اقتدار علمی / اقتدار ملی/مرجعیت علمی / قدرت علمی
امروز کسانی در دنیا زور میگویند، خلاف قوانین بینالمللی رفتار میکنند، وقیحانهترین موضع را در دنیای تعامل بینالمللی انسانها ملتها و دولتها - میگیرند و خجالت هم نمیکشند؛ سرشان را هم بالا میگیرند. چرا؟ چون قدرت دارند؛ قدرت اقتصادی و سیاسی (که از اقتصادی ناشی میشود) و بالاتر از همهی اینها، قدرت علمی، که منشأ همهی اینهاست؛ یعنی منشأ قدرت اقتصادی و سیاسیشان هم قدرت علمی است. ما این طرف دنیا حرفهای حقّ زیادی داریم؛ حرفمان را شجاعانه میزنیم، منطقمان را در صحنههای رویاروییِ منطقی هم اثبات میکنیم، در عمل هم البته چون توفیق الهی شامل حال این ملت شده و ایمان دارد، به قدر ایمان خودش، پیشرفت میکند؛ یعنی نتوانستهاند هم به آرزوهای خودشان در مورد این ملت برسند؛ اما احتیاج به یک چیز دیگری هم داریم و آن، عبارت است از «قدرت بینالمللی»، تا بتوانیم این راه را بیدغدغه، درست، به طور کامل، همهجانبه و بیکم و کاست ادامه دهیم و به اهداف و آرمانهایمان برسیم. این قدرت را (قدرت اقتصادی، سیاسی و نفوذ فرهنگی) چطوری به دست آوریم؟ پایه و مایهی همهی اینها، قدرت علمی است! یک ملت، با اقتدار علمی است که میتواند سخن خود را به گوش همهی افراد دنیا برساند؛ با اقتدار علمی است که میتواند سیاست برتر و دست والا را در دنیای سیاسی حائز شود. اقتصاد هم به دنبال اینها به دست میآید؛ پول تابع تواناییهاست. امروز اینطوری است؛ علم را میشود به پول تبدیل کرد و از لحاظ اقتصادی هم قوی شد. این، جایگاه علم است.1384/10/29
لینک ثابت
شکی نیست که بسیاری از علوم انسانی، پایهها و مایههای محکمی در اینجا دارد؛ یعنی در فرهنگ گذشتهی خود ما. برخی از علوم انسانی هم تولید شدهی غرب است؛ یعنی به عنوان یک علم، وجود نداشته، اما غربیها که در دنیای علم پیشروی کردهاند، اینها را هم به وجود آوردهاند؛ مثل روانشناسی و علوم دیگر. خیلی خوب، ما، هم برای سرجمع کردن، مدوّن کردن، منظم کردن و نظاممند کردن آنچه که خودمان داریم، به یک تفکر و تجربهی علمی احتیاج داریم، هم برای مواد و پایههایی که آنها در این علم جمع آوردهاند، به یک نگاه علمی احتیاج داریم. منتها گرفتن پایههای یک علم از یک مجموعهی خارج از محدودهی مورد قبول ما، به معنای قبول نتایج آن نیست. مثل این میماند که شما یک کارخانه را وارد میکنید، آنها با این کارخانه یک چیز بد درست میکردهاند، حالا شما با آن کارخانه، یک چیز خوب درست میکنید؛ هیچ اشکالی ندارد. ما تلفیق بین علوم انسانی غربی و علوم انسانی اسلامی، اگر به معنای مجذوب شدن، دلباخته شدن، مغلوب شدن و جوّ زده شدن در مقابل آن علوم نباشد، قبول داریم و اشکال ندارد. ببینید در علوم انسانی، تفکر ایمانی و میراث عظیم و عمیق شما، به شما چه میگوید. امروز غربیها یک منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین. یک عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است. مثلاً چند تا فکر دارای اقتدار علمی، در یک نقطهی دنیا به یک نتیجهای رسیدهاند، این معنایش این نیست که هر آنچه که آنها فهمیدهاند، درست است! شما به مبانی خودتان نگاه کنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفهی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری که دیگران حتی آنها را ساختهاند و به صورت یک علم در آوردهاند - یعنی یک بنای علمی به آن دادهاند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد.1384/10/29
لینک ثابت
اقتدار علمی, اقتدار اقتصادی, پیشرفت علمی و فناوری, پیشرفت علمی ایران
قدرت علمی منشأ قدرت اقتصادی و سیاسی است.1384/10/29
لینک ثابت
راجع به عنوان دانشجویی شما؛ خطاب من به شما همان حرفی است كه به همهی دانشجوها میزنم. ببینید عزیزان من! امروز كسانی در دنیا زور میگویند، خلاف قوانین بینالمللی رفتار میكنند، وقیحانهترین موضع را در دنیای تعامل بینالمللی انسانها ملتها و دولتها - میگیرند و خجالت هم نمیكشند؛ سرشان را هم بالا میگیرند. چرا؟ چون قدرت دارند؛ قدرت اقتصادی و سیاسی (كه از اقتصادی ناشی میشود) و بالاتر از همهی اینها، قدرت علمی، كه منشأ همهی اینهاست؛ یعنی منشأ قدرت اقتصادی و سیاسیشان هم قدرت علمی است. ما این طرف دنیا حرفهای حقّ زیادی داریم؛ حرفمان را شجاعانه میزنیم، منطقمان را در صحنههای رویاروییِ منطقی هم اثبات میكنیم، در عمل هم البته چون توفیق الهی شامل حال این ملت شده و ایمان دارد، به قدر ایمان خودش، پیشرفت میكند؛ یعنی نتوانستهاند هم به آرزوهای خودشان در مورد این ملت برسند؛ اما احتیاج به یك چیز دیگری هم داریم و آن، عبارت است از «قدرت بینالمللی»، تا بتوانیم این راه را بیدغدغه، درست، به طور كامل، همهجانبه و بی كم و كاست ادامه دهیم و به اهداف و آرمانهایمان برسیم. این قدرت را (قدرت اقتصادی، سیاسی و نفوذ فرهنگی) چطوری به دست آوریم؟ پایه و مایهی همهی اینها، قدرت علمی است! یك ملت، با اقتدار علمی است كه میتواند سخن خود را به گوش همهی افراد دنیا برساند؛ با اقتدار علمی است كه میتواند سیاست برتر و دست والا را در دنیای سیاسی حائز شود. اقتصاد هم به دنبال اینها به دست میآید؛ پول تابع تواناییهاست. امروز اینطوری است؛ علم را میشود به پول تبدیل كرد و از لحاظ اقتصادی هم قوی شد. این، جایگاه علم است. ما از علم عقب ماندیم. نه فقط در دوران پنجاهسالهی منحوس پهلوی (كه البته در این دوران، از لحاظ عمق علمی، پدر این مملكت را در آوردند. حالا خود تحلیل این مسأله، یك تحلیل تاریخی - اجتماعی است و یك مسألهی مهمی است) بلكه از قبل از آن. دوران قاجاریه و پهلوی مظهر این عقبماندگی علمی است. ما حالا داریم تلاش میكنیم كه بتوانیم این درّهی وسیع را پُر كنیم. وظیفهی دانشگاه (نه فقط دانشگاه امام صادق؛ مطلق دانشگاه) در این كشور، این است كه این درّهی علمی را پُر كند. هر چه میتوانید، علم بیاموزید.1384/10/29
لینک ثابت
ما تلفیق بین علوم انسانی غربی و علوم انسانی اسلامی، اگر به معنای مجذوب شدن، دلباخته شدن، مغلوب شدن و جوّ زده شدن در مقابل آن علوم نباشد، قبول داریم و اشكال ندارد. ببینید در علوم انسانی، تفكر ایمانی و میراث عظیم و عمیق شما، به شما چه میگوید. امروز غربیها یك منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین. یك عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میكنند به دهن اینها كه ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است كه بد و غلط است. مثلاً چند تا فكر دارای اقتدار علمی، در یك نقطهی دنیا به یك نتیجهای رسیدهاند، این معنایش این نیست كه هر آنچه كه آنها فهمیدهاند، درست است! شما به مبانی خودتان نگاه كنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفهی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری كه دیگران حتی آنها را ساختهاند و به صورت یك علم در آوردهاند - یعنی یك بنای علمی به آن دادهاند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد. باید یك بنای اینچنینی و مستقل بسازیم. البته مقداری از خود این سخن، مربوط به آن سخنِ خطاب به شما به عنوان دانشجوی امام صادق است، كه دوستان در زمینهی اقتصاد مطالبی را بیان كردند. خوب، مطالب خوبی هم هست و باید دنبال بشود.1384/10/29
لینک ثابت
اقتدار علمی, پیشرفت علمی و فناوری, پیشرفت علمی ایران, حرکت علمی ایران
یك ملت، با اقتدار علمی است كه میتواند سخن خود را به گوش همهی افراد دنیا برساند؛ و میتواند سیاست برتر و دست والا را در دنیای سیاسی حائز شود.1384/10/29
لینک ثابت