مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام) / مراسم ماه محرم
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
جهتگیری در عزاداری امام حسین به این نحو باید باشد: گسترش تبیین، بیان، آگاهسازی، محکم کردن ایمان مردم، روح تدین را در مردم گسترشِ دادن، روح شجاعت و غیرت دینی را در مردم زیاد کردن، حالت بیتفاوتی و سکر و بیحالی را از مردم گرفتن؛ اینهاست معنای قیام حسینی و بزرگداشت عزاداری امامحسین (علیهالسّلام) در زمان ما. لذا زنده است، همیشه هم زنده خواهد بود.جنبهی عاطفی آن هم تأثیرگذارِ بر روی عواطف و احساسات همهی مردم است. جنبهی عمقی و معنوی آن، صاحبان فکر و بصیرت را آگاه میکند؛ روشن میکند.۱۳۸۶/۱۰/۱۹
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
عاشورا را شیعه، با همهی وجود نگه داشته است.۱۳۸۶/۱۰/۱۹
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
در طول سالهای متمادی، قرنهای متمادی، یاد امام حسین، نام امام حسین، تربت امام حسین، عزای امام حسین هرگز از بین مردم پیرو اهلبیت و مؤمنِ به اهلبیت خارج نشد... هرچند خیلی تلاش شد.۱۳۸۶/۱۰/۱۹
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
ماتم و اشک]حسینی[ برای ماتم و اشک نیست، برای ارزشهاست.۱۳۸۶/۱۰/۱۹
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
ملت اسلام اگر نام حسین را و یاد حسین را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد برای خود، از همهی موانع و مشکلات عبور خواهد کرد.۱۳۸۶/۱۰/۱۹
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
منبر حسینی، مجلس حسینی، محل بیان حقایق دینی، یعنی حقایق حسینی است. شعر در این جهت، حرکت در این جهت، نوحه و مدیحه در این جهت باید باشد.۱۳۸۶/۱۰/۱۹
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
ما شمر را لعنت میکنیم، برای اینکه ریشهی شمر شدن و شمری عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبیداللَّه را لعنت میکنیم، برای اینکه با حاکمیت طاغوت، حاکمیت یزیدی، حاکمیت عیش و نوش، حاکمیت ظلمِ به مؤمنین در دنیا مقابله کنیم.۱۳۸۶/۱۰/۱۹
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
حسینبنعلی قیامش برای این بود که بینی حاکمیتهای علیه ارزشهای اسلامی و انسانی و الهی را به خاک بمالد و نابود کند؛ و همین کار را هم امام حسین با قیام خود کرد.۱۳۸۶/۱۰/۱۹
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
من شنیدهام در مواردی از [مجالس عزاداری]آهنگهای نامناسب استفاده میشود. مثلا فلان خوانندهی طاغوتی یا غیرطاغوتی شعر عشقی چرندی را با آهنگی خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و برای عشاق امام حسین، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن؛ این خیلی بد است. خودتان آهنگ بسازید. این همه ذوق و این همه هنر وجود دارد. یقینا در جمع علاقهمندان به این جریان کسانی هستند که میتوانند آهنگهای خوب مخصوص مداحی بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادی.۱۳۸۴/۰۵/۰۵
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
نباید بگذارید منبرِ ده دقیقهیی یا بیست دقیقهیی شما از معارف خالی بماند. امسال دیدم بعضی از برادران مداح در ماه محرم و در دههی فاطمیه بحمداللَّه این نکته را رعایت کرده بودند. در منبر مداحی حتماً در اول، فصلی اختصاص بدهید به نصیحت یا بیان معارف به زبان زیبای شعر. اصلاً رسم مداحی از قدیم اینطوری بوده است؛ الان یک مقدار آن رسمها کم شده. مداح در اول منبر یک قصیده، یک ده بیت شعر - کمتر، بیشتر - فقط در نصیحت و اخلاق، با الفاظ زیبا خطاب به مردم بیان میکرد؛ مردم هم میفهمیدند و اثر هم میگذارد. من یک وقت گفتم که گاهی شعر یک مداح از یک منبر یک ساعتىِ ما اثرش بیشتر است. البته همیشگی نیست؛ گاهی است.اگر خوب انتخاب و اجرا شود، اینطوری خواهد بود.۱۳۸۴/۰۵/۰۵
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
مسألهی عزاداریها .... مطلب بسیار مهمی است و تا حدود زیادی متوجه به خود ماست. شکی نیست که در مواردی در عزاداریها حرفهای غیرواقعی و غلط و خرافی گفته میشود؛ لیکن اگر فرض میکردیم هیچ حرف غلطی هم به آن معنا بیان نشود، اما وقتی حرف صحیح ولی سست و بدون استناد به یک مدرکِ درست گفته شود، یا حرفی که ایمان مردم را متزلزل کند و در باور مخاطبان نگنجد، گفته شود، این هم مضر است. امروز ما این همه در کشور مسأله داریم. یک منبر تبلیغاتىِ بسیار مهم عبارت است از همین جلسات حسینی و حسینیهها و سینهزنیها و دستجات مذهبی. از این منبر، والاترین معارف و فوریترین و لازمترین مطالب را میشود بیان کرد؛ اما اگر ما این را به چیزهای موهوم یا موهون مصروف کنیم، بههیچوجه مصلحت نیست.۱۳۸۳/۱۲/۲۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
شکی نیست که در مواردی در عزاداریها حرفهای غیرواقعی و غلط و خرافی گفته میشود؛ لیکن اگر فرض میکردیم هیچ حرف غلطی هم به آن معنا بیان نشود، اما وقتی حرف صحیح ولی سست و بدون استناد به یک مدرکِ درست گفته شود، یا حرفی که ایمان مردم را متزلزل کند و در باور مخاطبان نگنجد، گفته شود، این هم مضر است. امروز ما این همه در کشور مسأله داریم. یک منبر تبلیغاتىِ بسیار مهم عبارت است از همین جلسات حسینی و حسینیهها و سینهزنیها و دستجات مذهبی. از این منبر، والاترین معارف و فوریترین و لازمترین مطالب را میشود بیان کرد؛ اما اگر ما این را به چیزهای موهوم یا موهون مصروف کنیم، بههیچوجه مصلحت نیست.
حرف، حرف درستی است؛ حرف امروز هم نیست؛ حرف همیشگی ماست؛ منتها یک نکته در اینجا وجود دارد که باید به آن توجه شود. شنیدهایم و در مواردی دیدهایم که کسانی به این عیب، بلکه به این خطر توجه کرده و آن را بیان کردهاند. طبعاً ذهنهای بعضی کشش ندارد این معنا را درک کند؛ در مقام عمل هم به این کار عادت کردهاند؛ این خیلی مهم نیست؛ این قابل اثرگذاری است؛ اما ناگهان از نقطهیی از دل روحانیت و از مراکز معتبر روحانیت ندای تأییدی از آن کارِ غلط بلند شده؛ این را علاج کنید؛ والّا بیان کردن، توجیه کردن و تشر زدن دشوار نیست.
اینطور نباشد که وقتی مطلب حقی در مرکزی گفته میشود و مسؤول و روحانىِ روشنفکر و آگاهی آن را بیان میکند، ناگهان با این توهم یا با این وسوسه که اصل عزاداری امام حسین زیر سؤال برده شد، جریانی درست شود؛ کمااینکه ما دیدیم در قضیهی قمهزنی همینطور شد. به نظر ما قمهزنی یک خلاف شرع قطعی بود و هست؛ این را ما اعلام کردیم و بزرگانی هم حمایت کردند؛ اما بعد دیدیم از گوشه و کنار کسانی در جهت عکس این عمل میکنند! اگر قمهزنی اشکال هم نداشته باشد و حرام هم نباشد، واجب که نیست؛ چرا در جاهایی برای این چیزهای بعضاً خرافی انگیزه وجود دارد؟ آنهایی هم که جنبهی خرافىِ محض ندارد، لااقل این مقدار هست که در دنیای امروز، در ارتباطات امروز، در فرهنگ رایج جهانی امروز، در عقلانیاتی که امروز در داخل خانههای ما و بین جوانان و دختران و پسران ما رایج است، عکسالعمل نامناسب ایجاد خواهد کرد. اینها از بیّنات شرع نیست که ما بگوییم چه دنیا بپسندد، چه نپسندد، ما باید اینها را بگوییم؛ حداقل اینها چیزهای مشکوکٌفیه است. برای این موضوع فکری بکنید و کاری انجام دهید. این هم با اشارهیی که شما در بیانیه اجلاس کردید، بهدست نمیآید.۱۳۸۳/۱۲/۲۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
یک منبر تبلیغاتىِ بسیار مهم عبارت است از همین جلسات حسینی و حسینیهها و سینهزنیها و دستجات مذهبی.۱۳۸۳/۱۲/۲۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
از ]جلسات حسینی و حسینیهها و سینهزنیها و دستجات مذهبی [، والاترین معارف و فوریترین و لازمترین مطالب را میشود بیان کرد.۱۳۸۳/۱۲/۲۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
شکی نیست که در مواردی در عزاداریها حرفهای غیرواقعی و غلط و خرافی گفته میشود؛ لیکن اگر فرض میکردیم هیچ حرف غلطی هم به آن معنا بیان نشود، اما وقتی حرف صحیح ولی سست و بدون استناد به یک مدرکِ درست گفته شود، یا حرفی که ایمان مردم را متزلزل کند و در باور مخاطبان نگنجد، گفته شود، این هم مضر است. امروز ما این همه در کشور مسأله داریم. یک منبر تبلیغاتىِ بسیار مهم عبارت است از همین جلسات حسینی و حسینیهها و سینهزنیها و دستجات مذهبی. از این منبر، والاترین معارف و فوریترین و لازمترین مطالب را میشود بیان کرد؛ اما اگر ما این را به چیزهای موهوم یا موهون مصروف کنیم، بههیچوجه مصلحت نیست.
حرف، حرف درستی است؛ حرف امروز هم نیست؛ حرف همیشگی ماست؛ منتها یک نکته در اینجا وجود دارد که باید به آن توجه شود. شنیدهایم و در مواردی دیدهایم که کسانی به این عیب، بلکه به این خطر توجه کرده و آن را بیان کردهاند. طبعاً ذهنهای بعضی کشش ندارد این معنا را درک کند؛ در مقام عمل هم به این کار عادت کردهاند؛ این خیلی مهم نیست؛ این قابل اثرگذاری است؛ اما ناگهان از نقطهیی از دل روحانیت و از مراکز معتبر روحانیت ندای تأییدی از آن کارِ غلط بلند شده؛ این را علاج کنید؛ والّا بیان کردن، توجیه کردن و تشر زدن دشوار نیست.
اینطور نباشد که وقتی مطلب حقی در مرکزی گفته میشود و مسؤول و روحانىِ روشنفکر و آگاهی آن را بیان میکند، ناگهان با این توهم یا با این وسوسه که اصل عزاداری امام حسین زیر سؤال برده شد، جریانی درست شود؛ کمااینکه ما دیدیم در قضیهی قمهزنی همینطور شد. به نظر ما قمهزنی یک خلاف شرع قطعی بود و هست؛ این را ما اعلام کردیم و بزرگانی هم حمایت کردند؛ اما بعد دیدیم از گوشه و کنار کسانی در جهت عکس این عمل میکنند! اگر قمهزنی اشکال هم نداشته باشد و حرام هم نباشد، واجب که نیست؛ چرا در جاهایی برای این چیزهای بعضاً خرافی انگیزه وجود دارد؟ آنهایی هم که جنبهی خرافىِ محض ندارد، لااقل این مقدار هست که در دنیای امروز، در ارتباطات امروز، در فرهنگ رایج جهانی امروز، در عقلانیاتی که امروز در داخل خانههای ما و بین جوانان و دختران و پسران ما رایج است، عکسالعمل نامناسب ایجاد خواهد کرد. اینها از بیّنات شرع نیست که ما بگوییم چه دنیا بپسندد، چه نپسندد، ما باید اینها را بگوییم؛ حداقل اینها چیزهای مشکوکٌفیه است. برای این موضوع فکری بکنید و کاری انجام دهید. این هم با اشارهیی که شما در بیانیه اجلاس کردید، بهدست نمیآید.۱۳۸۳/۱۲/۲۷
لینک ثابت
مراسم عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
یک فصل برجستهى اردبیل، وجود همین نوحهخوانهاست. در ماجراى قمهزنى، من باید از این نوحهخوانان و رؤساى هیئات مذهبى تشکّر کنم؛ حقیقتاً شما به اسلام خدمت کردید. چند سال پیش وقتى ما گفتیم عزاداران قمه نزنند، بعضى افراد گفتند اردبیل را چهکار مىکنید؟ درست است که مردم اردبیل در قمهزنى از خیلى جاهاى دیگر جلوترند؛ اما در دین و ایمان و باور مذهبى هم از خیلى مناطق جلوترند. اگر کمک رؤساى هیئات مذهبى و نوحهخوانهای خوب نمىبود، ممکن بود مشکلاتى پیش بیاید. من از این برادران تشکّر مىکنم؛ انشاءالله موفّق باشند.۱۳۷۹/۰۵/۰۵
لینک ثابت