news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1379/02/01

دیدار ده‌ها هزار تن‌ از جوانان‌ با رهبر معظم انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در اجتماع‌ عظیم‌ دهها هزار تن‌ از جوانان‌ که‌ تحت‌ عنوان‌ "دیدار یار" برگزار شد، طی‌ سخنان‌ بسیار مهمی‌ بر ضرورت‌ تبدیل‌ شدن‌ مسأله‌ جوانان‌ به‌ یک موضوع‌ جدی‌ و درجه‌ یک ملی‌ و برنامه‌ریزی‌ همه‌جانبه‌ مسؤولان‌ کشور در این‌ زمینه‌ تأکید کردند و ضمن‌ انتقاد شدید از عملکرد برخی‌ از مطبوعات‌ در قداست‌ شکنی‌ مسایل‌ اساسی‌ اسلام‌ و ارزشهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از آنها به‌ عنوان‌ پایگاههای‌ دشمن‌ نام‌ بردند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار که‌ با ابراز احساسات‌ پرشور جوانان‌ توأم‌ بود، توجه‌ دولت‌ ، روحانیت‌، بسیج‌، سازمانهای‌ ورزشی‌، صدا و سیما و سازمانهای‌ دخیل‌ در امور مربوط به‌ جوانان‌ را به‌ مسؤولیت‌ و نقش‌ خطیر آنها در زمینه‌ رسیدگی‌ به‌ مسایل‌ جوانان‌ جلب‌ کردند و برنامه‌ریزی‌ برای‌ آینده‌ نسل‌ جوان‌ کشور را اجتناب‌ناپذیر برشمردند.

ایشان‌ دوران‌ جوانی‌ را یک پدیده‌ درخشان‌ و فصلی‌ بی‌بدیل‌ و بی‌نظیر در زندگی‌ هر انسان‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: در هر کشوری‌ که‌ به‌ مسأله‌ جوان‌، آنچنان‌ که‌ حق‌ مطلب‌ است‌ به‌ درستی‌ رسیدگی‌ شود، آن‌ کشور موفقیتهای‌ بزرگی‌ را در راه‌ پیشرفت‌ به‌ دست‌ خواهد آورد و این‌ مسأله‌ در مورد ایران‌ که‌ نسبت‌ عظیمی‌ از جمعیت‌ آن‌ را جوانان‌ تشکیل‌ می‌دهند، حائز اهمیت‌ بیشتری‌ است‌.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، انگیزه‌ها، حالات‌، تمایلات‌، آرزوها و توانمندیهای‌ جوانان‌ را تشریح‌ کردند و فرمودند: هر انسانی‌ در دوره‌ جوانی‌ هویت‌ جدید خود را تکوین‌ می‌کند و مایل‌ است‌ شخصیت‌ جدید او به‌ رسمیت‌ شناخته‌ شود. او در حالی‌ که‌ با رشد جسمانی‌ و روحی‌ مواجه‌ است‌، به‌ دنیای‌ تازه‌ای‌ قدم‌ می‌گذارد، با مجهولات‌ زیادی‌ مواجه‌ می‌شود و نیازمند آن‌ است‌ که‌ به‌ شبهه‌ها، سؤالات‌ و استفهامهای‌ ذهنی‌ او پاسخی‌ به‌ هنگام‌ و دلنشین‌ داده‌ شود، انرژیهای‌ متراکمی‌ در وجود جوان‌ ایجاد می‌شود که‌ او را به‌ معجزه‌آفرینی‌ و جا به‌ جا کردن‌ کوهها قادر می‌سازد.

همچنین‌ جوان‌ نیازمند کمک فکری‌ دیگران‌ است‌ تا بتواند حوادثی‌ را که‌ برای‌ اولین‌ بار تجربه‌ می‌کند پشت‌ سر بگذارد و این‌ همه‌ ایجاب‌ می‌کند که‌ نهادها و مراکز فرهنگی‌ و ورزشی‌ کشور به‌ مسؤولیت‌ بزرگ‌ خود در قبال‌ جوانان‌، به‌ صورتی‌ مجدانه‌ اهتمام‌ ورزند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، نسل‌ جوان‌ کشور را برخوردار از روحیه‌ ایمانی‌ و استعداد درخشان‌ و آماده‌ انجام‌ کارهای‌ بزرگ‌ دانستند و فرمودند: جوان‌ ایرانی‌، فردی‌ مؤمن‌، پاکدامن‌، پاک نهاد و دارای‌ زمینه‌های‌ دینی‌ بسیار زیاد است‌ و با استناد به‌ بررسیهای‌ علمی‌ انجام‌ شده‌، تردیدی‌ نیست‌ که‌ ایران‌ اسلامی‌ با داشتن‌ نسلی‌ متراکم‌ و گسترده‌ از جوانان‌ با استعداد و برخوردار از امکانات‌ روحی‌، معنوی‌ و ذهنی‌ بسیار خوب‌ می‌تواند در مسیر تکامل‌، تعالی‌ و ترقی‌ روزافزون‌ گام‌ بردارد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از دوران‌ پرفروغ‌ و درخشان‌ جوانی‌ حضرت‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ (ع‌) به‌ عنوان‌ الگویی‌ ماندگار برای‌ تأسی‌ جوانان‌ مسلمان‌ ایران‌ یاد کردند و افزودند: امیرالمؤمنین‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ (ع‌) در دوران‌ جوانی‌ به‌ عنوان‌ یک عنصر فداکار، با هوش‌، فعال‌، پیشرو و پیشگام‌ در همه‌ میدانها، موانع‌ بزرگ‌ را از سر راه‌ دعوت‌ پیامبر اسلام‌ برطرف‌ کرد، سخت‌ترین‌ کارها را بر عهده‌ گرفت‌، در میدان‌ جنگ‌، به‌ عنوان‌ یک فرمانده‌ فعال‌، عالم‌، هوشمند، جوانمرد و شجاع‌ با دشمن‌ مصاف‌ کرد، در عرصه‌ و صحنه‌ حکومت‌، کارامدی‌ خود را نشان‌ داد و در زمینه‌ مسایل‌ اجتماعی‌، حضور به‌ هنگام‌ و مؤثر داشت‌.

ایشان‌ با استناد به‌ اقدام‌ رسول‌ گرامی‌ اسلام‌ در سپردن‌ فرماندهی‌ سپاه‌ اسلام‌ به‌ یک جوان‌ 18ساله‌ فرمودند: امروز در ایران‌ اسلامی‌، جوانان‌ زیادی‌ و جمعیت‌ انبوه‌ و عظیمی‌ از دختران‌ و پسران‌ داریم‌ که‌ حاضرند در میدانهای‌ درس‌، سیاست‌ و فعالیتهای‌ اجتماعی‌ و مشارکتهای‌ گوناگون‌ برای‌ فقر زدایی‌ از کشور و سازندگی‌ در هر عرصه‌ای‌ شرکت‌ کنند. بر خلاف‌ برخی‌ قضاوتهای‌ انحرافی‌ و غلط در مورد جوانان‌ کشور، اینجانب‌ اعتقاد دارم‌ که‌ نسل‌ جوان‌ کشور، امروز شبیه‌ همان‌ نسلی‌ است‌ که‌ توانست‌ یکی‌ از بزرگترین‌ مفاخر تاریخ‌ ایران‌ یعنی‌ تجربه‌ پیروزی‌ در جنگ‌ تحمیلی‌ را با قدرت‌ و موفقیت‌ رقم‌ بزند و آن‌ را به‌ پایان‌ ببرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ خطاب‌ به‌ جوانان‌ فرمودند: با امکاناتی‌ که‌ در حال‌ حاضر ایران‌ اسلامی‌ از آن‌ برخوردار است‌، می‌توان‌ به‌ طور منطقی‌ نتیجه‌ گرفت‌ که‌ آینده‌ ملت‌ ایران‌ روشن‌، رضایت‌ بخش‌ و افتخارآمیز است‌.

ایشان‌ با تبیین‌ دلایل‌ این‌ ارزیابی‌ منطقی‌ فرمودند: ایران‌ اسلامی‌ از لحاظ برخوردار بودن‌ از جمعیت‌ جوان‌، یکی‌ از پرفرصت‌ترین‌ کشورهاست‌، به‌ برکت‌ انقلاب‌، روحیه‌ کار، ابتکار و خلاقیت‌ بر جوانان‌ و عموم‌ مردم‌ حاکم‌ است‌ و مردم‌ خود را در سرنوشت‌ کشور سهیم‌ و دخیل‌ می‌دانند و دولتها و نمایندگان‌ قوای‌ مجریه‌ و مقننه‌ را با اراده‌ و میل‌ و تشخیص‌ خود انتخاب‌ می‌کنند، رهنمودهای‌ اسلام‌ و ارزشها و اصول‌ اسلامی‌ در ایران‌ رسمیت‌ دارد و مردمی‌ بودن‌ مسؤولان‌ به‌ مفهوم‌ همراهی‌ و همدردی‌ با مردم‌ یک ارزش‌ است‌; بنا بر این‌ با این‌ امتیازات‌ بزرگ‌ و برخورداری‌ از منابع‌ انرژی‌ و تنوع‌ اقلیمی‌ و آب‌ و هوایی‌، می‌توان‌ به‌ صورت‌ منطقی‌ و استدلالی‌ نتیجه‌ گرفت‌ که‌ با برنامه‌ریزی‌ صحیح‌ برای‌ نسل‌ جوان‌ و ارتقاء معلومات‌ و تحصیلات‌ جوانان‌ کشور، آینده‌ای‌ روشن‌ و درخشان‌ در انتظار ملت‌ ایران‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ بر ضرورت‌ شناخت‌ تهدیدها و برطرف‌ کردن‌ آنها تأکید کردند و اظهار داشتند: اگر این‌ ملت‌، دشمن‌ داخلی‌ و نفوذی‌ نداشته‌ باشد و دوچهرگان‌ در مسایل‌ کشور تخریب‌ نکنند، دشمن‌ خارجی‌ نمی‌تواند علیه‌ ملت‌ ایران‌ کار زیادی‌ را انجام‌ دهد.

ایشان‌ در بیان‌ مواردی‌ از تهدیدهای‌ داخلی‌ فرمودند: هر چیزی‌ که‌ به‌ سلامت‌، ایمان‌ و عزم‌ و نشاط مردم‌ لطمه‌ بزند و کارو کوشش‌ جوانان‌ و تحصیل‌ آنان‌ را معوق‌ بگذارد، نظیر ولنگاری‌، بی‌بندوباری‌، مواد مخدر، بی‌اهمیتی‌ نسبت‌ به‌ علم‌، درس‌و کار، سرگرم‌ شدن‌ به‌ مناقشات‌ بیهوده‌ اجتماعی‌، ایجاد درگیریهای‌ داخلی‌، بی‌اعتماد کردن‌ مردم‌ به‌ نظام‌ و مسؤولان‌ وغفلت‌ مسؤولان‌ کشور، تهدید محسوب‌ می‌شود و یک ملت‌ بیدار، آگاه‌، زنده‌، جوان‌ و انقلابی‌ مانند ملت‌ ایران‌، باید همه‌ این‌ تهدیدها را از سر خود بردارد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از نفوذ مستقیم‌ قدرتهای‌ بزرگ‌ و در راس‌ آنها آمریکا و نیز موج‌ جهانی‌گری‌ به‌ مفهوم‌ سلطه‌ آمریکا بر اقتصاد، فرهنگ‌، ارتش‌، سیاست‌ و حکومت‌ کشورها را به‌ عنوان‌ یک تهدید مضاعف‌ خارجی‌ یاد کردند و افزودند: آمریکائیها، سیاسیون‌ دنیا را وادار به‌ تملق‌، تواضع‌، تعظیم‌ و تسلیم‌ کرده‌اند و به‌ رؤسای‌ کشورهای‌ آفریقایی‌، آسیایی‌ و آمریکای‌ لاتین‌ تفهیم‌ کرده‌اند که‌ چاره‌ای‌ جز تسلیم‌ شدن‌ در برابر سیاستهای‌ آمریکا ندارند و در این‌ میان‌ تنها یک کشور، ملت‌ و دولت‌ در دنیا وجود دارد که‌ با صدای‌ بلند و رسا اعلام‌ کرده‌است‌ تسلیم‌ زورگویی‌، فشار و تحمیل‌ سیاستها و روابط با آمریکا نخواهد شد و آن‌ کشور، جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ است‌.

ایشان‌ هدف‌ از فشارهای‌ آمریکا و حتی‌ اظهارات‌ ریاکارانه‌ مسؤولان‌ آمریکایی‌ را سلطه‌ سیاسی‌، اقتصادی‌ و نظامی‌ بر ایران‌ دانستند و فرمودند: ملت‌ ایران‌ و نظام‌ انقلابی‌ و اسلامی‌ این‌ کشور توانسته‌ است‌ یک خیزش‌ عظیم‌ را در دنیای‌ اسلام‌ به‌ وجود آورد و این‌ چیزی‌ نیست‌ که‌ آمریکاییها به‌ آسانی‌ بتوانند آن‌ را از بین‌ ببرند، بنا بر این‌ یکی‌ از هدفهای‌ آمریکا برای‌ شدت‌ بخشیدن‌ فشار به‌ ایران‌ و برقراری‌ روابط ناسالم‌ این‌ است‌ که‌ در تبلیغات‌ خود خضوع‌ و تسلیم‌ ایران‌ در برابر آمریکا را وانمود کنند و به‌ این‌ ترتیب‌ خیزش‌ جهانی‌ را در دنیای‌ اسلام‌ از میان‌ ببرند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ادعای‌ حل‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ کشور در سایه‌ ارتباط با آمریکا را دروغ‌ و خلاف‌ واقع‌ توصیف‌ کردند و با استناد به‌ مشکلات‌ فراوان‌ و عدیده‌ کشورهای‌ منطقه‌ که‌ با آمریکا دارای‌ روابط هستند، فرمودند: آمریکاییها برای‌ ارتباطات‌ و فعالیتهای‌ خود در دنیا یک وجهه‌ نظر بیشتر ندارند و آن‌ را کتمان‌ و پنهان‌ هم‌ نمی‌کنند; آنها تنها به‌ دنبال‌ تأمین‌ منافع‌ خود هستند و به‌ هیچ‌ کشوری‌ سود نمی‌رسانند.

ایشان‌ از فعالیت‌ مؤسسات‌ مختلف‌ آمریکایی‌ در اروپا و آمریکا برای‌ فشار آوردن‌ بر دولت‌ ایران‌ و تأثیرگذاری‌ بر فضای‌ ذهنی‌ مردم‌ ایران‌ سخن‌ گفتند و فرمودند: متأسفانه‌ برخی‌ از این‌ مؤسسات‌ با استفاده‌ از اوضاع‌ آشفته‌، وارد ایران‌ شده‌ و با این‌ و آن‌ تماس‌ هم‌ گرفته‌اند . امروز متأسفانه‌ در داخل‌ کشور ایادی‌ دشمن‌ و منافقان‌ فعالی‌ مانند "عبدالله‌ بن‌ ابی‌" حضور دارند. آنها کسانی‌ هستند که‌ خیال‌ می‌کردند اگر انقلابی‌ در این‌ کشور روی‌ دهد ، حکومت‌ متعلق‌ به‌ آنهاست‌، آنها نه‌ فقاهت‌، نه‌ امام‌، نه‌ مردم‌ و نه‌ احساسات‌ دینی‌ را قبول‌ دارند و همان‌ طور که‌ پیامبر (ص‌) با عبدالله‌ بن‌ ابی‌ خوشرفتاری‌ کرد و از مجازات‌ او اجتناب‌ ورزید، نظام‌ اسلامی‌ ضمن‌ خوشرفتاری‌، آنان‌ را مجازات‌ نکرد. آنها همان‌ کسانی‌ هستند که‌ با حرفها، موضعگیریها و تبلیغات‌ خود و احیانا با دخالت‌ در برخی‌ از اغتشاشات‌، دشمن‌ خارجی‌ را امیدوار می‌کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ هدف‌ نهایی‌ دشمنان‌ خارجی‌ و منافقان‌ داخلی‌ را نفی‌ حکومت‌ اسلامی‌ دانستند و ضمن‌ فراخواندن‌ جوانان‌ به‌ مطالعه‌ تاریخ‌ فرمودند: به‌ برکت‌ وجود ملت‌ هوشیاری‌ مانند ملت‌ ایران‌ و افکار برانگیخته‌ این‌ ملت‌ و به‌ برکت‌ انقلاب‌ بزرگی‌ مانند انقلاب‌ ایران‌، نه‌ آمریکا و نه‌ قدرتهای‌ هم‌ پیمان‌ او قادر نیستند حادثه‌ تلخی‌ مانند حادثه‌ صلح‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌(ع‌) را بر ملت‌ ایران‌ تحمیل‌ کنند و اگر دشمن‌ خیلی‌ فشار بیاورد، حادثه‌ای‌ مانند حادثه‌ کربلا در اینجا اتفاق‌ خواهد افتاد.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بر اتفاق‌ کلمه‌ مردم‌ و مسؤولان‌ کشور بر محور دین‌ و اسلام‌ تأکید کردند و گفتند: خیلیها سعی‌ می‌کنند از زبان‌ مسؤولان‌ کشو از جمله‌ رئیس‌ جمهوری‌ محترم‌ حرفهای‌ بیهوده‌ای‌ بزنند. رئیس‌ جمهوری‌ یک عنصر روحانی‌، مؤمن‌، مرید امام‌ و متکفل‌ ترویج‌ دین‌ و دارای‌ احساس‌ مسؤولیت‌ در این‌ زمینه‌ است‌ و مسؤولین‌ دیگر نیز در سطوح‌ بالا همینطور هستند اما در سطوح‌ میانی‌ کسانی‌ هستند که‌ ما از آنها گله‌مندیم‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ با بیان‌ این‌ که‌ برخی‌ از مطبوعات‌ به‌ پایگاههای‌ دشمن‌ تبدیل‌ شده‌اند فرمودند: من‌ با آزادی‌ و تنوع‌ مطبوعات‌ مخالف‌ نیستم‌ و اگر به‌ جای‌ 20 روزنامه‌، 200 روزنامه‌ نیز در ایران‌ منتشر شود، خوشحالتر خواهم‌ بود و از این‌ که‌ مطبوعات‌ و روزنامه‌ها در این‌ کشور زیاد باشند هیچ‌ احساس‌ بدی‌ ندارم‌. اگر مطبوعات‌ همانگونه‌ که‌ در قانون‌ اساسی‌ مشخص‌ شده‌است‌ مایه‌ روشنگری‌ باشند، مصالح‌ کشور را رعایت‌ کنند و به‌ نفع‌ مردم‌ و دین‌ قلم‌ بزنند، این‌ مطبوعات‌ هر چه‌ بیشتر باشند بهتر است‌.

ایشان‌ اهتمام‌ برخی‌ از مطبوعات‌ به‌ تشویش‌ افکار عمومی‌، ایجاد اختلاف‌ و بدبینی‌ در مردم‌ و خوانندگان‌ نسبت‌ به‌ نظام‌ را شدیدا تقبیح‌ و نکوهش‌ کردند و فرمودند: گویا 10 تا 15 روزنامه‌، از یک مرکز هدایت‌ می‌شوند، از تیترهای‌ شبیه‌ به‌ هم‌ در قضایای‌ مختلف‌ استفاده‌ می‌کنند، قضایای‌ کوچک را بزرگ‌ جلوه‌ می‌دهند و تیترهایی‌ استفاده‌ می‌کنند که‌ هر کس‌ به‌ آنها نگاه‌ کند، تصور خواهد کرد که‌ در این‌ کشور همه‌ چیز از دست‌ رفته‌ است‌. آنها روح‌ امید را در جوانان‌ می‌میرانند، روح‌ اعتماد اعتماد به‌ مسؤولین‌ را در آحاد مردم‌ تضعیف‌ می‌کنند و نهادهای‌ اصلی‌ کشور را مورد اهانت‌ قرار می‌دهند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از روش‌ برخی‌ از مطبوعات‌ به‌ عنوان‌ "شارلاتانیزم‌ مطبوعاتی‌" یاد کردند و فرمودند: در دنیایی‌ که‌ روزنامه‌نگاری‌ آنها، مدل‌ برخی‌ از روزنامه‌های‌ ما محسوب‌ می‌شود، به‌ قانون‌ اساسی‌ و مجلس‌ قانونگذاری‌ حمله‌ نمی‌کنند و در قبال‌ یک قانون‌، هوچی‌گری‌ نمی‌شود اما این‌ دسته‌ از مطبوعات‌ ما از صاحبان‌ اصلی‌ این‌ روشها هم‌ قدم‌ جلوتر گذاشته‌اند، قانون‌ اساسی‌ و سیاستهای‌ اصلی‌ کشور را مورد اهانت‌ قرار می‌دهند، قضایای‌ کوچکی‌ را درشت‌نمایی‌ می‌کنند و در هر حادثه‌ای‌ که‌ واقع‌ می‌شود، فضای‌ کشور را از تهمت‌ و افترا پر می‌سازند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ متهم‌ کردن‌ بسیج‌، سپاه‌ و روحانیت‌ از سوی‌ برخی‌ روزنامه‌ها را برملاکننده‌ انگیزه‌های‌ باطنی‌ آنها دانستند و فرمودند: من‌ می‌دانم‌ که‌ در بسیاری‌ از مطبوعات‌، عناصر خوب‌ و مؤمنی‌ در میان‌ قلم‌به‌دستان‌ و اداره‌کنندگان‌ آنها وجود دارند اما در لابلای‌ همینها اثر انگشت‌ عبدالله‌ بن‌ ابیها را می‌بینم‌ که‌ کارشان‌ تفرقه‌افکنی‌، ایجاد اختلاف‌، تشنج‌آفرینی‌، تشویش‌ افکار عمومی‌ و یأس‌پراکنی‌ است‌. آنها، عناصر وابسته‌ به‌ دشمن‌ و مرید دشمن‌ را چهره‌سازی‌ می‌کنند و می‌کوشند عناصر مؤمن‌، دلسوز و مفید را از نظرها بیندازند هر چند که‌ این‌ کارها به‌ جایی‌ نخواهد رسید و خدای‌ متعال‌ آنها را رسوا می‌کند(فریاد حاضرین‌: منافق‌ حیا کن‌، مطبوعات‌ را رها کن‌) .

رهبر معظم‌ انقلاب‌ با بیان‌ ناراحتی‌ رئیس‌ جمهوری‌ محترم‌ از وضعیت‌ مطبوعات‌ کشور، از تلاش‌ آقای‌ خاتمی‌ برای‌ هدایت‌ و نصیحت‌ این‌ دسته‌ از مطبوعات‌ سخن‌ گفتند و با بعید دانستن‌ تأثیر این‌ نصیحتها فرمودند: به‌ مسؤولان‌ دولتی‌ بارها تذکر داده‌ام‌ و به‌ طور جدی‌ از آنها خواسته‌ام‌ که‌ جلوی‌ این‌ وضعیت‌ را بگیرند. این‌ کار، محدود کردن‌ مطبوعات‌ و جلوگیری‌ از انتقال‌ آزاد اطلاعات‌ نیست‌، انتقال‌ سالم‌ اطلاعات‌ مورد تأیید ما است‌ و معنای‌ این‌ کار جلوگیری‌ از نفوذ دشمن‌ و به‌ ثمر رسیدن‌ توطئه‌ تبلیغاتی‌ اوست‌.

ایشان‌ بر مضر بودن‌ این‌ جریان‌ تبلیغاتی‌ و مطبوعاتی‌ به‌ حال‌ کشور، جوانان‌ و انقلاب‌ تأکید کردند و فرمودند: این‌ دسته‌ از مطبوعات‌ پیوسته‌ در صدد قداست‌ شکنی‌ از مسایل‌ اساسی‌ اسلام‌ هستند، مباحث‌ اسلامی‌ را زیر سؤال‌ می‌برند و نه‌ با بیان‌ منطقی‌ بلکه‌ با روشهای‌ بسیار غلط، انقلاب‌ را مورد حمله‌ قرار می‌دهند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ مطبوعات‌ ناسالم‌ امروز کشور را در تاریخ‌ مطبوعات‌ ایران‌ بی‌مانند، توصیف‌ کردند و بیان‌ این‌ که‌ ایجادناامنی‌ از طریق‌ تحریک احساسات‌، یکی‌ از هدفهای‌ دشمن‌ محسوب‌ می‌شود، فرمودند: من‌ قویا توصیه‌ می‌کنم‌ که‌ مبادا برخلاف‌ قانون‌ و به‌ خاطر طرفداری‌ از رهبری‌، هیچ‌ اقدامی‌ انجام‌ بگیرد. من‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ اجازه‌ چنین‌ کاری‌ را نمی‌دهم‌ و شماباید مراقب‌ نفوذیهای‌ دشمن‌ برای‌ ایجاد اغتشاش‌ و درگیری‌ باشید.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از بی‌ایمان‌ کردن‌ و ایجاد گسست‌ بین‌ نسل‌ کنونی‌ و نسل‌ گذشته‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از اهداف‌ دشمن‌ و این‌ جریان‌ تبلیغاتی‌ و مطبوعاتی‌ یاد کرد و فرمودند: طی‌ 200 سال‌ گذشته‌ هرگاه‌ این‌ کشور، وارد یک درگیری‌ نظامی‌ شده‌، بخشی‌ از کشور از دست‌ رفته‌ است‌ و پس‌ از 200 سال‌، آن‌ جنگی‌ که‌ در آن‌ دشمن‌ ملت‌ ایران‌ با وجود برخورداری‌ از پشتیبانیهای‌ سیاسی‌ و نظامی‌ قدرتهای‌ کوچک و بزرگ‌ جهان‌ نتوانست‌ یک وجب‌ از خاک ایران‌ را اشغال‌ کند، جنگ‌ تحمیلی‌ هشت‌ساله‌ بود، بنا بر این‌ دفاع‌ مقدس‌، یکی‌ از مفاخر تاریخ‌ ایران‌ است‌ اما در این‌ میان‌، برخی‌ از مطبوعات‌، جنگ‌، رزمندگان‌، شهدا، سپاه‌، ارتش‌ و بسیج‌ را زیر سؤال‌ می‌برند و می‌کوشند میان‌ نسل‌ کنونی‌ با افتخارات‌ گذشته‌ گسست‌ ایجاد کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ در پایان‌ سخنانشان‌ خطاب‌ به‌ دستگاههای‌ مسؤول‌ فرمودند: این‌ یک خطر بزرگ‌ است‌ که‌ اگر جلوی‌ آن‌ گرفته‌ نشود، بدون‌ شک دشمن‌ یک قدم‌ جلو خواهد آمد و روحیه‌ای‌ جدید پیدا خواهد کرد اما جایی‌ که‌ دشمن‌ هرگز نخواهد توانست‌ آنجا را از لحاظ معنوی‌ و روحی‌ تصرف‌ کند، جایی‌ است‌ که‌ این‌ مردم‌ و این‌ خدمتگزار در آنجا قرار دارند.

بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، دکتر میرباقری‌ رئیس‌ مرکز ملی‌ جوانان‌ کشور در سخنان‌ کوتاهی‌ از ایران‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از جوانترین‌ کشورهای‌ دنیا به‌ لحاظ جمعیتی‌ نام‌ برد و بر نقش‌ جوانان‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و اداره‌ هشت‌ سال‌ جنگ‌ تحمیلی‌ تأکید کرد.

وی‌ با استناد به‌ تحقیقات‌ انجام‌ شده‌ از آمریکا به‌ عنوان‌ دشمن‌ درجه‌ یک ایران‌ از دیدگاه‌ 80 در صد از جوانان‌ ایران‌ یاد کرد و گفت‌: بر خلاف‌ گمانه‌زنیهای‌ برخی‌ از وادادگان‌، جوانان‌ و نوجوانان‌ ایران‌ اسلامی‌ همچنان‌ متعهد به‌ آرمانهای‌ انقلاب‌ هستند و عدالتخواهی‌ از بالاترین‌ درجه‌ اعتبار نزد جوانان‌ برخوردار است‌.

دکتر میرباقری‌ در سخنان‌ خود خواهان‌ توجه‌ بیش‌ از پیش‌ مسؤولان‌ کشور به‌ فراهم‌ ساختن‌ امکانات‌ و تولیدات‌ فرهنگی‌مناسب‌ برای‌ رشد خلاقیت‌ جوانان‌ و مشارکت‌ آنان‌ در تمامی‌ زمینه‌ها شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی