news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1380/08/08

سخنرانی رهبر انقلاب در جمع مردم اصفهان

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، پس‌ از استقبال‌ صمیمانه‌ و پرشکوه‌ مردمی‌، در جمع‌ صدها هزار نفر دیگر از مردم‌ اصفهان‌ که‌ از ساعتها پیش‌ در میدان‌ امام‌ این‌ شهر چشم‌ انتظار ایشان‌ بودند، حضور یافتند و با پاسخ‌ به‌ ابراز احساسات‌ بی‌ وقفه‌ و پرشور آنان‌ به‌ تبیین‌ مهمترین‌ مسائل‌ داخلی‌ و اوضاع‌ منطقه‌ پرداختند و تأکید کردند: نظام‌ اسلامی‌ براساس‌ منافع‌ و مصالح‌ ملی‌ هرگونه‌ مذاکره‌ و رابطه‌ با آمریکا را رد می‌کند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تبریک‌ خجسته‌ ایام‌ میلاد با سعادت‌ حضرت‌ بقیه‌الله‌ الاعظم‌ (عج‌) از استقبال‌ گرم‌ مردم‌ مؤمن‌، انقلابی‌، شجاع‌ و هنرمند اصفهان‌ تشکر کردند و با اشاره‌ به‌ اوضاع‌ بسیار حساس‌ کشور خاطرنشان‌ کردند امروز بموازات‌ افزایش‌ سرمایه‌های‌ انسانی‌ و تجربه‌های‌ گوناگون‌ نظام‌ اسلامی‌، تهدیدها و توطئه‌های‌ دشمنان‌ برای‌ تأمین‌ منافع‌ نامشروع‌ گذشته‌ و جلوگیری‌ از الگو شدن‌ نظام‌ اسلامی‌ افزایش‌ یافته‌ است‌ اما جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با هوشیاری‌، توطئه‌های‌ دشمن‌ را با ضد توطئه‌ خنثی‌ می‌کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، ناباوری‌ دشمن‌ در مورد بیهوده‌ ماندن‌ میلیاردها دلار هزینه‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ نظام‌ اسلامی‌ و نیز تلاش‌ دشمن‌ برای‌ تبلیغ‌ ضعیف‌ شدن‌ ایمان‌ جوانان‌ ایران‌ را از دیگر علل‌ تداوم‌ خصومتهای‌ دشمنان‌ ملت‌ ایران‌ دانستند و خاطرنشان‌ کردند: دشمن‌ با بزرگنمایی‌ برخی‌ حرکات‌ محدود تلاش‌ می‌کند جوانان‌ مؤمن‌ و پرنشاط ایران‌ را، بی‌ایمان‌ نشان‌ دهد اما این‌ اشتباهی‌ بزرگ‌ است‌ چرا که‌ امروز هم‌ اگر ملت‌ ایران‌ احساس‌ خطر کند تعداد جوانان‌ فداکاری‌ که‌ برای‌ خدا، نظام‌ اسلامی‌ و منافع‌ ملت‌ سینه‌ سپر می‌کنند یقینا بیشتر از دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ کارهای‌ خلافی‌ که‌ تعداد معدودی‌ در هنگام‌ شادی‌ مردم‌ بوجود می‌آورند تأکید کردند: ما جوانان‌ مؤمن‌ و مخلص‌ را از مقابله‌ با این‌ کج‌رویها منع‌ کرده‌ و می‌کنیم‌ و در غیر اینصورت‌ جوانان‌ پرشور ما حساب‌ این‌ افراد معدود را تسویه‌ می‌کردند.

ایشان‌ انسجام‌ و اتحاد مسؤولان‌ کشور را در اوضاع‌ کنونی‌، بسیار ضروری‌ برشمردند و با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دشمن‌ برای‌ نفوذ دادن‌ آدمهای‌ بی‌اعتقاد به‌ آرمانهای‌ اسلامی‌ در صفوف‌ مسؤولان‌ نظام‌ افزودند: مسؤولان‌ نیز می‌توانند مانند هر فرد دیگری‌ برای‌ خود آراء و عقایدی‌ داشته‌ باشند اما اگر کسی‌ در جمع‌ مدیران‌ ارشد اجرایی‌، نمایندگی‌ مجلس‌ و مسؤولان‌ قوه‌ قضاییه‌ مبانی‌ و آرمانهای‌ نظام‌ را همانجور که‌ امام‌ راحل‌ ترسیم‌ کرده‌ و در قانون‌ اساسی‌ تجسم‌ یافته‌، قبول‌ نداشته‌ باشد، ادامه‌ آن‌ مسؤولیت‌ برای‌ وی‌ حرام‌ شرعی‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اختلاف‌ نظر مسؤولان‌ در مسائل‌ کاری‌، اداری‌ و فهم‌ قوانین‌ و مقررات‌ را امری‌ قابل‌ قبول‌ خواندند اما تأکید کردند: این‌ اختلاف‌ نظرها، نباید جلوی‌ چشم‌ مردم‌ نشان‌ داده‌ شود چرا که‌ دشمن‌ را امیدوار و ملت‌ را ناامید می‌کند: رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در همین‌ زمینه‌ خاطرنشان‌ کردند: ممکن‌ است‌ رئیس‌ جمهور محترم‌ و رئیس‌ محترم‌ قوه‌ قضائیه‌ در قبال‌ یک‌ قانون‌ دارای‌ دو برداشت‌ باشند و هر کدام‌ نیز در مورد نظر خود استدلال‌ کنند اما در قانون‌ اساسی‌ راه‌ حل‌ این‌ گونه‌ مسائل‌ و مرجع‌ حل‌ آنها مشخص‌ و تأکید شده‌ رهبری‌ هماهنگ‌ کننده‌ سه‌ قوه‌ و برطرف‌ کننده‌ اینگونه‌ مشکلات‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ وظایف‌ مشخص‌ سه‌ قوه‌ در قانون‌ اساسی‌ تصریح‌ کردند: براساس‌ این‌ قانون‌ مهمترین‌ وظیفه‌ رهبری‌ تعیین‌ سیاستهای‌ کلان‌ و مشخص‌ کردن‌ جهت‌گیری‌ بخشهای‌ مختلف‌ کشور است‌ که‌ این‌ سیاستها باید در همه‌ بخشها، بدقت‌ اجرا شود و عملکردهای‌ تمامی‌ دستگاهها باید براساس‌ این‌ سیاستها، تنظیم‌ شود.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ روند منطقی‌ و بسیار معقول‌ تعیین‌ سیاستهای‌ کلان‌ کشور در زمینه‌های‌ مختلف‌ افزودند: ممکن‌ است‌ مسؤولی‌ در زمینه‌ سیاستهای‌ کشور نظر دیگری‌ داشته‌ باشد که‌ اینگونه‌ بحثها در مجامع‌ علمی‌ و تخصصی‌ خوب‌ است‌ اما فضاسازی‌ و اغوای‌ افکار عمومی‌ غلط و برخلاف‌ مصالح‌ ملی‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ سیاست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ مبنی‌ بر نفی‌ هرگونه‌ مذاکره‌ و رابطه‌ با دولت‌ آمریکا را حاصل‌ مطالعات‌ و دقت‌ همه‌جانبه‌، تأمل‌ در تجربیات‌ کشورهای‌ مختلف‌ و مشورت‌ با صاحبنظران‌ و اندیشمندان‌ اعلام‌ کردند و افزودند: براساس‌ یک‌ اندیشه‌ و فکر اساسی‌ و دارای‌ منطق‌ ما معتقدیم‌ نه‌ تنها رابطه‌ بلکه‌ مذاکره‌ با آمریکا نیز برخلاف‌ مصالح‌ ملی‌ و منافع‌ ملت‌ است‌.

ایشان‌ مذاکره‌ با آمریکا را باز کردن‌ باب‌ توقعات‌ دولت‌ این‌ کشور دانستند و تصریح‌ کردند: کسانیکه‌ دم‌ از مذاکره‌ با آمریکا می‌زنند سوءنیت‌ ندارند اما دچار غفلتند و به‌ مذاکرات‌ و روابط بدون‌ نتیجه‌ دیگر کشورها با آمریکای‌ مستکبر توجهی‌ ندارند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ کشاندن‌ پای‌ ایران‌ به‌ مناقشه‌ افغانستان‌، شریک‌ کردن‌ نظام‌ اسلامی‌ در قتل‌ عام‌ مردم‌ مظلوم‌ افغانستان‌ و تبلیغ‌ عدول‌ ایران‌ از اصول‌ و مواضع‌ خود را اهداف‌ عمده‌ آمریکاییها در حوادث‌ اخیر ارزیابی‌ کردند و افزودند: اگر ایران‌ در همان‌ روزهای‌ اول‌ مواضع‌ صریح‌ و قاطع‌ خود را اعلام‌ نمی‌کرد توقعات‌ آمریکاییها بیشتر می‌شد اما ما از همان‌ آغاز تأکید کردیم‌ که‌ هم‌ با تروریستها و هم‌ با حمله‌ آمریکا به‌ ملت‌ افغانستان‌ مخالفیم‌ و در هیچ‌ ائتلافی‌ به‌ رهبری‌ آمریکا شرکت‌ نخواهیم‌ کرد که‌ ملتهای‌ مسلمان‌ نیز این‌ پیام‌ را گرفتند و هراسشان‌ از تهدیدهای‌ آمریکا برطرف‌ شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ افشاء چهره‌ لیبرالیزم‌ را ضرر مشترک‌ آمریکا و کشورهای‌ غربی‌ در حوادث‌ اخیر برشمردند و افزودند: در حملات‌ آمریکا به‌ مردم‌ افغانستان‌ مشخص‌ شد که‌ در زیر چهره‌ ظاهری‌ لیبرال‌ دمکراسی‌، چماق‌ و قتل‌ عام‌ و وحشیگری‌ نهفته‌ است‌.

ایشان‌ سرعت‌ یافتن‌ نهضت‌ جهانی‌ اسلام‌ را، ضرر دیگر آمریکا از حمله‌ به‌ افغانستان‌ دانستند و خاطرنشان‌ کردند: آمریکا با کشتار مردم‌ بی‌دفاع‌ افغانستان‌ و بی‌اعتنایی‌ به‌ افکار عمومی‌ جهان‌ و خواسته‌های‌ دولتها و مجامع‌ جهانی‌، معنای‌ واقعی‌ استکبار را نشان‌ داد و نهضت‌ جهانی‌ اسلام‌ را با شعار مرگ‌ بر آمریکا تسریع‌ کرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ اصفهان‌ را شهر علم‌، ایمان‌، جهاد شجاعانه‌، هنر و صنعت‌ خواندند و با اشاره‌ به‌ فقها، عرفا، فلاسفه‌ و اندیشمندان‌ نامدار اصفهانی‌ در طول‌ تاریخ‌ افزودند: مردم‌ این‌ شهر در همه‌ مراحل‌ پرچمدار دین‌ و ایمان‌ بوده‌اند و شهیدان‌ سرافراز آنان‌ در عرصه‌های‌ مختلف‌ از جمله‌ 8 سال‌ جنگ‌ تحمیلی‌، نام‌ اصفهان‌ را جاودانه‌ کرده‌اند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ تلاش‌ بیشتر برای‌ حل‌ مشکلات‌ استان‌ اصفهان‌ افزودند: با همراهی‌ چند تن‌ از وزیران‌ در این‌ سفر مسائل‌ استان‌ اصفهان‌ بررسی‌ بیشتر می‌شود و امید است‌ حل‌ مشکلات‌ این‌ استان‌ سرعت‌ یابد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌، تمامی‌ مسائل‌ و مشکلات‌ کشور را قابل‌ حل‌ دانستند و تأکید کردند: آینده‌ متعلق‌ به‌ مردم‌ و بویژه‌ جوانان‌ سرافراز این‌ سرزمین‌ است‌.

در این‌ دیدار آیت‌الله‌ طاهری‌ نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ در استان‌ اصفهان‌ و امام‌ جمعه‌ اصفهان‌ در سخنانی‌ با عرض‌ خیر مقدم‌ به‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌، استقبال‌ مردم‌ اصفهان‌ از ایشان‌ را بسیار پرشکوه‌ و بیاد ماندنی‌ خواند و افزود: مردم‌ اصفهان‌ با یک‌ دنیا عشق‌ و محبت‌ منتظر دیدار رهبر خود بودند.

آیت‌الله‌ طاهری‌ با تشریح‌ ویژگیها و خدمات‌ مردم‌ اصفهان‌ به‌ اسلام‌ و انقلاب‌ و ایران‌ گفت‌: مردم‌ اصفهان‌ با مشکلاتی‌ نظیر بی‌آبی‌، رکود صنایع‌ نساجی‌ و مشکلات‌ معیشتی‌ روبرو هستند که‌ امیدواریم‌ با تلاش‌ بیشتر مسؤولان‌ این‌ مشکلات‌ حل‌ شود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی