حج / ارکان حج/برکات حج/ابراهیم/طواف/صفا/مروه/عرفات
حج، برترین جایگاه برائت از مشرکین
حج و اجتماع عظیم بر گرد خانهی توحید، باید آن مظاهر شرک را نفی کند و مسلمانان را از آن برحذر دارد. حج با این مفهوم روشن و جلی است که برترین جایگاه برائت از مشرکین شناخته شده و خدای متعال از زبان خود و نبیّ مکرمش(ص)، اعلام برائت از مشرکین را به روز حج اکبر موکول ساخته است؛ «و اذان مناللَّه و رسوله الی النّاس یوم الحجّ الاکبر انّ اللَّه برئ من المشرکین و رسوله فان تبتم فهو خیرلکم و ان تولّیتم فاعلموا انّکم غیر معجزی اللَّه و بشّر الّذین کفروا بعذاب الیم»(1).1370/03/26
1 )
سوره مبارکه التوبة آیه 3
وَأَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسولِهِ إِلَى النّاسِ يَومَ الحَجِّ الأَكبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَريءٌ مِنَ المُشرِكينَ ۙ وَرَسولُهُ ۚ فَإِن تُبتُم فَهُوَ خَيرٌ لَكُم ۖ وَإِن تَوَلَّيتُم فَاعلَموا أَنَّكُم غَيرُ مُعجِزِي اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الَّذينَ كَفَروا بِعَذابٍ أَليمٍ
ترجمه:
و این، اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [= روز عید قربان] که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند! با این حال، اگر توبه کنید، برای شما بهتر است! و اگر سرپیچی نمایید، بدانید شما نمیتوانید خدا را ناتوان سازید (و از قلمرو قدرتش خارج شوید)! و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده!
لینک ثابت
حج مظهر وحدت و عبودیت مسلمانان
حج با مشاهد و مناسک و شعایر خود، باید این روح وحدت و ملائمت و جماعت و عظمت را در مسلمانان همهی اقطار عالم زنده کند و از شعوب و قبایل مختلفه، امت واحده پدید آورد و آن امت واحده را به وادی امن عبودیت مطلق خداوند هدایت نماید و مقدمات تحقق گفتهی خدای بزرگ را که: «انّ هذه امّتکم امّة واحدة و انا ربّکم فاعبدون»(1) فراهم آورد.
تشکیل امت واحدهیی که ناصیهی عبودیت بر درگاه ربوبیت و وحدانیت میساید، همان آرزوی بزرگ اسلام است و همان است که در سایهی آن، نیل به همهی کمالات فردی و جمعی مسلمین میسر میگردد و همان هدفی است که جهاد اسلامی برای تحقق آن تشریع شده و هر یک از عبادات و فرایض اسلامی، بخشی از آن را زمینهسازی و تأمین میکند.
حج ابراهیمی و محمّدی(صلّیاللَّهعلیهماوالهما)، بیگمان یکی از بزرگترین مقدمات و ارکان این دو هدف بزرگ است. بدین جهت در این عرصهی عظیم، در همان حال که ذکر خدا: «فاذکروا اللَّه کذکرکم ابائکم او اشدّ ذکرا»(2) و اعلام برائت از مشرکان: «و اذان مناللَّه و رسوله الیالنّاس یوم الحجّ الاکبر أنّاللَّه برئ منالمشرکین و رسوله»(3) رکن حج محسوب میشود، حساسیت در برابر هر حرکتی که میان برادران - یعنی اجزای این امت واحده - جدایی و دشمنی بیافریند، نیز در حد اعلاست؛ تا آنجا که حتّی بگومگوی دو برادر مسلمان نیز که در زندگی عادی چندان مهم نمینماید، در حج ممنوع و حرام است؛ «فلا رفث و لافسوق و لاجدال فیالحجّ»(4). آری، همان صحنه که در آن برائت از مشرکان - یعنی دشمنان بنیانی امت واحدهی توحیدی - لازم میشود، جدال با برادران مسلمان - یعنی اجزای بنیانی امت واحدهی توحیدی - ممنوع و حرام میگردد، و بدینگونه پیام وحدت و جماعت در حج، صراحت بیشتری مییابد.1370/03/26
1 )
سوره مبارکه الأنبياء آیه 92
إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّكُم فَاعبُدونِ
ترجمه:
این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امّت واحدی بودند (و پیرو یک هدف)؛ و من پروردگار شما هستم؛ پس مرا پرستش کنید!
2 )
سوره مبارکه البقرة آیه 200
فَإِذا قَضَيتُم مَناسِكَكُم فَاذكُرُوا اللَّهَ كَذِكرِكُم آباءَكُم أَو أَشَدَّ ذِكرًا ۗ فَمِنَ النّاسِ مَن يَقولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنيا وَما لَهُ فِي الآخِرَةِ مِن خَلاقٍ
ترجمه:
و هنگامی که مناسکِ (حج) ِ خود را انجام دادید، خدا را یاد کنید، همانند یادآوری از پدرانتان (آنگونه که رسم آن زمان بود) بلکه از آن هم بیشتر! (در این مراسم، مردم دو گروهند:) بعضی از مردم میگویند: «خداوندا! به ما در دنیا، (*نیکی*) عطا کن!» ولی در آخرت، بهرهای ندارند.
3 )
سوره مبارکه التوبة آیه 3
وَأَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسولِهِ إِلَى النّاسِ يَومَ الحَجِّ الأَكبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَريءٌ مِنَ المُشرِكينَ ۙ وَرَسولُهُ ۚ فَإِن تُبتُم فَهُوَ خَيرٌ لَكُم ۖ وَإِن تَوَلَّيتُم فَاعلَموا أَنَّكُم غَيرُ مُعجِزِي اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الَّذينَ كَفَروا بِعَذابٍ أَليمٍ
ترجمه:
و این، اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [= روز عید قربان] که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند! با این حال، اگر توبه کنید، برای شما بهتر است! و اگر سرپیچی نمایید، بدانید شما نمیتوانید خدا را ناتوان سازید (و از قلمرو قدرتش خارج شوید)! و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده!
4 )
سوره مبارکه البقرة آیه 197
الحَجُّ أَشهُرٌ مَعلوماتٌ ۚ فَمَن فَرَضَ فيهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ وَلا فُسوقَ وَلا جِدالَ فِي الحَجِّ ۗ وَما تَفعَلوا مِن خَيرٍ يَعلَمهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدوا فَإِنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقوىٰ ۚ وَاتَّقونِ يا أُولِي الأَلبابِ
ترجمه:
حج، در ماههای معینی است! و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج،) حج را بر خود فرض کردهاند، (باید بدانند که) در حج، آمیزش جنسی با زنان، و گناه و جدال نیست! و آنچه از کارهای نیک انجام دهید، خدا آن را میداند. و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است! و از من بپرهیزید ای خردمندان!
لینک ثابت
حج مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان است.1370/03/26
لینک ثابت
حج برترین جایگاه برائت از مشركین شناخته شده و خدای متعال از زبان خود و نبی مكرمش(ص)، اعلام برائت از مشركین را به روز حج اكبر موكول ساخته است.1370/03/26
لینک ثابت
حج و اجتماع عظیم بر گرد خانهی توحید، باید آن مظاهر شرك را نفی كند و مسلمانان را از برحذر دارد.1370/03/26
لینک ثابت
خدا را سپاس که حج را همچون ذخیرهیی تمامنشدنی و چشمهیی همیشهجوشان و چون جویباری زلال و مستمر برای امت خالده قرارداد که درهرحال آنکه بشناسد و قدرداند، توان استفاده از آن را خواهد داشت.1370/03/26
لینک ثابت
حج مظهر توحید، و کعبه خانهی توحید است.1370/03/26
لینک ثابت
حج مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان است.1370/03/26
لینک ثابت
حج با مشاهد و مناسک و شعایر خود، باید از شعوب و قبایل مختلفه، امت واحده پدید آورد و آن امت واحده را به وادی امن عبودیت مطلق خداوند هدایت نماید.1370/03/26
لینک ثابت
حج کنگرهی عظیم سالیانهی مسلمانان سراسر جهان است.1370/03/26
لینک ثابت
اینکه در آیات کریمهی مربوط به حج، بارها از ذکراللَّه سخن رفته، نشانهی آن است که در خانه کعبه و به برکت آن، باید هر عامل غیرخدا از صحنهی ذهن و عمل مسلمین زدوده شود و بساط انواع شرک از زندگی آنان برچیده شود. در این محیط، محور و مرکز هر حرکتی خداست و طواف و سعی و رمی و وقوف و دیگر شعائراللَّه حج، هر یک به نحوی نمایش انجذاب به «اللَّه» و طرد و نفی و برائت از «انداداللَّه» است.1370/03/26
لینک ثابت
حج ... مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان است. اینکه خداوند متعال همهی مسلمانان و هرکه از ایشان را که بتواند، به نقطهیی خاص و در زمانی خاص فرا میخواند و در اعمال و حرکاتی که مظهر همزیستی و نظم و هماهنگی است، آنان را روزها و شبهایی در کنار یکدیگر مجتمع میسازد، نخستین اثر نمایانش، تزریق احساس وحدت و جماعت در یکایک آنان و نشان دادن شکوه و شوکت اجتماع مسلمین به آنان و سیراب کردن ذهن هر یک تن آنان از احساس عظمت است.1370/03/26
لینک ثابت
در همان حال که ذکر خدا: «فاذکروا اللَّه کذکرکم ابائکم او اشدّ ذکرا» و اعلام برائت از مشرکان: «و اذان مناللَّه و رسوله الیالنّاس یوم الحجّ الاکبر أنّاللَّه برئ منالمشرکین و رسوله» رکن حج محسوب میشود، حساسیت در برابر هر حرکتی که میان برادران - یعنی اجزای .. امت واحده - جدایی و دشمنی بیافریند، نیز در حد اعلاست؛ تا آنجا که حتّی بگومگوی دو برادر مسلمان نیز که در زندگی عادی چندان مهم نمینماید، در حج ممنوع و حرام است؛ «فلا رفث و لافسوق و لاجدال فیالحجّ». آری، همان صحنه که در آن برائت از مشرکان - یعنی دشمنان بنیانی امت واحدهی توحیدی - لازم میشود، جدال با برادران مسلمان - یعنی اجزای بنیانی امت واحدهی توحیدی - ممنوع و حرام میگردد، و بدینگونه پیام وحدت و جماعت در حج، صراحت بیشتری مییابد.1370/03/26
لینک ثابت
حج با مشاهد و مناسک و شعایر خود، باید ... روح وحدت و ملائمت و جماعت و عظمت را در مسلمانان همهی اقطار عالم زنده کند و از شعوب و قبایل مختلفه، امت واحده پدید آورد و آن امت واحده را به وادی امن عبودیت مطلق خداوند هدایت نماید و مقدمات تحقق گفتهی خدای بزرگ را که: «انّ هذه امّتکم امّة واحدة و انا ربّکم فاعبدون» فراهم آورد.1370/03/26
لینک ثابت
در همان حال که ذکر خدا: «فاذکروا اللَّه کذکرکم ابائکم او اشدّ ذکرا» و اعلام برائت از مشرکان: «و اذان مناللَّه و رسوله الیالنّاس یوم الحجّ الاکبر أنّاللَّه برئ منالمشرکین و رسوله» رکن حج محسوب میشود، حساسیت در برابر هر حرکتی که میان برادران - یعنی اجزای .. امت واحده - جدایی و دشمنی بیافریند، نیز در حد اعلاست؛ تا آنجا که حتّی بگومگوی دو برادر مسلمان نیز که در زندگی عادی چندان مهم نمینماید، در حج ممنوع و حرام است؛ «فلا رفث و لافسوق و لاجدال فیالحجّ». آری، همان صحنه که در آن برائت از مشرکان - یعنی دشمنان بنیانی امت واحدهی توحیدی - لازم میشود، جدال با برادران مسلمان - یعنی اجزای بنیانی امت واحدهی توحیدی - ممنوع و حرام میگردد، و بدینگونه پیام وحدت و جماعت در حج، صراحت بیشتری مییابد.1370/03/26
لینک ثابت
اگر حج کنگرهی عظیم سالیانهی مسلمانان سراسر جهان است، بیگمان فوریترین دستور این کنگره، مسایل روز مسلمانان در هر نقطه از جهان است. این مسایل، در تبلیغات استکباری به گونهیی مطرح میشود که از آن، نه درس و تجربه و امیدی به مسلمین سراسر عالم منتقل شود، و نه اگر در آن حادثه سوء نیت و سوء عمل استکبار مؤثر بوده، مجرمی رسوا و حقیقتی افشا گردد، و یا به طور کلی مطرح نمیشود. حج جایی است که باید این خیانت تبلیغاتی افشا، و حقیقت آشکار شود و زمینهی آگاهی عمومی مسلمانان فراهم آید.1370/03/26
لینک ثابت