news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1381/04/05

دیدار مسئولان‌ قوه‌ قضائیه‌ و جمعی‌ از قضات‌ و کارکنان‌ این‌ قوه‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار رئیس‌ و مسئولان‌ قوه‌ قضائیه‌ و جمعی‌ از قضات‌ و کارکنان‌ این‌ قوه‌، با تأکید بر لزوم‌ حفظ حرمت‌ و جایگاه‌ دستگاه‌ قضائی‌ از جانب‌ همه‌ افراد و دستگاهها و همچنین‌ مسئولان‌ و کارکنان‌ قوه‌ قضائیه‌ تصریح‌ کردند: قوه‌ قضائیه‌ ضامن‌ اجرائی‌ عملکرد صحیح‌ مسئولان‌ نظام‌ و آحاد مردم‌ و همچنین‌ تامین‌ حقوق‌ مردم‌ در نظام‌ اسلامی‌ و حرکت‌ نظام‌ بسوی‌ هدفهای‌ والای‌ اسلامی‌ است‌. ایشان‌ در این‌ دیدار که‌ همزمان‌ با هفته‌ قوه‌ قضائیه‌ و در آستانه‌ سالگرد حادثه‌ هفتم‌ تیر و شهادت‌ 72 تن‌ از یاران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ برگزار شد، با گرامیداشت‌ یاد و خاطره‌ شهدای‌ هفتم‌ تیر بویژه‌ شهید مظلوم‌ آیت‌الله‌ بهشتی‌ خاطرنشان‌ کردند: شهدای‌ هفتم‌ تیر در یک‌ موقعیت‌ بسیار حساسی‌ مورد تهاجم‌ کینه‌ورزانه‌ دشمن‌ قرار گرفتند و هدف‌ از این‌ اقدام‌، فلج‌ کردن‌ نظام‌ اسلامی‌ بود که‌ با هوشیاری‌ و مقاومت‌ مردم‌ این‌ توطئه‌ در آنزمان‌ ناکام‌ ماند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با قدردانی‌ از زحمات‌ و خدمات‌ قوه‌ قضائیه‌ و مسئولان‌، قضات‌ و کارکنان‌ آن‌ در تمام‌ سطوح‌، نقش‌ این‌ قوه‌ را در حرکت‌ کشور و نظام‌ بسوی‌ هدفهای‌ والای‌ اسلامی‌ بسیار تعیین‌ کننده‌ دانستند و افزودند: خدمت‌ در قوه‌ قضائیه‌ و یا کمک‌ به‌ این‌ قوه‌ یک‌ افتخار و عمل‌ نیک‌ است‌ و بر همین‌ اساس‌، وظیفه‌ همه‌ است‌ تا به‌ دستگاه‌ قضائی‌ در جهت‌ ایفای‌ نقش‌ ممتاز خود کمک‌ نمایند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ حفظ منزلت‌ عمومی‌ قوه‌ قضائیه‌ و حمایت‌ مسئولان‌ دستگاههای‌ مختلف‌ از این‌ قوه‌ را دو نیاز اساسی‌ برای‌ حفظ جایگاه‌ دستگاه‌ قضائی‌ در نظام‌ اسلامی‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: هرگونه‌ انتقاد خصمانه‌ و تضعیف‌ قوه‌ قضائیه‌ به‌ ضرر نظام‌ اسلامی‌ و بسود دشمن‌ است‌ زیرا در چنین‌ شرایطی‌ قاضی‌ نمی‌تواند با شجاعت‌ و صلابت‌ در مقابل‌ متخلف‌ بایستد. ایشان‌ با تأکید براینکه‌ انتقاد سازنده‌ موجب‌ شناخته‌ شدن‌ نقاط قوت‌ و ضعف‌ خواهد شد افزودند: اگر انتقادی‌ هم‌ وجود دارد باید هوشمندانه‌، با انصاف‌ و بدون‌ اغراض‌ سیاسی‌ بیان‌ شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ وظایف‌ قوه‌ قضائیه‌ در حفظ حرمت‌ و جایگاه‌ این‌ قوه‌ تاکید کردند: قاضی‌ باید در مواجهه‌ با جرم‌; با آگاهی‌، هوشمندی‌، منطق‌، استدلال‌ و شجاعت‌ برخورد نماید و حکم‌ او بگونه‌ای‌ مستدل‌ و مستحکم‌ صادر شود که‌ در همه‌ سطوح‌ قابل‌ دفاع‌ باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خاطرنشان‌ کردند: لازمه‌ صدور احکام‌ مستدل‌ و مستحکم‌، بهره‌گیری‌ از کارشناسان‌ برجسته‌، انسانهای‌ فکور، دستگاههای‌ جرم‌شناسی‌، و همچنین‌ نداشتن‌ هیچگونه‌ پیشداوری‌ است‌. ایشان‌ نفوذ صاحبان‌ پول‌ به‌ ارکان‌ حکومت‌ را یکی‌ از آفات‌ بسیار خطرناک‌ برای‌ حکومتهای‌ مبتنی‌ بر اصول‌ اعتقادی‌ برشمردند و تأکید کردند: قوه‌ قضائیه‌ یکی‌ از دستگاههائی‌ است‌ که‌ باید بشدت‌ از این‌ آفت‌ برحذر باشد و همچنین‌ از نفوذ جریانهای‌ سیاسی‌ در این‌ دستگاه‌ جلوگیری‌ نماید.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر لزوم‌ تعامل‌ دستگاه‌ قضائی‌ با دستگاههای‌ دیگر نظام‌ افزودند: ضمن‌ آنکه‌ قوای‌ مجریه‌ و مقننه‌ باید با قوه‌ قضائیه‌ همکاری‌ داشته‌ باشند، دستگاه‌ قضائی‌ نیز باید با آن‌ دو قوه‌ تعامل‌ و همکاری‌ داشته‌ باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ توجه‌ بیش‌ از حد به‌ مسائل‌ کوچک‌ و غفلت‌ از مسائل‌ بزرگ‌ را یکی‌ دیگر از آفات‌ دستگاه‌ قضائی‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ موضوع‌ مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی‌ و اهمیت‌ حیاتی‌ آن‌ برای‌ نظام‌ خاطرنشان‌ کردند: مفاسد اقتصادی‌ یک‌ جریان‌ آلوده‌ای‌ است‌ که‌ اگر با آن‌ مقابله‌ نشود تمام‌ فضا را آلوده‌ خواهد کرد. ایشان‌ با تأکید برلزوم‌ تفکیک‌ میان‌ تخلفات‌ مدیریتی‌ و جرائم‌ عمدی‌ و همچنین‌ پرهیز از جنجال‌آفرینی‌ در مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی‌، افزودند: در برخورد با مفاسد اقتصادی‌، باید اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ متین‌، صحیح‌، به‌ هنگام‌ و پس‌ از انجام‌ کار صورت‌ گیرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ استفاده‌ گسترده‌ دشمن‌ از ابزار تبلیغاتی‌ بر ضداسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌، بر لزوم‌ هوشیاری‌ مسئولان‌ تأکید و خاطرنشان‌ کردند: امروز بدلیل‌ ظلم‌ و بی‌عدالتی‌ در دنیا، ملتها تشنه‌ عدالت‌ هستند و هر کشور و یا ملتی‌ که‌ پرچم‌ عدالت‌ را برافراشته‌ کند، همه‌ مجذوب‌ او خواهند شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ قضایای‌ فلسطین‌ را یکی‌ از نمونه‌های‌ بازر ظلم‌ و بی‌عدالتی‌ در دنیا برشمردند و با اشاره‌ به‌ سخنان‌ اخیر رئیس‌ جمهور آمریکا افزودند: در منطق‌ این‌ افراد، ملتی‌ که‌ از تمام‌ حقوق‌ انسانی‌ خود محروم‌ شده‌، تروریست‌ است‌ و رژیمی‌ که‌ از تمام‌ ابزار برای‌ سرکوب‌ ملت‌ فلسطین‌ استفاده‌ می‌کند، مظلوم‌ می‌باشد، و این‌ ظلم‌ و بی‌انصافی‌ غیرقابل‌ تصوری‌ است‌ که‌ امروز در دنیا وجود دارد. ایشان‌ تاکید کردند: شاید بتوان‌ برای‌ مدت‌ کوتاهی‌ با تبلیغات‌، افکار عمومی‌ دنیا را تحت‌ تأثیر قرار داد اما بعد از مدتی‌ ملتها متوجه‌ حقایق‌ خواهند شد که‌ اعتراضات‌ مردمی‌ ماههای‌ اخیر در نقاط مختلف‌ جهان‌ و حتی‌ آمریکا، مؤید این‌ مطلب‌ است‌.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، آیت‌الله‌ هاشمی‌ شاهرودی‌ رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ در سخنانی‌ ضمن‌ گرامیداشت‌ یاد و خاطره‌ شهدای‌ هفتم‌ تیر بویژه‌ شهید آیت‌الله‌ بهشتی‌، به‌ استفاده‌ قوه‌ قضائیه‌ از تمام‌ ظرفیت‌ خود برای‌ انجام‌ وظایف‌ و رسیدن‌ به‌ مرحله‌ مطلوب‌ اشاره‌ کرد و گفت‌: در قانون‌ اساسی‌، مسئولیتهای‌ متنوعی‌ برای‌ دستگاه‌ قضائی‌ در نظر گرفته‌ شده‌ که‌ اجرای‌ کامل‌ آنها نیازمند، سیاستگذاریها، طراحی‌ها و تشکیلات‌ جدید است‌. وی‌، بازنگری‌ لوایح‌ و قوانین‌ و تغییر ساختار رسیدگی‌ به‌ پرونده‌ها را از جمله‌ اقدامات‌ قوه‌ قضائیه‌ در جهت‌ ایجاد زمینه‌ برای‌ استفاده‌ از تمام‌ ظرفیتهای‌ قانونی‌ دانست‌ و افزود: احیاء دادسراها و احیاء نهادهای‌ داوری‌ و شوراهای‌ حل‌ اختلافات‌ از جمله‌ لوایحی‌ است‌ که‌ پس‌ از تصویب‌، بخشی‌ از مشکلات‌ قوه‌ قضائیه‌ را برطرف‌ خواهد کرد.

آیت‌الله‌ هاشمی‌ شاهرودی‌ ضمن‌ اشاره‌ به‌ عملکرد قوه‌ قضائیه‌ در خصوص‌ مبارزه‌ با مفاسد اجتماعی‌ و اخلاقی‌، در خصوص‌ مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی‌ گفت‌: قوه‌ قضائیه‌ مصمم‌ است‌ در فضائی‌ آرام‌ و بدور از غوغاسالاری‌ به‌ پرونده‌های‌ مفاسد اقتصادی‌ رسیدگی‌ کند که‌ این‌ مبارزه‌ تاکنون‌ آثار خوبی‌ نیز داشته‌ است‌.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی