در مثل چنین روزی[17ربیع الاول]، خداوند متعال بزرگترین ذخیرهی الهی را كه وجود مقدّس پیامبر گرامی بود، به عرصهی وجود آورد؛ این شروعِ یك مقطع تعیین كننده در سرنوشت بشر بود. در آیات ولادت پیامبر گفتهاند، وقتی آن بزرگوار متولّد شد، كنگرههای كاخ كسری ویران گردید؛ آتشكدهی آذرگشسب كه قرنها روشن بود به خاموشی گرایید؛ دریاچهی ساوه كه در نظر عدّهای از مردم در آن وقت، مقدّس شمرده میشد، خشك شد و بتهایی كه بر گِرد كعبه آویخته بودند، سرنگون شدند. این نشانهها كه كاملاً رمزی و نمادین است، نشاندهندهی جهتِ اراده و سنّت الهی در پوشاندن خلعت وجود به این موجود عظیم و این شخصیت والا و بینظیر است. معنای این حوادثِ نمادین این است كه با این قدوم مبارك، بساط ذلّت بشر، چه به وسیلهی حاكمیت جبّاران و حاكمان مستبد - از قبیل آنچه در آن روز در ایران و روم قدیم وجود داشت - و چه به وسیلهی عبادت غیر خدا، باید برچیده شود.
بشر باید به وسیلهی این مولود مبارك، آزاد شود؛ هم از قید ستمی كه به وسیلهی حكّامِ جور بر انسانهای مظلوم در طول تاریخ تحمیل شده است، و هم از قید خرافهها و اعتقادات نادرستِ ذلّتآفرین كه انسان را در مقابل موجوداتِ پستتر از خود او یا در مقابل انسانهای دیگر، خاضع و ذلیل و ستایشگر میكند. لذا آیهی قرآن در باب بعثت نبیّاكرم میفرماید: «هو الّذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین كلّه و كفی باللَّه شهیدا». «لیظهره علی الدّین كلّه» زمانبندی نشده است؛ این، جهت را نشان میدهد. بشریت به وسیلهی این حادثه، باید به سمت آزادی معنوی، اجتماعی، حقیقی و عقلانی حركت كند. این كار شروع شد و ادامهاش دست خودِ ما انسانهاست. این هم یك سنّت دیگر در عالم آفرینش است.1381/03/09
بیانات در دیدار کارگزاران نظام
تاریخ دوران جاهلیت و ولادت و کودکی پیامبر اسلام(صل, ولادت پیامبر اسلام( صلی الله علیه و ا, آزادی بشریت
روایت تاریخی
لینک ثابت
تاریخ دوران جاهلیت و ولادت و کودکی پیامبر اسلام(صل, ولادت پیامبر اسلام( صلی الله علیه و ا, آزادی بشریت
روایت تاریخی