newspart/index2
شهید مطهری‏ / فرقان/روز معلم/12 اردیبهشت/حماسه حسینی/داستان راستان/خدمات متقابل اسلام و ایران/جاذبه و دافعه علی/حجاب/اخلاق جنسی در اسلام و غرب/امدادهای غیبی/حق و باطل/نهضتهای اسلامی 100 ساله اخیر/پیرامون انقلاب اسلامی/پیرامون جمهوری اسلامی / استاد مطهری/مرتضی مطهری/معلم شهید
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
شهید مطهری‏

اینکه روز معلم را با مناسبت یاد شهادت یک معلمِ بزرگ قرار داده‏اند، برای ما درس‏آموز است؛ این یک حرکت نمادین است؛ یعنی عظمت کار تعلیم و تربیت در آن حدی است که آمیخته‏ای از کار فکری و علمی و حضور در میدانهای اساسی زندگی- آن‏چنانی که در حیات شهید مطهری (رضوان اللَّه تعالی علیه) مشهود بود- نقطه‏ی مطلوب این شغل شریف و این کار بزرگ است.1389/02/15
لینک ثابت
شهید مطهری‏

این جمله را هم در باره‏ی شهید بزرگوارمان مرحوم آیت‏اللَّه مطهری (رضوان اللَّه تعالی علیه) عرض کنیم: حقیقتاً رفتار و منش آن مرد بزرگ، نشان‏دهنده و نمایشگر یک معلم کامل و با احساس مسئولیت بود. در هیچ عرصه‏ای از عرصه‏هائی که حضور یک متفکر اسلامی مورد نیاز بود، ایشان از ورود در آن عرصه خودداری نکرد؛ ملاحظات و مصالح نتوانست جلوی او را بگیرد که وارد این عرصه نشود؛ چه در زمینه‏های سیاسی، چه در زمینه‏های فکری. در زمینه‏ی پاسخ به سؤالهای گوناگونی که در آن دوره ذهن جوانهای ما را به خود مشغول کرده بود، شهید مطهری مثل برخی از مدعیان روشن‏فکری دینی نبود که مطالب اجنبیِ از منطق دین و محتوای دین را با لعاب دینی و قالب دینی عرضه کند؛ بلکه درست نقطه‏ی مقابل، مفاهیم حقیقی دینی را در بسته‏بندی‏های متناسب روز و متناسب با سؤال و نیاز و استفهام مخاطبین عرضه می‏کرد. دنبال این نبود که یک دسته‏ی خاصی، یک گروه خاصی، یک مجموعه‏ی فکری خاصی او را تحسین کنند. با واپسگرائی و عقب‏ماندگی فکری و ارتجاع و تحجر و غلط اندیشیدن در زمینه‏ی دین- که ناشی از تحجر و واپسگرائی است- همان قدر و با همان شدت برخورد کرد که با بدعتها و افکار انحرافی و افکار التقاطی. این، خصوصیت آن مرد بزرگ بود. او خسته نشد؛ تلاش دائمی می‏کرد. دنبال نام و تیتر و عنوان متعارف دانشگاهی و حوزه‏ای هم نماند. به عنوان یک رزمنده‏ی عرصه‏ی فکر و تأمل، وارد میدان شد. با اخلاص کار کرد، خدای متعال هم به کار او برکت داد. امروز بعد از سی سال از شهادت آن مرد بزرگ، حرفهای او تازه است، زنده است؛ گویا برای امروز نوشته شده است. آن روز هم کسانی در سطوح مختلف فکری، از سخن او و فکر او استفاده می‏کردند، پاسخ خودشان را می‏گرفتند؛ امروز هم که افکار جلو رفته است، مسائل بسیاری برای ذهنهای جستجوگر حل شده است، باز به سؤالات جدید پاسخگو است. این، خاصیت یک فکر عمیقِ همراه با اخلاص است.1389/02/15
لینک ثابت
شهید مطهری‏

اینكه روز معلم را با مناسبت یاد شهادت یك معلمِ بزرگ قرار داده‌اند، برای ما درس‌آموز است؛ این یك حركت نمادین است؛ یعنی عظمت كار تعلیم و تربیت در آن حدی است كه آمیخته‌ای از كار فكری و علمی و حضور در میدانهای اساسی زندگی- آن‌چنانی كه در حیات شهید مطهری (رضوان اللَّه تعالی علیه) مشهود بود- نقطه‌ی مطلوب این شغل شریف و این كار بزرگ است.1389/02/15
لینک ثابت
شهید مطهری‏

این جمله را هم در باره‌ی شهید بزرگوارمان مرحوم آیت‌اللَّه مطهری (رضوان اللَّه تعالی علیه) عرض كنیم: حقیقتاً رفتار و منش آن مرد بزرگ، نشان‌دهنده و نمایشگر یك معلم كامل و با احساس مسئولیت بود. در هیچ عرصه‌ای از عرصه‌هائی كه حضور یك متفكر اسلامی مورد نیاز بود، ایشان از ورود در آن عرصه خودداری نكرد؛ ملاحظات و مصالح نتوانست جلوی او را بگیرد كه وارد این عرصه نشود؛ چه در زمینه‌های سیاسی، چه در زمینه‌های فكری. در زمینه‌ی پاسخ به سؤالهای گوناگونی كه در آن دوره ذهن جوانهای ما را به خود مشغول كرده بود، شهید مطهری مثل برخی از مدعیان روشن‌فكری دینی نبود كه مطالب اجنبیِ از منطق دین و محتوای دین را با لعاب دینی و قالب دینی عرضه كند؛ بلكه درست نقطه‌ی مقابل، مفاهیم حقیقی دینی را در بسته‌بندی‌های متناسب روز و متناسب با سؤال و نیاز و استفهام مخاطبین عرضه می‌كرد. دنبال این نبود كه یك دسته‌ی خاصی، یك گروه خاصی، یك مجموعه‌ی فكری خاصی او را تحسین كنند. با واپسگرائی و عقب‌ماندگی فكری و ارتجاع و تحجر و غلط اندیشیدن در زمینه‌ی دین- كه ناشی از تحجر و واپسگرائی است- همان قدر و با همان شدت برخورد كرد كه با بدعتها و افكار انحرافی و افكار التقاطی. این، خصوصیت آن مرد بزرگ بود. او خسته نشد؛ تلاش دائمی می‌كرد. دنبال نام و تیتر و عنوان متعارف دانشگاهی و حوزه‌ای هم نماند. به عنوان یك رزمنده‌ی عرصه‌ی فكر و تأمل، وارد میدان شد. با اخلاص كار كرد، خدای متعال هم به كار او بركت داد. امروز بعد از سی سال از شهادت آن مرد بزرگ، حرفهای او تازه است، زنده است؛ گویا برای امروز نوشته شده است. آن روز هم كسانی در سطوح مختلف فكری، از سخن او و فكر او استفاده می‌كردند، پاسخ خودشان را می‌گرفتند؛ امروز هم كه افكار جلو رفته است، مسائل بسیاری برای ذهنهای جستجوگر حل شده است، باز به سؤالات جدید پاسخگو است. این، خاصیت یك فكر عمیقِ همراه با اخلاص است1389/02/15
لینک ثابت
شهید مطهری‏

حادثه‌ی غدیر به نگاه مرحوم علامه‌ی امینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) صاحب کتاب الغدیر و بعد در نگاه مرحوم شهید مطهری (رضوان اللَّه علیه) وسیله‌ی وحدت امت اسلامی است. گمان نکنند بعضی که حادثه‌ی غدیر مایه‌ی اختلاف است؛ نه.1388/09/15
لینک ثابت
شهید مطهری‏, علامه امینی

حادثه‌ی غدیر به نگاه مرحوم علامه‌ی امینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) صاحب كتاب الغدیر و بعد در نگاه مرحوم شهید مطهری (رضوان اللَّه علیه) وسیله‌ی وحدت امت اسلامی است. گمان نكنند بعضی كه حادثه‌ی غدیر مایه‌ی اختلاف است؛ نه.1388/09/15
لینک ثابت
شهید مطهری‏

من توصیه میکنم در زمینه‌ی مسائل دینی، جوانها از معارف بلندی که جزو بهترین آنها آثار شهید مطهری است، حتماً استفاده کنند. شعارها خیلی خوب است، جهتگیری‌ها خیلی خوب است؛ بایستی به این جهتگیری‌ها و به این شعارها عمق داد. جوانها از کتابهای شهید مطهری استفاده کنید.1387/02/14
لینک ثابت
شهید مطهری‏

مرحوم شهید مطهری سالها قبل از انقلاب در این حسینیه‌ی ارشاد فریاد می‌کشید که: و اللَّه- قریب به این مضمون- بدانید شمر، امروز- اسم نخست‌وزیرِ آن روز اسرائیل (صهیونیست) را می‌آورد- اوست. واقع قضیه هم همین است.1386/10/19
لینک ثابت
شهید مطهری‏

مرحوم شهید مطهری سالها قبل از انقلاب در این حسینیه‌ی ارشاد فریاد می‌كشید كه: و اللَّه- قریب به این مضمون- بدانید شمر، امروز- اسم نخست‌وزیرِ آن روز اسرائیل (صهیونیست) را می‌آورد- اوست. واقع قضیه هم همین است.1386/10/19
لینک ثابت
شهید مطهری‏

معلم یعنی کسی که در دل انسان یک چراغی را روشن می‏کند و او را از جهالتی به دانایی و معرفتی رهنمون می‏شود؛ این معنای معلم است. این بزرگترین چیزی است که در حیات انسان قابل تصور است.
نمونه آن، معلمِ شهیدِ عزیزِ امروز ما، یعنی شهید مطهری است که با دانش خود، با فکر عمیق و نیرومند خود، ابعادی از مسائل اسلامی را در بخشهای مختلف حلاجی کرد، بررسی کرد، روشن کرد و در خلال دهها کتاب باارزش، این‏ها را در اختیار ما قرار داد. وقتی محاسبه می‏کنیم، هرکدام از این بخشهایی را که شهید مطهری به آن وارد شده است و بررسی عمیق و عالمانه کرده است و در اختیار ما گذاشته است، چراغی است که این مرد بزرگ در ذهن ما و در دل ما روشن کرده است. چه چیزی با این قابل مقایسه است؟1386/02/12

لینک ثابت
شهید مطهری‏

معلم یعنی كسی كه در دل انسان یك چراغی را روشن می‌كند و او را از جهالتی به دانایی و معرفتی رهنمون می‌شود؛ این معنای معلم است. این بزرگترین چیزی است كه در حیات انسان قابل تصور است.

نمونه آن، معلمِ شهیدِ عزیزِ امروز ما، یعنی شهید مطهری است كه با دانش خود، با فكر عمیق و نیرومند خود، ابعادی از مسائل اسلامی را در بخشهای مختلف حلاجی كرد، بررسی كرد، روشن كرد و در خلال دهها كتاب باارزش، این‌ها را در اختیار ما قرار داد. وقتی محاسبه می‌كنیم، هركدام از این بخشهایی را كه شهید مطهری به آن وارد شده است و بررسی عمیق و عالمانه كرده است و در اختیار ما گذاشته است، چراغی است كه این مرد بزرگ در ذهن ما و در دل ما روشن كرده است. چه چیزی با این قابل مقایسه است؟1386/02/12

لینک ثابت
شهید مطهری‏

مرحوم شهید مطهری (رضوان اللّه علیه) قبل از انقلاب یک مقاله‏ی مفصلی در باره‏ی کتاب «الغدیر» علامه‏ی امینی نوشتند و ثابت کردند که الغدیر علامه‏ی امینی، وسیله‏ی وحدت مسلمین است. بعضی خیال می‏کردند کتاب الغدیر ممکن است مایه‏ی افتراق بشود. ایشان می‏گوید اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه‏ی وحدت دنیای اسلام است. برادران اهل سنت ما هم می‏توانند در یک محیط خالی از پیش‏داوری به منابع غدیر مراجعه کنند؛ یا می‏پذیرند، یا نمی‏پذیرند. در هر دو صورت، چه بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلّم است که قضیه‏ی غدیر هیچ‏گونه جنگ و دعوای بین پذیرنده و نپذیرنده به وجود نمی‏آورد و اختلافات را ایجاب نمی‏کند. برای شیعیان هم همین‏طور است. شیعیان هم خدا را شکر کنند که از طرف پروردگار به نعمت این اعتقاد و معرفت متنعم شدند. آن برادرهایی هم که این حقیقت را قبول نکردند، یا مراجعه نکردند، یا اطلاع ندارند و یا نتوانستند ذهنهایشان را قانع کنند، آن‏ها هم اعتقادی ندارند. این، اختلاف و درگیری را ایجاب نمی‏کند.1385/10/18
لینک ثابت
شهید مطهری‏, علامه امینی

مرحوم شهید مطهری (رضوان اللّه علیه) قبل از انقلاب یك مقاله‌ی مفصلی در باره‌ی كتاب «الغدیر» علامه‌ی امینی نوشتند و ثابت كردند كه الغدیر علامه‌ی امینی، وسیله‌ی وحدت مسلمین است. بعضی خیال می‌كردند كتاب الغدیر ممكن است مایه‌ی افتراق بشود. ایشان می‌گوید اگر درست فكر كنیم، درست عمل كنیم و سنجیده پیش برویم، كتاب الغدیر مایه‌ی وحدت دنیای اسلام است. برادران اهل سنت ما هم می‌توانند در یك محیط خالی از پیش‌داوری به منابع غدیر مراجعه كنند؛ یا می‌پذیرند، یا نمی‌پذیرند. در هر دو صورت، چه بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلّم است كه قضیه‌ی غدیر هیچ‌گونه جنگ و دعوای بین پذیرنده و نپذیرنده به وجود نمی‌آورد و اختلافات را ایجاب نمی‌كند. برای شیعیان هم همین‌طور است. شیعیان هم خدا را شكر كنند كه از طرف پروردگار به نعمت این اعتقاد و معرفت متنعم شدند. آن برادرهایی هم كه این حقیقت را قبول نكردند، یا مراجعه نكردند، یا اطلاع ندارند و یا نتوانستند ذهنهایشان را قانع كنند، آن‌ها هم اعتقادی ندارند. این، اختلاف و درگیری را ایجاب نمی‌كند.1385/10/18
لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی