newspart/index2
دانش‌آموز / آموزش و پرورش / مدرسه / معلم / دانش‌آموزان
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
دانش‌آموز

ما اوّل‌چیزی که لازم است برای دانش‌آموز خودمان در نظر بگیریم، این است که در او هویّت مستقلّ ملّی و دینی به وجود بیاوریم؛ ‌این اوّلین چیز؛ هویّت مستقل و با عزّت. جوانمان را جوری بار بیاوریم که دنبال سیاست مستقل باشد، دنبال اقتصاد مستقل باشد، ‌دنبال فرهنگ مستقل باشد؛ وابستگی، رُکون به دیگران، اعتماد به دیگران و تکیه‌ی به دیگران در وجود او به‌عنوان یک روحیه ‌رشد نکند. ما از این جهت دچار آسیبیم؛ ... هویّت مستقل، اوّلین چیزی است که ما بایستی در جوان خودمان، در نوجوان ‌خودمان رشد بدهیم و پرورش بدهیم.‌1395/02/13
لینک ثابت
دانش‌آموز

ما باید شاخصهای ممتاز و برجسته را در دانش‌آموزمان زنده کنیم؛ بله، در همین سوگندنامه هم بود که فطرت خداداد او را فعّال ‌کنیم؛ بله، درست است؛ در همه‌ی من و شما، خدای متعال یک مایه‌ای قرار داده که این مایه قابل رشد پیدا کردن است و میشود ‌از آن استفاده کرد. این را در این بچّه فعّال کنید، رشد بدهید.‌1395/02/13
لینک ثابت
دانش‌آموز

ما باید شاخصهای ممتاز و برجسته را در دانش‌آموزمان زنده کنیم...؛ در همه‌ی من و شما، خدای متعال یک مایه‌ای قرار داده که ‌این مایه قابل رشد پیدا کردن است و میشود از آن استفاده کرد. این را در این بچّه فعّال کنید، رشد بدهید‌.‌‌ ‌
این شاخصها اینها است؛ حالا عمده‌اش مفاهیم جریان‌ساز، در او مفاهیم جریان‌ساز و عمل‌ساز را تولید کنیم و به راه بیندازیم و ‌زنده کنیم؛ ایمان؛ اندیشه‌ورزی، یاد بگیرد فکر کند؛ مشارکت اجتماعی، دوری از انزواهای اجتماعی نامطلوب؛ تکافل اجتماعی که ‌یک معنای خیلی والای اسلامی دارد.‌
اصلاح الگوی مصرف؛ این حقیر، بارها راجع به اصلاح الگوی مصرف صحبت کرده‌ام...، امّا الگوی مصرف ما هنوز اصلاح نشده؛ ما بد ‌مصرف میکنیم... این قاچاقهای ده‌ها و صدها میلیاردیِ وسایل لوکس، از همین قبیل است. این بچّه‌بازی‌های داخل خیابانها -که ‌بچّه‌پول‌دارهای نوکیسه، با آن خودروهای کذائی می‌آیند دائم راه میروند، دائماً رژه میروند، دائماً پُز میدهند- به‌خاطر همین چیزها ‌است؛ اصلاح الگوی مصرف. این را باید از کودکی به این جوان و نوجوان یاد داد.‌‌ ‌
تحمّل مخالف؛ بله، تا یک کسی یک مختصر تنه‌ای زد به ما، ما برگردیم با مشت به سینه‌اش بکوبیم؛ این عدم تحمّل است. اسلام ‌این را از ما نمیخواهد؛ اسلام عکس این را از ما میخواهد؛ رُحَمآءُ بَینَهُم.‌‌ ‌
ادب؛ مؤدّب بودن. حالا خیلی از شما قاعدتاً با فضای مجازی آشنایید؛ واقعاً در فضای مجازی ادب رعایت میشود؟ حیا رعایت ‌میشود؟ خب نمیشود دیگر؛ یا در بخش مهمّی [رعایت] نمیشود. اینها را باید رشد داد در نوجوان و جوان.‌
تدیّن؛ اشرافی بار نیامدن؛ زندگی اشرافی را بر اینها تزریق نکردن. البتّه حالا اگر بخواهم من اینجا فهرست کنم و بنویسم و بخوانم، ‌یک چند صفحه میشود؛ یک‌مقداری‌اش اینها است. اینها را شما[معلمان] باید انجام بدهید؛ این کار شما است، این کار مقدّس شما ‌است. شما هستید که این نسل را این‌جوری پرورش میدهید و فرهنگ‌سازی میکنید. اگرچنانچه توانستید این مفاهیم جریان‌ساز را ‌در ذهن دانش‌آموزتان رسوخ بدهید، خدمت بزرگی به آینده‌ی کشورتان کرده‌اید.‌1395/02/13

لینک ثابت
دانش‌آموز

‌[برای نسل جوان] صداوسیما خیلی نقش میتواند ایفا کند. من سال گذشته، [سال 94] هم گفتم، عمل نشده، آن‌چنان‌که باید ‌عمل نشده؛ صداوسیما باید یک سرفصل کاری مخصوص آموزش‌وپرورش داشته باشد؛ آدمهای با فکر، بنشینند برنامه‌ریزی کنند... ‌جمعی از نوجوانها و جوانهای دانش‌آموز اینجا در حسینیّه بودند و برایشان بنده صحبت کردم. یکی‌شان یک نامه‌ای به من داد، ‌دیدم حرف حسابی میزند؛ نوشته بود که در صداوسیما برای کودکان برنامه هست، برای بزرگها برنامه هست، برای ما جوانهای ‌دبیرستانی برنامه نیست. دیدم راست میگوید، حرف درستی است. کدام برنامه را برای این جوان فراهم کردید که بتواند از آن ‌استفاده‌ی روحی، استفاده‌ی فکری، استفاده‌ی دینی، استفاده‌ی علمی کند. البتّه برنامه‌های علمی در بعضی از شبکه‌ها هست، اینها ‌برنامه نیست؛ برنامه‌سازی باید بشود؛ هنرمندانه کار باید بشود.‌1395/02/13
لینک ثابت
دانش‌آموز

ما باید شاخصهای ممتاز و برجسته را در دانش‌آموزمان زنده کنیم؛ در همه‌ی من و شما، خدای متعال یک مایه‌ای قرار داده ‌که این مایه قابل رشد پیدا کردن است و میشود از آن استفاده کرد. این را در این بچّه فعّال کنید، رشد بدهید.‌1395/02/13
لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی