newspart/index2
دانش‌آموز / آموزش و پرورش / مدرسه / معلم / دانش‌آموزان
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
دانش‌آموز

عزیزان امور تربیتى و مسئولان تربیت در میان جوانان دانشآموز در دبیرستانها و هم جوانان انجمنهاى اسلامى دانشآموزى؛ دو ‌نقطهى بسیار مهم [هستند] با گسترهى بسیار عظیم و مسئولیّت بسیار بزرگ. موضوع کار هر دو نهاد ــ هم نهاد انجمنهاى ‌اسلامى، هم نهاد امور تربیتى ــ جوانان هستند، آن‌ ‌هم در مقطع دانشآموزى در دبیرستانها که بسیار حائز اهمّیّت است. ‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

جوان یک نهال بالنده است، مرکز اغلب نیکىها و درخشندگىها و نورانیّتها است. این صفا و محبّتى که در شما جوانان عزیز ‌مشاهده میشود، خاستگاهش همین دل پاک و نورانى جوانى است. عزیزان من! البتّه من به شما عرض کنم که این محبّت، دو ‌طرفه است؛ دل من هم به عنوان پدر پیر شما سرشار از محبّت شما جوانها است. ‌
در هر جامعهاى مسئلهى جوانها یک مسئلهى بسیار مهم است. یکى از گرفتارىهاى بزرگ کشورهاى غربى که گاهى میگویند، ‌گاهى هم کتمان میکنند، مسئلهى جوانهاى آنها است. شما خیال نکنید که مسئلهى جوان ــ چه دختر و چه پسر ــ در جوامع ‌غربى حل شده است؛ نه، در بین هزار جوان در آنجا شاید نتوان یک نفر را پیدا کرد که این‌ ‌همه صفا و نورانیّت، این‌ ‌همه پاکى و ‌طهارت در او بشود سراغ کرد. خاصیّت آن نظامهاى مبتنى بر مادّیّت و متّکى به ارزش و اهمّیّت سرمایه و پول و آزادى شهوات، جز ‌آنچه امروز دارند آن را تجربه میکنند چیز دیگرى نیست. سقوط ملّتها همیشه یک امر ناگهانى نیست؛ یک امر تدریجى است. این ‌امر تدریجى را چشمهاى تیزبین خود متفکّران غربى در جوامع آمریکا و اروپا دارند مشاهده میکنند. جوان به طور معمول مایل به ‌بىبندوبارى، نابرخوردار از حیا، مایل به ارتکاب جنایت، مایل به تجاوز و تعدّى تربیت میشود در آن جوامع؛ جوانِ غرق در فساد ‌اخلاقى. این‌ ‌چنین نسل جوانى براى هر جامعهاى در هر حدّى از علم و معرفت و ثروت هم که باشد، مثل موریانهاى پایههاى آن ‌جامعه و نظام را میجود و از بین میبرد. نقطهى مقابل آن را شما امروز در کشور ما مشاهده میکنید؛ پدیدهاى که از اوّل انقلاب تا ‌امروز به‌ طور مستمر مثل یک رودخانهى زلال و پُرخروش در جریان بوده است؛ شوق جوانى، نورانیّت جوانى، صفاى جوانى، دین‌دارى و ایمان در جوانان. جوانان و نوجوانان کشور ما در دوران جنگ و در دوران پس از جنگ توانستند پاکى خودشان را حفظ ‌کنند. بعضى از آمارهایى که عکس این را ادّعا میکند، آمارهاى واقعى نیست؛ نه اینکه من از وجود جریانهایى، حرکات بدآموزى در ‌میان جوانان بىاطّلاع باشم؛ نه، من میدانم چه میگذرد امّا در زیر این کفها، در زیر این گل و لاىها، جریان عظیم و خروشان ‌نجابت و دیانت و اصالت و نورانیّت را هم من مشاهده میکنم. این نسل جوان، امروز مخاطب شما مسئولان امور تربیتى و شما ‌عزیزان انجمنهاى اسلامى است.‌1379/12/08

لینک ثابت
دانش‌آموز

در مورد جوانها گرایشهاى افراطى و تفریطى مشاهده میشود. بعضىها عادت کردهاند جوان را ندیده بگیرند؛ شخصیّت او را، ارادهى ‌او را، فهم او را، توانایىهاى بىکرانهى او را ندیده بگیرند، جوان را به ندانستن یا به هر گونه چیزى که از نظر آنها ناپسند است ‌متّهم بکنند؛ بعضى این جورى عادت کردهاند؛ این تربیت غلطى است. جوان مظهر تحرّک و پُر از استعداد و داراى یک ذخیرهى ‌ارزشمندى است که میتواند معجزهها بیافریند؛ یعنى نشاط جوانى، قدرت جوانى، استعداد جوانى، حوصلهى جوانى. آن بىاعتنائى، ‌یک رفتار غلط، یک برداشت غلط و منحرفانه است. در نقطهى مقابل، یک عدّهاى سعى میکنند جوان را بازیچهى مطامع و اهداف ‌سیاسى خودشان قرار بدهند، جوانها را به‌ ‌عنوان ابزار به کار بگیرند؛ این هم خیانت است. [مثلاً] آنچه را که براى جوان لازم است، ‌چون ممکن است خاطر او را آزرده کند به او نگویند، آنچه را که او را به آنها خوشبین و از آنها دلخوش میکند، اگر خلاف واقع ‌هم هست به او بگویند؛ براى اینکه لشکرکشى کنند در میدانهاى سیاسى، در میدانهاى حزبى، براى اهداف گوناگون و بعضاً ‌نامقدّس؛ این هم غلط است، این هم انحراف است، این هم تضییع نعمت الهى است. جوان یک انسان سرشار از استعداد و داراى ‌حقوق فراوانى است؛ بر پدر و مادر، بر مدرسه، بر حکومت، بر مسئولان بخشهاى گوناگون. باید وسائل رشد او و کمال او را فراهم ‌بکنند، به او کمک کنند تا بتواند راه درست را انتخاب بکند.‌‌
این کمک کردن هم به میزان زیادى با رفتارها ممکن میشود؛ گفتار، گفتن، حرف، همیشه اثرى ندارد؛ گاهى ممکن است مؤثّر واقع ‌بشود امّا گاهى عمل، حرف را تخطئه میکند. همهى کسانى که با جوانها مواجهند، از جمله خود شما جوانهاى عزیزى که در ‌انجمنهاى اسلامى هستید یا عزیزانى که در امور تربیتى هستند، سعى کنید رفتارهاى خودتان را رفتارهاى عاقلانه، حکیمانه، ‌خیرخواهانه، صلاحجویانه، صمیمانه و سرشار از محبّت و صفا قرار بدهید؛ این میتواند دلهاى جوانها را هر جور باشند، هر جا باشند ‌ولو فرض کنیم یک جوانى بر روى احساسات پاک او یک خاکسترى از خطا هم یک وقتى بنشیند، حتّى او را هم میتواند از آنچه ‌در معرض آن هست نجات بدهد.‌1379/12/08

لینک ثابت
دانش‌آموز

جوان یک انسان سرشار از استعداد و داراى حقوق فراوانى است؛ بر پدر و مادر، بر مدرسه، بر حکومت، بر مسئولان بخشهاى ‌گوناگون. باید وسائل رشد او و کمال او را فراهم بکنند، به او کمک کنند تا بتواند راه درست را انتخاب بکند.‌‌
این کمک کردن هم به میزان زیادى با رفتارها ممکن میشود؛ گفتار، گفتن، حرف، همیشه اثرى ندارد؛ گاهى ممکن است مؤثّر واقع ‌بشود امّا گاهى عمل، حرف را تخطئه میکند. همهى کسانى که با جوانها مواجهند، از جمله خود شما جوانهاى عزیزى که در ‌انجمنهاى اسلامى هستید یا عزیزانى که در امور تربیتى هستند، سعى کنید رفتارهاى خودتان را رفتارهاى عاقلانه، حکیمانه، ‌خیرخواهانه، صلاحجویانه، صمیمانه و سرشار از محبّت و صفا قرار بدهید؛ این میتواند دلهاى جوانها را هر جور باشند، هر جا باشند ‌ولو فرض کنیم یک جوانى بر روى احساسات پاک او یک خاکسترى از خطا هم یک وقتى بنشیند، حتّى او را هم میتواند از آنچه ‌در معرض آن هست نجات بدهد.‌1379/12/08

لینک ثابت
دانش‌آموز

من به شما جوانهاى عزیز عرض کنم، من بعکس آن کسانى که احساس میکنند جوان نمیتواند طرف خطاب قرار بگیرد، ‌مسئولیّتى ندارد و براى جوهر وجود جوان احترام و ارزشى قائل نیستند، معتقدم که امروز یکى از سنگینترین بارهاى مسئولیّت بر ‌دوش شما جوانها است.‌‌ ‌امروز سیلى‌خوردگان از انقلاب و آن کسانى که با پدید آمدن نظام جمهورى اسلامى بساط غارتگرىشان از ‌این کشور برچیده شد، متمرکز شدهاند روى جوانها. بارها گفتهاند، تکرار کردهاند که کار ما در ایران، کار فرهنگى است؛ کار سیاسى ‌هم نیست. کار فرهنگى یعنى چه؟ یعنى میخواهیم کارى کنیم که همین ایمان، همین شور و عشق، همین نورانیّت و صفایى که ‌امروز در شما جوانها هست، در نسل جوان ایران از بین برود؛ نقشهی آنها این است؛ البتّه من به طور قاطع میگویم که آنها موفّق ‌نخواهند شد.‌‌
جوان ما بیدار است، پسر و دختر ما هوشیارند. دانش‌آموزمان، دانشجویمان، جوانهاى دیگرمان در حوزههاى علمیّه، اینها بیدار ‌هستند. این آگاهى را هم اسلام و انقلاب به این کشور و به این جوانها داده است. در داخل مدارس سعى میکنند نفوذ کنند، در ‌دانشگاهها سعى میکنند نفوذ کنند. اوّلین اِقدام آنها هم این است که جوان را به بىبندوبارى و فساد سوق بدهند، گوهر حیا را در ‌او از بین ببرند، فروغ حیا را در او بمیرانند؛ تلاششان اینها است. شما حتماً بیشتر از من میدانید که در مدارس چه تلاشهایى ‌میکنند، چه کارهایى میکنند با عوامل ناآگاه و غافل خودشان. جوان هشیار مؤمن و متدیّنِ امروز، در مقابل این توطئهها بیدار ‌است. آنجایى که نشانهى حضور دشمن و سرانگشت دشمن را ببیند، او را در زیر پاى خودش لگد میکند و له میکند.‌1379/12/08

لینک ثابت
دانش‌آموز

هر یک‌یک از دانشآموزان تصمیم بگیرند آن چنان خودشان را بسازند که آن روزى که وارد دانشگاه شدند یا وارد حوزهها شدند یا ‌به هر نقطهاى و مرکزى منتقل شدند، در آنجا یک چراغى باشند تا دیگران را راهنمایى کنند. انسان مؤمن، انسانى است که خداى ‌متعال از زبان مؤمنین میفرماید: وَاجعَلنا لِلمُتَّقینَ اِمامًا؛ باید این صلاحیّت را هر یک انسانى در خودش به وجود بیاورد که در هر ‌نقطهاى که هست، دیگران بتوانند به او اقتدا کنند؛ نه فقط اقتداى در نماز جماعت [بلکه] اقتداى در عمل، اقتداى در فکر، اقتداى ‌در رفتار؛ خودتان را این جور بسازید. و امروز بحمداللّٰه‌ ‌فضا آمادهى براى این کار است. علىرغم دشمنىها، علىرغم خباثتهایى ‌که در عرصهى فرهنگى و سیاسى در کشور از سوى دشمنان داخلى و خارجى صورت میگیرد، بحمداللّٰه‌ ‌فضا، فضاى دین، فضاى ‌انقلاب، و فضاى اسلام است و این بر اثر نورانیّت شما جوانها است.‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

جوان یک نهال بالنده است، مرکز اغلب نیکىها و درخشندگىها و نورانیّتها است. این صفا و محبّتى که در شما جوانان ‌عزیز مشاهده میشود، خاستگاهش همین دل پاک و نورانى جوانى است.‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

جوان مظهر تحرّک و پُر از استعداد و داراى یک ذخیرهى ارزشمندى است که میتواند معجزهها بیافریند؛ یعنى نشاط ، قدرت ‌، استعداد و حوصلهى جوانى. ‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

یک عدّهاى سعى میکنند جوان را بازیچهى مطامع و اهداف سیاسى خودشان قرار بدهند، جوانها را به‌ ‌عنوان ابزار به کار ‌بگیرند؛ این خیانت است.‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

جوان یک انسان سرشار از استعداد و داراى حقوق فراوانى است؛ بر پدر و مادر، بر مدرسه، بر حکومت، بر مسئولان ‌بخشهاى گوناگون. باید وسائل رشد او و کمال او را فراهم بکنند، به او کمک کنند تا بتواند راه درست را انتخاب بکند.‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

همهى کسانى که با جوانها مواجهند، از جمله شما جوانهاى عزیزى که در انجمنهاى اسلامى هستید یا عزیزانى که در امور ‌تربیتى هستند، سعى کنید رفتارهاى خودتان را رفتارهاى عاقلانه، حکیمانه، خیرخواهانه، صلاحجویانه، صمیمانه و سرشار از ‌محبّت و صفا قرار بدهید.‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

معتقدم که امروز یکى از سنگینترین بارهاى مسئولیّت بر دوش شما جوانها است.‌‌ ‌امروز سیلى‌خوردگان از انقلاب و آن ‌کسانى که با پدید آمدن نظام جمهورى اسلامى بساط غارتگرىشان از این کشور برچیده شد، متمرکز شدهاند روى جوانها. ‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

جوان ما بیدار است، پسر و دختر ما هوشیارند. دانش‌آموزمان، دانشجویمان، جوانهاى دیگرمان در حوزههاى علمیّه، اینها ‌بیدار هستند. این آگاهى را هم اسلام و انقلاب به این کشور و به این جوانها داده است. ‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

در داخل مدارس و دانشگاهها سعى میکنند نفوذ کنند. اوّلین اِقدام آنها هم این است که جوان را به بىبندوبارى و فساد ‌سوق بدهند، گوهر حیا را در او از بین ببرند.جوان هشیار مؤمن و متدیّنِ امروز، در مقابل این توطئهها بیدار است. آنجایى که ‌نشانهى حضور دشمن و سرانگشت دشمن را ببیند، او را در زیر پاى خودش لگد میکند و له میکند.‌1379/12/08
لینک ثابت
دانش‌آموز

هر یک‌یک از دانشآموزان تصمیم بگیرند آن چنان خودشان را بسازند که آن روزى که وارد دانشگاه شدند یا وارد حوزهها ‌شدند یا به هر نقطهاى و مرکزى منتقل شدند، در آنجا یک چراغى باشند تا دیگران را راهنمایى کنند. ‌1379/12/08
لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی