• درس‌هایی از مناظره‌های سال ۸۸ به روایت رهبر انقلاب

    https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/22741/smpf.jpgمناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از ساعتی دیگر در رسانه ملی آغاز می‌شود. در سال ۱۳۸۸ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو روز پس از آغاز مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، در مراسم ۱۴ خرداد آن سال خطاب به نامزدها فرمودند که «برای اثبات خود به نفی دیگری متوسل نشوند» و مناظرات را «در چهارچوبهای درست شرعی» انجام دهند تا به «دشمنی و ایجاد نقار منتهی نشود».

    بازخوانی این تذکرات در آستانه برگزاری مناظره‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خالی از لطف نخواهد بود:
    https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif انسان نمی‌پسندد که ببیند یک نامزدی، چه در نطقهای تبلیغاتی، چه در سخنرانی، چه در تلویزیون، چه در غیر تلویزیون، برای اثبات خود متوسل بشود به نفی آن دیگری.
    https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif نامزدها همه برای یک هدف دارند کار میکنند. هر کسی به نظر خودش یک احساس مسئولیتی، تکلیفی دارد، می‌آید میدان. من با مناظره و معارضه و گفتگو و انتقاد مخالفتی ندارم؛ اما سعی کنید این در چهارچوبهای درست شرعی و دینی انجام بگیرد.
    https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif مردم، مردم بیداری هستند، میفهمند، میدانند. این چهار نفر نامزدی که از شورای نگهبان تأیید شده‌اند و در اجتماعات گوناگون سخنرانی میکنند، خودِ آن نامزدهای محترم توجه کنند، مراقبت کنند که در این سخنرانی‌ها، در این اظهارات، جوری نباشد که منتهی بشود به ایجاد دشمنی و ایجاد نقار؛ با برادری و با مهربانی پیش بروند.
    https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif اختلاف نظر، اختلاف رأی، اختلاف سلیقه، در مسائل گوناگون، در مسائل شخصی، در مسائل عمومی، یک امر طبیعی است؛ اشکالی هم ندارد. نگذارید این به اغتشاش منتهی بشود.
    متن کامل
  • فتنه ۸۸ بخاطر تخلف از قانون بود / همه تابع قانون باشند

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز (چهارشنبه) در فاصله سی روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، برای سومین‌بار از ابتدای سال ۹۲، خسارات فتنه ۸۸ را ناشی از بی‌توجهی به قانون اعلام کردند. ایشان هفته گذشته نیز در دیدار با دست‌اندرکاران انتخابات، راه اساسی پیش نیامدن مشکلات انتخاباتی -نظیر آنچه در سال ۸۸ رخ داد- را التزام همه به قانون دانسته بودند و در دیدار اول سال در حرم امام رضا علیه‌السلام، عدم تمکین از قانون را علت حوادث سال ۸۸ خواندند.



    رهبر انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمعی از مردم فرمودند:
    «شورای محترم نگهبان طبق وظائف قانونی خود، آن کسانی را که صلاحیت دارند، به مردم معرفی خواهد کرد. همه هم باید تابع قانون باشند. آنجائی اشکال پیش می‌آید که تخلف از قانون انجام میگیرد.
    سال 88 اشکالاتی که وارد شد، خسارتی که به کشور وارد کردند و نگذاشتند کشور و ملت طعم آراء چهل میلیونی را درست بچشد، به خاطر تخلف از قانون بود. یک عده‌ای یا برای خاطر اغراض نفسانی، یا هدفهای خلاف سیاسی، یا هرچه - حالا در آن زمینه نمیخواهیم قضاوتی بکنیم - از قانون تخلف کردند، خطا کردند، از راه غیر قانونی وارد شدند؛ هم به خودشان صدمه زدند، هم به ملت صدمه زدند، هم به کشور صدمه زدند.

    راه درست، راه قانون است. همه تابع قانون باشند، همه تسلیم قانون باشند. گاهی ممکن است یک قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بی‌قانونی بهتر است. گاهی ممکن است در یک بخشی، یک خطائی هم از مجری قانون سر بزند که من و شما بفهمیم او در اجرای قانون این خطا را کرده است؛ اما اگر نتوانیم آن را از طریق قانونی اصلاح کنیم، تحمل آن بهتر است از این‌که باز بی‌قانونی کنیم.» [دریافت کلیپ صوتی]

    رهبرانقلاب از سال ۸۸ تا کنون بارها درمورد تجربیات کشور از فتنه ۸۸ صحبت کرده‌اند که گزیده‌ای از این بیانات را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید.
    متن کامل