newspart/index2
اقتدار اقتصادی / اقتدار ملی/ اقتدار علمی / استحکام اقتصادی/اقتصاد قوی/اقتصاد مستحکم
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
اقتدار اقتصادی

واقعاً در دوران جنگ، هنر بزرگ انقلاب این بود که بتواند کشور را همین‏طور حرکت دهد و راه ببرد. در دوران جنگ، هیچ فرصتی که قابل ذکر باشد، در مقیاس توقّعات و نیازهای این کشور، برای ساخت زیربناها و تأمین زیرساخت‏های یک توسعه‏ی حقیقی و یک رشد واقعی اقتصادی‏ و مادّی، به وجود نیامد. در طول این مدّتِ چند سالی که ما بعد از جنگ می‏گذرانیم، خوشبختانه دولت موفّق شده است در این زمینه، کارهای بزرگی را انجام دهد که حقیقتاً می‏توان این را امروز گفت که یک زیر ساخت مستحکم‏ اقتصادی، در کشور به وجود آمده است.
من یادم است که اوایلِ بعد از جنگ، که در جلسات بازسازی، با مسؤولان کشور می‌نشستیم - آن وقت آقای رئیس جمهور محترم، رئیس مجلس بودند و بعضی از مسؤولان دیگر هم بودند - جزو آرزوهای ما، یکی همین بود که چندین سد ساخته شود، یک مقدار راه ساخته شود، تعدادی کارخانه‌های اساسی در زمینه پتروشیمی، در زمینه فولاد و ... به وجود آوریم. اینها واقعاً جزو آرزوهایی بود که روی کاغذ می‌آوردیم و برای آن تلاش و کار می‌کردیم. امروز، بحمداللَّه آن آرزوها تحقّق پیدا کرده و این کارها شده است. اینها هم آسان به دست نمی‌آید و واقعاً جز با کارِ خستگی ناپذیر و خستگی ناشناس و با مدیریّتهای قوی و علاقه‌مند و بخصوص با مدیریت شخص آقای هاشمی - که واقعاً ایشان در این زمینه خوب عمل کردند و مدیریت خوبی را بر دولت اعمال نمودند - این محصول به دست نمی‌آمد.
من باید عرض کنم، خدای متعال که می‌داند، مردم ما هم که خوشبختانه می‌دانند، لیکن من هم این را بگویم و تثبیت شود که در این افتخار، شخص آقای رئیس جمهور، اشخاص یکایک شما وزرای محترم و مسؤولان بخشهای مختلف، سهیم و شریک هستید و این افتخارات، متعلّق به شماست و ثوابش ان‌شاءاللَّه پیش خدای متعال، متعلّق به شماست. همچنین همه کسانی که با شما در طول این سالهای بعد از جنگ تا امروز، همکاری کرده‌اند، بخشهای مختلف اداری و کارکنانی که وجود داشتند، از متخصّصان و کارشناسان و مردم، ان‌شاءاللَّه که همه در این افتخار سهیم هستید.
وقتی‏که در یک کشور، توسعه‏ی سازندگی و زیرساخت‏های اقتصادی‏، صحیح و مستحکم بنا می‏شود و وقتی‏که حرکت سازندگی در کشور- به معنای واقعی کلمه- به وجود می‏آید؛ کشور از اعتلای سیاسی هم در داخل و خارج برخوردار می‏شود. یعنی اگر شما امروز می‏بینید که بحمد اللّه دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران و کشور ما، هم در سطح جهان، از یک آبروی سیاسی برخوردار است و هم در داخل، زبان بدخواهان و بدگویان و عیب‏گیران و کسانی که عیب‏های کوچک را بزرگ می‏کنند و محسّنات بزرگ را ندیده می‏گیرند، تا حدود زیادی بسته است- اگرچه هیچ‏وقت زبان بدگویان به کلی بسته نخواهد شد؛ چون به طور کلی انگیزه‏های بدخواهی هرگز از بین نمی‏رود، لیکن تا حدودی زیادی این معنا هست- به‏خاطر این است که حرفی برای گفتن ندارند و خیلی از حرفهایی را که می‏توانستند بگویند و می‏توانستند به عنوان بهانه ذکر کنند، دیگر ندارند. یعنی استحکام‏ سیاسی تا حدود زیادی، ناشی از استحکام‏ فعالیتهای سازندگی در کشور است، که خوشبختانه این کار انجام گرفته است. در زمینه‏های فرهنگی هم کار شده است. اگرچه نه به اندازه‏ی کارهای زیر بناییِ اقتصادی‏ و آنچه مربوط به توسعه‏ی اقتصادی است، لیکن به‏هرحال در آن زمینه هم، انصافاً کارهای باارزشی انجام گرفته است.1375/06/08

لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی