این ملت چه گناهی کرده است، جز اینکه در راه اسلام و برای استقلال کشور حرکت میکند و میخواهد زیر پرچم امریکا نباشد؟ چرا دائم در دغدغه و نگرانی و اضطراب و خبرهای بد و دروغ و نگرانی به سر ببرد!؟ چرا دائم در ذهن مردم اعتراض بهوجود بیاورند؟ هر حادثهای که بهوجود میآید این خبرگزاریها باید اینطور به ذهن مردم خط بدهند که گویا در این مورد، از داخل و از خودیها خطایی سرزده است! آنگاه مردم ناراحت و نگران بشوند و غصه بخورند که چرا اینطور شد؟1371/06/31
لینک ثابت
آنچه که امروز مطرح است، شکل جدیدی از دشمنی است؛ با توجه به اینکه امروز دشمن از وسایل زیادی برخوردار است و بخصوص با توجه به اینکه اسلام امروز یک داعیهدار است. اسلام در مسلمین بیداری ایجاد کرده است. هرجا اسلام هست، در آنجا منافع قدرتهای زورگو و ظالم، تهدید میشود. احساس کردهاند که اسلام بنا دارد که با همهی وجود، با تحقق اصول و مبانی اساسی خود، در مقابل دنیای زر و زور ظاهر شود و قد علم کند. این را فهمیدهاند؛ لذاست که امروز در مقابله با اسلام، یک حرکت عظیم و عمومی به راه انداختهاند. این را ما در دنیا احساس میکنیم.1371/06/31
لینک ثابت
بنده در شهر سارایوو، پیاده در خیابانها حرکت کردم. همین مردم بیچارهای که امروز کشته میشوند؛ همین زنان و مردان که شنیده بودند از جمهوری اسلامی کسی آمده، اطراف این خیابانها اجتماع و ازدحام کرده بودند که ما را تماشا کنند و ببینند. به کتابخانهی «غازی» هم رفتم، که یکی از کتابخانههای قدیمی است و هزاران جلد کتاب خطی فارسی و عربی در آن است. کتابخانهی مذکور از یادگارها و مواریث اسلامی است. یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از نسخ آن نسخ نفیسی است. ساعتی در آن کتابخانه گردش کردم. حالا شنیدهام همان کتابخانه آتش گرفته؛ آنجا را با بمب زدهاند و نابود کردهاند!
مدرسهی قدیمی و مسجد قدیمی آنجا را رفتیم و از نزدیک دیدیم. بعد هم پیاده در خیابانها، با گروهی که همراه ما بودند حرکت کردیم. این جمعیت هم اظهار علاقه میکرد. زنان بیحجاب بودند و ظواهراسلامی از لحاظ پوشاک و رفتار صفر بود؛ اما دلهایشان مالامال از اسلام و احساس مسلمانی بود. در مسجدشان که وارد شدیم، چند نفر از خانمهای حزب اللهی در هیأت ما بودند و با چادر و آن وضعیت و آن زی، وارد مسجد شدند. زنان مسلمانی که برای نماز به آن مسجد آمده بودند، خانمهای چادری را محاصره کرده و، آنها را میبوسیدند و به آنها دست میکشیدند. این، احساسات اسلامی آن مردم است. از ظواهراسلامی هم چیزی نیست جز همین نماز. فقط نماز آنجا هست. اما احساس مسلمان بودن، فراوان. عشق به امت اسلامی، احساس هویت اسلامی، بسیار عالی و در حد اعلی.1371/06/31
لینک ثابت
بنده در شهر سارایوو، پیاده در خیابانها حرکت کردم. همین مردم بیچارهای که امروز کشته میشوند؛ همین زنان و مردان که شنیده بودند از جمهوری اسلامی کسی آمده، اطراف این خیابانها اجتماع و ازدحام کرده بودند که ما را تماشا کنند و ببینند. به کتابخانهی «غازی» هم رفتم، که یکی از کتابخانههای قدیمی است و هزاران جلد کتاب خطی فارسی و عربی در آن است. کتابخانهی مذکور از یادگارها و مواریث اسلامی است. یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از نسخ آن نسخ نفیسی است. ساعتی در آن کتابخانه گردش کردم. حالا شنیدهام همان کتابخانه آتش گرفته؛ آنجا را با بمب زدهاند و نابود کردهاند!
مدرسهی قدیمی و مسجد قدیمی آنجا را رفتیم و از نزدیک دیدیم. بعد هم پیاده در خیابانها، با گروهی که همراه ما بودند حرکت کردیم. این جمعیت هم اظهار علاقه میکرد. زنان بیحجاب بودند و ظواهراسلامی از لحاظ پوشاک و رفتار صفر بود؛ اما دلهایشان مالامال از اسلام و احساس مسلمانی بود. در مسجدشان که وارد شدیم، چند نفر از خانمهای حزب اللهی در هیأت ما بودند و با چادر و آن وضعیت و آن زی، وارد مسجد شدند. زنان مسلمانی که برای نماز به آن مسجد آمده بودند، خانمهای چادری را محاصره کرده و، آنها را میبوسیدند و به آنها دست میکشیدند. این، احساسات اسلامی آن مردم است. از ظواهراسلامی هم چیزی نیست جز همین نماز. فقط نماز آنجا هست. اما احساس مسلمان بودن، فراوان. عشق به امت اسلامی، احساس هویت اسلامی، بسیار عالی و در حد اعلی.1371/06/31
لینک ثابت
خدمات انقلاب اسلامی به زنان
درون هر خانهای بروید، به هر کورهدهی بروید، در هر مجمع و محفلی بروید، مسائل سیاسی را میفهمند؛ مگر آن اقلِ قلیلی که درِ انقلاب را روی خودشان بستهاند و خودشان را زندانی جهالتها کردهاند. کسانی که سینه را به روی نسیمهای معنوی انقلاب گشودند، شرح صدر پیدا کردند. امروز، پیرزنان ما، گوشه نشینان ما و افرادی که هرگز داخل مسائل سیاسی نبودند، از مسائل عالم چیزها میدانند. برای مثال، همین واژهی استکبار و استعمار را که ما اینطور راحت استعمال میکنیم و همه معنایش را میفهمند. زنان ما میدانند استکبار یعنی چه، پیرزنان میدانند، نوجوانان میدانند. اینها امریکا و سلطهطلبی را زشت میشمارند و راجع به این قضایا اطلاعات دارند.1371/06/31
لینک ثابت
در شهرها گاهی اوقات مبلغی پول برای انجام کاری باید جمع شود؛ خانوادههایی باید کمک شوند؛ مشکلی باید برطرف گردد و اختلافی باید حل شود. بهترین جا برای این کارها، نماز جمعه است. افرادی که همیشه در مساجد بودهاند، میدانند که افرادی از مؤمنین، اهل خیرند؛ خیرند؛ کار راهاندازند. در مساجد جمع میشدند و گاهی کارهایی را در مسجد محله یا مسجد جامع شهر انجام میدادند. امروز هم در نماز جمعه میتوانند این کار را انجام دهند. بسیاری از مشکلات شهری، به این وسیله قابل حل شدن است.1371/06/31
لینک ثابت
[به برکت انقلاب اسلامی] در کشورهایی که پنجاه، شصت سال و بعضاً هفتاد سال در زیر سیطرهی کمونیسم بودند، نسیم آزادی راه پیدا کرد. آنچه که اول مورد توجه مردم قرار گرفت - مثل مردم کشورهای منطقهی قفقازیا آسیای میانه - اسلام بود. قومیت و ملیتگرایی نبود. چه چیز اسلام را در اینها زنده نگه داشت؟ چهچیز احساس هویت اسلامی را در اینها تر و تازه نگه داشت؟ این عزت و شوکت اسلام بود که به برکت جمهوری اسلامی بهوجود آمد. عظمت اسلام بود که جمهوری اسلامی آن را نشان داد1371/06/31
لینک ثابت
توحید اسلامی، یک اقیانوس است که امثال ما به اعماق آن ممکن نیست برسیم. مقداری از این ظاهر باید پایینتر برویم و آنها را برای مردم تبیین کنیم1371/06/31
لینک ثابت
توحید اسلامی، یک اقیانوس است که امثال ما به اعماق آن ممکن نیست برسیم. مقداری از این ظاهر باید پایینتر برویم و آنها را برای مردم تبیین کنیم. مسائل مربوط به معاد، مسائل مربوط به نبوت و امامت، مسائل اعتقادی گوناگون. اینها چیزهایی است که مردم باید بدانند. قانع نباشیم به اینکه حالا این مردم اعتقاد سالم و خالصی دارند. همین را دست نزده نگه نداریم. شما میخواهید دست نزده نگهش دارید، دشمن که نمیخواهد! دشمن میآید این ایمان را، بخصوص در جوانان، تضعیف میکند. این ایمان را باید تعمیق کرد. این، با کار دینی انجام میگیرد و جاهای مختلفی دارد که یکی از آنها نماز جمعه است.1371/06/31
لینک ثابت
توحید اسلامی، یک اقیانوس است که امثال ما به اعماق آن ممکن نیست برسیم. مقداری از این ظاهر باید پایینتر برویم و آنها را برای مردم تبیین کنیم. مسائل مربوط به معاد، مسائل مربوط به نبوت و امامت، مسائل اعتقادی گوناگون. اینها چیزهایی است که مردم باید بدانند. قانع نباشیم به اینکه حالا این مردم اعتقاد سالم و خالصی دارند. همین را دست نزده نگه نداریم. شما میخواهید دست نزده نگهش دارید، دشمن که نمیخواهد! دشمن میآید این ایمان را، بخصوص در جوانان، تضعیف میکند. این ایمان را باید تعمیق کرد. این، با کار دینی انجام میگیرد و جاهای مختلفی دارد که یکی از آنها نماز جمعه است.1371/06/31
لینک ثابت
لزوم محکم چسبیدن به عروهی وثقی و کفر به طاغوت
این قضیهی جزایر خلیجفارس [جزایر ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی] یکی از کارهای کوچکی است که آنها میخواهند انجام دهند. تا مثلاً ناخنشان به جایی بند میشود، آنجا را محکم میچسبند که شاید بتوانند فشاری وارد کنند. بزرگترین قلمی که اینها علیه ما راه انداختند، جنگ تحمیلی هشت ساله بود که در آن ناکام شدند. آنها خیلی روی این جنگ تحمیلی حساب کرده بودند. فکر نمیکردند این جنگ، هشت سال طول بکشد و آخرش هم با ناکامی متجاوز تمام شود. لذا کمکش کردند، تشویقش کردند، پول دادند، سلاح دادند، همه چیز به دشمن دادند تا شاید بتواند کاری از پیش ببرد؛ که بحمدالله نتوانست. از این قبیل کارها داشتند و خواهند داشت. این آن مطلب اول؛ یعنی حمله به اسلام در سرتاسر عالم، که این هوشیاری، وحدت، اتحاد و اتفاق امت اسلامی و از بین بردن اختلافات میان اعضای امت اسلامی را میطلبد. قومیتها و مذاهب را بر اسلام و قرآن ترجیح ندادن: «فمن یکفربالطاغوت ویؤمن بالله فقداستمسک بالعروة الوثقی(1)». این عروهی وثقی را محکم چسبیدن و کفر به طاغوت و ایمان به الله داشتن.1371/06/31
1 )
سوره مبارکه البقرة آیه 256
لا إِكراهَ فِي الدّينِ ۖ قَد تَبَيَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَيِّ ۚ فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ وَيُؤمِن بِاللَّهِ فَقَدِ استَمسَكَ بِالعُروَةِ الوُثقىٰ لَا انفِصامَ لَها ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ
ترجمه:
در قبول دین، اکراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است. بنابر این، کسی که به طاغوت [= بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر] کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است، که گسستن برای آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست.
لینک ثابت
یکی از فواید نماز جمعه، توجه همزمان به فکر و دل است
عرض نمیکنم که نماز جمعه را به بحثهای اعتقادی پیچیده مخصوص کنیم؛ نه. اگر یک جملهی معرفت اعتقادی در نماز جمعه باشد، مردم استفادهی زیادی میکنند. یکی از فواید نماز جمعه این است. البته نماز جمعه، فقط به فکر کار ندارد. به دل هم کار دارد. نماز جمعه حال است؛ ذکر است. «فاسعوا الی ذکر الله. (1)» نماز جمعه ذکر است؛ توجه به خداست. یک هفته تلاش و کار برای مادیات، برای زندگی و یک روز در یک مجمع عظیم، دل را به خدا دادن؛ خود را در معرض انوار معرفت الهی و الطاف او قرار دادن. شستشو دادن و تطهیر کردن دل، امر لذتبخشی است. شنیدن آیات قرآن و کلمات الهی از زبان امام جمعه در خطبه، برای هر مسلمانی لذتبخش است.1371/06/31
1 )
سوره مبارکه الجمعة آیه 9
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِذا نودِيَ لِلصَّلاةِ مِن يَومِ الجُمُعَةِ فَاسعَوا إِلىٰ ذِكرِ اللَّهِ وَذَرُوا البَيعَ ۚ ذٰلِكُم خَيرٌ لَكُم إِن كُنتُم تَعلَمونَ
ترجمه:
ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر میدانستید!
لینک ثابت
نشان دادن تبلیغات دشمن و حرفهای خلاف واقع او به مردم در نماز جمعه
امام جمعه و خطیب جمعه، باید با بیان خود، با سخن حکیمانه و سنجیده و معرفت صحیح خود، دلها را آرامش بخشد. به مردم تفهیم کند که اینها تبلیغات دشمن است و بسیاری از حرفهای آنها خلاف واقع است. واقعیات رابیان کند. اینها را آرام و متکی به لطف خدا کند. متوکل علیالله کند؛ و متوکل به قدرت ذاتی و درونی خودشان. بفهماند که دشمن ضعیف است و کید دشمن «فی تضلیل» (1) است. اینها را برای مردم روشن کند. این هم یکی از آثار نماز جمعه.1371/06/31
لینک ثابت
مقابله با حمله به اسلام در سرتاسر عالم، هوشیاری، وحدت، اتحاد و اتفاق امت اسلامی و از بین بردن اختلافات میان اعضای امت اسلامی را میطلبد. 1371/06/31
لینک ثابت
مقابله با حمله به اسلام در سرتاسر عالم قومیتها و مذاهب را بر اسلام و قرآن ترجیح ندادن را میطلبد.1371/06/31
لینک ثابت
نماز جمعه، حقیقتاً نعمت بزرگ الهی است. من تصور میکنم در این واجب مهم، پنج، شش خاصیت و اثر اساسی هست، که گمان میکنم نمازهای جمعه، وقتی کماهوحقه انجام گیرد، این آثار را در جامعه خواهد داشت؛ و اینها ارزشهای مهمی است که جامعهی ما نیازمندشان است: یکی معرفت دینی است و انباشتن ذهن و فکر از معارف زلال و صاف و پاک دینی و فهم دینی و عمق اعتقاد دینی و نزدیک کردن دل به یاد خدای متعال، و خلاصه، جنبهی دینی انسان را تأمین کردن. شبهاتی در ذهنها پیش میآید. ذهنها در یک جامعهی آزاد، جوال است. ما باید به ذهنهای گوناگون میدان بدهیم که دربارهی مسائل فکر کنند. اگر شبههای به ذهنشان رسید، باید اعلام دین، آن شبههها را برطرف کنند. همهاش هم روی شبهه حساب نکنیم. تفهیم و تعمیق معارف اسلامی بسیار مهم است. توحید اسلامی، یک اقیانوس است که امثال ما به اعماق آن ممکن نیست برسیم. مقداری از این ظاهر باید پایینتر برویم و آنها را برای مردم تبیین کنیم. مسائل مربوط به معاد، مسائل مربوط به نبوت و امامت، مسائل اعتقادی گوناگون. اینها چیزهایی است که مردم باید بدانند. قانع نباشیم به اینکه حالا این مردم اعتقاد سالم و خالصی دارند. همین را دست نزده نگه نداریم. شما میخواهید دست نزده نگهش دارید، دشمن که نمیخواهد! دشمن میآید این ایمان را، بخصوص در جوانان، تضعیف میکند. این ایمان را باید تعمیق کرد. این، با کار دینی انجام میگیرد و جاهای مختلفی دارد که یکی از آنها نماز جمعه است.
عرض نمیکنم که نماز جمعه را به بحثهای اعتقادی پیچیده مخصوص کنیم؛ نه. اگر یک جملهی معرفت اعتقادی در نماز جمعه باشد، مردم استفادهی زیادی میکنند. یکی از فواید نماز جمعه این است. البته نماز جمعه، فقط به فکر کار ندارد. به دل هم کار دارد. نماز جمعه حال است؛ ذکر است...
دوم، معرفت سیاسی است. جامعهی ما برخلاف بسیاری از جوامع دیگر، یک جامعهی سیاسی است... درون هر خانهای بروید، به هر کورهدهی بروید، در هر مجمع و محفلی بروید، مسائل سیاسی را میفهمند؛ مگر آن اقلِ قلیلی که درِ انقلاب را روی خودشان بستهاند و خودشان را زندانی جهالتها کردهاند...
