news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوتخاطراتخاطرات
نسخه قابل چاپ
1378/01/16

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب در سالروز عید سعید غدیر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز، همزمان با عید سعید غدیر خم، در دیدار مسئولین و کارگزاران نظام اسلامی، ضمن تبریک این روز شریف و عیدا...الاکبر به تمام مسلمانان جهان و شیعیان، بویژه ملت بزرگ ایران، مهمترین ویژگی روز غدیر را مسأله ولایت و حکومت اسلامی و مشخص شدن آن به عنوان یک حقیقت قانونی در اسلام برشمردند و تأکید کردند: در حکومت و ولایت اسلامی، بر خلاف حکومتهای غیر الهی، محور اساسی حکومت، عدالت و محو شدن در اراده الهی و اجرای احکام اسلامی است.

مقام معظم رهبری حکومت اسلامی را ضامن اجرای احکام اسلامی دانستند و با رد این تصور که حاکمیت یافتن دین، موجب از بین رفتن قداست آن می‌شود، افزودند: قداست، آن حقیقتی است که بر امور دنیا و آخرت مردم اثر خوب بگذارد و زندگی آنان را اصلاح کند؛ و این مسأله، تنها با حاکمیت دین تحقق می‌یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با برشمردن تفاوت حکومتهای الهی با حکومتهای غیر الهی و بشری، محو شدن در اراده الهی و دوری از هرگونه خودکامگی و استبداد رأی را مهمترین ویژگی حکومتهای الهی بیان و خاطر نشان کردند: در حکومت و ولایت اسلامی بر خلاف حکومتهای غیر الهی، در عین اقتدار و عزت حاکم اسلامی اثری از مظاهر زورگویی، سلطنت و تکبر وجود ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حکومت امیر مؤمنان حضرت علی (ع) را مظهر حکومت الهی دانستند و تواضع بدون ضعف، اقتدار بدون تکبر و عدالت را مهمترین ویژگی حکومت آن حضرت برشمردند و افزودند با حاکمیت ولایت و حکومت اسلامی است که، زندگی به دور از تبعیض برای همه افراد میسر خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واقعه روز غدیر را موجب مشخص شدن تکلیف بعد از پیامبر(ص) دانستند و فرمودند: ما سرافرازیم و خداوند را سپاسگزاریم که مسأله ولایت و حکومت اسلامی در عصر ما و به دست یکی از صالح‌ترین بندگان خداوند - امام خمینی(ره) - تحقق یافت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر مقام والا و دست نیافتنی حضرت علی (ع)، امام خمینی (ره) را نزدیکترین و بهترین الگوی بشری به آن حضرت در زمان معاصر برشمردند و تصریح کردند: منظور از نامگذاری امسال به عنوان سال امام خمینی (ره) احیای روش، سیره و خصوصیات آن امام بزرگوار در مقام عمل و هر چه نزدیکتر شدن به این خصوصیات است.

ولی امر مسلمین جهان هم چنین با اشاره به رنج و محنت و کشتار مسلمانان کوزوو، آن را نمونه‌ای از مظاهر حکومتهای غیر الهی و به ظاهر دموکراسی و در واقع استبدادی دانستند و تأکید کردند: آنچه که امروز بر سر مسلمانان کوزوو می‌آید و در قبل هم بر سر مسلمانان بوسنی و هم چنین مردم مسلمان فلسطین آمده‌است، نتیجه دموکراسی غربی است که در آن با هر کس و هر جماعتی که با آنان مخالف باشد، بشدت و با شدیدترین ابزارها برخورد می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف از جنگ کنونی در کوزوو را همانند جنگ بوسنی، نابود کردن مسلمانان در منطقه اروپا دانستند و با اشاره به حملات بدون مجوز ناتو تصریح کردند: وجود مسلمانان در اروپا مغایر با اهداف خودخواهانه و به ظاهر دموکراسی مابانه حکام غرب است و حملات ناتو بر خلاف تبلیغات غرب، نه تنها موجب آرامش مسلمانان نشده، بلکه وضعیت آنان را وخیم‌تر کرده است.

در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای خاتمی رئیس جمهور در سخنانی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به مقام معظم رهبری، مراجع عظام، ایثارگران و خانواده آنان و ملت شریف ایران، لزوم تأمل بیش از پیش مردم بویژه مسؤولان را برای شناخت راه و روش حضرت علی بن ابی طالب (ع) خاطر نشان کرد و افزود: محور و اساس حکومت امیر مؤمنان علی (ع)، عدل، دفاع از حقوق محرومان و پافشاری برحق مردم است و ما خداوند را سپاسگزاریم که با همت مردم و هدایتهای مقام معظم رهبری یکی از حقوق مردم یعنی مسأله شوراها محقق شد.

رئیس جمهور از امام خمینی (ره) به عنوان فرزند برومند حضرت علی (ع) و ادامه دهنده راه آن حضرت، که مردمی‌ترین انقلاب را رهبری نمود، یاد و اظهار امیدواری کرد: مردم و مسؤولان در سال جدید که سال امام خمینی (ره) نام گرفته، با تمسک به ولایت حضرت علی (ع) و با همبستگی، همدلی و سعه صدر بیشتر و پیروی از راه امام (ره) در جهت آبادانی و پیشرفت کشور تلاش کنند.

آقای خاتمی رئیس سازمان کنفرانس اسلامی هم چنین اتحاد و همبستگی مسلمانان جهان را یکی از نیازهای اساسی دنیای اسلام برشمرد و با اشاره به بحران کوزوو، مداخله غیر قانونی ناتو را در این بحران، موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع دانست و تأکید کرد: امیدواریم مسلمانان جهان با همبستگی و اتحاد خود در سراسر جهان اسلام بویژه کوزوو و فلسطین به حقوق حقه خود برسند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی