news/content
نسخه قابل چاپ
1378/03/14

اقامه نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب در حرم مطهر امام خمینی(ره)

همزمان با دهمین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، صدها هزار تن از عزاداران خمینی کبیر، نماز جمعه این هفته تهران را به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حرم مطهر امام خمینی (رض) و صحنهای اطراف آن اقامه کردند.

امام جمعه تهران در خطبه اول نماز، خصوصیات و ویژگیهای ممتاز امام خمینی (رض) را تبیین کردند و فرمودند: خصوصیت بزرگ امام تقوا بود و همین امر بود که رحمت الهی را بر روی آن مرد بزرگ باز کرد، اولین و آخرین دستورالعمل پیامبران و جانشینان آنان تقوای الهی بوده است. زیرا تقوا میتواند رحمت و هدایت الهی را متوجه خود و جامعه با تقوا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از آشنایی با ابعاد و شخصیت ممتاز امام خمینی (رض) به عنوان نیاز نسل جوان و بانشاط امروز کشور یاد کردند و فرمودند: درست است که شاگردان و پیروان امام، ایشان را در حد بالایی از عشق و محبت دوست میداشتند اما منشاء این محبت، همان خصوصیاتی بود که در امام عزیز وجود داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی آشکار شدن ابعاد وجودی شخصیت امام خمینی (رض) را متأثر از انجام تکلیف شرعی خود دانستند و فرمودند: امام بزرگوار برای آن که زیباییها و درخشندگیهای وجودی خود را به رخ بکشد هیچ عجله‌ای نداشت و هر جا که تکلیف شرعی، او را وادار به انجام حرکتی کرد، یک بعد شخصیتی امام آشکار شد.

مقام معظم رهبری، با بیان ویژگیهای شخصیتی امام خمینی (رض) در دوران تشکیل جلسات درس در حوزه علمیه قم فرمودند: امام به عنوان مظهر نوآوری علمی، تبحر در فقه و اصول، مجموعه‌ای از جوانان فاضل، فعال و پرشور و شوق را، جذب درس خود کردند و در حالی که اساتید برجسته دیگری در قم و مشهد حضور داشتند، دلهای جوان، کوشا، علاقه‌مند و استعدادهای خوب، مجذوب درس امام بودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از امام خمینی (رض) به عنوان معلم اخلاق و عامل به درسهای اخلاق یاد کردند و فرمودند: باطن این شخصیت بزرگ سرشار از خصوصیات ناشناخته برای مردم آن روز بود و ایشان تنها به عنوان یک استاد عالم، شاگرد پرور و تهذیب‌کننده اخلاق شناخته میشد و در سال ۱۳۴۰ یعنی پس از فوت مرحوم آیت‌الله بروجردی این مرد بزرگ نشان داد که درس اخلاق فقط برای یاد دادن نبوده است و همه دیدند که او خود عامل به درسهای اخلاق و تهذیب نفس بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رویگردان بودن امام خمینی(رض) از مقام و منصب و رتبه، حتی از بعد معنوی آن تأکید کردند و فرمودند: در سال ۱۳۴۲ و در هنگام شروع نهضت اسلامی، بعد دیگری از خصوصیات وجودی امام یعنی هوشیاری و تیزفهمی ایشان، روشن شد و غیرت دینی، او را وادار کرد که در مسأله مربوط به تصویبنامه رژیم شاه دایر بر حذف قید مسلمان بودن منتخبین مجلس فرمایشی شورای ملی و نیز سوگند آنان به قرآن کریم ایستادگی کند و در مبارزه با این مسأله ضد اسلامی پیشقدم شود.

مقام معظم رهبری، از قدرت رهبری، شجاعت سیاسی و آشنایی با ریزه‌کاریهای دشمن به عنوان ابعاد دیگری از خصوصیات وجودی امام بزرگوار یاد کردند و فرمودند: در سال ۴۲، یعنی سال دوم مبارزه که زمان شدت عمل، فشارها و کشتارها بود، امام همانند خورشیدی در آسمان ملت ایران ظاهر شد و عظمت امام در موضع یک مرد فداکار، یک مرد جهانی، میهنی و اسلامی که از صراحت و شجاعت لازم برای بسیج مردم برخوردار است آشکار گردید و ملت احساس کرد که پشت و پناهی و قله عظیمی وجود دارد که میتواند به او تکیه کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بروز ابعاد تازه‌ای از شخصیت کم‌نظیر و استثنایی امام بزرگوار در دوران تبعید ایشان در سال ۱۳۴۲ را خاطرنشان کردند و فرمودند: امام خمینی(رض) در مدت ۱۴سال، مبارزات اسلامی را از راه دور و به معنای واقعی کلمه رهبری کرد. نهضت امام، متکی به تشکیلات حزبی نبود بلکه متن مردم مخاطب اصلی امام در اعلامیه‌های ایشان به شمار میرفت و او توانست در این مدت، مایه‌های تفکر و نهضت اسلامی را در اذهان مردم، عمیق و در سطح جامعه توسعه دهد و با متوجه کردن دلها و ذهنهای جوانان به افکار اسلامی، زمینه لازم برای تحقق این انقلاب عظیم را فراهم سازد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: حضور امام (رض) در تمامی قضایای مهم محسوس بود و تحت تأثیر این حضور، افکار غیر اسلامی و ضد اسلامی به انزوا کشیده شد و تفکر منطقی و مستحکم اسلامی، روز به روز غلبه خود را آشکار و اثبات کرد.

مقام معظم رهبری بر نقش امام خمینی (رض) در تبیین و تدوین فکر ولایت فقیه در سال ۱۳۴۷ تأکید کردند و فرمودند: ولایت جزو مسلمات فقه شیعه است و این که بعضیها میگویند امام خمینی ولایت فقیه را ابتکار کرد و سایر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بیاطلاعی آنان است، کسی که با کلمات فقها آشناست میداند که مسأله ولایت فقیه در زمره مسایل روشن و واضح فقه شیعه است و کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجه به آفاق جدید و عظیم دنیای امروز و سیاستها و مکتبهای موجود آن مدون کند و آن را به شکلی مستحکم، مستدل، ریشه‌دار، همراه با کیفیت و قابل فهم و قبول برای هر انسان صاحب‌نظری درآورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از خصوصیات عظیم امام در ماجرای درگذشت فرزند ایشان را یادآور شدند و فرمودند: امام در سن ۸۰ سالگی، فرزند فاضل و برجسته خود را که عالمی فاضل، ممتاز و امیدی برای آینده ایران بود از دست داد ولی در برابر مصیبتها و سختیهایی که در دوران انقلاب بر او وارد شد همچون کوهی استوار ایستاد و آن را تحمل کرد و این همه، ریشه در عظمت روحی امام داشت که توانست مرگ فرزند عزیز خود را به عنوان لطف پنهانی خداوند تلقی کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان از امام به عنوان یک فرمانده نظامی در جنگ یاد کرد و با تأکید بر نقش امام در حمایت از محرومان گفت: امام، بنیاد مسکن، کمیته امداد، بنیاد جانبازان و بنیاد ۱۵ خرداد را برای کمکرسانی به مردم محروم ایجاد کرد. امام (رض) در جنگ و صلح یک انسان مقتدر و با اراده بود و در زندگی شخصی و خصوصی خود انسان زاهد، عارف و بریده از دنیا بود. امام برای خود ذخیره دنیوی و افزون‌طلبی نداشت و ۱۰۰ میلیون تومان مال شخصی خود را برای آبادانی و کمک به فقرا خرج کرد. او اهل خلوت و عبادت، دعا، ارتباط با خدا، شعر، معنویت، عرفان و ذوق بود و با آن که چهره او دشمنان ایران را به خود میلرزاند، وقتی مسایل عاطفی و انسانی پیش میآمد یک انسان لطیف و مهربان بود.

مقام معظم رهبری امام خمینی را عامل به دین، متقی و مطیع امر خدا توصیف کردند و فرمودند: امام بارها گفت که هر چه هست از خداست و انقلاب را خدا پیروز کرد و در واقع او، در حکم الهی حل شده بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ویژگیهای شخصیتی امام خمینی (رض) را که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بروز کرد تبیین کردند و فرمودند: آنچه که در دوره بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی از ابعاد وجودی امام بزرگوار مشاهده شد، به مراتب مهمتر و عظیم‌تر است. چهره امام به عنوان رهبر و زمامدار و چهره امام به عنوان زاهد و عارف دو بعد برجسته و ممتاز شخصیت ایشان است که ترکیب این دو با هم جز در پیامبران الهی یافت نمیشود و این امر از حقایقی است که ملت ایران آن را لمس کرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: امام خمینی (ره) در چهره یک حاکم و زمامدار، مردی هوشیار، با تدبیر، مبتکر و دریادل بود که هیچ حادثه سنگینی در طول ده سال رهبری او مانند ترورها و محاصره اقتصادی نتوانست امام را شکست دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از صمیم قلب به مردم و آراء آنان اعتقاد داشت. دوراندیشی، دشمن‌شناسی و اعتماد به دوست از صفات امام به شمار میرفت و ضربه‌ای که به دشمن وارد میکرد، قاطعانه بود و این همان چیزهایی است که مایه امتیاز یک زمامدار کارآمد و متدین محسوب میشود.

مقام معظم رهبری برگزاری انتخابات مکرر بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی را گویای اعتقاد واقعی امام به آراء مردم دانستند و فرمودند: مردم غیر از سیاست بازها هستند. امام به مردم اعتماد کامل داشت اما بسیاری از گروهها و احزاب را باور نداشت و سر رشته‌کار را به دست سیاست بازها نمیداد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز ادامه راه و خط امام (رض) پس از ارتحال ملکوتی ایشان را حرکتی بر اساس تجربه و آگاهی دانستند و از راه امام به عنوان راه نجات کشور یاد کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان ویژگیهای راه و خط امام فرمودند: از نظر امام، اسلام و دین در درجه اول اهمیت قرار داشت و امام هیچ ارزشی را بالاتر از ارزش اسلام به حساب نمیآورد. هدف از انقلاب و نهضت امام حاکمیت بخشیدن به دین خدا بود و مردم نیز با انگیزه اسلامی، به نظام و انقلاب استقرار و استمرار بخشیدند.

مقام معظم رهبری از صراحت امام (رض) در بیان خواست اسلامی خود به عنوان رمز و راز موفقیت امام یاد کردند و با تأکید بر اسلامیت نظام فرمودند: امام به یک کلمه کم یا زیاد شدن اسلام در قالب نظام و یا مسامحه در مسایل مربوط به اسلام راضی نمیشد، نظام اسلامی، مجلس شورای اسلامی، دولت اسلامی و قضاوت اسلامی هدف و خواست امام بود و همواره تأکید داشت که دستگاههای گوناگون باید بر طبق مصالح اسلام، حرکت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اهمیت پایبندی به اسلام در عمل فردی و رعایت اصل موعظه، نصیحت و استفاده از زبان خوش از دیدگاه امام خمینی (رض) تأکید کردند و با بیان ضرورت توجه به رأی و خواست مردم در نظام اسلامی فرمودند: بدون آراء، حضور و تحقق خواست مردم، خیمه نظام اسلامی برپا نمیشود و بقاء پیدا نمیکند، بنا بر این، در نظام اسلامی هیچکس نباید رأی و خواست مردم را انکار کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی آزادی فکر و اتکاء به آرا مردم را سرخط مهم راه امام توصیف کردند و فرمودند: امام حرکت نظام اسلامی را بر این خط قرار داد و اکنون تازه از راه رسیده‌ها میخواهند آزادی فکر و رأی را به دستگاه نظام اسلامی یاد دهند و آن را تلقین کنند. آنها باید بدانند که مسؤولان کشور یعنی شاگردان و دست‌پروردگان امام، این حقایق را عمیقا باور کرده‌اند و نیازی نیست که عده‌ای بخواهند این مفاهیم را به آنان یاد دهند.

مقام معظم رهبری عدالت اجتماعی را از شعارهای اصلی نظام دانستند و فرمودند: انقلاب بر اساس ایمان اسلامی شکل گرفت اما این مسأله به معنای آن نیست که انقلاب نباید به زندگی مردم، اقتصاد جامعه و رفاه اجتماعی بپردازد. رسیدگی به طبقات محروم و مستضعف همواره مورد نظر امام (رض) بود و امروز دولت خدمتگزار بیشترین اهتمام خود را برای رسیدگی به طبقات محروم جامعه بکار گرفته است و به برکت عنصر عدالت اجتماعی که در خط امام وجود دارد، خدمات عظیمی نیز برای محرومان جامعه به انجام رسیده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دشمن‌شناسی و فریب نخوردن از دشمن را عنصر دیگری از راه امام برشمردند و فرمودند: سالهای متمادی است که انقلاب و نظام اسلامی، جهانخواران را از این سفره به یغما رفته محروم کرده است و اکنون شاهد این واقعیت روشن هستیم که دشمنان اسلام در تبلیغات خود و در محاصره اقتصادی علیه این نظام چگونه خصومت میورزند و با صراحت اعلام میکنند که استقلال کشور، برای آمریکا و جهانخواران قابل قبول نیست. آنها دشمن اسلام هستند زیرا اسلام موجب بیداری ملت و دست ردی است که ملت بر سینه دشمنان زده است، بنا بر این ما نیز باید همچون امام، دشمن شناس باشیم و در برابر روشهای تبلیغاتی و سیاسی دشمن ایستادگی کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حساس بودن نسبت به سرنوشت مسلمانان جهان را سرخط دیگری از خصوصیات امام خمینی (رض) دانستند و فرمودند: مسلمانان، عمق استراتژیک نظام اسلامی به حساب میآیند و ملتهای مسلمان در آسیا و آفریقا و در منطقه ما طرفدار نظام اسلامی هستند و این اظهار ارادتی که آنان به امام و انقلاب کرده و میکنند پیش از این سابقه نداشته است و این همه ناشی از اسلام است.

مقام معظم رهبری بر اهمیت تعالی علمی و سازندگی کشور به عنوان یکی از سرفصلهای عمده خط امام تأکید کردند و در ادامه سخنانشان با بیان کارهای عظیم انجام شده در طول سالهای پس از انقلاب فرمودند: به برکت پیروی از راه امام، کارهای بسیار بزرگی در ایران اسلامی به انجام رسیده است و در سایه همین تلاشها و لطف و تفضل خداوند متعال، بنایی که امام ساخت امروز مستحکم‌تر از همیشه است و ریشه عمیقی دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن برشمردن برخی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی فرمودند: به لطف خداوند و با دست قدرت الهی ۵۰ هزار تن از اسرای ما، بدون هیچگونه دغدغه‌ای به وطن برگشتند، بلوک شوروی که یک مزاحم و معارض بود متلاشی شد، ملت ایران به موفقیتهای بزرگی دست یافت و انتخابات گوناگون با حضور برجسته مردم برگزار شد که حضور ۳۰میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری یکی از آنها بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ملت ایران را ملتی جوان، زنده و با نشاط توصیف کردند و فرمودند: افتخار میکنیم که مسؤولینی مؤمن، بیطمع، بیغرض و مردمی، قوای سه گانه کشور را اداره میکنند و افتخار میکنیم که با وجود دشمنی استکبار و توطئه‌های گوناگون، ملت ایران و مسؤولان نظام اسلامی توانسته‌اند راه طولانی و دشوار انقلاب را به پیش ببرند و کشور را بسازند و ان‌شاءالله روز به روز این سازندگی بیشتر و پایه‌های اسلام و تعبد به اسلام در این کشور مستحکم‌تر خواهد شد.

مقام معظم رهبری آینده‌ای درخشان را برای ملت ایران نوید دادند و فرمودند: کسانی که تصور میکنند این مردم از دین، قرآن، اسلام، روحانیت و امام خود روی برگردان خواهند شد و گوش خوابانده‌اند که شاید مردم از جمهوری اسلامی برگردند، باید بدانند که از این ملت تودهنی خواهند خورد و سرنوشت آنان، سرنوشت کسانی است که خیال میکردند انقلاب اسلامی ظرف ماههای اول از بین خواهد رفت و یا خیال میکردند که در اول جنگ و ظرف یک هفته میتوانند ایران را فتح کنند اما از ملت ایران تودهنی و سیلی محکمی خوردند.

آیت‌‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان تأکید کردند: آینده متعلق به ملت ایران و اسلام است و روز به روز خورشید درخشان اسلام نورانیتر خواهد شد و دنیا را هر چه بیشتر گرم و نورانی خواهد کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی