news/content
نسخه قابل چاپ
1372/01/15

دیدار نخست‌ وزیر مالزی‌ و هیأت‌ همراه با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز آقای‌ ماهاتیربن‌ محمد نخست‌ وزیر مالزی‌ و هیأت‌ عالیرتبه‌ی‌ همراه‌ وی‌ را بحضور پذیرفتند و طی‌ آن‌ ضرورت‌ تفاهم‌، همکاری‌ و روابط نزدیک‌ میان‌ کشورهای‌ اسلامی‌ را مورد تأکید قرار دادند.
در این‌ دیدار که‌ آقای‌ دکتر حبیبی‌ معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور و آقای‌ ولایتی‌ وزیر امور خارجه‌ نیز حضور داشتند، مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر اهمیت‌ توسعه‌ ارتباطات‌ و مناسبات‌ میان‌ کشورهای‌ اسلامی‌ فرمودند: مناطق‌ اسلامی‌ از امکانات‌ عظیمی‌ در زمینه‌ی‌ انرژی‌ و منابع‌ مهم‌ طبیعی‌ و جغرافیائی‌ برخوردارند و در حقیقت‌ کشورهای‌ صنعتی‌ و پیشرفته‌ جهان‌ محتاج‌ مسلمانان‌ هستند لذا دنیای‌ اسلام‌ با تکیه‌ بر عوامل‌ قدرت‌آفرین‌ نظیر همزیستی‌، وحدت‌، ارتباطات‌ دوستانه‌ و همفکری‌ با یکدیگر می‌تواند آنچه‌ را که‌ حق‌ مسلمانان‌ است‌ تأمین‌ کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ حمایت‌ بی‌منطق‌ و نامحدود آمریکا از رژیم‌ صهیونیستی‌ را اقدامی‌ در جهت‌ تحقیر کشورهای‌ اسلامی‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: اسرائیل‌ بعنوان‌ یک‌ مجموعه‌ جعلی‌، بی‌ریشه‌ و فاقد سابقه‌ و تاریخ‌، تحت‌ حمایت‌ بدون‌ قید و شرط آمریکا و همپیمانانش‌ صاحبان‌ اصلی‌ فلسطین‌ را تحت‌ انواع‌ فشارها و شکنجه‌ها قرار داده‌ است‌ و حتی‌ به‌ فلسطینیان‌ اجازه‌ داده‌ نمی‌شود که‌ حق‌ خود را بیان‌ کنند. در چنین‌ شرایطی‌ آمریکائی‌ها و همفکران‌ آنها، جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ را به‌ سبب‌ مخالفت‌ صریح‌ با مذاکرات‌ سازش‌ میان‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ و اعراب‌ مورد اعتراض‌ قرار می‌دهند. ما اعتقاد داریم‌ پایه‌ این‌ مذاکرات‌ که‌ صاحبان‌ حق‌ یعنی‌ مردم‌ فلسطین‌ از آن‌ بکلی‌ برکنار هستند، ظالمانه‌ است‌ و ما با نظر منفی‌ آن‌ را ارزیابی‌ می‌کنیم‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ اسلام‌ دین‌ همزیستی‌، ارتباط و دوستی‌ است‌ فرمودند: مسلمانان‌ می‌توانند با پیروان‌ ادیان‌ مختلف‌ در همه‌ جهان‌ در صلح‌ و آرامش‌ زندگی‌ کنند. اما غربی‌ها که‌ مدعی‌ دموکراسی‌ و آزادی‌ هستند برفرهنگ‌ و فهم‌ خود از زندگی‌ به‌ شدت‌ تعصب‌ می‌ورزند و بر اجرای‌ آن‌ در تمامی‌ جهان‌ اصرار دارند. تاریخ‌ نشان‌ می‌دهد که‌ آنها حتی‌ میان‌ خود به‌ سختی‌ می‌توانند همزیستی‌ داشته‌ باشند زیرا هر گاه‌ اروپا خود را از تهدید یک‌ قدرت‌ خارجی‌ در امان‌ دانسته‌ در درون‌ خویش‌ به‌ درگیری‌ و خونریزی‌ پرداخته‌ است‌ و اقوام‌ اروپائی‌ همواره‌ با یکدیگر در اختلاف‌ بسر برده‌اند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌، اسلام‌ را عامل‌ همبستگی‌، تفاهم‌، همکاری‌ و زندگی‌ مشترک‌ میان‌ ملتهای‌ مسلمان‌، با فرهنگ‌، تاریخ‌، سنن‌ و آداب‌ متفاوت‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: دشمنان‌ اسلام‌ برای‌ ایجاد اختلاف‌ میان‌ کشورهای‌ اسلامی‌ پول‌ زیادی‌ را هزینه‌ می‌کنند و تفاهم‌ میان‌ دولتهای‌ مسلمان‌ را مغایر با منافع‌ خود می‌دانند لذا رهبران‌ کشورهای‌ اسلامی‌ باید با هوشیاری‌ با تحریکات‌ دشمنان‌ مقابله‌ کنند و مانع‌ از بروز مشکلات‌ ناشی‌ از اختلافات‌ فرقه‌ای‌ میان‌ مسلمانان‌ شوند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بعنوان‌ دولتی‌ فعال‌، توانمند و پرتحرک‌ نام‌ بردند و در پایان‌ سخنانشان‌ ابراز امیدواری‌ کردند که‌ دو کشور اسلامی‌ ایران‌ و مالزی‌ بتوانند در زمینه‌های‌ مختلف‌ اقتصادی‌، تجاری‌ و سیاسی‌ با یکدیگر همکاری‌ نزدیکی‌ داشته‌ باشند.
برپایه‌ همین‌ گزراش‌ در این‌ دیدار آقای‌ ماهاتیر بن‌ محمد نخست‌وزیر مالزی‌ نیز طی‌ سخنانی‌ به‌ علاقه‌ دو کشور در جهت‌ گسترش‌ روابط اقتصادی‌ و تجاری‌ اشاره‌ کرد و گفت‌: ما برای‌ کاهش‌ وابستگی‌ خود از کشورهای‌ پیشرفته‌ غرب‌ و شمال‌، نیازمند برخوردار بودن‌ از اقتصادی‌ قوی‌ و دولتی‌ نیرومند هستیم‌ و با این‌ هدف‌ آماده‌ایم‌ به‌ سرعت‌ روابط خود را با ایران‌ اسلامی‌ توسعه‌ دهیم‌. وی‌ در پایان‌ سخنانش‌ بر اراده‌ی‌ دولت‌ متبوع‌ خود برای‌ توسعه‌ اقتصادی‌ مالزی‌ همزمان‌ با اجرای‌ تعالیم‌ عالیه‌ اسلام‌ در آن‌ کشور تأکید کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی