به نظرم میرسد که یک پزشک باید در دو ناحیه، به مسألهی اخلاق، خیلی اهمیت بدهد: یکی در ناحیهی گرفتن و دیگری در ناحیهی باز پس دادن. آنجا که میآموزد و مرحلهی بعد، مرحله باز پس دادنِ آموختههاست. 1372/04/21
لینک ثابت
![]()
پزشک / پزشکی / پزشکان
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحهی قبلی اینجا کلیک کنید.
به نظرم میرسد که یک پزشک باید در دو ناحیه، به مسألهی اخلاق، خیلی اهمیت بدهد: یکی در ناحیهی گرفتن و دیگری در ناحیهی باز پس دادن. آنجا که میآموزد و مرحلهی بعد، مرحله باز پس دادنِ آموختههاست. 1372/04/21 لینک ثابت یک پزشک آنجا که میآموزد، یک اخلاق اسلامی داریم. یعنی یک زمینه و صحنهی اخلاق اسلامی در آموزش: چگونگی آموزش، محتوای آموزش، از که آموختن، برای چه آموختن؛یعنی خوب یادگرفتن و همیشه بهترینها را به دست آوردن و داشتن، یک مرحله از اعمال اخلاق است.1372/04/21 لینک ثابت به نظرم میرسد که یک پزشک باید در دو ناحیه، به مسألهی اخلاق، خیلی اهمیت بدهد: یکی در ناحیهی گرفتن و دیگری در ناحیهی باز پس دادن. آنجا که میآموزد، یک اخلاق اسلامی داریم. یعنی یک زمینه و صحنهی اخلاق اسلامی در آموزش: چگونگی آموزش، محتوای آموزش، از که آموختن، برای چه آموختن؛ اینها همه در مرحلهی آموزش است. «رحم الله أمرء عمل عملاً فاتقنه» در آموزش هم هست. یعنی خوب یادگرفتن و همیشه بهترینها را به دست آوردن و داشتن، یک مرحله از اعمال اخلاق است. مرحلهی بعد، مرحله باز پس دادنِ آموختههاست. یعنی آنجا که شما با مریض یا با شاگرد در دانشگاه مواجه میشوید. این هم مرحلهی دیگری است؛ اینجا هم جای اعمال اخلاق است. وصیتنامهی «بقراط» را، سابق در مطبها دیده بودم؛ و نمیدانم حالا هم آویزان است یا نه؟ خیلی خوشم میآمد. هر جا هم میرفتم، نگاه میکردم و هر طور بود، میخواندم. آن را هم ظاهراً برای مراجعین زده بودند؛ برای خودشان نزده بودند! چون در اتاق انتظار بود و در اتاق خودشان نبود. نکات بسیار جالب و برجستهای در آن هست. اما غالباً در رابطه با بیمار است. در رابطه با برخورد با مرض است که این، یکی از آن دو بخشِ این زمینهی اخلاقی است.1372/04/21 لینک ثابت |