سوم، آرامش و سکینهی روحی است. ببینید امروز علیه نظام جمهوری اسلامی، چقدر تبلیغات در دنیا وجود دارد! رادیوهای گوناگون، روزنامهها و مطبوعات گوناگون، خبرگزاریهای دشمن - همین خبرگزاریهای معروف دنیا که غالباً هم در مشت صهیونیستهاست - اینها هر چه خبر میدهند تقریباً یکسان است؛ مگر جاهایی که استثناست. والّا روال طبیعی این است. در دوران جنگ هم اینطور بود - آن زمان میگفتیم لابد مال جنگ است - الان نیز همینطور است. در همهی دورانها، هر چه خبرگزاریها خبر میدهند، منحرفکنندهی افکار نسبت به جمهوری اسلامی است! این خبرها هم، بالاخره در گوشه و کنار جامعه منتشر میگردد، باعث ناراحتی ذهن مردم میشود، دلها را آشفته میسازد و نگرانی و دغدغه ایجاد میکند... خوب؛ این دغدغهها و ناراحتیها، نقطهی آرامشی لازم دارد. این نقطهی آرامش، نماز جمعه است. امام جمعه و خطیب جمعه، باید با بیان خود، با سخن حکیمانه و سنجیده و معرفت صحیح خود، دلها را آرامش بخشد. به مردم تفهیم کند که اینها تبلیغات دشمن است و بسیاری از حرفهای آنها خلاف واقع است. واقعیات رابیان کند. اینها را آرام و متکی به لطف خدا کند. متوکل علیالله کند؛ و متوکل به قدرت ذاتی و درونی خودشان. بفهماند که دشمن ضعیف است و کید دشمن «فی تضلیل» است. اینها را برای مردم روشن کند. این هم یکی از آثار نماز جمعه.
من در آن سالهای اول انقلاب و روزهایی که تشنج و جنگ روانی دشمن علیه ما در حد اعلی بود، بالعیان مشاهده میکردم یکی از عواملی که دلهای مردم را در مقابل آن جنگ روانی عجیبی که دشمن بهوسیلهی گروهکها و غیرذلک راه انداخته بود آرامش میداد، همین نمازهای جمعه بود؛ نقش ائمهی جمعه بود. لذا، دشمن ائمهی جمعه رانشان گرفت؛ چون میدید اینها چقدر نقش دارند. البته امروز بحمدالله دشمن دیگر آن دست و پا را ندارد. آن روز خیلی قویتر بود. بههرحال، این نقش سوم نماز جمعه است.
چهارم، احساس برادری و صمیمیت و خبرگیری مسلمانان و برادران در یک شهر از یکدیگر، در یک مجمع عام است. این چه چیز خوبی است که در یک مجمع عمومی، برادران و خواهران مسلمان هفتهای یکبار همدیگر را ببینند؛ آشناها به سراغ هم بروند، احوال هم را بپرسند، صمیمیت را زیاد کنند؛ صلهی اخوان و ارحام انجام گیرد. یکی از فواید نماز جماعت - آن چنان که ذکر شده است - همین است که مردم از حال هم مطلع شوند. در یک مجمع عظیم عمومی، این معنابهشکل بهتری انجام خواهد گرفت. مردم به همدیگر برسند، به هم نگاه کنند و از هم احوال بپرسند. این، فایدهی بزرگی است.
پنجم، حل بعضی از مشکلات اجتماعی در شهرهاست. در شهرها گاهی اوقات مبلغی پول برای انجام کاری باید جمع شود؛ خانوادههایی باید کمک شوند؛ مشکلی باید برطرف گردد و اختلافی باید حل شود. بهترین جا برای این کارها، نماز جمعه است. افرادی که همیشه در مساجد بودهاند، میدانند که افرادی از مؤمنین، اهل خیرند؛ خیرند؛ کار راهاندازند. در مساجد جمع میشدند و گاهی کارهایی را در مسجد محله یا مسجد جامع شهر انجام میدادند. امروز هم در نماز جمعه میتوانند این کار را انجام دهند. بسیاری از مشکلات شهری، به این وسیله قابل حل شدن است.
ششم، نماز جمعه مظهر عزم سیاسی ملت است. وقتی که مردم بر یک کاری تصمیم سیاسی دارند... بهترین جا و مظهر عزم ملی مردم، همین نمازهای جمعه است.1371/06/31
لینک ثابت