غربیها در تبلیغات خیلی ماهرند؛ یعنی ماهر شدهاند؛ در طول این دویست سیصد سالی که کار تبلیغاتی پیدرپی میکنند، با تبلیغات موفقِ خودشان توانستهاند این باور را در بسیاری از ذهنها به وجود بیاورند که توسعهیافتگی مساوی است با غرب و غربی شدن! هر کشوری بخواهد کشور توسعهیافتهای محسوب بشود، بایستی غربی بشود! این تبلیغات آنهاست. هر کشوری که از الگوهای موجود غرب فاصله داشته باشد، توسعهیافته نیست! و هر چه فاصلهاش بیشتر، فاصلهاش از توسعهیافتگی بیشتر! اینطوری میخواهند جا بیندازند و متأسفانه در ذهنها جا انداختهاند. البته غربیها این تبلیغات را کردهاند و ملاک و معیار توسعهیافتگی را الگوهای خودشان قرار دادهاند؛ اما حقیقتاً در مقام عمل، به آن کشورهائی که میخواستند غربی بشوند، کمک درستی هم نکردهاند؛ یعنی همینجا هم صداقت بخرج ندادند.1386/02/25
لینک ثابت