1388/11/13
دیدار جمعی از مسئولان و اساتید دانشگاه تهران با رهبر انقلاب
حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز در دیدار صدها نفر از استادان، مسئولان دانشکدهها و پردیسها و اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، علم را تکیهگاه و مبنای واقعی پیشرفت و اقتدار ایران خواندند و تأکید کردند: باید راه آغازشدهی پیشرفت علمی را با همهی توان و شتاب بیشتر ادامه داد.
ایشان با تبریک دههی مبارک فجر به ملت عزیز و جامعهی دانشگاهی افزودند: ایران اسلامی بر اساس آموزههای اسلام و قرآن، بهموازات تلاش برای حل مشکلات مردم و پیشرفت و آبادانی کشور، در قبال بشریت نیز مسئولیت دارد که ادای این وظیفهی بزرگ، نیازمند اقتدار حقیقی است. رهبر انقلاب اسلامی در تبیین رسالت جمهوری اسلامی ایران در قبال جامعهی بشری، با ردّ مطلق هرگونه تعرض و جهانگشایی حتی در ذهن و فکر، افزودند: اقتداری که به تأثیرگذاری و کمک به حل مشکلات جامعهی بشری منجر شود، با ابزار نظامی و قدرت تولید و فناوری به دست نمیآید، بلکه متکی بر دو عامل است؛ «علم و ایمان». حضرت آیتالله خامنهای پیشرفتهای مهم علمی سه دههی اخیر را نتیجهی آزادی و آزادفکری دانستند و خاطرنشان کردند: اگر رژیم طاغوت ادامه مییافت، دستیابی به این پیشرفتها حتی با گذشت زمان ممکن نبود، چرا که در نظامهای دیکتاتوریِ وابسته و در زیر سلطهی سیاستهای بیگانه، پیشرفت علمی امکانپذیر نیست. رهبر انقلاب اسلامی در عین حال افزودند: پیشرفتهای مهم سه دههی اخیر، راضیکننده نیست و ما با قلّههای علمی جهان فاصله زیادی داریم که طیکردن آن، تلاش مضاعف، پیگیر و خستگیناپذیر نخبگان، دانشمندان، فرهیختگان و دانشجویان را میطلبد. ایشان با اشاره به انس و ارتباط دیرینهی خود با محیطهای دانشگاهی و بهویژه دانشگاه تهران، نقش این دانشگاه را در شتاببخشیدن به روند پیشرفت علمی کشور، مهم و الگوساز خواندند و افزودند: میتوان با برنامهریزی ۵۰ ساله ایران عزیز را به ردههای اول علمی جهان رساند و به موازات خارج کردن کامل کشور از اسارت علمی، دانش بشری را رشد و گسترش و عمق بخشید. حضرت آیتالله خامنهای هدف نهایی اسلام و جمهوری اسلامی را از پیشرفت علمی، سعادت ملت و جامعهی بشری و تحقق آرزوهای تاریخی بشر، از جمله عدالت برشمردند و افزودند: نگاه به علم باید نگاهی شریف، پاکیزه و معنویگرا باشد، اما اکنون علم در خدمت بیعدالتی و قدرتهای ظالم است. رهبر انقلاب اسلامی بی عدالتی مدرن، مسلح و غیر قابل اعتراض را از واقعیات دنیای امروز خواندند و در تشریح این تعابیر نو افزودند: تبلیغات گسترده و متکی بر علوم جدید، مانند ارتباطات و توطئههای بیوقفه علیه جمهوری اسلامی، از جمله نشانههای بیعدالتی مدرن و مسلّحی است که با اتکای به علم در جهان امروز جریان دارد و جمهوری اسلامی را به علت اعتراض به این بیعدالتی، کانون تهاجم قرار داده است. فرهنگ به عنوان دومین اولویت دانشگاهها، مسألهی دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی پس از تبیین اهمیت بیبدیل علم به آن پرداختند. حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه، پرورش فرهنگی دانشجویان را مسألهای بسیار ظریف و نیازمند تدبر فراوان و برنامهریزی صحیح در تدوین کتابها، انتخاب استادان و برنامههای گوناگون دانشجویی دانستند. ایشان افزودند: درک اهمیت فرهنگ در دانشگاهها و پرداختن صحیح به آن، با دستور، بخشنامه، تبلیغات و پوستر امکانپذیر نیست، بلکه نیازمند نوعی خودجوشی و عشق به سرنوشت نسل جوان و آیندهی کشور است. حضرت آیتالله خامنهای ترویج نگاه صحیح به علم را از جمله کارهای فرهنگی ضروری در دانشگاهها و موجب شور و تلاش بیپایان دانشجویان و استادان به علم و تحقیق و تعلیم و تعلم خواندند و خاطرنشان کردند: میتوان جوان مستعد دانشجو را با کار فرهنگی ظریف به جوانی عاشق علم و تحقیق، صبور، اهل کار جمعی، دارای پشتکار و وجدان کاری، منصف، معتقد به تقدم عقل بر احساس و دارای اعتقادات عمیق دینی تبدیل کرد و از این طریق خصلتهای ضروری ملی را ارتقا بخشید. ایشان دورکردن جامعهی دانشگاهی از دین و معارف دینی را از گناهان بزرگ رژیم ستمشاهی برشمردند و افزودند: تعمیق معرفت دینی در روح و جان پاکیزهی دانشجویان جوان، تضمینکنندهی بصیرت و سعادت جامعه و کشور است و مدیران و مسئولان دانشگاهی، متولیان اینگونه مسائل هستند. حضرت آیتالله خامنهای در سومین بخش از سخنانشان در جمع مسئولان و استادان دانشگاه تهران، به موضوع سیاست و دانشگاه پرداختند. ایشان با تکرار اعتقاد دیرینهی خود مبنی بر ضرورت وجود روح و نشاط سیاسی در دانشگاهها افزودند: اگر دانشگاه بهکلّی از سیاست دور باشد، خالی از شور و نشاط میشود و به محلی برای رشد میکروبهای خطرناک فکری و رفتاری تبدیل خواهد شد، اما معنای سیاسیشدن دانشگاهها این نیست که مراکز علمی به محلی برای استفادهی جریانها و عناصر سیاسی تبدیل شوند. رهبر انقلاب اسلامی اِعمال مدیریت و قدرت مسئولان دانشگاهی را برای جلوگیری از سوء استفادهی جریانهای سیاسی از دانشگاهها ضروری برشمردند و افزودند: غفلت از این مهم ممکن است فضای سیاسیِ مراکز علمی-دانشگاهی را به عرصهای برای سوء استفادهی دشمنان تبدیل کند. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تأکید فراوان و مکرر قرآن مجید دربارهی غافلنشدن از کید و مکر شیطان و شیطانصفتان افزودند: نگاه و بنای بنده بر خوشبینی است و به همین علت معتقدم برخی مسائل و حوادث تلخ ماههای اخیر بر اثر غفلتهای بزرگ برخی اشخاص به وجود آمد و باید توجه داشت که در عرصهی سیاست، غفلت و اقدامات غیر متعمدانه نیز گاه همان نتایج خیانت را به همراه میآورد. حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تشکر فراوان از پیشنهاد رئیس و استادان دانشگاه تهران مبنی بر اهدای دکتی افتخاری این دانشگاه به ایشان افزودند: این مسأله و ابراز محبت دانشگاهیان برای بنده افتخار است، اما از پذیرش آن معذورم و اگر خداوند کریم کمک کند، به همان میثاق طلبگی متعهد و پایبند خواهم بود. در آغاز این دیدار، دکتر دانشجو -وزیر علوم، تحقیقات و فناوری- با اشاره به حضور فعال و مؤثر دانشجویان و دانشگاهیان در مراحل مختلف حیات ۳۱ سالهی انقلاب اسلامی اعلام کرد: با برنامهریزیهای صورتگرفته، دانشگاهیان سراسر کشور به تلاشهای علمی-پژوهشی خود برای تحقق بیشتر اهداف و آرمانهای انقلاب شتاب بیشتری میبخشند. سپس رئیس دانشگاه تهران با اشاره به هفتادوپنجمین سالروز تأسیس این دانشگاه گفت: دانشگاه تهران با ۴۳ دانشکدهی مستقل، ۱۱۳ گروه و ۵۹۴ رشتهی علمی در حال فعالیت است که عمدهی فعالیتهای کمّی و کیفی آن در دوران پس از انقلاب صورت گرفته است. دکتر فرهاد رهبر افزود: در عمر ۴۴ سالهی دانشگاه تهران قبل از انقلاب فقط ۱۴ درصد جمعیت دویست هزار نفری دانشجویان این دانشگاه به تحصیل مشغول بودند و ۸۶ درصد آنها در ۳۱ سال پس از انقلاب وارد دانشگاه شدهاند. رئیس دانشگاه تهران گفت: از مجموعهی ۱۲ هزار و ۹۶۰ مقالهی اساتید این دانشگاه در مجلات معتبر، فقط ۱۳۶ مورد قبل از انقلاب و بقیه بعد از انقلاب بوده و اکنون دانشگاه تهران در رتبهبندی جهانی دانشگاهها، با ۱۱۷ پله صعود به جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا پیوسته است. دکتر فرهاد رهبر با تأکید بر رصد نقادانهی روند فعالیتهای مختلف کشور در جامعهی دانشگاهی به بیان شاخصهای مختلف رشد علمی کشور در سه دههی اخیر گفت: به عنوان مثال در ۱۵ سال اخیر سهم ایران در عرصهی تولید علم در جهان ۷۵ برابر رشد کرده و به بیش از یک درصد رسیده است. رئیس دانشگاه تهران با اشاره به ترور استاد شهید علیمحمدی افزود: تلاش دشمنان برای ایجاد اختلال در روند علمی-آموزشی، با بصیرت و هوشیاری دانشجویان و دانشگاهیان به جایی نخواهد رسید. دکتر علی صبوری -دکتر متخصص شیمی- نیز با اشاره به ضرورت تولید جهانی علم و به موازات آن، بومیسازی گفت: حضور فعال استادان و دانشجویان در مجامع و مراجع علمی جهان، نشاندهندهی خودباوری علمی است که این روند باید تقویت شود. دکتر صبوری با پیشنهاد تأسیس نشر بینالمللی برای حضور فعال در عرصهی علوم انسانی در جهان افزود: برنامهریزی برای جهتدهی به تحقیقات دانشگاهی، احترام بیش از پیش به دانشمندان و نخبگان ایرانی داخل و خارج، تسلط فضای علمی و پرهیز از تسلط فضای سیاسی بر دانشگاهها، عشق وایثار دانشمندان، و بودجه و امکانات بیشتر، عوامل اصلی توسعهی علمی کشور است. در ادامهی این دیدار، دکتر سعیدرضا عاملی –دکتر در جامعهشناسی ارتباطات- با اشاره به لزوم تقویت علوم میانرشتهای و چندرشتهای افزود: تقویت روحیهی کار جمعی در میان نخبگان رشتههای مختلف میتواند به راهبردهای مؤثری در عرصههای مختلف منجر شود. وی با اشاره به گسترش، تنوع و نفوذ روزافزون حوزهی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات گفت: باید برای فضای دوم کشور -یعنی فضای مجازی- سیاستگذاری و برنامهریزی جامعی انجام داد و از مزایای آن برای زندگی آسانتر، سالمتر و ارزانتر استفاده کرد. همچنین دکتر محمدحسین امید -دکتری مهندسی عمران- با اشاره به رشد بسیار چشمگیر کمّی و کیفی رشتههای دکتری و کارشناسی ارشد در دههی اخیر گفت: کشاورزی میتواند محور توسعهی همهجانبهی کشور باشد، اما استراتژی و نقشهی راه این عرصه هنوز تدوین نشده است. این استاد دانشگاه افزود: دانشگاه تهران با توجه به توان علمی بالای خود آماده است در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند. دکتر غلامعلی افروز -دکتر روانشناس- نیز در این دیدار، چالشهای مجازی و هجمههای نرمافزاری را از واقعیات جامعهی امروز خواند و گفت: مدیران ارشد کشور باید به جای کارپردازی صرفاً اجرایی، به تعامل فکری جدی با نخبگان و فعالان عرصههای آموزشی و پرورشی بهویژه استادان و فرهیختگان دانشگاهی بپردازند تا مدیریت مدبرانهی فکری جوانان امکانپذیر شود.
برچسبها: دانشگاه تهران؛ غلامعلی افروز؛ سید سعیدرضا عاملی؛ کامران دانشجو؛ فرهاد رهبر؛ علی صبوری؛ محمدحسین امید؛ اساتید دانشگاههای کشور؛
در این
رابطه بخوانید :
برگزیدهها
آخرینها
|