باید در این شرایط خطیر علما، روشنفکران و مسئولان علمی و فرهنگی در سطح ملل مسلمان حفظ هوشیاری و عمل به مسئولیت الهی خود جهان را آماده استقرار حکومت جهانی به رهبری مهدی آل محمد (عج) کنند.

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و ادامه مسیر انقلاب توسط خلف صالح و عزیز امام و تلاش علما و روشنفکران شاهد ترغیب روز افزون مردم به اسلام و تشیع هستیم.

امروزه علما و روحانیون و نخبگان جهان اسلام مسئولیت سنگینی بر دوش دارند، باید چالش های فرا روی جهان اسلام را بازشناسی و در راه مقابله با‌آن تلاش کنند. بهترین روش برای رویارویی با مشکلات و چالش های جهان اسلام، آشناکردن جهانیان با معارف اهل بیت عصمت و طهارت است.

در ترویج و اشاعه معارف اهل بیت علیه السلام نباید صرفا جهان تشیع و یا جهان اسلام را مد نظر قرار داد، بلکه همه مردم جهان اگر با حلاوت و زیبایی کلام اهل بیت آشنا شوند، به آنان گرایش پیدا خواهند کرد. بی تردید موسم حج فرصت مناسبی برای آشنا کردن مسلمانان جهان با معارف نورانی اهل بیت (ع) است.

روحانیون، نویسندگان و سایر کارگزاران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج  باید در این مسیر بلند حرکت کنند که هدف، اقبال و گرایش جهان اسلام به اهل بیت (ع) برنامه‌ریزی مدبرانه و کارشناسانه داشته باشند.

اکنون آنچه که به تدریج احساس می شود این است که جایگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران در هدایت و رهبری جهان اسلام در حال جا افتادن است و فرهیختگان و اندیشمندان کشورهای اسلامی به این باور رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل اسلام ناب است و همه توجه‌ها به این مرکز ثقل دوخته شده است.

فریضه حج باید بیش از هر عبادتی تامین‌کننده وحدت کلمه امت اسلامی و زمینه‌ساز قدرتمندتر شدن آن باشد و جهان اسلام را دربرابر استکبار و مشرکین تقویت کند.

با قدرتمند شدن جهان اسلام و با تکیه بر وحدت کلمه، مسلمانان می‌توانند بر همه مشکلات فایق آیند و به درد و رنج مسلمانان مظلوم فلسطین که از مهم‌ترین مصائب جهان اسلام است پایان دهند.

پیام‌های جهان شمول حج

مهم‌ترین پیام حج به مسلمین جهان، وحدت حول محور توحید جهت شرک‌زدایی و تامین منافع مادی و معنوی و زمینه‌سازی برای حکومت جهانی اسلام است.
» بازگشت به صفحه‌ی حج
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی