news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1380/04/10

دیدار وزیران‌ و مسئولان‌ وزارتخانه‌های‌ صنایع‌ و معادن‌ و بازرگانی با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز همزمان‌ با روز صنعت‌ در دیدار وزیران‌ و مسؤولان‌ وزارتخانه‌های‌ صنایع‌ و معادن‌ و بازرگانی‌ و جمعی‌ از صنعتگران‌ و معدن‌کاران‌، تولیدکنندگان‌ کالا و خدمات‌، فعالان‌ بخش‌ خصوصی‌ و اصناف‌ و بازاریان‌ تصریح‌ کردند: ایران‌ اسلامی‌ با تکیه‌ بر منابع‌ و استعدادهای‌ انسانی‌ و طبیعی‌ داخلی‌ و با مدیریت‌ متعهدانه‌، دلسوزانه‌ و کارآمد، می‌تواند به‌ شکوفایی‌ واقعی‌ اقتصادی‌ برسد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار ضمن‌ تبریک‌ ایام‌ ولادت‌ با سعادت‌ حضرت‌ امام‌ حسن‌ عسکری‌ (ع‌)، به‌ تبیین‌ اهمیت‌ مسائل‌ اقتصادی‌ در شرایط کنونی‌ پرداختند و افزودند: شرایط آرامش‌ و استقرار سیاسی‌، ذخایر ارزی‌ قابل‌ توجه‌، وجود نیروی‌ کار مورد نیاز و مدیران‌ و مسؤولان‌ با تجربه‌ و همچنین‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ کنونی‌ بعنوان‌ یک‌ تهدید جدی‌ برای‌ ناکارآمد جلوه‌ دادن‌ نظام‌ اسلامی‌، همه‌ دلائل‌ اهمیت‌ بیش‌ از پیش‌ مسائل‌ اقتصادی‌ در این‌ برهه‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ خلاقیتها و ابتکارات‌ جوانان‌ متعهد و مؤمن‌ کشور در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ و پیشرفتهای‌ شگرف‌ در بخشهای‌ دفاعی‌ و صنعت‌، بر وجود توانایی‌ در کشور برای‌ حل‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ تأکید و خاطرنشان‌ کردند: در طول‌ سالهای‌ گذشته‌ به‌ برکت‌ حضور مدیران‌ متعهد و جوانان‌ مؤمن‌ و دلسوز دهها سد از جمله‌ سد کرخه‌ بعنوان‌ بزرگترین‌ سد منطقه‌ در کشور ساخته‌ شده‌ است‌ و همانگونه‌ که‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) فرمودند: ما می‌توانیم‌.

ایشان‌ پایه‌ محوری‌ توسعه‌ اقتصادی‌ کشور را بخش‌ صنعت‌ دانستند و با تأکید بر لزوم‌ اهتمام‌ و توجه‌ بیش‌ از پیش‌ مسؤولان‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌ افزودند: امیدواریم‌ دولت‌ آینده‌ به‌ مسئله‌ اقتصاد سالم‌ اهمیت‌ حقیقی‌ دهد و ضمن‌ پرهیز از شعار، با جدیت‌ در عمل‌ و پیگیری‌، موانع‌ تولید بهینه‌، تکمیل‌ چرخه‌ صنعتی‌، صادرات‌ و سرمایه‌گذاری‌ داخلی‌ را شناسایی‌ و برطرف‌ کند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ خاطرنشان‌ کردند: مسؤولان‌ کشور در دولت‌ و مجلس‌ باید با پرهیز از مسائل‌ حاشیه‌ای‌ و غیرضروری‌ به‌ فکر نیازهای‌ اصلی‌ مردم‌ و کشور باشند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تصریح‌ کردند: اگر مسؤولان‌ به‌ وظیفه‌ اصلی‌ خود عمل‌ کنند در پیشگاه‌ مردم‌ سربلند خواهند بود و در غیر این‌ صورت‌ قطعا مورد مؤاخذه‌ مردم‌ قرار خواهند گرفت‌. ایشان‌ رشد و شکوفایی‌ در بخش‌ صنعت‌ را در گرو تدبیر و مدیریت‌ صحیح‌ و ایجاد امکان‌ برای‌ استفاده‌ از سرمایه‌های‌ مردمی‌، بدور از هرگونه‌ حرکت‌ امتیاز جویانه‌ و امتیازخواهانه‌ در بخشهای‌ دولتی‌ و خصوصی‌ دانستند و تأکید کردند: فساد مالی‌ و اقتصادی‌ در مسؤولان‌، موجب‌ گسترش‌ آن‌ به‌ بدنه‌ اقتصادی‌ و کل‌ کشور خواهد شد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر لزوم‌ جدی‌ گرفته‌ شدن‌ فرمان‌ مبارزه‌ با فساد مالی‌ و اقتصادی‌ و سودهای‌ نامشروع‌ افزودند: مبارزه‌ قاطع‌ با فساد اقتصادی‌ و مالی‌ زمینه‌ساز احساس‌ امنیت‌ برای‌ سرمایه‌گذار سالم‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ لزوم‌ مقابله‌ فراگیر و جدی‌ با پدیده‌ قاچاق‌ را نیز خاطرنشان‌ و تأکید کردند: پدیده‌ قاچاق‌ یک‌ عمل‌ خلاف‌ شرع‌، و ضربه‌ به‌ اقتصاد، هویت‌ ملی‌ و برنامه‌ریزیهای‌ کشور است‌ که‌ در صورت‌ مقابله‌ نشدن‌ با آن‌، زمینه‌ساز تضعیف‌ تولید داخلی‌ و ترویج‌ اشتغال‌ ناسالم‌ خواهد بود. ایشان‌ همچنین‌ در خصوص‌ سرمایه‌گذاری‌ خارجی‌، لزوم‌ در نظر گرفته‌ شدن‌ منافع‌ ملت‌ و کشور و مصالح‌ ملی‌ را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: اتکاء به‌ سرمایه‌های‌ انسانی‌، منابع‌ فراوان‌ طبیعی‌ داخلی‌ و هویت‌ ذاتی‌ موجب‌ شکوفایی‌ واقعی‌ اقتصاد کشور خواهد شد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تصریح‌ کردند: اقتصاد کشور باید براساس‌ برنامه‌ها و سیاستهایی‌ که‌ در داخل‌ کشور تنظیم‌ و ترسیم‌ شده‌، شکوفا گردد و نه‌ با تسلیم‌ شدن‌ در برابر توصیه‌های‌ بانک‌ جهانی‌ و صندوق‌ بین‌المللی‌ پول‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بر لزوم‌ کمک‌ بخشهای‌ بازرگانی‌، تولید و صنعت‌ به‌ یکدیگر تأکید و خاطرنشان‌ کردند: باید به‌ انگیزه‌های‌ پاک‌ و انسانهای‌ شریف‌ در عرصه‌ تولید داخلی‌، صنعت‌ و اصناف‌ بها داده‌ شود.

ایشان‌ با یادآوری‌ نقش‌ صنعتگران‌ و کارگران‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و دوران‌ دفاع‌ مقدس‌، به‌ مبارزات‌ اصناف‌ و بازاریان‌ در دوران‌ اختناق‌ رژیم‌ گذشته‌ اشاره‌ کردند و افزودند: اصناف‌ و بازاریان‌ تلاشهای‌ فراوانی‌ برای‌ پیشبرد نهضت‌ اسلامی‌ انجام‌ دادند و به‌ فرموده‌ امام‌ راحل‌ (ره‌) آنان‌ بازوی‌ قدرتمند نهضت‌ اسلامی‌ بودند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ وجود توانایی‌ در بخش‌ کشاورزی‌ برای‌ خودکفایی‌ در برخی‌ محصولات‌ خاطرنشان‌ کردند: هدف‌ اصلی‌ در بخش‌ کشاورزی‌ باید رسیدن‌ به‌ خودکفایی‌ در محصولات‌ اصلی‌ مورد نیاز کشور باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پایان‌ تصریح‌ کردند: مسؤولان‌ با امید و توکل‌ به‌ خداوند، با اعتماد به‌ مبانی‌ فکری‌ و عملی‌ اسلام‌ و عمل‌ به‌ وظایف‌ خود در کنار همت‌ عالی‌ صنعتگران‌ و تولید کنندگان‌ خواهند توانست‌ مشکلات‌ را حل‌ و اقتصاد کشور را شکوفا نمایند.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، آقای‌ شریعتمداری‌ وزیر بازرگانی‌ در سخنانی‌ ضمن‌ بیان‌ فعالیتها و خدمات‌ دولت‌ در عرصه‌های‌ تولید و صادرات‌، از جمله‌ رشد 60 درصدی‌ صادرات‌ در سه‌ ماهه‌ نخست‌ سال‌ جاری‌، تراز مثبت‌ تجاری‌ ایران‌ با 82 کشور، اصلاحات‌ ساختاری‌ در عرصه‌ فعالیتهای‌ تولیدی‌ و صادراتی‌، به‌ برخی‌ مشکلات‌ اشاره‌ کرد و گفت‌: نبود قانون‌ نظام‌ صنفی‌، مسئله‌ تأمین‌ سرمایه‌ در گردش‌ برای‌ فعالیتهای‌ تولیدی‌، مسئله‌ بیمه‌ و مالیات‌ و نداشتن‌ بانک‌ اصناف‌، از جمله‌ مشکلات‌ فعالان‌ در عرصه‌ تولید و صادرات‌ است‌. همچنین‌ آقای‌ جهانگیری‌ وزیر صنایع‌ و معادن‌ در سخنانی‌ با اشاره‌ به‌ اشتغال‌ حدود 3 میلیون‌ نفر در بخش‌ صنعت‌ و معدن‌ و سهم‌ 17/5 درصدی‌ این‌ بخش‌ در تولید ناخالص‌ ملی‌، به‌ بیان‌ آمار تولید برخی‌ محصولات‌ صنعتی‌ مهم‌ پرداخت‌ و گفت‌: فرسودگی‌ ماشین‌آلات‌، ساختار غلط نیروی‌ انسانی‌ و کیفیت‌ پایین‌ محصولات‌ برخی‌ واحدهای‌ صنعتی‌، کمبود نقدینگی‌، پدیده‌ قاچاق‌ کالا، تغییر مقررات‌، درآمد کم‌ در بخش‌ تولید، موانع‌ حضور سرمایه‌گذار خصوصی‌، قوانین‌ مالیاتی‌ و عوارض‌ از جمله‌ مشکلات‌ بخش‌ صنعت‌ می‌باشد. آقای‌ خاموشی‌ رئیس‌ اتاق‌ بازرگانی‌ نیز در این‌ دیدار با اشاره‌ به‌ انحصار 80 درصد فعالیتهای‌ اقتصادی‌ در دولت‌ و سازمانهای‌ وابسته‌ به‌ دولت‌ گفت‌: تبعیض‌ بین‌ بخشهای‌ خصوصی‌، دولتی‌ و تعاونی‌، مجوزهای‌ گوناگون‌، فعالیتهای‌ پنهانی‌ و زیرزمینی‌ اقتصادی‌ و فرار سرمایه‌ از جمله‌ مشکلات‌ تولید کنندگان‌ است‌.

همچنین‌ آقای‌ عسگراولادی‌ به‌ نمایندگی‌ از اصناف‌ و بازاریان‌ بر لزوم‌ توجه‌ بیش‌ از پیش‌ دولت‌ برای‌ اعتمادسازی‌ بمنظور سرمایه‌گذاری‌ داخلی‌ و مردمی‌ تأکید کرد و گفت‌: امیدواریم‌ با شرایط خوب‌ کشور، بخشهای‌ دولتی‌ و خصوصی‌ بعنوان‌ دو مکمل‌ بهمراه‌ بخش‌ تعاونی‌ بتوانند در حل‌ مشکلات‌ مردم‌، اقدامات‌ عملی‌ انجام‌ دهند.

در این‌ دیدار مدیران‌ تشکلهای‌ صنعتی‌ و جمعی‌ از صنعتگران‌ و معدن‌کاران‌ بهمراه‌ وزیر، معاونین‌، مشاورین‌ و رؤسای‌ سازمانها و مدیران‌ وزارت‌ صنایع‌ و معادن‌، رؤسای‌ مجامع‌ صنفی‌ و اتحادیه‌های‌ تولیدی‌ و توزیعی‌ سراسر کشور بهمراه‌ وزیر، معاونین‌، مشاورین‌ و مدیران‌ کل‌ وزارت‌ بازرگانی‌، شورای‌ مرکزی‌، شورای‌ معتمدین‌، هیأت‌ اجرایی‌ و اعضای‌ جامعه‌ انجمنهای‌ اسلامی‌ اصناف‌ و بازار سراسر کشور و اعضای‌ هیأت‌ رئیسه‌ اتاق‌ بازرگانی‌ و صنایع‌ و معادن‌، هیأت‌ نمایندگان‌، مدیران‌، مسؤولین‌ و تشکلهای‌ تحت‌ پوشش‌ اتاق‌ بازرگانی‌ ایران‌ حضور داشتند.

دیگر رسانه‌ها
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی