news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1378/04/07

دیدار جمعی از مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمع زیادی از قضات، مسؤولان و کارکنان دستگاه قضایی با ایشان طی سخنانی میزان اعتماد و اطمینان مردم نسبت به قوه قضاییه را معیار مناسبی برای ارزیابی موفقیت این دستگاه دانستند و از دست‌اندرکاران امر قضا به سبب تلاشهایشان و نیز انجام کارهای بزرگ قدردانی کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که به مناسبت سالروز قوه قضاییه انجام شد یاد شهیدان فاجعه هفتم تیر، بویژه شهید مظلوم دکتر بهشتی را گرامی داشتند و از آنان و نیز شخصیتهایی همچون شهیدان باهنر و رجایی به عنوان شهدای هویت اسلامی نظام و پایمردان راه تحقق حاکمیت دین خدا یاد کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تبیین چگونگی تقابل دو جریان خودی و غیر خودی در سالهای اول انقلاب فرمودند: جریان مخالف حاکمیت دین خدا در ایران شامل کسانی بود که به جای مجادله با نظام در مورد مسایل گوناگون، با اصل دخالت دین و متولیان امور دینی در مسایل جامعه مخالفت میکردند، زیرا به خوبی میدانستند که بر سر کار بودن نظامی بر اساس دین و مبانی دینی، مفهومی جز غیر ممکن شدن دخالت قدرتهای مستکبر و بیگانه ندارد، لذا آنها این اصل را مورد سؤال قرار میدادند که چرا فقه اسلام به عنوان تعیین‌کننده امور دنیا و آخرت زندگی مردم برمبنای حکم خدا، باید در قانون، وضع قوانین و انتخاب مسؤولان جامعه دخالت داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با فراخوانی متفکرین و صاحبنظران جامعه به بررسی علل ناتوانی مستکبرین، توطئه‌گران و غارتگران برای دخالت در کشوری که حاکمیت دین دارد فرمودند: احکام دین، آیات قرآنی و ماهیت نظام اسلامی اجازه دخالت را به مستکبران و بیگانگان نمیدهد و حاکمیت دین خداست که میتواند مردم را با همه وجود و همراه با عشق، شور، ارادت و اخلاصی که دارند برای مقابله با دشمن بسیج کند و این چیزی است که در اعتقاد حزبی و سیاسی وجود ندارد.

مقام معظم رهبری از جبهه امام و قاطبه مردم به عنوان جریان خودی و جبهه اسلامی و انقلابی یاد کردند و فرمودند: این جریان که صاحب منطق بود، در برابر غوغاگریهای جریان مخالف محکم ایستاد و در این صف آرایی هر کس توان ایستادگی و روشنگری بیشتری داشت، بیشتر مورد تهاجم، توطئه و بدگویی قرار گرفت و هنگامی که جریان مخالف نتوانست از این طریق شخصیت دینی مانند شهید بهشتی را از میدان خارج کند، به شیوه ترور متوسل شد، بنا بر این آنچه امروز مهم است، این است که جبهه خودی ترفند دشمن را بشناسد و بداند که او چه اهدافی را دنبال میکند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان از قضات شجاع و فعالان دستگاه قضایی در بخشهای مختلف آن تشکر کردند و افزودند: در سالهای اخیر هر جا قوه قضاییه قاطعیت به خرج داد و بر اجرای احکام اسلامی و قوانین اصرار ورزید، دشمن همان جا جنجال خود را شروع کرد، بنا بر این نقاط قوت دستگاه قضایی ما همان چیزهایی است که دشمنان به آن ایراد میکنند و جنجال تبلیغاتی به راه میاندازند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد احساس آرامش و اطمینان در مردم را هدف وجودی قوه قضاییه خواندند و فرمودند: آحاد مردم باید احساس کنند که دستگاه قضایی در برابر هر کسی که به حقوق آنان تجاوز کند، ایستاده است و از قویترین اشخاص نیز که حق مردم را نادیده گرفته باشند، بازخواست میکند؛ اگر چنین حالت اطمینان و اعتمادی در جامعه به وجود آید هیچکدام از جوسازیهای دشمن به جایی نخواهد رسید و این معیار را میتوان برای ارزیابی موفقیت دستگاه قضایی بکار گرفت.

مقام معظم رهبری دستگاه قوه قضاییه را مبتنی بر شرع دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: هر بخشی از دستگاه قضایی که موافق با مقررات اسلامی قضاء نباشد مایه افتخار و ثواب نیست و تنها قضای اسلامی کار گشاست و با آن میتوان از همه مفاسد جلوگیری کرد.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین فردوسی پور مسؤول ستاد برگزاری مراسم هفتم تیر در سخنان کوتاهی یاد شهدای فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی را گرامی داشت و سپس آیت‌الله یزدی رئیس قوه قضاییه گزارشی از فعالیتهای این قوه را ارائه کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی